Hur hitta nytt hem åt häst med "särskilda behov"?

Jo har kortat sen trådstarten :)
Jag har inte läst annonsen men nog gick han att köpa loss om allt fungerade? Jag tänker att du kanske vänder dig till fel folk, tänker att du kanske ska kolla möjligheterna att få ut honom till en vuxen människa som kör istället? De körträffar jag är med på är det många som letar vettiga körponnyer till, själva köpte vi en ponny som i första hand ska gå körning under vuxet ansvar och i andra hand till dottern.

Historiken som så tycker jag personligen inte är så mycket att orda om. Är ponnyn i övrigt ren vid besiktning hade det ju varit som att ta vilken häst som helst, eller till och med bättre då man kan lägga upp träningen efter den vetskapen. Magsår är jag heller inte orolig för efter att ha haft hand om några stycken där vi ibland fått medicinerat akut men de flesta har tävlat på hög nivå med hjälp av slowfeeding nät med fri tillgång, rutiner, lösdrift etc. Så problematiken kan jag inte se egentligen. Hade vi letat ny ponny är det inga anledningar jag valt bort för. Lycka till.
 
Jag ser det som att du har två alternativ:
- Hitta någon som vill sätta igång honom åt dig.
- Ta bort.

Personligen hade jag öht inte varit orolig för de problem du nämner, jag hade inte tvekat på att köpa en sån häst. Absolut om knäet eller magen hade varit ett aktuellt problem de senaste månaderna. Men inte som nu, för flera år sedan.
Dock köpte ju jag en häst med artros/spatt, katastrofhovar, känslig mage, och relativt snart stundande PPID, så vem är jag att uttala mig....
 
Du ville ha tips och du har fått tips, det är upp till dig om och hur mycket du vill ta tag i eller inte göra det. Det är lite valet mellan hur stor chans du har att sälja ponnyn i relation till hur mycket energi från ditt håll det är värt.

Du säger att det inte är värt besväret att ta dig tid att sätta igång hästen (man har tid till vad man vill men inte allt man vill) det är ett val, självklart kan du sätta igång hästen om det är det du verkligen vill. Det är ditt liv och du bestämmer men lev med följden.

Ett annat alternativ är att köra in den som nämnts, det gör förmodligen den mer attraktiv, men för att köra in den och få lite rutin krävs åtminstone lite kondition. och du är inte villig att avsätta tiden så det är väl heller inte något alternativ.
 
Du beskriver gång på gång hur han attackerar för att skada utan att visa innan att det är på väg.

Att häst-professionella inte tror på att han kan vara sån, och att han har skadat människor.

I mina ögon har du två val, antingen ta bort honom , eller lämna till en kunnig problemlösare som sätter igång och utvärderar om det finns något hopp, och isåfall vilken person han kan hamna hos.

Förstår att det låter jättehårt med en ung ponny som inte visat problem på flera år, men finns det så bara en mikroskopisk risk att beteendet kommer tillbaka och han skadar någon är det ju katastrof, speciellt om han skulle skada (eller till och med döda) ett barn.

Och visar det sig att han håller efter igångsättning är det till en vuxen han ska, till körning, trickträning eller liknande. Blanda inte in barn i den här ekvationen alls.

Tycker det låter som du gjort ett hästjobb för att ta hand om honom på bästa sätt, tillfredsställa hans behov och få honom att må bra. Det finns så många människor därute som är okunniga, ska spara pengar på allt, inte har öga för små förändringar, (är kompletta idioter eller halvt intelligensbefriade) och är han väl såld (eller till viss del utlånad) har du inte längre kontrollen och vad som helst kan hända.

Vore han min skulle jag ta bort honom om jag inte längre kunde ha honom kvar, gråta floder, och kunna sova om natten utan att oroa mig för hur han mådde och vad som skulle kunna hända.
 
@Lobelia jag har aldrig sagt jag inte har lust/det inte är värt etc. Lägg inte ord i munnen på mig. Och nej man kan inte allt man vill. Tyvärr :/

Däremot är det väldigt uppenbart att det är helt poänglöst ens försöka förklara. Så jag lämnar tråden åt sitt öde här. Att bli anklagad för att i princip vilja ta bort hästen känns som det satt ribban och nåt jag klarat mig utan
 
Tycker för övrigt att det är en förkastlig idé att försöka hitta något barn som ska sätta igång den.

Säg att den inte håller för igångsättning, får ont och sedan försöker mosa barnet :(
 
Du beskriver gång på gång hur han attackerar för att skada utan att visa innan att det är på väg.

Att häst-professionella inte tror på att han kan vara sån, och att han har skadat människor.

I mina ögon har du två val, antingen ta bort honom , eller lämna till en kunnig problemlösare som sätter igång och utvärderar om det finns något hopp, och isåfall vilken person han kan hamna hos.

Förstår att det låter jättehårt med en ung ponny som inte visat problem på flera år, men finns det så bara en mikroskopisk risk att beteendet kommer tillbaka och han skadar någon är det ju katastrof, speciellt om han skulle skada (eller till och med döda) ett barn.

Och visar det sig att han håller efter igångsättning är det till en vuxen han ska, till körning, trickträning eller liknande. Blanda inte in barn i den här ekvationen alls.

Tycker det låter som du gjort ett hästjobb för att ta hand om honom på bästa sätt, tillfredsställa hans behov och få honom att må bra. Det finns så många människor därute som är okunniga, ska spara pengar på allt, inte har öga för små förändringar, (är kompletta idioter eller halvt intelligensbefriade) och är han väl såld (eller till viss del utlånad) har du inte längre kontrollen och vad som helst kan hända.

Vore han min skulle jag ta bort honom om jag inte längre kunde ha honom kvar, gråta floder, och kunna sova om natten utan att oroa mig för hur han mådde och vad som skulle kunna hända.

Det gick ju inte från noll till hundra. Alltså han plötsligt en dag anföll, utan under låång tid försämrades humöret. Det började med lite grinig/sur och förvärrades successivt över mer än ett halvår innan det började komma aggressionshot och så längre tid innan det kom aggressivt beteende. Och då inte alltid utan nu och då.

Så idag med "facit på hand" skulle det aldrig behöva gå till uttalad aggression. Men det är ju också det som är viktigt att det kommer med till nästa hem. Så även de har ett facit på hand och kan agera direkt. Och framförallt veta att även om vet inte hittar hälta etc vid utredning så är beteendet sannolikt kopplat till smärta.

Det var ju där det blev "fel" förut. Veterinärerna hittade inget. Smärta avfärdades som anledning. Flera gånger. Det var först när tandvet två dagar efter hon varit här satt på föreläsning om pain face hos hästar och "så där ser ju Alex ponny ut!" som man kom någonstans. Han sattes på metacam. Och det blev enorm skillnad. (Som jag filmdokumenterade).

Var till klinik igen. De hittade fortfarande inget men nu avfärdades inte smärta utan det handlade om att hitta den. Vilket inte var lätt men nästa veterinär gick på minsta lilla pyttetecken hon kunde hitta. Och en riktigt ful knäledsinflammtion hittades. Och behandlades. Sen dess har han varit sitt snälla jag.

Så det är anledningen det behövs hästkunniga och inte bara hästvana föräldrar. För det kommer aldrig behöva bli en repris med aggression OM man agerar direkt och vet att man måste leta tills man hittar. Men faller den infon bort - då kan det bli en repris eller värre. Över lång tid kan det då tillslut bli så att han skadar någon.

Hade det inte varit så otroligt lång "startsträcka" hade jag inte ens funderat på att släppa honom av gården.
 
Nu hade du ju tänkt lämna tråden, men jag tycker @Cambrie hade en bra idé med att försöka hitta någon vuxen, körintresserad till honom. Nu vet jag att han inte är inkörd, men om du inte har tid att göra det själv kan det vara idé att lämna bort honom på inkörning? Jag hade kollat det alternativet istället för att försöka sälja honom som barnponny. :)
 
Nu hade du ju tänkt lämna tråden, men jag tycker @Cambrie hade en bra idé med att försöka hitta någon vuxen, körintresserad till honom. Nu vet jag att han inte är inkörd, men om du inte har tid att göra det själv kan det vara idé att lämna bort honom på inkörning? Jag hade kollat det alternativet istället för att försöka sälja honom som barnponny. :)

Han var annonserad på sådana forum med. Jag lämnar gärna till sånt hem. Han har aldrig varit riktat annonserad som barnponny (av självklara skäl), däremot så mtp storlek attraherar han hem med barn så vad han kan eller inte kan bidra med där var med i annonsen. En av intressenterna var en vuxen kusk på landslagsnivå och extremt rutinerad. Barnbarnen skulle i så fall rida lite och så skulle hen köra in och köra, inte för tävla men för att motionera och utbilda. Lät som ett suveränt hem och de verkade enormt vettigt överlag i samtalet. De tackade nej med hänvisning till risk för magsår vid flytt och har sen inte svarat. Huruvida det var ett svepskäl eller ej kan jag inte uttala mig om men det sas redan direkt att enda de tvekade på var magsårsrisken.

Så han annonserades inte riktat som barnponny allena och jag hade med fördel sett ett vuxet hem där han primärt var körponny, med eller utan bära runt barn mellan varven. Men jag kan ju ändå inte ändra historiken.

Jag har försökt lämna bort på inkörning tidigare. Senast för knappt ett år sen. Ingen anser sig kunna uppfylla kravet på inte många h utan mat. Hade hjälp av en rutinerad brukskusk på plats mot betalning men det var det med tid och ork (och få ihop scheman) och hen tar inte emot för inkörning på plats.

Men det finns ingen anledning fortsätta tråden för min del som sagt. Jag må ha tålamod utöver det vanliga men det är inte oändligt och det är en situation som är mycket mentalt påfrestande utan personpåhopp och vinklingar.
 
@Lobelia jag har aldrig sagt jag inte har lust/det inte är värt etc. Lägg inte ord i munnen på mig. Och nej man kan inte allt man vill. Tyvärr :/

Däremot är det väldigt uppenbart att det är helt poänglöst ens försöka förklara. Så jag lämnar tråden åt sitt öde här. Att bli anklagad för att i princip vilja ta bort hästen känns som det satt ribban och nåt jag klarat mig utan

Du har inte använt ordet lust, det är min tolkning och definitivt inte att lägga ord i munnen på dig. Vi har alla ett val, du kan om du verkligen vill sätta igång hästen (hade jag verkligen velat/haft lust kunde jag gjort det åt dig). Nu vill du prioritera annat, det är helt okej för min del men det är ditt val.

Jag tror flertalet här respekterar ditt val men när du frågar hur du kan göra för att få hästen mer attraktiv så är det uppenbart, sätt igång den/kör in den. Klart att det inte är så roligt att höra det när du valt bort det men det är de du kan göra för att testa om hästen håller. Och det spelar ingen roll hur du försöker förklara, man kan inte förklara bort verkligheten. Skyll på verkligheten inte på budbäraren.

Om du som känner hästen och äger den inte är beredd att satsa på den så är det rimligt att andra gör samma val.
 
Hur har det gått nu då? Det faktum att du fick lägenheten, och ska flytta inom den närmsta tiden, fick mig att tänka på denna tråd också....
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
591
Senast: Hazel
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 430
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 217
Senast: WBanna
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 177
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kön kattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp