Hur kan detta vara lagligt?

LillaMy84

Trådstartare
Jag inser att jag jag antagligen bott under en sten eller nåt, när jag läser denna artikeln http://www.gp.se/nyheter/göteborg/spädbarn-skadad-vid-omskärelse-1.3440418 O_o
Hur kan det vara lagligt att ta bort en del av kroppen på ett barn? I Sverige? Om det nu inte är medicinskt befogat då vill säga, eller kan det alltid vara det?
Är det helt enkelt inte en så big deal som jag tänker, utan det är lite snipp snipp så är det klart? (inte för att det hjälper mig att förstå syftet..)
Upplys mig :o
 
Jag inser att jag jag antagligen bott under en sten eller nåt, när jag läser denna artikeln http://www.gp.se/nyheter/göteborg/spädbarn-skadad-vid-omskärelse-1.3440418 O_o
Hur kan det vara lagligt att ta bort en del av kroppen på ett barn? I Sverige? Om det nu inte är medicinskt befogat då vill säga, eller kan det alltid vara det?
Är det helt enkelt inte en så big deal som jag tänker, utan det är lite snipp snipp så är det klart? (inte för att det hjälper mig att förstå syftet..)
Upplys mig :o

Ingen risk att det kan ha varit en bris eller annan religiös omskärelse/ceremoni? Det känns som att det är den vanligaste bakomliggande faktorn när det kommer till omskärelse av små barn om det inte är rent medicinskt motiverat.

Saxade från rfsu.se;

I Sverige är det sedan 2001 tillåtet att operera bort förhuden på omyndiga pojkar utan medicinsk orsak. Enligt lagen om omskärelse* får omskärelse utföras på begäran av eller efter medgivande av pojkens vårdnadshavare, och efter det att vårdnadshavaren har informerats om vad ingreppet innebär. Omskärelse på pojkar äldre än två månader får bara utföras av legitimerad läkare. Informationen ska även ges till pojken om han är stor nog att förstå den. Pojkens inställning ska så långt som möjligt klarläggas och ingreppet får inte utföras mot pojkens vilja.

På barn yngre än två månader får omskärelse göras av person med särskilt tillstånd. Ingreppet ska alltid göras med smärtlindring – oavsett ålder – som ges av legitimerad läkare eller sjuksköterska.'

(källa: http://www.rfsu.se/sv/Sex--relationer/Kropp-och-kon/Omskarelse-av-pojkar-och-man/)

Sedan finns det en lag angående omskärelse av pojkar med SFS-nummer 2001:499, den går att läsa här:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-2001499-om-omskarelse-av-pojkar_sfs-2001-499
 
Jag har för mig, att diskussionen var ganska svår när det tilläts. Alternativ ett: det är lagligt i sverige och ingreppen görs säkert av läkare. Alternativ två: det är olaglig och ingreppen görs svart av någon som tror sig kunna utföra omskärelse med stor risk för inflammationer och andra skador.
Men jag kan minnas fel såklart, men ovanstående ploppa upp i huvudet när tråden dök upp... Jag tyckee det såklart är fel, men förstår att det är ett dilemma...
 
Det är mycket som är konstigt här i världen.
Jag kommer att tänka på lagar om hur man får göra med hundar.
Förr så fick man skära svansen och öronen av dem utan bedövning men inte kastrera annat än i medicinskt syfte.
Nu så får man kastrera om man vill men inte skära svansen eller öronen av dem.
Vi människor tar oss stora friheter med andra individer bara för att det "känns rätt".
 
Senast ändrad:
Ingen risk att det kan ha varit en bris eller annan religiös omskärelse/ceremoni? Det känns som att det är den vanligaste bakomliggande faktorn när det kommer till omskärelse av små barn om det inte är rent medicinskt motiverat.

Saxade från rfsu.se;

I Sverige är det sedan 2001 tillåtet att operera bort förhuden på omyndiga pojkar utan medicinsk orsak. Enligt lagen om omskärelse* får omskärelse utföras på begäran av eller efter medgivande av pojkens vårdnadshavare, och efter det att vårdnadshavaren har informerats om vad ingreppet innebär. Omskärelse på pojkar äldre än två månader får bara utföras av legitimerad läkare. Informationen ska även ges till pojken om han är stor nog att förstå den. Pojkens inställning ska så långt som möjligt klarläggas och ingreppet får inte utföras mot pojkens vilja.

På barn yngre än två månader får omskärelse göras av person med särskilt tillstånd. Ingreppet ska alltid göras med smärtlindring – oavsett ålder – som ges av legitimerad läkare eller sjuksköterska.'

(källa: http://www.rfsu.se/sv/Sex--relationer/Kropp-och-kon/Omskarelse-av-pojkar-och-man/)

Sedan finns det en lag angående omskärelse av pojkar med SFS-nummer 2001:499, den går att läsa här:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-2001499-om-omskarelse-av-pojkar_sfs-2001-499

Det kan inte ha varit en bris (förkortning av brit milá) dvs en judisk omskärelse. Den ska göras av en mohel, dvs någon med lång utbildning beträffande både religiösa och praktiska kunskaper. Det är mycket ovanligt med komplikationer efter en judisk bris (uttalas "briss") och den görs när pojken är åtta dagar gammal, om han är helt frisk.

Jag har kört den här diskussionen fler gånger än jag orkar minnas och vet hur den brukar gå, så jag ska försöka hålla mig till att förklara om någon frågar, och rätta till missförstånd.
 
Jag tycker inte att det borde vara lagligt, lika lite som att ta hål på småbars öron.
Kirurgiska ingrepp ska vara medicinskt motiverade.
Jag känner folk från Amerika, där omskärelse är extremt vanligt,som upplever det som ett övergrepp. Någon har utan deras medgivande tagit bort ett stycke än deras kropp...
 
I stora delar av Världen så anses omskuren vara det normala för en man att vara.
Det finns t.ex. ett avsnitt i Sex and the City där en icke omskuren man diskuteras som något exotiskt och besvärande som kvinnorna inte riktigt vet hur de skall hantera.
 
Jag har träffat ett tiotal små omskurna pojkar. Det ser ungefär ut som om någon ska ha karvat bort lite hud med en rostig sax.
Väldigt fult gjorda ingrepp. Samtliga familjer har råkat resa till sitt hemland då barnet är en viss ålder.
 
Det man brukar missa är att religionsfrihet inte innebär att man får pracka på sin religion på annan.

Nej, men där uppstår ju direkt ett problem eftersom flera religioner har någon form av invigningsrit som utförs när man är spädbarn. Det gör det ju fortfarande inte ok men ett dop är ändå en mindre kränkning jämfört med en omskärelse.

Jag är döpt och blev givetvis inte tillfrågad eftersom jag inte var kapabel att svara. Nu var mina föräldrar tack och lov inte religiösa utan traditionella, dvs min religiösa uppfostran var icke existerande. Ja, förutom när de nog fick lite panik att de hade en hedning till dotter och satte mig i söndagsskola hos lokala Baptistkyrkan O_o Det botade mig från religion helt och hållet :grin:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp