Hur korkat är det att överväga en ridtravare.

@kryddelydd men jisses har du helt vaknat på fel sida som är så grinig senaste dygnen ang. att travaren som dressyrhäst inte framställs/rekommenderas som optimal utifrån TS aspiration, eller vad?
Det är ju hur många som helst som poängterat att travarna visst kan bli hyfsade ridhästar, en del rent av väldigt trevliga sådana!? OM man lägger ner massor med jobb på dem och kan sin sak osv?
Det är väl inte högrelevant för tråden hur du utbildar en travare att fatta galopp liksom? :confused:

Bästa humöret själv? ;)
nej, det är inte relevant hur jag lär en travare att fatta galopp.
Men jag svarade på en fråga/ett inlägg. Det tycker jag är artigt.
Ha en trevlig dag!
 
Förresten.
Jag måste tacka dig för den här tråden!
Alla de där nedvärderande och utdömande kommentarerna som kommer om travarna, har gett mig ny inspiration att jobba med mina travare i dressyren.
För att bevisa för mig själv att jag inte varit korkad som köpt dem för att ha som ridhästar (vilket jag inte tycker annars heller: jättetrevliga hästar!).
PM också.
Jag är rätt säker på att du missuppfattat flera inlägg fullständigt.
Du verkar läsa ”travare kan inte tävla dressyr” när det egentligen står ”det krävs mycket arbete och mycket kunskap för att utbilda travare i dressyr”.
Ingen dömer ut travarna. Man bara konstaterar att det inte är enkelt att utbilda en travare i dressyr.
 
Jag är rätt säker på att du missuppfattat flera inlägg fullständigt.
Du verkar läsa ”travare kan inte tävla dressyr” när det egentligen står ”det krävs mycket arbete och mycket kunskap för att utbilda travare i dressyr”.
Ingen dömer ut travarna. Man bara konstaterar att det inte är enkelt att utbilda en travare i dressyr.
- och man kan göra det enklare för sig.
Inte sagt att det är dumt eller omöjligt men om man vet med sig att man planerar att eventuellt tävla längre fram så går det att göra det snäppet enklare för sig genom att välja häst med andra förutsättningar (även om man även med en annan typ av häst såklart får titta på dess förutsättningar). Jag har inte träffat på jättemånga travare men de jag har träffat har varit trevliga ridhästar som säkert hade kunnat gå lätta dressyrklasser om ägarna hade haft det som önskan och mål, men jag själv hade inte medvetet valt en travare om jag visste att jag kommer vilja tävla (däremot kunnat tänka tvärtom, att om jag hade en travare som jag hade känt varit tävlingsmässig så hade jag ju inte backat på att tävla den som vilken annan häst som helst).
 
Med allt som sagts om travares förtjänster och begränsningar i tråden har jag en liten reflektion:

Vill man köpa en varmblodig travare som ridhäst - Gör då det. Många som gör det blir väldigt nöjda. Det som gör mig lite ledsen är dock de som köper en häst och som sedan inte fixar att ta sig till sina mål med hästen, vare sig det är för att ryttaren inte klarar av att utbilda hästen dit eller för att målen är orealistiska. I längden brukar ryttaren bli frustrerad och besviken, och hästen får bära skammen. Det blir inget bra förhållande.
Men det har mer att göra med ens inställning och faktiska förmåga, samt de steg man tar för att utbilda sig själv så man kan ta sig till sina mål, än det handlar om vilken ras ens häst har.
 
Ha ha. Ja det känns hårt förstår jag, att ni gjort en tankevurpa och inte kan erkänna det sen.

Mina argument om vinklarna är inte mitt påfund. Om det skulle vara så som du/ni påstår så hade vi fått se "bevis" för det här i tråden för länge sen. Men det finns inte. Och det är det som är problemet, ni kan inte erkänna att ni tappat ansiktet.

Detta med den strukturella balansen (vinklarna) är universellt oavsett ras. Finns ingen rasbeskrivning (prestationsavel) som vill han några andra vinklar.

Det är sant för att det är sant och inte osant bara för att jag skriver det även om jag förstår att tar hårt på stoltheten att erkänna det.

Det är ett VEDERTAGET system i exteriörbedömning att dela upp det i Balans-strukur-rörelse-muskulatur-raskaraktär. Där är just Balans och struktur är univiersell kriterier, medans övriga delar kan variera mellan raser. Raskaraktärer kan tex handla om hårrem, huvudform, ögon, massa (stor tung massiv liten lätt nätt), mm. Men INTE vinklarna, dom är inte raskaraktärer, dom är universiella.
Vedertaget system vardå? Halvblod bedöms i vart fall inte på det sättet.
 
(Förlåt, nu fortsätter jag vinkeldiskussionen)

Men, alltså @Fiador ; jag förstår nog inte riktigt. Menar du målet är att alla raser egentligen ska se likadana ut? (Som en "optimal" häst?) Eller att de har/ska ha vissa olikheter, men att det bara är muskulära skillnader samt skillnader i färg? Och att dessa eventuella olikheter inte har att göra med vad för typ av arbete de förväntas prestera? Och att skillnaderna inte gör att hästarna är bättre på att prestera det som de har fördelaktig fysik för och sämre på annat? Eller har den "optimalt byggda hästen" förutsättningar att bli bäst/prestera bäst i allt? (Trava fort, hoppa högt, maximal samling etc)

Lägger in några bilder (random från google) med följande fråga: Menar du att skillnaden i utseende hos dessa hästar (vilka även somewhat illustrerar generella skillnader/eftersträvansvärda utseenden hos olika raser) endast beror på muskler/träning, färg etc? Inget i skelettet? Och att OM det är "skelettskillnader", så är dessa enbart avvikelser från det optimala som alla raser strävar efter? (dvs att alla egentligen ska se lika ut?)
Om vi kan hålla diskussionen på en sansad nivå så ska jag försöka förklara.

Diskussionen om vinklar började med att några påstod att vinklarna bak är specifika för en dressyrhäst och att travhästar inte har dom vinklarna. Alla vinklar och proportioner har betydelse, men nu håller jag mig till bakdelen som ju var själva orsaken till diskussionen kring vinklar.

Vinklarna bak, dom har med skelettet (strukturen) i bäckenet att göra. För dom vinklarna finns det optimala vinklar, optimala för alla hästar oberoende av typ/ras/prestation. Vinklarna i framförallt bäckenet och bakbenen har stor betydelse för hållbarhet och prestation, oavsett prestation. Ju mer påfrestning, desto större betydelse. Både en dressyrhäst och en travhäst kan komma att utsättas för stor påfrestning här beroende på vilken nivå dom används och båda kommer att behöva ha optimala vinklar för att prestera till fullo. Och igen, optimala vinklar är universella, fysikens lagar råder för alla typer av hästar och avvikelser från detta ger sämre förutsättningar oavsett.
c3d45d5f7a73970fa5da773e7337fed6.jpg


Om vi tittar på vinklarna på dina bilder, vad ser du?

Jag ser att alla dina bilder visar hästar med hyfsat likartade optimala proportionella vinklar. Det finns avvikelser så klart, för ingen häst är perfekt (finns ingen sån på denna planet vad man vet), men ingen av hästarna på dina bilder har några särskilt stora avvikelser med avseende på vinklar. Dressyrhästen och fullblodet har något längre mer sluttande bakdel, vilket ju ger mer kraft och prestationsförmåga både för påskjut och bärkraft. Men ingen jättestor skillnad där heller. Den översta hästen är väl den som skiljer sig mest, långa ben, liten kroppsmassa, lite svankryggig och rakt kors, men det kan också bero på hur den är uppställd, samma gäller Friesern, den ser ut att ha lite väl raka bakben. Det är viktigt att dom står i balans när man gör bedömningen.

Så vad är det då som skiljer på dina bilder?

Vad är det som skiljer dressyrhästens skolade vinklar och travhästens oskolade vinklar?

Det jag hävdar är att det inte har med "vinklarna" (dom strukturella) att göra, för dom vill man ju ha korrekta/optimala och proportionella på alla hästar.

Vinklarnas förmåga att sträckas och böjas har ju sen bara att göra med muskler och ligament och träning. Mentalitet och hästens arbetsvilja har också stor betydelse.
 
Vedertaget system vardå? Halvblod bedöms i vart fall inte på det sättet.
Det är väl underförstått att ALLA vill ha korrekta vinklar och proportioner i prestationsavel? Tyvärr har gemene man som inte själva håller på med avel särskilt stor kunskap om detta.

Sen är det förstås andra aspekter som spelar in, muskulatur, rörelsemönster, mm.

Såg nyligen en annons på en dressyrhäst (unghäst) med stor gång (300 000 kr klassen) med långt för rakt kors, lång rygg och långa ben, tex. Den rör sig "stort", frågan är bara hur svårt den kommer få att "korta" sig.

Det är därför som det är viktigt att känna till dom här grundkriterierna (strukturella vinklar tex) när man letar häst, så man förstår vilka svårigheter man kommer att få. Även en dressyravlad häst i den högre prisklassen kan ha avvikelser som den kommer att få problem med.
 
Finns det ens exteriörmässiga avelsmål/rasbeskrivning för varmblodiga travare? Går de inte bara på prestationer?

Ska prata med AVNs ordförande nästa gång jag träffar henne, hon är ju både "högsta" exteriördomare inom SWB och chef på Svensk Travsports avelsavdelning så borde ha koll på likheter och skillnader...
Jag fick i min hand av en bekant som håller på med avel och uppfödning av travhästar två broschyrer utgivna av Svensk Travsport.

Avelsvärdering av travhingstar
Hästens Exteriör

I broschyren "Avelsvärdering av travhästar" står på sidan 8 (Varmblod):
"Själva avelsvärderingen består av fyra bedömingsmoment: Prestation, härstamning, hållbarhet/hälsa och exteriör."

I broschyren "Hästens Exteriör" finns inte mindre än 5 sidor med bilder på vinklar och proportioner med utritade streck för att förtydliga (för ögat) hur olika strukturella avvikelser kan identifieras. Det är detta som jag menar är universellt, hur den strukturella exteriören bedöms, dvs det är inte bara travhästen (eller dressyrhästen) som har att hålla sig till fysikens lagar och den mekanik/konstruktion som i grunden styr hästens förmåga att förhålla sig till tex tyngdkraften.

Härstamning och prestation har förstås mest betydelse eftersom det är en prestationssport men det gäller ju även dressyraveln. Så bedömningen av exteriören handlar väl mest om att beskriva fördelar och ev. avvikelser ur ett prestationsperspektiv.

Sen varmblodstravare är ju ingen egen ras, därför finns det väl ingen bedömning av den.
 
Senast ändrad:
Vedertaget system vardå? Halvblod bedöms i vart fall inte på det sättet.
Här hittade jag något som visar vad som ligger till grund för exteriörbedömning även inom halvblodsaveln. Det kallas för "Linjär beskrivning". Och här ser du det "vedertagna" "underförstådda" systemet för bedömning av tex "vinklar" som jag syftar på och som uppenbarligen gäller även för halvblod.
http://swb.org/wp-content/uploads/2016/11/Manual-linjÑr-beskrivning.pdf

Sen är det förstås även andra kriterier som vägs in i avelsvärdet, tex härstamning, prestation, avkommor, mentalitet, rörelsemönster, mm. Precis som inom travet och det är ju här det skiljer sig, men det handlar inte om vinklarna och proportionerna.
 
Senast ändrad:
Här hittade jag något som visar vad som ligger till grund för exteriörbedömning även inom halvblodsaveln. Det kallas för "Linjär beskrivning". Och här ser du det "vedertagna" "underförstådda" systemet för bedömning av tex "vinklar" som jag syftar på och som uppenbarligen gäller även för halvblod.
http://swb.org/wp-content/uploads/2016/11/Manual-linjÑr-beskrivning.pdf

Sen är det förstås även andra kriterier som vägs in i avelsvärdet, tex härstamning, prestation, avkommor, mentalitet, rörelsemönster, mm. Precis som inom travet och det är ju här det skiljer sig, men det handlar inte om vinklarna och proportionerna.
Såhär skrev du: ”Det är ett VEDERTAGET system i exteriörbedömning att dela upp det i Balans-strukur-rörelse-muskulatur-raskaraktär.”

Som framgår av ditt inlägg ovan så delas exteriörbedömning av halvblod inte alls in på det sätter. Bedömningspunkterna är inte balans-struktur-rörelse-muskulatur-raskaraktär.
 
Här hittade jag något som visar vad som ligger till grund för exteriörbedömning även inom halvblodsaveln. Det kallas för "Linjär beskrivning". Och här ser du det "vedertagna" "underförstådda" systemet för bedömning av tex "vinklar" som jag syftar på och som uppenbarligen gäller även för halvblod.
http://swb.org/wp-content/uploads/2016/11/Manual-linjÑr-beskrivning.pdf

Sen är det förstås även andra kriterier som vägs in i avelsvärdet, tex härstamning, prestation, avkommor, mentalitet, rörelsemönster, mm. Precis som inom travet och det är ju här det skiljer sig, men det handlar inte om vinklarna och proportionerna.

Fast det där är bara förklaring på begrepp, det är som sagt bara en beskrivning och inte en värdering. En travhäst, dressyrhäst och hopphäst kan bedömas utifrån samma linjära protokoll men "idealet" ser antagligen annorlunda ut.
 
Fast det där är bara förklaring på begrepp, det är som sagt bara en beskrivning och inte en värdering. En travhäst, dressyrhäst och hopphäst kan bedömas utifrån samma linjära protokoll men "idealet" ser antagligen annorlunda ut.
På vilket sett då konkret skulle det kunna se olika ut med avseende på proportioner och vinklar?
 

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 794
Senast: kryddelydd
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 447
Senast: MattiZ
·
Träning En liten fundering som jag faktist inte har någon koll på alls :o Men "ridtravare", alltså fd travare som är ridhästar, hur brukar de ha...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 044
Senast: Celoty
·
V
Avel Hej! Jag har börjat fundera på att låta ta ett föl på mitt ponny sto efter det att jag fyllt 18 och inte kan tävla henne och ska få stor...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
8 537
Senast: Ullis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp