Hur klarar man sig?

Smurfoff

Trådstartare
Blev uppsagd från jobb med 2 veckors varsel pågrund av arbetsbrist. Har varit där i 7 månader. Varit medlem i unionen akassa. Får besked att jag kommer få 2500 kr i akassa för det var en 75 % tjänst. Hur ska man klara sig på detta när man har lägenhet osv??
 
Social bidrag kommer inte hjälpa då dem ser jag arbetat och fått lön, då anser dem man ska ha sparat, vilket är svårt när man har 2 veckors uppsägnings tid . Nya jobb söker jag dagligen! Har min kille men vill ju inte bli försörjd av någon annan. Hur mycket kan bostads bidraget vara på?
 
Sök jobb som du egentligen inte vill ha! Många har svårt att få jobb eftersom de är så kräsna med vart de vill jobba. Det finns mängder av säljjobb där det i princip bara är att promenera in och börja :)
 
Jag söker allt men är ingen säljare. Att jobba 8 timmar om dagen och bara få betalt om man säljer känns inte lockande
 
Prata med soc innan du avfärdar den möjligheten till hjälp. Förklara läget, så är det inte alls omöjligt trots att du haft jobb.

Kontaka eventföretag. Där kan man utan problem få strödagar här och där, utan att binda upp sig fullständigt. Då får du lite mer pengar in, nåt mer i cvt men har ändå möjlighet att säga upp dig med kort varsel när du hittar något annat.
Eventpersonal.se och Inzpiration är de jag kan på rak arm. Har jobbat åt båda, och det har funkat fint. Kontakta dom, för även om dom kanske inte har något just nu så hör dom av sig när det kommer in.
 
Om du får hjälp av soc eller inte beror på 1) hur stor din inkomst var under tiden du jobbade 2) Hur stora utgifter du har i fasta kostnader och 3) om du bor ensam eller inte.
 
Social bidrag kommer inte hjälpa då dem ser jag arbetat och fått lön, då anser dem man ska ha sparat, vilket är svårt när man har 2 veckors uppsägnings tid . Nya jobb söker jag dagligen! Har min kille men vill ju inte bli försörjd av någon annan. Hur mycket kan bostads bidraget vara på?

Dom menade nog att man ska ha sparat innan man blev av med jobbet, för den händelse att det skulle kunna ske. Inte att du ska spara nu och i två veckor framåt.
 
Jo men har haft mycket utgifter. Sen kommer dem se jag har hundar, för hund försäkring. Dem bad min kompis sälja sin hund om hon skulle få hjälp. Så skippar helst SOS. Klarar mig denna och nästa månad så måste hitta jobb inom en månad. Söker flera dagligen . Ska även ta en sväng på stan i veckan och lämna cv
 
Nej, men om du inte får jobb innan pengarna är slut så kan du skicka in och då ser de ju att du hade pengar undanlagda och att du levt på dessa innan du ansökte om stöd.
 
Man kan väll inte skicka in om man i nuläget har 15.000 på kontot?
Du får ju leva på dina egna pengar så länge det går, såklart.
Du kommer inte bli tvingad att sälja några djur direkt. Det är ju förhoppningsvis inte långvarig hjälp du behöver.

Men kontakta eventföretag som sagt. Förstår att du inte vill bli telefonförsäljare eller liknande, alla pallar inte ett sånt jobb. Men sök allt annat du kan komma på. Kan väktarbranschen vara nåt? Där får man betald utbildning och det finns ofta massa jobb om man är villig att visa framfötterna och kan hoppa in med kort varsel.
 
Personlig assistent, inom äldreomsorgen, industri, lokalvård och telesupport är väl det som folk här lättast får jobb inom utan någon direkt utbildning, kanske har du några kontakter inom såna branscher så är ju det bra för att få in en fot, även om det inte är ens drömjobb så är det ju iallafall pengar och en extra merit på ens CV
 
@cili
Det kanske är annorlunda beroende på länsstyrelse, men i Stockholm tar det iaf 8-10 veckor att få godkännande innan man kan börja utbildningen. Så det kanske inte är en snabb lösning, utan mer på sikt. Jobb brukar iaf finnas i mängder.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Det har blivit dags för mig att uppdatera mitt CV, och jag velar lite i vad jag ska ange som slutdatum på min förra tjänst. För att...
Svar
2
· Visningar
603
Senast: JohannaB
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 983
Kropp & Själ Jag har under några månader varit sjukskriven 50%. Vid läkarsamtal beslutade vi om fortsatt sjukskrivning på 25%. Nu har jag läst min...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 197
Senast: Wille
·
Juridik & Ekonomi Har sökt ersättning för bestående med från två olika försäkringsbolag och idag fått besked att jag endast får en mycket blygsam...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 044
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp