Hur i hela friden kan en katt gå upp i rök??

R

Raderad medlem 124573

Min 6-åriga kastrerade honkatt gick ut som vanligt i tisdags. Sedan dess har ingen sett henne..... Hon är visserligen rätt skygg för främmande men grannarna brukar ändå se henne på håll men nu - puts väck!
Jag har letat, gråtit, ropat, gråtit, lagt lappar i brevlådor, gråtit mer.... Ja ni hajjar. Men inte ETT SPÅR av katten :cry:.
Har ni några solskenshistorier att dela med er av? Eller ngn (realistisk) idé om vad som kan ha hänt?
Vet inte hur jag ska klara mig utan min bästa vän....
 
Har katten gått in i ett garage el förråd och råkat bli inlåst? Hoppat in i en bil och följt med på en resa? Efterlys katten i facebookgrupper. Lägg in en efterlysning på forumet kattpolisen i fokus. Hoppas att din kisse kommer hem snart!
 
Har katten gått in i ett garage el förråd och råkat bli inlåst? Hoppat in i en bil och följt med på en resa? Efterlys katten i facebookgrupper. Lägg in en efterlysning på forumet kattpolisen i fokus. Hoppas att din kisse kommer hem snart!

Har sökt i alla förråd och liknande i närområdet. Bor på landet så inte så mkt grannar i närheten. Bil känns väldigt långsökt, hon hatar att åka bil och är som sagt rätt skygg mot folk i allmänhet....
 
Finns det räv och grävling där du bor? Finns skog? Ibland klättrar katter upp i träd och vågar inte komma ned.
 
Min hona försvann i onsdags morse, inte ett spår. Hon är extremt hemkär och social så vi vi har varit jätteoroliga. I natt vid tre vaknade jag och fick för mig att jag kanske stängt in henne i ett förråd när jag var där och rotade. Sprang ut och öppnade, men när jag gjorde det kom hon spatserande i trädgården som om ingenting hänt, fyra dagar senare liksom. Jag trodde jag hade haft ihjäl henne, var helt knäckt... Hon har aldrig varit borta mer än fyra-fem timmar förut.

Så, solskenshistorier finns! Jag hoppas din tjej kommer hem nu snart!
 
Finns det räv och grävling där du bor? Finns skog? Ibland klättrar katter upp i träd och vågar inte komma ned.
Finns tyvärr både räv, grävling och uppskattningsvis ca 2 miljoner träd.....
 
De råd som man brukar ge är att sätta ut mat nära huset som katten verkligen älskar, tonfisk, grillad kyckling etc, helst sådant som luktar starkt. Sitt på span i skymningen/kvällen när katter kommer fram för att äta. Fälla kan ofta lånas, men då måste man sitta och bevaka den. Positivt är att eftersom din katt är utekatt vet hon var hon bor. En katt kan skrämmas upp i ett träd av tex en grävling eller liknande och sedan sitta fast tyvärr. Jag skulle nog gå promenader där din katt gillar att vistas om du vet var. Locka mjukt och lyssna om du hör något.

Tyvärr skulle jag nog också kolla längs med närmsta vägar att hon inte ligger i ett dike. Hårt men sant. Ring polisen, DV, katthem, andra vetkliniker för att kolla om de fått in en katt. vilse.nu är en bra sida. Är hon chippad och märkt?
 
Min 6-åriga kastrerade honkatt gick ut som vanligt i tisdags. Sedan dess har ingen sett henne..... Hon är visserligen rätt skygg för främmande men grannarna brukar ändå se henne på håll men nu - puts väck!
Jag har letat, gråtit, ropat, gråtit, lagt lappar i brevlådor, gråtit mer.... Ja ni hajjar. Men inte ETT SPÅR av katten :cry:.
Har ni några solskenshistorier att dela med er av? Eller ngn (realistisk) idé om vad som kan ha hänt?
Vet inte hur jag ska klara mig utan min bästa vän....
Vår kastrerade hankatt försvann i somras. Grannarna hade som tur var sett åt vilket håll han gick. Hittade honom under ett gammalt minkhus skadad. Blivit biten av ngt djur, troligen räv eller nån större fågel. Vågade inte komma fram först utan först efter en stunds rop hörde jag ett svagt jam. Skulle söka på platser där man kan krypa in i/under ifall hon är rädd eller skadad och inte vågar komma.
 
Kan hon ha hittat ett andra hem som hon tycker är värt att stanna på ett tag? Kanske någon har släppt in henne i tron att hon saknar hem och gett henne extra god mat och omsorg så hon slagit sig till ro där.

Katter kan byta hem om det är något i deras egen omgivning som de inte gillar. Någon annan katt som inte är snäll? Hundar som skrämmer? Något nytt som exempelvis buller från ombyggnation, vägarbeten etc. Något hon inte är van vid och som verkar skrämmande. Smällare och höga motorljud kan skrämma. Om hon inte är van vid robotgräskippare och någon nyss skaffat en sån kan den skrämma. Den kan också skada en katt om den kommer för nära. Hoppas på det bästa och att din katt kommer fram.
 
Hon är hemma igen!! Satt på trappan ikväll och jamade hysteriskt. Mager och utsvulten men ser i övrigt oskadd ut.
Hur gör jag nu? Mata lite i taget vet jag men mer? Vad ska jag ha koll på?
Hon har druckit rätt mkt och verkar pigg men lite stressad.
9 dagar var hon borta
 
Hon är hemma igen!! Satt på trappan ikväll och jamade hysteriskt. Mager och utsvulten men ser i övrigt oskadd ut.
Hur gör jag nu? Mata lite i taget vet jag men mer? Vad ska jag ha koll på?
Hon har druckit rätt mkt och verkar pigg men lite stressad.
9 dagar var hon borta
Så skönt att hon är hemma!
Lite mat i taget. Teskedsvis med mellanrum på ca 10-15 minuter. Helst blötmat om hon är van vid det. Låt henne absolut inte kasta i sig maten. Är hon mycket mager så blanda i kattungemat eller annan mat med extra mycket näring i men det gör du senare, om någon dag eller så när du ser att hon inte kastar i sig maten längre. Ha noga koll på henne framöver. Ha koll på att hon kissar och bajsar som hon ska och hur mycket hon dricker (mät hur mycket!) En mager katt har svultit och tyvärr kan svält innebära att de inre organen tar stryk. Är du det minsta tveksam om hennes kondition så kontakta veterinär.
 
Hon är hemma igen!! Satt på trappan ikväll och jamade hysteriskt. Mager och utsvulten men ser i övrigt oskadd ut.
Hur gör jag nu? Mata lite i taget vet jag men mer? Vad ska jag ha koll på?
Hon har druckit rätt mkt och verkar pigg men lite stressad.
9 dagar var hon borta

Skönt att hon är hemma igen :)

Kollat om hon har vätskebrist? temp?
Små matportioner skonkost. vätskeersättning och näringstät mat imorgon hade jag satsat på, lämplig recoveryfoder hittar du hos vet. eller djuraffären som oftast har öppet på lördagar med jag hade åkt och köpt imorgon direkt när dom öppnar om inget tyder på något akut i allmäntillståndet.
Lugn och ro men med koll på henne och kanske en check hos vet. på måndag?
Och ha koll på lådan (ensamkatt?) och hålla henne inne såklart tills man vet att allt är lugnt.

Kanske ge henne en kartong (dessa älskade små lådor :love:) med filt att mysa ner sig i och vila kan vara uppskattat?

Är väl det jag kommer på spontant så här lite snabbt på kvällen.
 
Hon är hemma igen!! Satt på trappan ikväll och jamade hysteriskt. Mager och utsvulten men ser i övrigt oskadd ut.
Hur gör jag nu? Mata lite i taget vet jag men mer? Vad ska jag ha koll på?
Hon har druckit rätt mkt och verkar pigg men lite stressad.
9 dagar var hon borta
Åh, vad skönt! Tänk om hon kunde berätta var hon varit. Som andra skrivit så kan njurarna påverkas om katten är utan mat. Efter 24 timmar börjar njurarna brytas ned, sa en veterinär till mig, men njurarna kan återhämta sig. Kanske en veterinärkoll?
 
Har haft katter som varit borta i ett par dagar men de kommer alltid tillbaka, hänt ngn gång att de blivit inlåsta i verkstan (stor) och trots att man varit där och kallat dag 1 så har de inte kommit förens dag 3 när man letar där inne igen och de glatt kommer springande :/, antagligen har de hört en dag 1 men jagat möss och då struntat i en.
 
Hon är hemma igen!! Satt på trappan ikväll och jamade hysteriskt. Mager och utsvulten men ser i övrigt oskadd ut.
Hur gör jag nu? Mata lite i taget vet jag men mer? Vad ska jag ha koll på?
Hon har druckit rätt mkt och verkar pigg men lite stressad.
9 dagar var hon borta
Så skönt för dig!

Hoppas nu att katten mår bra också.

Är det en van utekatt får man väl hoppas att den lyckats jaga och äta åtminstone några gnagare under tiden den varit borta.
 
Härligt att kisse är tillbaka igen!

Jag kan dela med mig av min solskenshistoria. Min fina hankatt försvann förra Augusti och hittades först i November. Han har med största sannolikhet hoppat in i en bil på något vis eftersom han hittades på en ö utan broförbindelse - bara med färja. Jag gjorde ALLT i min makt för att hitta honom. Efterlyste honom på alla sätt jag kunde komma på. Tillslut så var det en människa som såg min tidningsannons - jag fick ett sms med en bild på en katt som såg ut som min. Vi riggade en kattfälla som han gick i.
 
Uppdatering!
Kisse verkar mkt nöjd att vara hemma, har gått omvägar runt ytterdörren hela helgen....:p Verkar ha klarat "svälten" bra också, vet ju iofs inte om/vad hon ätit men mager är hon iaf......Ätit små portioner i helgen och igår var första gången hon lämnade lite mat så värsta panikhungern verkar ha lagt sig. Så nu börjar projekt "göda katt". Hon har gått ner från 3,1 kg till 2,7 och man känner varenda benknota :cry:. Pigg och glad iaf.
Nu ska vi öva med halsband och sen införskaffa en gps innan hon får gå ut igen.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det finns väl inget som är så lätt som att vara efterklok? Ångrar mig så bittert, men det hjälper ju inte nu. Bor sedan fyra år i ett...
Svar
10
· Visningar
1 882
Senast: Lotus
·
Övr. Katt Har alldeles nyligen fått ett härligt avslut på mitt livs värsta dygn. Är alldeles slut i både kropp och själ. I torsdags när jag...
Svar
8
· Visningar
1 125
Senast: Keanu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp