Hur högt/lågt fäster ni era sadelgjordar

Rialavargen

Trådstartare
Hejsan

Jag är intresserad av att höra var på stropparna ni fäster era sadelgjordar. Högt eller lågt?
Jag har mina ganska långt ned, ser till att ha en kortare gjord, och kämpar lite när den skall spännas, i stället för att spännet hamnar högt upp, med en storlek större på gjorden. Jag minns att min sadelutprovare nämnde att det var att föredra.
Vad föredrar ni? Gör jag fel?
 
Sv: Hur högt/lågt fäster ni era sadelgjordar

Jag har på 3-4 hålet, det är ungefär mitt på stropparna på min sadel. Då får jag inte spännena under benen liksom.
 
Sv: Hur högt/lågt fäster ni era sadelgjordar

har så att man relativt lätt kan spänna första hålet på båda sidorna, ena hästen får man kämpa med (typ 2 cm saknas...) har 3-4 hålet på båda sidor då jag rider.
 
Sv: Hur högt/lågt fäster ni era sadelgjordar

Beror på sadeln, nuvarande har ganska korta stroppar och har gjorden på tredje- fjärde hålet på båda sidorna. Hopp gjorden är 150cm och såå rund är inte hästen :p. Den andra gjorde är 130 cm och har den på första-andra hålen.
 
Sv: Hur högt/lågt fäster ni era sadelgjordar

Ungefär 3 - 4 hålet beroende på vilken häst och gjord jag har.
 
Sv: Hur högt/lågt fäster ni era sadelgjordar

Jag spänner ungefär 2-3 hål per sida!

Vanliga gjorden är 125 och hoppgjorden är 125 med CAIR. Så hoppgjorden är ett h*lvete att spänna först, men sen så går de :P

Har korta stroppar på sadlen!
 
Sv: Hur högt/lågt fäster ni era sadelgjordar

Jag har min gjord på hål 3-4 det är i mitten på stroppen.
Jag hade gärna haft på hål 2-3 istället men jag har inte hittat rätt gjord än.
 
Sv: Hur högt/lågt fäster ni era sadelgjordar

Jag har 3-4 hål, det är ungefär på mitten, lite högre upp kanske. Jag vill ha lätt att spänna så den är lös innan jag hoppar upp så hon för vänja sig lite, ingen sadeltvång men det känns snällast än att jag måste kämpa för att kunna spänna 1 hål på varje sida :D Sedan drar jag alltid fram benen så muskeln hamnar framför gjorden när den är spänd 3 hål på varje sida. sedan drar jag ett hål på ena sidan, eller på båda sidorna om vi skall färdas i höga hastigheter :p
 
Sv: Hur högt/lågt fäster ni era sadelgjordar

jag är superklen i händerna och blir lätt frusen så vill inte behöva kämpa och slita med gjorden.
Har så jag spänner på mitten ungefär när den är dragen.
 
Sv: Hur högt/lågt fäster ni era sadelgjordar

Jag har ungefär tre-fyra hål på båda sidor. På hoppsadeln ligger tyvärr min häst precis mitt emellan två storlekar, hon är för tjock för en 110-gjord, men en i 115 blir lite för lång (det är en ponny :angel:).
 
Jag har på hål 3-4, ganska korta stroppar på sadeln. Vill som du säger gärna ha på lite lägre hål, men storleken kortare på gjord blir inte bra, då får jag ta i för att få i på första hålet vilket jag inte vill. ( hästen ogillar redan när jag spänner gjorden)
 
Jag har på tredje hålet på båda sidor.
Spänner alltid hål för hål, hästen visar inga obehag vid sadling och spänning av gjord, och har aldrig gjort, men vill inte skapa nått heller. När jag spänner på första hålet är det knappt att gjorden ligger emot honom, så aldrig något dragande :)
 
På ena har jag på 2:a och den andra hästen på 3-4 kommer införskaffa ny kortare så vi även där hamnar på 2. Spänner lätt till första hålet på båda.
 
Jag har på tredje hålet när gjorden är färdigspänd. När jag sadlar saknas det 1 dm, så behöver krångla med sadelgjordsförlängare när jag sadlat.
Hade en 110-gjord förr, som blev alldeles för lång. När den var spänd under ridning var den på innersta hålet och lös ändå.
Skulle antagligen behöva en i 105, men har inte hittat någon jag är nöjd med än.
 
Hejsan

Jag är intresserad av att höra var på stropparna ni fäster era sadelgjordar. Högt eller lågt?
Jag har mina ganska långt ned, ser till att ha en kortare gjord, och kämpar lite när den skall spännas, i stället för att spännet hamnar högt upp, med en storlek större på gjorden. Jag minns att min sadelutprovare nämnde att det var att föredra.
Vad föredrar ni? Gör jag fel?
Så lågt ner som möjligt. Mao en kortare gjord. Mina brukar hamna på 2-3 hålet.
 
jag föredrar ha den i mitten av "stroppen" vilket ofta blir på ca 3-4 hålet. då har man utrymme för om hästen lägger på sig lite eller blir smalare. Fast jag har några hästar/ponnier som har en förmåga att spänna ut magen vilket gör att man knappt får på sadelgjorden på hålet längst ut när man börjar men när man väntat/dragit några gånger så är man på 3-4 hålet - om man har så brukar de få en liten längre sadelgjord och då spänner jag lite högre upp.
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 498
Senast: LaMagia
·
Utrustning Jag har en islandshäst som är lite mer av sportmodellen, dvs byggd i uppförsbacke och inte så rund över ryggen. Han är tunn över bogarna...
2
Svar
22
· Visningar
3 868
Senast: CarEr
·
Western Jag har köpt en ny sadel och känner mig väldigt dum som måste fråga hur sjutton jag ska spänna sadelgjorden, då jag har två ringar att...
Svar
2
· Visningar
3 294
Senast: ricca
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 076
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp