Hur hittar man tillbaka till kärleken?

GardenAngel

Trådstartare
Det tar emot att skriva denna tråden, men måste få lite input!

Jag och min sambo älskar varandra innerligt och är bästa vänner, men på sista tiden har både han och jag känt att kärleken börjat slockna - och det känns så himla tråkigt!! Vi har bestämt oss för att försöka hitta tillbaka till varandra men hur gör man det?!
Vi har varit tillsammans i ca 1,5år och bott ihop sen i Mars. Att vi flyttade ihop handlade mycket om att han ville flytta hem till Skåne och jag följde med.

Han saknar sitt "ungkarlsliv" där han var ute på krogen väldigt mycket och hade en stor umgängeskrets och nu bor vi 15km från stan så han blir hemma väldigt mycket, vilket gör att han känner sig isolerad.
Jag har inte lyckats skaffa något socialt liv här nere då jag pluggar på distans och jobbar som personlig assistent - till en jättebra brukare, men hen är väl ingen jag skulle umgås med på fritiden även om vi har jätteroligt ihop när jag jobbar. Jag har försökt träffa folk genom bruksklubben men den är ganska exkluderande.. Känner mig mest som en ridlekisunge och alla andra är "stora tjejer".
Resultatet blir att vi umgås otroligt mycket och det har inte varit bra för vår relation. Vi får inget andrum och börjar tröttna på varandra och livet som helhet.

Vi hade ett (mycket tårfyllt) snack igår och kom fram till att vi ändå vill försöka hitta tillbaka till varandra och väcka glöden igen! För vi älskar ju varandra! Och har försökt sätta upp "regler" för hur vi ska gå tillväga.
Han ska börja gå ut mer. Gå på krogen, träffa kompisar, osv utan att känna skuld för att jag sitter hemma.
Jag ska försöka nå ut till människor och skaffa mig ett eget liv här i Skåne.
Vi ska säga upp vårt boende och blir då av med lägenheten vid årsskiftet. Fram tills dess ska vi jobba och se om vi vill fortsätta bo tillsammans eller flytta isär.
Vi ska även försöka ha en "date night" med jämna mellanrum då vi åker iväg och äter middag/går på bio/gör något tillsammans.

Risken med att spendera mer tid från varandra är ju att det kan leda till att vi glider ifrån varandra ännu mer. Men det kan också leda till att vi börjar längtar efter varandra. Gör vi ingenting kommer förhållandet rinna ut i sanden oavsett.

Så kloka buke, har ni några fler tips på vad vi kan gör för att försöka väcka kärleken igen? Vi vill ju inte göra slut innan vi känner att vi i alla fall försökt!
 
Resultatet blir att vi umgås otroligt mycket och det har inte varit bra för vår relation. Vi får inget andrum och börjar tröttna på varandra och livet som helhet.

Ni har nog hittat svaret själva redan tror jag. Om ni är missnöjda med era liv och använder partnern som något som ska fylla det hålet kommer ni bara att uppleva att det inte räcker till... Försök rätta till era respektive liv så får ni se om livet tillsammans rättar till sig också.:)
 
@Monstermom Ja det är så vi har tänkt! (eller jag, då jag är mer problemlösande och han är känslomänniska)
Men skönt att du inte tycker vi gör tolkfel! :) Ingen av oss har varit i ett riktigt förhållande innan så vi vet varken ut eller in just nu.
 
@Monstermom Ja det är så vi har tänkt! (eller jag, då jag är mer problemlösande och han är känslomänniska)
Men skönt att du inte tycker vi gör tolkfel! :) Ingen av oss har varit i ett riktigt förhållande innan så vi vet varken ut eller in just nu.

Haha, jag är nog tyvärr ingen relationsexpert heller! (Lever ensam och är enormt nöjd med det! :laugh:)

Men det är väl alltid så att det är lättare att se saker utifrån, så jag är impad att ni(/du) varit så klartänkta själva. :up:
 
Tycker att det känns som en bra lösning som ni har kommit fram till.
Att ses, göra saker tsm & prata med varandra är precis lika viktigt som att göra saker åtskilda.
Hoppas att ni löser det.
 
@Zarro :)
Ja, och jag har en teori om att vi då kan ses med mer "kvalitet". Alltså att vi inte bara är i samma hus heeela tiden, utan mer tar tillvara på tiden när vi ses. Och att känslorna kan komma ur det.
 
I mitt förhållande är det viktigt att vi ibland gör saker utöver det vanliga. Vi har en knodd på dryga året, jag är hemma och föräldraledig medan sambon jobbar. Han har inget socialt behov riktigt och får väl för mycket av det sociala på jobbet medan jag tillfredsställer mitt på en ok nivå hemma med grannar och liknande. Dock behöver vi ibland vårda relationen för att tighta ihop oss och tar då med dottern och går på museum, lekland, lagar trerättersmiddag osv (jisses, vi har inga höga krav..). Det ger mig en kick att vi gör nåt tillsammans som inte är det vanliga och man umgås på en annan nivå liksom. Är man båda hemma, som i vårt fall vid semestertider, blir det så mycket samma saker och det gör att jag avskyr typ allt och alla tills jag kommer iväg på nåt.

Det låter som om ni är på rätt spår. Dejtkvällar är suveränt bra och även göra saker på egen hand.
 
Är man båda hemma, som i vårt fall vid semestertider, blir det så mycket samma saker och det gör att jag avskyr typ allt och alla tills jag kommer iväg på nåt.

Detta är lite vårt förhållande i kubik just nu. Vi har umgåtts såhär intensivt under hela vårat förhållande, förutom när han flyttade ner till Skåne ca 6v innan mig - snacka om att kärleken blommade upp då! Saknade varandra varje dag! (det var iofs ganska fruktansvärt)
Att umgås 24/7 funkade när vi var nykära men sen blir det väldigt påfrestande..

Ja, tänker att "date night" ska göra att vi kan, som du säger, tighta ihop oss lite. Upptäcka vad det var vi föll för hos varandra från början. Och inte bara se varandra i raggsockar och mjukisbyxor hela tiden.
 
Jo men just det när man varit ute och gjort nåt "ovanligt" och när man då kommer hem och är lite sådär nykär igen, det är ju superhärligt :) samtidigt som man, beroende på aktivitet, inser att det även är rätt mysigt att ha mjukisar och raggsockor och mysa i soffan. Lycka till! :) hoppas att ni rer ut det där.
 
Var i Skåne finns du? Vi är ju många Bukare härinne som bor i Skåne, och det händer ju miljoner grejor runt om här. Skåne har ju egentligen inga avstånd, så m e m allt är nära :)

Jag får intrycket av att du är uppifrån, reser du hem och hälsar på familj och gamla vänner emellanåt?
 
@Lovisaleonora Bor utanför Trelleborg. Så ja, jag är uppifrån :P Är från Leksand. Var uppe på midsommar, men det är dyrt att ta sig hem.. Men ska försöka komma hem till alla helgona :) Har två kompisar i Göteborg som jag träffat nyligen också. (har inga vänner kvar i Leksand, alla flyttar därifrån.)

Jag ska faktiskt ha hunddejt med en bukare på torsdag :D Har gått med i hundträffsgrupper på Fb också, men jag är ju lite blyyg.. (i grupp, inte one on one.) Men ska ta tag i det. Letar också medryttarhäst i närheten så jag kan få vara i stall igen. Och ska försöka träffa andra lärarstudenter på "Pedagogisk pub". Så jag ska verkligen försöka ta mig ut! Vill ju gärna bo kvar i Skåne även om vi gör slut, och han är just nu min enda länk hit - så måste skaffa mig ett liv och kompisar!
Tror jag blir lite låst här för att jag är van att bo i Leksand, där det är långt till ALLT. Här har jag egen bil och mindre än en timme till Malmö, Lund och Ystad!
 
Se det som en utmaning, ett tillfälle att ta tag i din mingel-kompetens. Det finns ju många tillfällen att umgås utan att umgås. Åk på någon hästtävling, man behöver inte stanna mer än fyra ekipage om man inte vill.

Men snälla vänner, med egen bil (även utan från Trelleborg) är det ju inga problem alls att ta sig runt. Hela Malmö ligger för dina fötter, själv älskar jag att gå på shopping själv, Emporia är ett toppexempel. Lund med alla sina studentmöjligheter, där kan man ju inte ta två steg utan att någon socialt utsvulten människa börjar babbla med en :D

Du har Jägersro, för den som gillar trav och/eller galopp. Med eller utan Buketräff. Ge dig katten på att göra något nytt varje vecka, och berätta om det så ska du se att folk hänger på - om du visar dig öppen för sällskap.

En tur ner till Österlen (fika på Olof Viktors!), en liten tripp till Helsingborg. Över till Köpenhamn, listan kan göras oändlig. Och när du väl börjar berätta om vad du tänker hitta på, börjar folk intressera sig, och då bjuder du in de du vill ha med :)
 
Haha, missuppfattade först (en millisekund) "man behöver inte stanna mer än fyra ekipage" och såg framför mig hur jag stoppar ekipage på framridningen med utsträckta armar och frågar om de vill vara min vän! :D (fy vad tramsigt, jag börjar bli trött!)

Men jaa, du har ju så rätt! Jag ska bara våga. Mingelkompetens it is! Vågade mig ju på att arrangera en buketräff i våras och det var ju himla trevligt. "Se Skåne-tråden" kan vara i sin linda!
 
Köpenhamn var ett bra tips :D jag ska dit i helgen på bröllop. Tyvärr med en aningen tight tidsplan men för att komma till saken är christiania värt ett besök. De har nämligen ett suveränt gatukök med kalasgod falafel till ett pris av ~25:-! :D ;)
 
@deathslyna Åh, vad tramsig jag känner mig nu! Som tänker att jag är helt isolerad. Min lillebror bor i Köpenhamn numera! Och det har jag inte ens tänkt på. Vet dock inte om jag vågar ta den flumnissen till Christiania, han kan får idéer. :D
 
Det bästa för en relation är att få längta efter varandra ibland. :love:
Jag och min man är skitbra på att göra saker på egen hand, vi lägger mycket tid på skilda sysselsättningar (jag har hundar, träning och vänner, han har skytte, fiske och äventyr) och vi ger varandra mycket tid utrymme.

Sen gör vi så klart saker tillsammans också, men vi sliter knappast ut varandra. Vi är väldigt bra på att resa, planera och jobba tillsammans, och då passar det perfekt att renovera ett hus på gemensam tid ;)

Det är väldigt skönt att inte fastna i soffan tillsammans, även om vi följer några serier gemensamt – men vi har nog fler "egna" serier som vi ser själva. Soffan är verkligen inget bra ställe att spendera ett förhållande i.

Kvalitetstid för oss är till exempel att hinna äta lunch tillsammans någon gång ibland (båda jobbar), att ta en tur med fyrhjulingen i skogen, hämta sushi inne i stan och äta hemma framför ett serieavsnitt (aldrig film, det orkar vi inte med!), en helg på västkusten och att ligga och prata med varandra innan vi somnar.
 
@Blueberry :bow: Bra med pepp! Vi har, om sanningen ska fram, spenderat större delen av vårt förhållande i soffan. Med filmer, serier, god mat och snask (sambokilona är ett faktum!). Min rädsla är ju att vi ska börja leva "parallellt" istället för tillsammans. Men JA, jag är PÅ! Här ska göras saker! :D
 
@Blueberry Åh är du gravid?! Det har jag helt missat! GRATTIS!!! :love:

Ja. Ska prata om liggandet. Vi är periodare med att leka doktor. Ibland flera gånger i veckan, ibland går det två veckor. Men tror vi skulle behöva sex it up a little bit för nu har det gått över en vecka och kan behöva släppa lite spänningar (både fysiska och mentala). Har ju nyligen upptäckt "en ny form av sex" som har varit uppskattad - inte minst hos honom. :D:o
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 047
Senast: Whoever
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 654
Senast: Ramona
·
Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
1 913
Senast: lingonben
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 360
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp