Hur kan jag få hästen att äta kraftfodret??

Maria_81

Trådstartare
Jag behöver få i mitt sto både munkpeppar och djävulsklo, men hon vägrar att äta det :meh: Har provat att blöta upp alltsammans med betfor men hon dissar det totalt. O_o Vet ni nåt smaskigt som ett kräset o surt sto kan tänka sig att smaska i sig? :bow:
Ps. Har fått rekommenderat av vet att ge djävulsklo pga lite galliga ben på morgonen och munkpepparn ger jag pga hennes humörsvängningar och brunst som är precis överjävlig :wtf:.Ds
 
Ta något som hon älskar (äter hon betfor utan tillsats?) och vänj in tillskotten typ en tesked i taget.
 
Jag behöver få i mitt sto både munkpeppar och djävulsklo, men hon vägrar att äta det :meh: Har provat att blöta upp alltsammans med betfor men hon dissar det totalt. O_o Vet ni nåt smaskigt som ett kräset o surt sto kan tänka sig att smaska i sig? :bow:
Ps. Har fått rekommenderat av vet att ge djävulsklo pga lite galliga ben på morgonen och munkpepparn ger jag pga hennes humörsvängningar och brunst som är precis överjävlig :wtf:.Ds
Jag håller med @Ace. Det enda som brukar funka på de kräsnaste hästar (jag har en sån själv)är att successivt öka liiiite i taget i något som hon vanligtvis gillar.
Fast just djävulsklon åt hon relativt bra. *kors i taket*
 
Jag håller med @Ace. Det enda som brukar funka på de kräsnaste hästar (jag har en sån själv)är att successivt öka liiiite i taget i något som hon vanligtvis gillar.
Fast just djävulsklon åt hon relativt bra. *kors i taket*
Jag smakade på DK eftersom hon hade petat ur (har den granulerade varianten)bitarna och det smakar ju som att äta en Alvedon :wtf:
 
Jag behöver få i mitt sto både munkpeppar och djävulsklo, men hon vägrar att äta det :meh: Har provat att blöta upp alltsammans med betfor men hon dissar det totalt. O_o Vet ni nåt smaskigt som ett kräset o surt sto kan tänka sig att smaska i sig? :bow:
Ps. Har fått rekommenderat av vet att ge djävulsklo pga lite galliga ben på morgonen och munkpepparn ger jag pga hennes humörsvängningar och brunst som är precis överjävlig :wtf:.Ds

"Göm" det i mash.
 
Nja hon äter väl det så där, men mer än med pepparn och DK i :down:
Då skulle jag börja med att hitta ett fodermedel som hon verkligen tycker är gott innan jag ens försöker smyga i tillskott. Många tar till betfor bara för att det är sockerrester men alla hästar uppskattar inte det. Min egen gillar inte när fodret blir för blött, vanlig havre däremot är smaskens.
 
Min ena häst ville inte äta sina mineraler än period, provade ett gäng olika och provsmakade faktiskt även själv en sort och det var riktigt beskt :yuck:

Men det som till slut verkade fungera var lite uppblött betfor, det får inte vara för blaskigt ;) krossad havre och så skalade jag ner en morot och rörde ihop allting ordentligt
 
Då skulle jag börja med att hitta ett fodermedel som hon verkligen tycker är gott innan jag ens försöker smyga i tillskott. Många tar till betfor bara för att det är sockerrester men alla hästar uppskattar inte det. Min egen gillar inte när fodret blir för blött, vanlig havre däremot är smaskens.
Jag funderar på det med att hon inte gillar att det är för blött faktiskt :up:
 
Jag behöver få i mitt sto både munkpeppar och djävulsklo, men hon vägrar att äta det :meh: Har provat att blöta upp alltsammans med betfor men hon dissar det totalt. O_o Vet ni nåt smaskigt som ett kräset o surt sto kan tänka sig att smaska i sig? :bow:
Ps. Har fått rekommenderat av vet att ge djävulsklo pga lite galliga ben på morgonen och munkpepparn ger jag pga hennes humörsvängningar och brunst som är precis överjävlig :wtf:.Ds
Djävlusklo har jag ingen erfarenhet av men munkpepparna undrar jag vad du ger i för form. Min häst tvärvägrade att äta hela korn men malen form gick hyfsat med god mat.
 
Hur stor mängd betfor har du gett?

Jag ger djävulsklo till min pensionär i betfor, ca en halv liter torrt. Det till en häst som är så pass kräsen att när jag tidigare försökt få i henne annat i annan mat så har hon vägrat att röra allt jag lagt i krubban i flera dagar efteråt trots att jag skurat krubban.
 
Jag behöver få i mitt sto både munkpeppar och djävulsklo, men hon vägrar att äta det :meh: Har provat att blöta upp alltsammans med betfor men hon dissar det totalt. O_o Vet ni nåt smaskigt som ett kräset o surt sto kan tänka sig att smaska i sig? :bow:
Ps. Har fått rekommenderat av vet att ge djävulsklo pga lite galliga ben på morgonen och munkpepparn ger jag pga hennes humörsvängningar och brunst som är precis överjävlig :wtf:.Ds

Testa något klibbigt typ fibergi eller strö lite havre över betfibern (om hon inte är känslig för socker och spannmål). Ibland lurar man sig själv och blandar ut i för stor giva, testa med bara någon dl betfiber och blanda i tillskotten precis innan du ger det. Det fungerar bättre för vissa hästar.
 
Jag har just blivit med ettåring, en aktiv gosse som dessutom förstås blir lite föst.
Han förstod sig inte på mitt kraftfoder (har tänkt skaffa det som uppfödaren gett tidigare, men i början får det duga som finns).
Men när jag lät honom och kumpanen stå i samma enorma box och ha var sin hink, fattade han vitsen med att äta. Och är numera, en vecka senare, riktigt glupsk. Sörplar i sig det han får med liv och lust.
Lite konkurrens hjälpte.
Men det fungerar ju bara om det är två hästar som kommer väl överens och inte börjar bråka om fodret.
 
Jag köpte mash igår o halleluja hon upp allt både kvällen o nu imorse o snabbt gick det! :D:bow::banana:
Så bra! Min häst hatar blött foder tex mash:banghead: Har en stor obalans i mikromineralerna, så behöver få i henne div mineraler, hon får också nypon. Jag kramar ihop hennes müsli med linfröolja (som hon också behöver) och lite melass med pulvren, o det funkar! Tips om fler har samma problem! Inte jättekul o ge melass, men tror nog det inte blir mer socker än tex mash.:)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp