Hur korkat är det att överväga en ridtravare.

förresten.
på min kallblodstravare har jag flera gånger fått sjua för galoppen i MSV C nivå. Både samlad galopp och förvänd galopp.
"normalnivån" för galoppen har varit sexor på den nivån. Även i ökade galoppen (utom någon gång med katastrofer och omslag och annat sådant som kan hända när man försöker rida dressyr på travhäst).
Men det är klart, travhästar kan inte galoppera.
Så de domarna har uppenbarligen varit blinda som har tyckt att hästen har godkänd galopp för medelsvår nivå.
Där bästa siffrorna på galoppen dessutom har varit den samlade galoppen.
Kallbloden brukar väl generellt ha bättre galopp (och exteriör för ridning) än varmbloden? Så det är väl inget underligt?
Det är iaf den erfarenheten jag har av de få jag träffat.

Och ingen har väl sagt att de inte kan galoppera? De har ju dock svårare än ett halvblod tex - av naturliga skäl.
 
Ja


Ja det är ju mycket möjligt det är ju evigheter sen jag tävlade. Men oavsett så tycker jag det är tråkigt för de som rider travhäst om en otaktmässig galopp skulle ge nollbetyg. Jag har själv aldrig sett det hända på klubbnivå.
Nej, en nolla får man kanske inte, men väl en trea om hästen tar travsteg där det ska vara galopp. Så då har man en del att ta igen på övriga moment.

Hårt vet jag inte, dressyrtävlingar går ju till så? De klubbtävlingar jag har varit med på har varit förberedande för vanliga tävlingar, så några direkta glädjebetyg får man inte. Det är tänkt att man ska få en rättvisande bedömning av var man ligger med tävlingsmått, inte att man får en kalldusch den dag man startar lokalt sen. Däremot kan det ju gå att starta låga program utan galopp på klubbtävling, det kan vara ett bra alternativ om man har svårt med galoppen.
 
förresten.
på min kallblodstravare har jag flera gånger fått sjua för galoppen i MSV C nivå. Både samlad galopp och förvänd galopp.
"normalnivån" för galoppen har varit sexor på den nivån. Även i ökade galoppen (utom någon gång med katastrofer och omslag och annat sådant som kan hända när man försöker rida dressyr på travhäst).
Men det är klart, travhästar kan inte galoppera.
Så de domarna har uppenbarligen varit blinda som har tyckt att hästen har godkänd galopp för medelsvår nivå.
Där bästa siffrorna på galoppen dessutom har varit den samlade galoppen.

Kallblodstravare finns det ju gott om som har fallenhet för samling och bra galopp(givetvis med lite extra träning i vissas fall).
Jag vet en kille som började rida som vuxen på en stressad kb-travare direkt från banan. Några år senare mha bra tränare gör de både piruetter och levad.
Det hade blivit betydligt svårare på en vb-travare om man säger så.

Jag har jobbat med en massa kallblodstravare som varit jättetrevliga till dressyr.

Jag ser inte fördömande och nedvärderande ord om vb-travarna. Jag ser folk som lyfter deras förtjänster och månar om att inte de trevliga hästarna ska behöva lida för att folk ger dem för svåra uppgifter.
Och inte heller att folk ska köpa en häst som sen kanske inte lever upp till vad de vill prestera med begränsad mängd träning.

Det finns mycket som är jättefint hos vb-travarna med deras fina arbetsvilja etc. men iom deras svårigheter är det flera som för de fina hästarnas skull ska få en medvetenhet om vad det är man köper.
 
Förresten.
Jag måste tacka dig för den här tråden!
Alla de där nedvärderande och utdömande kommentarerna som kommer om travarna, har gett mig ny inspiration att jobba med mina travare i dressyren.
För att bevisa för mig själv att jag inte varit korkad som köpt dem för att ha som ridhästar (vilket jag inte tycker annars heller: jättetrevliga hästar!).
PM också.
Dels är det ju rätt stor skillnad på varm- och kallblodstravare när det kommer till galoppen, dels har väl ingen dömt ut travare som ridhästar?

Men om man vill träna bara lite grann, och tävla två gånger om året, och vill ha godkända procent de två gångerna, då behöver du en häst som går in och ganska enkelt gör ett dressyrprogram och de moment som ingår. Det är väl inte så konstigt? Det gäller ju oavsett gren, om jag inte har jätteambitioner att träna och skaffa tävlingsrutin, men ändå kunna starta en tävling med ok resultat, då behöver ju hästen ha lite gratis. Och det har inte en varmblodstravare när det kommer till galoppen.

Det betyder inte att de kan vara trevliga ridhästar. Och trevliga träningskompisar i skritt och trav. Personligen har jag inte suttit på någon varmblodstravare där det varit särskilt kul att träna galoppen på ridbana, hästen har blivit obalanserad och fått det jobbigt helt enkelt. Jämför man med en häst som är avlad för att galoppera balanserat, så känns det nästan taskigt. Lite som att försöka pressa en fjordhäst att trava lika fort som en varmblodstravare som sträcker ut.
 
Det kanske har förändrats? Senaste klubbtävlingen jag startade (LC) så fick jag ett omslag i galoppen strax före avbrott till trav, och då genast en trea på det momentet. Det är rätt många galoppmoment, om hästen inte galopperar rent eller tar några travsteg ibland så blir det många treor och fyror att kompensera för att få 6 i genomsnitt (60%).

Så jo, du kan mycket väl få underkänt på ett moment om hästen inte går i rätt gångart, även på klubbnivå.

Jag förstår inte varför det skulle vara orättvist att man får samma underkända poäng som andra raser om man inte visar på korrekt utförd gångart/rörelse.

Jag är heller inte förolämpad över att jag inte får starta trav med mitt halvblod.

Precis som jag inte blev förolämpad när jag för en massa år sen frågade min tränare om jag fick vara med på hoppträningarna med min islandsgubbe. Det fick vi inte iom att han hade för dålig galopp då(och ryttare ;)).
Idag ser jag det som jättebra av min tränare att han besparade hästen det.
Vi var med sen när det blivit tillräckligt reglerbar galopp för att inte sätta hästen i skiten. Dröjde något år eller två.
 
Jag tänker lite såhär när man väljer häst som ska prestera på en lägre nivå men okej resultat att försöka glömma bort rasen överhuvudtaget och gå på individen och känna efter när man provrider huruvida hästen är något för en eller inte.

Det som är viktigt är ju att man inte köper en outbildad travhäst tex med tanken att själv utveckla den till ridhäst som ska klara av alla gångarter med tävlingsmässiga resultat. Då finns en stor risk att man blir besviken och frustrerad. Vilket även för övrigt ofta händer trots att man köper en häst som har fysiken och gångarterna för att kunna mäta sig högre upp i klasserna, ibland måste man ändå tänka om vad gäller inriktning.

Sen är ju också min tanke att "nöjer" man sig med lägre klasser så finns ju så otroligt mycket mer man kan göra och tävla i tex än dressyr och hoppning. På den nivån så är ju en allroundhäst guld värt och man kan ha riktigt kul med hästen oavsett hästens kapacitet sålänge hästen vill och har kul och givetvis ändå behärskar gångarterna på det sättet att den kan ha en balanserad galopp tex. Det fina med lätta klasser även vad gäller dressyr är att hästen inte behöver ha dundergångarter för att placera sig, ofta räcker det med bra balans och att man rider noga och mjukt för att få bra procent. Att man har ett bra samarbete med hästen. Bra gångarter behövs egentligen först när man kommer uppåt i klasserna då hästen måste kunna mäta sig med "riktiga" dressyrhästar, då räcker det tyvärr inte alltid med bra ridning längre.

Så mitt råd vad gäller hästköp med tanken att ha kul på lätta nivåer är att glömma rasen, titta på hästen istället och se vad för inställning hästen har till livet.
 
Senast ändrad:
Alltså jag är i grunden dressyrryttare men har mest tävlat hoppning då jag åtminstone som barn/ungdom tog kritik dåligt. .

För att diskutera en annan sida av saken; det fetstilade, gäller det fortfarande? I så fall kan det antingen vara en fördel eller en nackdel att skaffa varmblodstravare, beroende på hur man ser det. Risken är stor att du blir ledsen och känner dig nedtryckt i skorna efter att ha fått 49% på en klubbtävling och att du kanske, trots mycket träning och många timmars jobb, inte höjer procenten nämnvärt (been there, done that, vägrar nu att tävla överhuvudtaget, trots att jag numera har en "fin" dressyrhäst). MEN det kan ju också fungera som en ursäkt och ett sätt att hålla nere prestationskraven, "Jaja, det blev inte så höga procent, men det är ju faktiskt en travare och jag rider mest för att det är roligt, inte för att tävla". Det blir ju ännu mer nedslående om man skulle tävla med ett fint halvblod och få väldigt låga procent...

Själv har jag haft kallblodstravare, varit medryttare på en varmblodstravare, ett fullblod, en islänning och ett halvblod, och äger numera en PRE. Av de hästarna har det varit kallblodstravaren och varmblodstravaren som varit roligast att rida. Känner mig rätt säker på att nästa häst kommer att bli en kallblodstravare igen! Underbara hästar!
 
Intressant.
Jag har läst dina inlägg som de som starkast dömer ut travarna som ridhästar.
Genom att påpeka att de inte duger ens för lätt klass dressyr.
Dressyr är väl den gren, av alla jag kan tänka mig, där varmblodstravaren är sämst lämpad, pga galoppen. Så program där galopp ingår kräver massor av träning om man har en sån, ja.

De kan säkert gå lätt klass om man har en travare med ovanligt bra galopp och tränar massor. Men det var ju inte aktuellt här, TS tänkte inte alls träna massor. Och då blir det väldigt svårt.

Lätt klass dressyr är inte så ”bara”, det krävs en del för att det ska bli godkända procent. Man behöver träna, allrahelst om man har en orutinerad häst.
 
Lätt klass dressyr är inte så ”bara”, det krävs en del för att det ska bli godkända procent. Man behöver träna, allrahelst om man har en orutinerad häst.

Tja.
Jag har under hösten startat min fyraårige fjording i LC.
Han är riden högst tre dagar per vecka sedan han var tre. Med ett par månaders vintervila mellan tre- och fyraårssäsongen.
Orutinerad häst som inte var så mycket tränad.
Men skapligt lydig.
Tre starter. Sämsta poäng drygt 62%, de andra två starterna med överkant 63%.
Bland ridhästar, inte ponnyer. Han blev nyligen mätt till 141 cm, så i höstas var han antagligen maxad C-ponny. Lite jobbigt med höger galopp, Inte så stor gång, förstås.

Jättesvårt.
Eller inte.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Tja.
Jag har under hösten startat min fyraårige fjording i LC.
Han är riden högst tre dagar per vecka sedan han var tre. Med ett par månaders vintervila mellan tre- och fyraårssäsongen.
Orutinerad häst som inte var så mycket tränad.
Men skapligt lydig.
Tre starter. Sämsta poäng drygt 62%, de andra två starterna med överkant 63%.
Bland ridhästar, inte ponnyer. Han blev nyligen mätt till 141 cm, så i höstas var han antagligen maxad C-ponny. Lite jobbigt med höger galopp, Inte så stor gång, förstås.

Jättesvårt.
Eller inte.

Fast det finns faktiskt ganska många varmblodstravare som har problem även i LC pga att de inte blivit tillräckligt balanserade än i galoppen. Det gäller för övrigt unghästar av andra raser, t.ex. halvblod som prompt ska tävlas för att få social träning trots att de inte är i tillräckligt bra balans för ens LC än.

Jag har sett några riktigt fina varmblodstravare upp till LA genom åren. Gemensamt för de alla är det har legat otroligt mycket arbete bakom för att få de så fina och i så pass bra balans, mycket mer än vad som krävs för en häst avlad för ridning.

Jag tycker inte att varken fjordingar eller kallblodstravare är jämförbara med varmblodstravare.
 
Nåja, nu kan man ju faktiskt träna galoppen utan att man sitter och rider dressyr på en ridbana, fast det kanske kallas dressyrträning iaf?

Nu rider ju Ulla Håkansson inte varmblodstravare men hon tränar sina hästar huvudsakligen utanför banan, i skog och mark.
 
Nåja, nu kan man ju faktiskt träna galoppen utan att man sitter och rider dressyr på en ridbana, fast det kanske kallas dressyrträning iaf?

Nu rider ju Ulla Håkansson inte varmblodstravare men hon tränar sina hästar huvudsakligen utanför banan, i skog och mark.

Jag har ridit två travare som helt outbildade i ridningen. De accepterade ryttare på ryggen men i övrigt kunde de inget speciellt ridmässigt som de inte lärt sig framför vagn (höger, vänster, gas, broms). Men den ena var väldigt svår att få i galopp. Hon hade varit helt omöjlig att få i galopp i ett ridhus. Enda möjligheten hade kanske varit om man satte upp hinder. Kanske hade man kunnat få henne att landa i galopp. Men inte mer. Den andra hade lite lättare för det (eller rättare, lite svårare att hålla traven i hög fart, inte alls lika vältränad eller med samma förutsättningar som den första). Men om jag skulle träna galopp med en travare hade jag definitivt gjort det på uteritter kombinerat med hoppträning för att få den att landa i galopp och på det sättet få den att galoppera.
 
Jag har ridit två travare som helt outbildade i ridningen. De accepterade ryttare på ryggen men i övrigt kunde de inget speciellt ridmässigt som de inte lärt sig framför vagn (höger, vänster, gas, broms). Men den ena var väldigt svår att få i galopp. Hon hade varit helt omöjlig att få i galopp i ett ridhus. Enda möjligheten hade kanske varit om man satte upp hinder. Kanske hade man kunnat få henne att landa i galopp. Men inte mer. Den andra hade lite lättare för det (eller rättare, lite svårare att hålla traven i hög fart, inte alls lika vältränad eller med samma förutsättningar som den första). Men om jag skulle träna galopp med en travare hade jag definitivt gjort det på uteritter kombinerat med hoppträning för att få den att landa i galopp och på det sättet få den att galoppera.

Tja, jag har brukat jobba fram galoppen, först genom att visa hästen på uteritt att galopp är önskat (och då har det gått fort) och sedan börjat på ridbanan.
Ett av problemet är ju att hästen gärna "faller isär" och inte klarar hålla ihop kroppen och hellre hamnar i "travar-trav". Det problemet får man bort genom att jobba på begränsad yta och böjt spår.
Så jag brukar jobba med galoppfattningar på ridbana, hjälpt av det böjda spåret. Gärna på volt, fattning på väg in i "slutna" delen av volten där man har stöd av vägg eller staket.
Galoppera enstaka steg, börja om.
Fattningar ur skritt brukar gå ganska bra, relativt fort.
Har hästen svårt för det, kan roll-back underlätta ordentligt för att få med sig bakdelen.
Att träna fattningar är ett bra sätt att styrketräna galoppen.
Dessutom lär man hästen att fatta galopp, inte att ramla in i galoppen.
 
Tja, jag har brukat jobba fram galoppen, först genom att visa hästen på uteritt att galopp är önskat (och då har det gått fort) och sedan börjat på ridbanan.
Ett av problemet är ju att hästen gärna "faller isär" och inte klarar hålla ihop kroppen och hellre hamnar i "travar-trav". Det problemet får man bort genom att jobba på begränsad yta och böjt spår.
Så jag brukar jobba med galoppfattningar på ridbana, hjälpt av det böjda spåret. Gärna på volt, fattning på väg in i "slutna" delen av volten där man har stöd av vägg eller staket.
Galoppera enstaka steg, börja om.
Fattningar ur skritt brukar gå ganska bra, relativt fort.
Har hästen svårt för det, kan roll-back underlätta ordentligt för att få med sig bakdelen.
Att träna fattningar är ett bra sätt att styrketräna galoppen.
Dessutom lär man hästen att fatta galopp, inte att ramla in i galoppen.

Hur lär man den galoppfattningen? Man kan ju inte träna galoppfattningar inomhus på en häst som behöver komma upp i hög fart för att ens börja galoppera det minsta lilla. Den vet ju inte att galoppfattning betyder att den ska galoppera. Man måste väl först få den att galoppera (utan galoppfattning) för att sen lägga på kommandot galoppfattning när man vet att den kommer börja galoppera. Kvaliteten på galoppen får man ju jobba på när hästen förstått att galoppfattning betyder galopp. Jag visste inte vad jag gjorde när jag red travare och hade inga andra ambitioner än en trevlig häst att rida ut med. Mina idéer om hur jag borde gjort har kommit efteråt när mina kunskaper i ridningen blivit bättre. Jag var inte så gammal när jag red travarna.
 
Hur lär man den galoppfattningen? Man kan ju inte träna galoppfattningar inomhus på en häst som behöver komma upp i hög fart för att ens börja galoppera det minsta lilla. Den vet ju inte att galoppfattning betyder att den ska galoppera. Man måste väl först få den att galoppera (utan galoppfattning) för att sen lägga på kommandot galoppfattning när man vet att den kommer börja galoppera. Kvaliteten på galoppen får man ju jobba på när hästen förstått att galoppfattning betyder galopp. Jag visste inte vad jag gjorde när jag red travare och hade inga andra ambitioner än en trevlig häst att rida ut med. Mina idéer om hur jag borde gjort har kommit efteråt när mina kunskaper i ridningen blivit bättre. Jag var inte så gammal när jag red travarna.

Du har ju citerat det.
Först visa den att galopp är önskat genom att den får springa sig in i galopp ute.
Gärna i en lagom kurva och hjälper den genom att exempelvis, för att få en höger galopp, lägga hästen i en "vänster öppna" så att vänster bak kommer in under hästen och höger fram får utrymme.
När hästen blivit visad några gånger att det är galopp man vill ha, brukar den lära sig vad man menar lika fort som vilken annan sorts häst som helst. Sedan, som sagt, har de ju ofta svårt att hålla ihop sig så antingen får man galoppera jättefort (vilket jag inte ser någon nytta med) eller så får man ju hjälpa dem att hålla ihop kroppen genom att ta hjälp av ett lagom böjt spår. Och att vara jätteglad för bara fåtalet galoppsprång innan man börjar om.
 
@kryddelydd men jisses har du helt vaknat på fel sida som är så grinig senaste dygnen ang. att travaren som dressyrhäst inte framställs/rekommenderas som optimal utifrån TS aspiration, eller vad?
Det är ju hur många som helst som poängterat att travarna visst kan bli hyfsade ridhästar, en del rent av väldigt trevliga sådana!? OM man lägger ner massor med jobb på dem och kan sin sak osv?
Det är väl inte högrelevant för tråden hur du utbildar en travare att fatta galopp liksom? :confused:
 

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 775
Senast: kryddelydd
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 436
Senast: MattiZ
·
Träning En liten fundering som jag faktist inte har någon koll på alls :o Men "ridtravare", alltså fd travare som är ridhästar, hur brukar de ha...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 026
Senast: Celoty
·
V
Avel Hej! Jag har börjat fundera på att låta ta ett föl på mitt ponny sto efter det att jag fyllt 18 och inte kan tävla henne och ska få stor...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
8 511
Senast: Ullis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp