Hur introducerar man föl och amma?

Metoden som cirkus nämner är ganska ny, det är nog fortfarande många som inte hört talas om det - både stoägare och veterinärer.
Innan detta introducerades fanns det flera andra sätt att få ston att acceptera andra föl, t.ex att svepa adoptivfölet i stoets förlorade föls fosterhinnor eller att flå stoets döda föl och svepa skinnet runt adoptivfölet. Och att spraya stark doft i stoets näsborrar.
Det har ju uppenbarligen fungerat ganska ofta innan ovan nämnda metod uppfanns, men visst är det enklare om man kan lösa det med några injektioner...

Sen finns ju det tredje alternativet och det är de extrem-mammiga stona som glatt adopterar utan att blinka, om de får chansen! Mitt eget halvblodssto adopterade ju ett shetlandsföl för 10 år sedan och det var just en sån mammig-adoption. (de hade gått ihop i hagen de 4 dagar som stoet levde, så det var ingen helt ny bekantskap - fast med det stoet hade det nog inte spelat någon roll...) Fotot är taget kanske en halvtimme efter att de släpptes ihop.
mimmiochisessa1.jpg

Och i år finns ett exempel där ett irish cob-sto tydligt talade om att det var HENNES föl de kom med i stallgången, när grannen kom med ett travarföl som de tänkt att ett annat sto skulle få adoptera. Men det var inget snack om saken, så stoet ifråga valde själv och har gått hela sommaren med två föl vid sin sida... (Jag har glömt vad Mirre heter här :o )

Jag blir glad varenda gång jag ser den där bilden :love: :love:
 
Fölet föds utan immunförsvar och har kanske inte fått i sig ordentligt med råmjölk. För mig är det självklart att man inte kör runt med en så skör liten varelse utan tar stoet till fölet.
Fast fölungen har ju lika dåligt immunförsvar oavsett vart den är. Och de flesta jag har sett har transporterat fölungen i typ baksätet på en större bil. Ganska rent med andra ord.

Det finns fördelar och nackdelar med båda, men för mig skulle det viktigaste att stoet tar sig ann fölet, och sedan får man ju räkna med att ge fölet plasma tyvärr.
 
För mig känns det självklart att man gör tvärtom? Chansen att stoet tar emot en fölunge lär ju inte öka om man stressar henne med en flytt.
Nej det är inte så man gör - det är jätteviktigt att ha kvar fölungen i samma mijö - särskilt om den redan har hunnit dia och få antikroppar av sin mamma.

Fast fölungen har ju lika dåligt immunförsvar oavsett vart den är. Och de flesta jag har sett har transporterat fölungen i typ baksätet på en större bil. Ganska rent med andra ord.
Skojar du? Det har jag ALDRIG varken hört eller sett. Fölungar transporteras i hästtransport.

Det finns fördelar och nackdelar med båda, men för mig skulle det viktigaste att stoet tar sig ann fölet, och sedan får man ju räkna med att ge fölet plasma tyvärr.
Nej det finns inga fördelar att flytta fölet.
Med hormonmetoden så fungerar det alltid att stoet tar sig an fölungen Ingen av alla jag känner som är uppfödare rekommenderar att flytta fölet
 
Nej det är inte så man gör - det är jätteviktigt att ha kvar fölungen i samma mijö - särskilt om den redan har hunnit dia och få antikroppar av sin mamma.


Skojar du? Det har jag ALDRIG varken hört eller sett. Fölungar transporteras i hästtransport.


Nej det finns inga fördelar att flytta fölet.
Med hormonmetoden så fungerar det alltid att stoet tar sig an fölungen Ingen av alla jag känner som är uppfödare rekommenderar att flytta fölet
Ok! Bra att veta! Då behöver jag inte bry mig om att anmäla något sto till ammajouren någon gång.
 
Ok! Bra att veta! Då behöver jag inte bry mig om att anmäla något sto till ammajouren någon gång.

Det är nog klokt att du inte gör det om du känner att du inte är beredd på att släppa ifrån dig ditt sto. Det som är så väldigt bra med hormonmetoden är att stoet INTE behöver ha förlorat ett föl nyss utan man kan behandla i princip vilket sto som helst, det bästa är förstås ett sto som redan har mjölk, men det går att få igång produktionen på de flesta ston.
 
Det är nog klokt att du inte gör det om du känner att du inte är beredd på att släppa ifrån dig ditt sto. Det som är så väldigt bra med hormonmetoden är att stoet INTE behöver ha förlorat ett föl nyss utan man kan behandla i princip vilket sto som helst, det bästa är förstås ett sto som redan har mjölk, men det går att få igång produktionen på de flesta ston.
Nej det blir ju knepigt iomed att de ska bli dräktiga igen, eller redan är dräktiga igen. Jag har ju egen hingst, så att skicka iväg stoet blir ju väldigt knasigt då. Mitt sto som har historia där hon förr har varit livrädd för människor skulle jag aldrig våga skicka till en okänd, det kan bli hur fel som helst. Men tur att vi har ett gäng ston själva, då går det ju säkert att få till på nåt sätt. Och pappan tycker mkt om föl, även om han såklart inte har nån mjölk så får ju fölungen ändå den sociala biten.
 

Liknande trådar

Hästvård Vi har ett föl som är fyra dagar gammalt. Tarmbäcket släppte efter ca 4 timmar med hjälp av Microlax. Hon hade sedan dom efterföljande...
Svar
1
· Visningar
767
Senast: Eloise
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 308
Ekonomi & Juridik Jag behöver lite råd. Kan inte gå in på exakta detaljer men i det stora hela iaf. Jag lät betäcka ett av mina ston i somras. Fölet...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
58 318
Senast: Narcissa
·
Hästhantering Nu skulle jag väldigt gärna vilja ha alla era tips på hur man ska förbereda sig inför nyårsafton, plus lite specifika tips på hur jag...
Svar
2
· Visningar
572

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp