Hur korkat är det att överväga en ridtravare.

Alltså jag är i grunden dressyrryttare men har mest tävlat hoppning då jag åtminstone som barn/ungdom tog kritik dåligt. Jag vill fortfarande rida dressyr potentiellt tävla lite i lätta klasser. Men framförallt ha en trevlig ridhäst med bra huvud. Jag blir 35 och har haft häst mellan 15-31 har ridit in några egna och hjälpt till på försäljningstall i tonåren. Jag har tidigare ridit på LA nivå i både dressyr och hoppning. Jag är alltså en glad amatör och relativt medioker ryttare.
Jag inser att ett halvblod har samma driftkostnader men är det helt fel att kolla på annat i det här fallet en varmblodstravare.

Nu har jag inte läst andras svar här men jag kan villigt erkänna att jag köpte en varmblodstravare just för att de är billiga.
Sen är de oftast trevliga i skallen med.

Jag hade ett halvblod som kostade mig endel och att äga ännu mer. Därför när allt inte gick som planerat och jag sålde henne för ett rejält underpris hade jag inte plånbok till ännu ett halvblod. Sen ska jag vara ärlig och säga att jag var trött på hispiga, ohanterade hästar och jag vill mest rida i skogen. Rider även dressyr och just för travarna behöver man ha tålamod och ende kunskap.

Jag valde att köpa en ung individ som inte startat. Från ett proffsigt stall där de sköter hästarna exemplariskt.
Jag väljer även en viss typ som inte tenderar att passgå eftersom jag tycker det är lättare att få en bärig häst när den inte ger mig extra gångarter.
Det är en process som man som sagt får ge tid. De med lång rygg t.ex har svårare i ridningen, enligt mig. Fördelar är även att se till att munnen är fin, det ska räcka med en mjuk hand och i början har du mycket använding av rösten då de oftast är lärda att lyssna på den.
Av förklariga skäl är de som inte ridits engelsk stil innan ovana vid vikthjälper, så det är något man även kan behöva lära in.

Jag kan skriva massor :D men ska inte göra det tänkte jag ;) fråga om du undrar nått!
Jag har haft 2st egna och ridit in/till ett par i mitt liv.

27544831_10155230084826099_7998579310477824166_n.jpg

Ignorera ryttaren som drar hästen i munnen :banghead:
 
Jag har köpt mig en travare i december. Född 2008 och aldrig ridits mer seriöst än lufsad i skogen någon gång vid sidan om travträninen. Aldrig sett ridbana eller ridhus. Nu är hon riden 5 ggr och redan hittat formen tack vare 1 månad träning på mark muskla upp rygg och hals till grund. Hon skrittas bara än så länge från rygg då vi musklar än. 2 lektioner för dressyrtränare samt får massage var annan vecka för underhålla ommusklandet. Hon har potential och rör sig bra. Bra ridmodell av travare och bra psyket. Tränat varmblod innan upp till LA och ingen ens sett min gamla var travare förrän de såg frysmärkningen så nej de måste inte "se sämre ut i rörelser".

Det är väl helt hur högt du planerar tävla. Jag har inte höga ambitioner utan lite klubbtävling, någon P&R och kanske sen upp till LB. Då funkar en ridtravare fint så länge du hittar dig en som kan muskla om på ett bra sätt och man inte stressar omarbetet. Så räkna med några års jobb och ta hjälp av instruktör. Alternativt köper dig en färdig ridtravare som har hjälperna och stödet redan.

Lycka till

Åh va roligt! Kommer ihåg dig från 2011 tråden?
Jag har också en travare nu :D
 
Ja det är ju inte så att de enda alternativ som finns är travare eller halvbloden.
Genom åren har jag ridit tex connemara som varit drygt 155. Eller trevliga korsningar såsom halvblod/connemara, halvblod/arab, halvblod/fullblod, halvblod/nordsvensk och ett gäng andra. Samtliga skulle garanterat passa TS behov och inga skulle troligtvis bli lika dyra som ett rent halvblod.

De finnas massa fina övervuxna ponnyer och korsningar men jag överväger inte att skaffa en liten häst. Kallblodskorningar och korsningar går också bort då jag inte alls gillar den kompaktheten. Jag är 176 och kommer oavsett häst jag skaffar inte köpa en under 170.
 
Sen vet jag några fina travare.
Men jag tänker att då ska man vara medveten om och vilja ha just det. Dvs det blir fel att köpa en travare och vilja att den ska vara ett halvblod.

Men jag har väl inte sagt att den ska vara ett halvblod. Jag förstår att det är sämre förutsättningar när hästen inte är avlad för ändamålet. Men min plan är att rida ut primärt och dessutom rida lite dressyr på bana. Nån gång i halvåret kanske jag åker på en klubbtävling. Jag har inte någon ambition att jag ska kuska runt på tävlingar och placera mig.
Vem ska egentligen köpa dessa hästar?
 
Men jag har väl inte sagt att den ska vara ett halvblod. Jag förstår att det är sämre förutsättningar när hästen inte är avlad för ändamålet. Men min plan är att rida ut primärt och dessutom rida lite dressyr på bana. Nån gång i halvåret kanske jag åker på en klubbtävling. Jag har inte någon ambition att jag ska kuska runt på tävlingar och placera mig.
Vem ska egentligen köpa dessa hästar?
vem ska köpa vilka hästar?
 
Travhästar i allmänhet.

Men vad är det för svar du letar efter i denna tråd?
Du frågade om hur "klokt" det var att köpa en travare istället för en ridhäst utifrån vad du vill använda den till. Du har fått massor med svar.

Vem som skall köpa alla varmblodstravarna har väl inte med att göra? Svaren du fått avser ju vad som anses mest givande och trivsamt för en hästköpare som vill rida dressyr utifrån nivån du beskriver. Inte om ev. överskott på ridtravare på ridhästmarknaden. Det finns det miliontals trådar om.
 
Travhästar i allmänhet.
Om man kollar på annonser är det min uppfattning att det verkar vara många som inte blir av med dessa.

Jag har flera bekanta som har travare. De har fått jobba mkt med böjda spår, att få till volter samt jobba mkt med gångarterna och få till en naturlig galopp och en trav som funkar i ett dressyrprogram. Och dessa personer har tyckt det varit roligt att jobba med detta.

Själv skulle jag kunna köpa travare om jag ville köra eller rida ut i skogen etc. Har träffat flera trevliga travare som vill jobba och vill lära sig.
Du kanske hittar en individ du tycker funkar jättebra. Och då är det väl bara att köra.
Men om jag letar efter en häst att träna lite lättare dressyr på och åka ut på någon lokal tävling ibland så hade jag inte främst riktat in mig på travare. Jag tror jag hade haft det roligare och mer givande med en annan häst.
 
De finnas massa fina övervuxna ponnyer och korsningar men jag överväger inte att skaffa en liten häst. Kallblodskorningar och korsningar går också bort då jag inte alls gillar den kompaktheten. Jag är 176 och kommer oavsett häst jag skaffar inte köpa en under 170.
Är inte travare ofta lite mindre än 170?
Hade fått för mig att de inte brukar vara så stora.. Men kanske inte alls stämmer :)
 
Jag har en bekant som skolat om flera travhästar till riktigt bta ridhästar.

1, det tar tid. Massor av tid. Och en väl uttänkt plan.
2, Det tar massor av kunskap om man vill mer än att 'skogsmulla'. Som flera andra anmärkt på så får man inget gratis utan behöver jobba för allt.
3, man får leta nogrant efter en travare med rätt förutsättningar, och verkligen veta vad man letar efter för att hitta en lämplig individ.
4, de flesta varmblodiga travare är mellan 155 -160 cm i mkh.

Jag tror det kommer bli svårt för dig, som "glad amatör" att utveckla en travare till 'dressyrhäst'. Dessutom att då hitta en på över 170cm mkh...

Jag kan förstå din önskan om en lätthanterad "enkel" häst, och det är i sig inget fel på travare. Men det känns som att du får fundera på dina prioriteringar.
 
De finnas massa fina övervuxna ponnyer och korsningar men jag överväger inte att skaffa en liten häst. Kallblodskorningar och korsningar går också bort då jag inte alls gillar den kompaktheten. Jag är 176 och kommer oavsett häst jag skaffar inte köpa en under 170.

De är inte så vanliga över 1,70 och de som är det tycker jag ofta har en sämre exteriör för ridning.

Sen angående att det finns många att köpa, ännu en sak att fundera på innan man skaffar en. De är svårsålda därav svårare att hitta bra hem till enligt mig.
 
Travhästar i allmänhet.
Det är väl ingen som har nån skyldighet att köpa dem? Man köper väl den häst man vill ha, nåt annat blir ju knasigt. Man kan ju inte behöva köpa en häst bara för att ingen annan vill ha dem.

Att vilja ha en balanserad galopp innebär ju inte att man kommer kuska runt på en massa tävlingar och placera sig. Men om du nu tänkt att starta en klubbtävling någon gång i halvåret, och tänker dig att kunna få godkända procent och kanske inte alltid komma sist, så hjälper det ju om du köper en häst som har lätt för dressyr. Särskilt om du vill kunna få ett ok resultat trots så lite tävlingsrutin som det kommer bli om ni tävlar två gånger om året. Det är ju svårare att göra ett ok resultat om man tävlar två gånger om året, än om man startar tjugo gånger och både häst och ryttare kan få lite rutin.
 
Jag tycker du ska ta inläggen i tråden som omtanke. Jag tycker det viktigaste är att ha en häst man tycker är rolig att rida. speciellt som en glad amatör.
Om jag hade varit dig så hade jag börjat med att kolla annonser eller om du har bekanta som har travare. Träffa dessa, provrid och känn dig för.
Nu har du ju fått lite inspel här men du kanske hittar individen du vill ha.
 
Så en travare är så odudlig att den inte klara lätta klasser i dressyr? Jag ska inte ut var och varannan helg utan kanske nån klubbtävling mellan varven på barnens ridskola.

Nu har ju flera redan svarat dig... Men var skriver jag oduglig i mitt inlägg? Jag skriver att travarna inte är byggda för dressyr. Det är inte samma som oduglig.

Ska jag rida dressyr vill jag ha en häst med justa förutsättningar för det. Ska jag plöja en åker vill jag ha en häst med justa förutsättningar för det. Ska jag rida distans vill jag ha en häst med justa förutsättningar för det.

Det kan inte vara en märklig inställning?

Sedan är det skillnad (som jag också skriver...) på att vilja ha en snäll all-i-allo-hobbyhäst, och på att träna för tävling.
 
Nu har ju flera redan svarat dig... Men var skriver jag oduglig i mitt inlägg? Jag skriver att travarna inte är byggda för dressyr. Det är inte samma som oduglig.

Ska jag rida dressyr vill jag ha en häst med justa förutsättningar för det. Ska jag plöja en åker vill jag ha en häst med justa förutsättningar för det. Ska jag rida distans vill jag ha en häst med justa förutsättningar för det.

Det kan inte vara en märklig inställning?

Sedan är det skillnad (som jag också skriver...) på att vilja ha en snäll all-i-allo-hobbyhäst, och på att träna för tävling.
Jag har ridit flera trevliga ridtravare, men ännu ingen där det var roligt att fila på galoppen på ridbanan. Det har varit kul att jobba med skritten och traven på banan, och sen har galoppen varit kul ute, där man kan ösa på lite och det gör mindre att den kanske inte är helt ren och balanserad och rund. Man kan ju ha väldigt skoj tillsammans ändå, men ska det vara skoj att tävla är det en jättenackdel att inte ha tre gångarter som är roliga att rida.
 
@FadeAway För det första ska du köpa den häst du vill ha. Tycker att du både har klart för dig vilka egenskaper du värdesätter och vad en travare innebär för jobb. Just att du inte har bråttom gör att du dessutom borde kunna hitta helt rätt individ dessutom. Det finns travare som är riktigt välbyggda och har en bra galopp. Kommer aldrig glömma ett inslag i ett travprogram för många år sen om hästen Tout o Rien (eller hur det nu stavas),vacker travhäst med stor bläs som vann en massa efter att den köptes som ridhäst. De visade när den ridtränades och det var så galet fin i galoppen! Det var Kolgjini som hade den och han tryckte verkligen på hur nyttigt det var för travare att ridas och dressyrjobbas på riktigt-inte bara sätte upp en ryttare och kalla det "ridträning".

I mina krokar finns det ett par tjejersom har travare varav en gjort otroligt bra jobb med båda sina. Hon har fått till riktigt fin bärig galopp i tretakt på ca ett år med den senaste. De andra går LA-MsvC med placeringar ;). Det är då inte lätt, men med lite känsla och tålamod så går det. Jag tror att det ligger mycket i att 99% av alla travare kommer till ryttare som inte kan utveckla dom och av den anledningen ser en så sällan välskolade ridtravare.

Alternativet skulle kunna vara en travarkorsning. @Bluefish hade en himla fin welsh/travare för några år sen. Jag red den en del och den var mycket ridbar med en riktigt bra galopp dessutom!
12316558_10206949775494776_3349785494949351680_n.jpg
 
Så en travare är så odudlig att den inte klara lätta klasser i dressyr? Jag ska inte ut var och varannan helg utan kanske nån klubbtävling mellan varven på barnens ridskola.
jag har en kompis som kämpar, sliter, svettas och verkligen jobbar som ett djur för att få fina resultat på sin travare.

Jag har som mål att komma över 62% i LB med mitt halvblod och är missnöjd om jag tabbar mig mycket nog för att hamna under, hon grät glädjetårar när hon äntligen spräckte 55%-gränsen med sin travare, efter många idoga försök.

Lokalt visserligen men ptja. Det tar så mycket arbete och betalar sig så otroligt lite jämfört med andra hästar som inte har fullt lika mkt uppförsbacke. Vill du slita för inget betalt poängmässigt så absolut kör på.

Finns ju också många trevliga ponnykorsningar med lite kallblodsinslag som jag tror har bättre förutsättningar för ridträning. dock kostar de ju ofta mer än 5000kr så är det det ekonomiska som sätter stopp så har du ju hästen för dig uttänkt och klar redan innan tråden skapades.
 

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 775
Senast: kryddelydd
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 436
Senast: MattiZ
·
Träning En liten fundering som jag faktist inte har någon koll på alls :o Men "ridtravare", alltså fd travare som är ridhästar, hur brukar de ha...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 026
Senast: Celoty
·
V
Avel Hej! Jag har börjat fundera på att låta ta ett föl på mitt ponny sto efter det att jag fyllt 18 och inte kan tävla henne och ska få stor...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
8 511
Senast: Ullis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp