Hur klär ni hästen vid lösdrift?

Jag har ofodrat regntäcke (Horseware Mio Lite) på min oklippta Welsh Mountain vid regn, 100g täcke om det är riktigt ruskigt. Han fryser väldigt lätt och går ute (lösdrift) året om. Alltid massor av hö, aldrig stalltäcke dock flugtäcke på sommarhalvåret.
 
Jag har ofodrat regntäcke (Horseware Mio Lite) på min oklippta Welsh Mountain vid regn, 100g täcke om det är riktigt ruskigt. Han fryser väldigt lätt och går ute (lösdrift) året om. Alltid massor av hö, aldrig stalltäcke dock flugtäcke på sommarhalvåret.
Vi har ju också en Welsh Mountain. Måste samtidigt fråga vilken täckesstorlek ni har, samt hurdan sadel ni har som passar? Håller på att prova som bäst.
 
I grunden så torde ponnyn kunna gå helt otäckad året om, om den är vädertålig.

Täcka utifrån behov - om ponnyn visar tecken på att vara kall - täcka. Om den jobbas lite och har torkmöjligheter nån timma efter passet såbehövs kanske inte ens täcke egentligen.

Men om den svettas mycket - spårklipp lätt på halsen, det gör jätteskillnad i torktid. Och täcka lagom.

Har två som går på lösdrift, båda vill ha täcke vintertid och regntider. Ena fryslort, andra visar symtom på ryggömhet när han går otäckad i kyla. Ena spårklippt, andra jobbas inte. 0-100g när snitttemperaturen ligger över 0, därefter 200 g vintern igenom. 400g eller dubbla täcken används inte mer än kallaste veckorna/år.

Sen utifrån MINA behov så är det avsevärt kortare borsttid innan ridning om man täckar i lerväder...

Välj bra modeller med god passform för just den hästen så får den inte skav, eller iaf inte mer än vad häst på box får.
 
Senast ändrad:
Jag har häst på lösdrift i norra Sverige.

Han får ha 100g täcke från att det är -0 och neråt om det ska vara MYCKET nederbörd då det gärna inte tar skydd för det blöta.
Han går utan täcke vid -20 utan att frysa så just för det behöver han verkligen inget täcke.

En häst tycker jag ska gå utan täcke så bäst det går. Det går bra om de inte är frusna som vissa är och då behöver täcken. Eller klippta.
 
så lite som möjligt ;) jag har mest ofodrat täcke när det regnar riktigt mycket på de långhåriga ponnierna - de torkar långsammast och blir därmed mest nerkylda när det regnar så de blir genomblöta. De har en lösdriftshall och de går gärna in och ställer sig där när det regnar som mest :) snö och kyla tycker jag de verkar klara bättre, bara de har mat att äta. då täckar jag sällan bara om det är riktig blötsnö. har jaktklippt några av de mest långhåriga. men har inte behövt täcka mer.
 
Eksemhästen har sitt eksemtäcke på ute 24/7 från april/maj till mitten av oktober och i början av säsongen får han ofodrat regntäcke över för är det kallt vårregn blir han frusen under eksemtäcket. Utöver det har mina två väldigt sällan täcke. De är så välpälsade trots att jag halvklipper dom så det behövs inte.

Har två inackorderingar som inte är lika välpälsade och dom får regntäcke på när det lovas mycket regn. Ponnystot är otroligt fruset. Dom har bott här i några månader bara så hur det blir i vinter får vi se men ponnystot lär få ha täcke typ jämt men halvblodsvalacken klarar sig säkert om det inte är blötsnö eller så.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 064
Senast: Twirro
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 462
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 080
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 888
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp