Hur korkat är det att överväga en ridtravare.

Om du är orolig över att det finns för många travare som ingen vill ha? Köp en travare då. det är väl inget konstigt med det? Precis som att många köper katter från katthem med problem som inte en "vanlig" katt skulle ha eller en hund från hundstallet som kräver en van och trygg hand.
Om du vill köpa en häst som du gillar men är orolig över att den ska gå till slakt eller nått annat, så gör det om du vill.
 
jag har en kompis som kämpar, sliter, svettas och verkligen jobbar som ett djur för att få fina resultat på sin travare.

Jag har som mål att komma över 62% i LB med mitt halvblod och är missnöjd om jag tabbar mig mycket nog för att hamna under, hon grät glädjetårar när hon äntligen spräckte 55%-gränsen med sin travare, efter många idoga försök.

Lokalt visserligen men ptja. Det tar så mycket arbete och betalar sig så otroligt lite jämfört med andra hästar som inte har fullt lika mkt uppförsbacke. Vill du slita för inget betalt poängmässigt så absolut kör på.

Finns ju också många trevliga ponnykorsningar med lite kallblodsinslag som jag tror har bättre förutsättningar för ridträning. dock kostar de ju ofta mer än 5000kr så är det det ekonomiska som sätter stopp så har du ju hästen för dig uttänkt och klar redan innan tråden skapades.

Jag har redan förklarat i tråden att vare sig ponnykorsningar eller kallblodsdito är aktuellt. Någon gräns på vad den får kosta har jag väl heller inte. Det enda är att jag inte kan köpa den i morgon men oavsett så skulle det passa bättre att köpa häst senare.
 
Jag har redan förklarat i tråden att vare sig ponnykorsningar eller kallblodsdito är aktuellt. Någon gräns på vad den får kosta har jag väl heller inte. Det enda är att jag inte kan köpa den i morgon men oavsett så skulle det passa bättre att köpa häst senare.
nä jag har jobbat mig igenom tråden sedan jag svarade, så jag har läst det nu. Anledningen till att så många rekommenderat ponnykorsningar etc lär ju vara att travhästar ofta är små och man därför trott att det är den storleken du är ute efter.
 
Absolut inget konstigt. Dom har ofta väldigt bra huvud och kan gå bra i dressyren. Man kan ju också köpa en välriden travare så slipper man fundera på om man kan utbilda den till den nivå som man önskar.
 
vår dam är 7 år tävlar visserligen fortfarande i trav men är riden en hel del och riden av tränare som också gillar henne för att hon är ambitiös och vill. Galopp tränad mycket som 4-5 åring. De finns trevliga modeller och ska absolut inte göra mig av med henne efter avslutad karriär, trevligare häst får man leta efter :heart lätt och åka med, stressar sällan upp sig osv :p Sånt ät också viktigt för mig en stabil häst!
 
hästen mår bra, tackar som frågar?

ja men efter att ha slitit o svettats med träning, vad är det som ger och gör så låg %??, ja menar 55 % var ju ändå något sorts rekord och om hästen är snäll och inte trasslar och har egna ideer eller är rädd så är 55 inte svårt att få, vad är det som inte blir ens godkänt??
 
ja men efter att ha slitit o svettats med träning, vad är det som ger och gör så låg %??, ja menar 55 % var ju ändå något sorts rekord och om hästen är snäll och inte trasslar och har egna ideer eller är rädd så är 55 inte svårt att få, vad är det som inte blir ens godkänt??
Det är en travhäst... Fyra sidor har avhandlat hur man får jobba i motvind med travare då de inte är avlade för dressyrtävling (och sällan utbildade för det från tre års ålder heller, som vanliga ridhästar) och ändå undrar du vad problemet är?

Istället för att ha gener för det vi bedömer på dressyrtävling, istället för att sedan 2,5 års ålder tränat på det vi bedömer på dressyrtävling, så har den helt annat syfte och en helt annan karriär sedan innan. Den har inte i 5-10 år tränat på att ta kontakt långt fram-ner som en vanlig ridhäst gjort, utan jobbat som travhäst. Ridbarheten ÄR inte lika hög som på ett medelmåttigt halvblod, gångarterna är inte lika bra och då får man inte lika höga poäng som ett medelmåttigt halvblod.
 
Det är en travhäst... Fyra sidor har avhandlat hur man får jobba i motvind med travare då de inte är avlade för dressyrtävling (och sällan utbildade för det från tre års ålder heller, som vanliga ridhästar) och ändå undrar du vad problemet är?

Ja eftersom du säger att hästen mår så bra...jobbar man i motvind med en häst som inte är avlad för dressyr och som inte hör till de få som är lite bättre( och ja , jag har sett flera "bättre" ( finns filmer på Youtube ex) av de som klassas som bättre och nej det är sällan det är bra ens då) så undrar jag hur den hästen mår som trots traggel o träning inte kan komma upp i max 55%, varför promt nöta?

Är som o tvinga en häst o hoppa fast den inte vill.

Tycker faktiskt det är lite unken inställning att som ryttare (de som väljer det) sträva efter att med alla medel rida travhästar dressyr fast det måste vara synnerligen obehagligt och obekvämt så att säga per automatik i många moment för hästen och för de flesta. Påskjutets starka kraft bl.a .

Men det är som det är något hippt att just ta sig an en travare.

Och någon undrade vem som skulle köpa dem? Skogmullisar är väl ett alternativ och slakteri ett annat.
 
Ja eftersom du säger att hästen mår så bra...jobbar man i motvind med en häst som inte är avlad för dressyr och som inte hör till de få som är lite bättre( och ja , jag har sett flera "bättre" ( finns filmer på Youtube ex) av de som klassas som bättre och nej det är sällan det är bra ens då) så undrar jag hur den hästen mår som trots traggel o träning inte kan komma upp i max 55%, varför promt nöta?

Är som o tvinga en häst o hoppa fast den inte vill.

Tycker faktiskt det är lite unken inställning att som ryttare (de som väljer det) sträva efter att med alla medel rida travhästar dressyr fast det måste vara synnerligen obehagligt och obekvämt så att säga per automatik i många moment för hästen och för de flesta. Påskjutets starka kraft bl.a .

Men det är som det är något hippt att just ta sig an en travare.

Och någon undrade vem som skulle köpa dem? Skogmullisar är väl ett alternativ och slakteri ett annat.
Fast vad är det som säger att inte hästen tycker det är roligt även om den inte har "rätta" gångarterna? Det är verkligen inte alla halvblod som tycker att dressyr är roligt, hur flashiga gångarter de än har. Det finns hästar som tycker det är roligt att hoppa, trots att de inte kommer att gå runt högre än en LA, varför skulle de må dåligt för att de inte kommer kunna gå högre?

Sen tror jag att många domare dömer ner hästar av "fel" ras för att de helt enkelt inte gillar hästen och ryttaren inte är erkänd.
 
Ja eftersom du säger att hästen mår så bra...jobbar man i motvind med en häst som inte är avlad för dressyr och som inte hör till de få som är lite bättre( och ja , jag har sett flera "bättre" ( finns filmer på Youtube ex) av de som klassas som bättre och nej det är sällan det är bra ens då) så undrar jag hur den hästen mår som trots traggel o träning inte kan komma upp i max 55%, varför promt nöta?

Är som o tvinga en häst o hoppa fast den inte vill.

Tycker faktiskt det är lite unken inställning att som ryttare (de som väljer det) sträva efter att med alla medel rida travhästar dressyr fast det måste vara synnerligen obehagligt och obekvämt så att säga per automatik i många moment för hästen och för de flesta. Påskjutets starka kraft bl.a .

Men det är som det är något hippt att just ta sig an en travare.

Och någon undrade vem som skulle köpa dem? Skogmullisar är väl ett alternativ och slakteri ett annat.
Jag har svårt att se hur hästen ska lida för att den inte får höga poäng. Vad är skillnaden mellan att springa lite spänd och i öppen form på tävlingsbanor några gånger per säsong och däremellan tränas för uppgiften på hästens villkor och att springa lite spänd och i öppen form i skogen varje dag och aldrig tävla (eller träna)?

Att man kämpar och sliter för att få resultat och blir GLAD varje gång man slår sitt förra personbästa betyder ju inte att man sparkar och drar eller är allmänt hästovänlig för att komma dit.
 
Fast vad är det som säger att inte hästen tycker det är roligt även om den inte har "rätta" gångarterna? Det är verkligen inte alla halvblod som tycker att dressyr är roligt, hur flashiga gångarter de än har. Det finns hästar som tycker det är roligt att hoppa, trots att de inte kommer att gå runt högre än en LA, varför skulle de må dåligt för att de inte kommer kunna gå högre?

Sen tror jag att många domare dömer ner hästar av "fel" ras för att de helt enkelt inte gillar hästen och ryttaren inte är erkänd.
På en lokal dressyrtävling? I så fall borde ju hela klassen bli nerdömd, extremt sällan man ser några ”kändisar” i de klasserna.

Det är sant att proffs brukar få bättre poäng. Det är inte för att de är proffs, det är för att de rider bättre. Jag har aldrig varit med om att en häst döms ner pga ras, när jag suttit som domarsekreterare. Dålig ridning och felskolade hästar brukar domaren inte gilla, men det är ju en annan sak, och har inget med ras att göra. Domaren blir inte ett dugg nöjdare av att se ett halvblod gå bakom hand än om en travare gör det.
 
Fast vad är det som säger att inte hästen tycker det är roligt även om den inte har "rätta" gångarterna? Det är verkligen inte alla halvblod som tycker att dressyr är roligt, hur flashiga gångarter de än har. Det finns hästar som tycker det är roligt att hoppa, trots att de inte kommer att gå runt högre än en LA, varför skulle de må dåligt för att de inte kommer kunna gå högre?

Sen tror jag att många domare dömer ner hästar av "fel" ras för att de helt enkelt inte gillar hästen och ryttaren inte är erkänd.

Det där är en unken inställning till domarkåren. Domare dömer det de ser för dagen och precis som avhandlats här i tråden så har travare sämre förutsättningar än t ex halvblod att genomföra ett dressyrprogram riktigt bra. Om t ex två hästar utför bedömningspunkterna likvärdigt så blir gången det avgörande för vem som vinner, då gångarter ÄR en bedömningspunkt i programmen. Domare är, som sagt, där för att döma det de ser för dagen och inte för att jävlas med någon. Varför skulle en domare vilja ge någon lägre poäng än den förtjänar? Finns ingen anledning i hela världen.
 
Det är ju inte alla som eftersträvar höga resultat och ett spikrakt uppåt i dressyrkarriären. För många är det resan som är det viktiga, alltså att arbeta med och förbättra en individ så långt man kan, på dennes och ens egna villkor. Man kan ha mycket roligt med det och få enormt stor tillfredsställelse av det också. Det är ju fortfarande att ”träna dressyr” men kanske lite mer okonventionellt så att säga. Jag har också svårt att se varför en väl utbildad travare inte skulle kunna hävda sig i de lägre klasserna, bara lydnaden sitter, gångarterna är rena och ryttaren rider noggrant så finns väl absolut ingen anledning att man skulle kunna rida på 60% plus?!

Just med travare får man nog tänka på att många tränare tyvärr har förutfattade meningar och rätt ofta inte har någon större lust att träna ett sådant ekipage. Domare kan var likadana.
Och man måste var superpetig med hästmodellen - travare kommer i många olika former och det är inte alla som lämpar sig för ridning. Tyvärr är de större modellerna ofta lite långa och gängliga, de mindre är oftare kompaktare med bättre förutsättningar för dressyrträning.

Detta ligger mig lite varmt om hjärtat, jag har jobbat med travare en gång i tiden och tycker fortfarande att de är fantastiskt fina arbetsvilliga hästar. Arbetsviljan är ju för övrigt jätteviktig om man vill utvecklas.
Nej det är inte rätt typ av häst om man vill klättra i klasserna, men de är fina samarbetsvilliga kompisar som man kan ha mycket nöje av att utveckla sakta med säkert..
 
Det är ju inte alla som eftersträvar höga resultat och ett spikrakt uppåt i dressyrkarriären. För många är det resan som är det viktiga, alltså att arbeta med och förbättra en individ så långt man kan, på dennes och ens egna villkor. Man kan ha mycket roligt med det och få enormt stor tillfredsställelse av det också. Det är ju fortfarande att ”träna dressyr” men kanske lite mer okonventionellt så att säga. Jag har också svårt att se varför en väl utbildad travare inte skulle kunna hävda sig i de lägre klasserna, bara lydnaden sitter, gångarterna är rena och ryttaren rider noggrant så finns väl absolut ingen anledning att man skulle kunna rida på 60% plus?!

Just med travare får man nog tänka på att många tränare tyvärr har förutfattade meningar och rätt ofta inte har någon större lust att träna ett sådant ekipage. Domare kan var likadana.
Och man måste var superpetig med hästmodellen - travare kommer i många olika former och det är inte alla som lämpar sig för ridning. Tyvärr är de större modellerna ofta lite långa och gängliga, de mindre är oftare kompaktare med bättre förutsättningar för dressyrträning.

Detta ligger mig lite varmt om hjärtat, jag har jobbat med travare en gång i tiden och tycker fortfarande att de är fantastiskt fina arbetsvilliga hästar. Arbetsviljan är ju för övrigt jätteviktig om man vill utvecklas.
Nej det är inte rätt typ av häst om man vill klättra i klasserna, men de är fina samarbetsvilliga kompisar som man kan ha mycket nöje av att utveckla sakta med säkert..
Saken är ju att det är jättesvårt att göra t ex övergångar, ökningar och volter korrekt om hästen inte är i balans och bär sig. Och det är svårt på riktigt att få en travare att gå i balans och bära sig, särskilt i galoppen.

Så om travaren är lydig och gör allt den ska mjukt och stadigt så får den förstås poäng därefter. Problemet är att det är jättesvårt att göra det. Det är svårt nog på en häst som är avlad för ridning.

Självklart är det ett stort plus med stor arbetsvilja, men det är ett ännu större plus om hästen har både arbetsviljan och förmågan naturligt.
 
Sen tror jag att många domare dömer ner hästar av "fel" ras för att de helt enkelt inte gillar hästen och ryttaren inte är erkänd.

Nej det tror inte jag , jag tror att de som tror så inte kan se hästens bristande rena takter/ rytmer osv, det gäller både ryttare och åskådare.
De som ofta benämns udda raser har ofta problem med någon gångart, vanligast är väl att galoppen inte är i tretakt, eller att de måste rusa , inte sällan felställda för att ens komma till galoppsteg.
Eller att de är byggda att gå med hög nacke så ryggen är sänkt.
Eller att skritten är i pass.
 
Jag har svårt att se hur hästen ska lida för att den inte får höga poäng. Vad är skillnaden mellan att springa lite spänd och i öppen form på tävlingsbanor några gånger per säsong och däremellan tränas för uppgiften på hästens villkor och att springa lite spänd och i öppen form i skogen varje dag och aldrig tävla (eller träna)?

Ja,om det nu var den spända och öppna formen som gör att ditt exempel inte blir nära godkänd, så tycker jag att det är stor skillnad mellan att skogsmullerida en häst så i skogen och på en dressyrbana. Det är ofrånkomligt att banans linjer är trängre o skarpare o kan sätta hästen i en obekväm situation som den inte orkar med pga oförmåga extriört..
Precis såklart samma som innan kvalreglernas tid när ryttare som låg runt 60 i LB promt skulle rida msv B bara för att...nej det är inte hästvänligt.
 
Fast vad är det som säger att inte hästen tycker det är roligt även om den inte har "rätta" gångarterna? Det är verkligen inte alla halvblod som tycker att dressyr är roligt, hur flashiga gångarter de än har.

Det har jag inte sagt heller, och flash i gången är verkligen ingen självklarhet för att ha lätt för sig. Men om man generaliserar och bortser från vissa individers för dressyrens opassande oförtjänster, så har halvbloden lättare att vinkla ledgångar och bli mer i balans, vilket gör att de också kan visa sig genom programmet utan att sättas i pottsits på samma vis.

Ha lätt för sig i dressyren har hästar som lätt kan förändra bakbenens ledgångar , vinkla dem, ett viktigt exempel,( de behöver för den delen inte ha " flashig gång") och det kan inte travare, några få har viss förmåga men även om de skulle knota till msv c på gdk så är det bl a den biten som är problemet.
 
Det är ju inte alla som eftersträvar höga resultat och ett spikrakt uppåt i dressyrkarriären. För många är det resan som är det viktiga, alltså att arbeta med och förbättra en individ så långt man kan, på dennes och ens egna villkor. Man kan ha mycket roligt med det och få enormt stor tillfredsställelse av det också. Det är ju fortfarande att ”träna dressyr” men kanske lite mer okonventionellt så att säga. Jag har också svårt att se varför en väl utbildad travare inte skulle kunna hävda sig i de lägre klasserna, bara lydnaden sitter, gångarterna är rena och ryttaren rider noggrant så finns väl absolut ingen anledning att man skulle kunna rida på 60% plus?!

Just med travare får man nog tänka på att många tränare tyvärr har förutfattade meningar och rätt ofta inte har någon större lust att träna ett sådant ekipage. Domare kan var likadana.
Och man måste var superpetig med hästmodellen - travare kommer i många olika former och det är inte alla som lämpar sig för ridning. Tyvärr är de större modellerna ofta lite långa och gängliga, de mindre är oftare kompaktare med bättre förutsättningar för dressyrträning.

Detta ligger mig lite varmt om hjärtat, jag har jobbat med travare en gång i tiden och tycker fortfarande att de är fantastiskt fina arbetsvilliga hästar. Arbetsviljan är ju för övrigt jätteviktig om man vill utvecklas.
Nej det är inte rätt typ av häst om man vill klättra i klasserna, men de är fina samarbetsvilliga kompisar som man kan ha mycket nöje av att utveckla sakta med säkert..

Jag som tränare och vän och bekant med andra tränare och domare känner inte igen att man skulle anse en travare vara skit bara pga ras. Generellt om du pratar om vb-travare som grupp så kommer nog de flesta anse att det finns raser med bättre exteriöra förutsättningar för dressyr.
Men får man se en riktigt välutbildad vb-travare som gör vad den ska bra tror jag många bara blir glada.

Kul iom att vb-travare ju som individer är lika mycket värda som andra. Och jäkligt kul iom att det så sällan läggs så mkt jobb på dem av folk som är kunniga nog.

Jag har också jobbat på travet som ung. Jag lärde mig massor av det och jag mins hur vi alltid letade hem åt någon som var klar på banan och annars skulle slaktas.

Och som jag nämde har de ju ofta en fin arbetsvilja. Men då krävs det ju att man lägger tid på att skola dem för uppgiften.
Det är inte just att be en oskolad vb-travare att genomföra ens lätta dressyrprogram.
Och iom de exteriöra bristerna(för dressyr) så kan det ju krävas mer kunskap än många vanliga tränare har för att det ska bli trevligt. Och mycket träningar för dessa.

Jag hade en ponny som hade rätt trist exteriör. Men när vi började med en viss samlande övning så kunde vi köra den rätt många gånger upprepat under passet.
När min stallkompis med sin vb-travare gjorde samma övning fick de begränsa sig till ett fåtal försök per pass. För rent exteriört med den bakkärran främst så fick hästen jobba så enormt mkt mer muskulärt att det blev som att jämföra med marklyft 100 kg eller lyfta några mjölkpaket.
Då hade de också ridit för samma tränare i fler år än mig och stärkt hästen under den tiden.
Och gjort det väl! Det var en duktig tjej som jobbade nogrannt.
Min nuvarande häst hade förmodligen satt det rakt av efter inridning pga exteriör för det.

Så om man är villig att lägga den tid och de pengar det rör sig om för gemene man att utbilda en vb-travare och förstår att det för de flesta tar slut på msv c nivå tycker jag det är superhärligt om någon vill köpa och göra.
Men vill man mest rida ut och sen åka och tävla ibland trots det tycker jag det är mest fair mot alla att ta en häst som grejar det ok trots den lilla träningen.
 

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 796
Senast: kryddelydd
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 448
Senast: MattiZ
·
Träning En liten fundering som jag faktist inte har någon koll på alls :o Men "ridtravare", alltså fd travare som är ridhästar, hur brukar de ha...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 049
Senast: Celoty
·
V
Avel Hej! Jag har börjat fundera på att låta ta ett föl på mitt ponny sto efter det att jag fyllt 18 och inte kan tävla henne och ska få stor...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
8 539
Senast: Ullis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp