Hur korkat är det att överväga en ridtravare.

Det handlar om att förvandla hästvärldens version av honom:
Ben-Johnson-Canadian-Olympic-sprinter.jpg

Till en version av honom:
th

Med bibehållen motivation och utan att dra på sig skador och dåligt självförtroende.

Inte dumt alls om man gillar att jobba häst, har bra stöd och egen kunskap (och självinsikt och tålamod..) - tok-dumt om man lite mer lättsamt vill tävla dressyr och plocka rosetter
 
Har en travare själv men brukar inte rekommendera det till höger och vänster och tycka att alla ska ha en bara för att min egen är "bäst i världen" :p:love: Men med de mål och planer du verkar ha så ser jag absolut inget orimligt i det!

Tränar dressyr med min och tycker att det är kul att utvecklas tillsammans, trots att han inte har de bästa förutsättningarna. Sen hade jag gärna kommit ut och tävlat lite lätta dressyrklasser, men vi har inte riktigt fått ordning på oss tillräckligt än :p Däremot så är han så jäkla rolig att arbeta med, positiv och arbetsvillig och så jäkla trevlig, och i och med att det är tränandet som jag tycker är roligt med dressyren så passar det mig bra. Hoppar gör han definitivt bättre än vad jag någonsin kommer våga utnyttja, trots att vi inte tränat på det speciellt mycket alls, även i terrängen går han fint och skulle säkert kunna hoppa någon debutantbana med annan ryttare.

Tycker det är en stor fördel att han tävlat rätt mycket i sina dagar, han har sett allt, trevlig (om än lite lättstressad) att hantera i alla situationer, åkt mycket och varit på många nya ställen osv. :up: Tycker det har varit genomgående för travhästar jag träffat som gått lite längre på banan, de är liksom så coola med allt och så lätthanterade.

Min är dessutom löjligt snäll, vem som helst kan rida honom (även om han kan vara svår att rida "rätt")

Sammanfattat så: skulle inte vilja byta bort min mot allt i världen och tycker han är jätterolig och precis min typ av häst. Nästa häst blir nog dock en som inte är fullt så "grön" i ridningen, så att jag kan lära mig mer av hästen än tvärtom. Men denna skaffade jag när vi båda var otroligt gröna och har lär mig massor på, kan tänka mig att du har bättre förutsättningar! Samt: titta efter en som redan från början har lätt för galoppen om det nu blir en travare så sparar du dig själv massor av tandgnissel :D
 
Så en travare är så odudlig att den inte klara lätta klasser i dressyr? Jag ska inte ut var och varannan helg utan kanske nån klubbtävling mellan varven på barnens ridskola.

Jag tycker att travare som regel är jättetrevliga hästar. Arbetsvilliga, samarbetsvilliga.
Kallbloden har "som regel" lite lättare för galoppen jämfört med varmbloden även om det förstås finns undantag åt båda håll.

Om man tycker att det är jätteroligt att rida och träna och grundutbilda men inte har en viss lägstanivå som "måste" uppnås så är de bra hästar i mina ögon.

Sedan kan man inte räkna med att de är "stjärnor" i dressyren, nej. Men det blir ju inte alla "halvblod" heller.

Om du "verkligen" vill tävla dressyr och slåss om placeringar: köp inte travare.
Om du gillar träning och ridning och inte är noga med "prestation" och inte har bråttom att uppnå resultat: travare är bra hästar.

Jag har ett gäng hästar. Min varmblodstravare fortsätter att träna på i sin takt, utbildas långsamt och kanske vi ska ut på någon LC framöver, och sedan LB. Han är en fantastiskt trevlig häst, som dock har haft lite jobbigt att hitta bärighet i både trav och galopp. Ganska stor, ca 165 cm i mkh och har gått på trav tills han var åtta.

Min kallblodstravare har överraskande god ridbarhet. Nu har jag inte tävlat honom så mycket i dressyr, utan enbart gjort sporadiska starter. Hans bästa resultat kom för några år sedan och var drygt 61% i LA:4. Har för mig att han var åtta eller nio år då. Därefter har vi gjort några starter i MSV C dressyr, landat runt 56 (som sämst, dock en riktigt dålig ritt) till 59% på den nivån och då var hästen som äldst 12 år. Hästen i fråga har också gått western tom B-nivå (nationell nivå) och gjort skapligt om än inte lysande ifrån sig.
Så det finns helt klart travare som har överraskande goda ridegenskaper. Att kallblodet inte är bättre tränad eller mer tävlad beror mest på min bristande förmåga - en lokal dressyrtränare (som lever på dressyr) menar att hästen har kapacitet att duga med resultat upp till ca 65% upp till PSG men i så fall måste jag förstås träna mer och bättre. Alltså inte kapacitetsbrist hos hästen utan hos ryttaren.
Dessutom har jag lagt mer tid på att träna och tävla fjordingar och islandshästar, vilket också gjort att travarna inte tränats eller tävlats så mycket.
 
@kryddelydd fast jag tänker lite att du är lite ”unik” ang just dina mål och ditt förhållningssätt till tävling/träning osv . OBS ! Det är INTE kritik utan helt ärligt en reflektion/intryck utifrån vad du skriver . Du har många hästar (främst fjordingar) som du gillar att åka på tävling med och är nöjd även om de inte händer så mycket utvecklingsmässigt/går att utveckla så mycket . Du har många att växla med/tävla och du använder dem till väldigt många olika syften.

Det blir skillnad gentemot en hobbyryttare som bara har en häst och vill rida just dressyr och tävla lite emellanåt om än på låg nivå osv.

I min erf så är det en miss att som sådan skaffa sig en häst som en varmblodstravare från travet som ska skolas om till dressyr. Fasen - det är svårt nog med en annan mer lämpad hobbyhäst när man är hobbyryttare liksom !

Det kräver så otroligt mycket från ryttaren ang kunskap att kunna utbilda och utveckla den för att det mest basala ska funka att sätta grunden och kunna fortsätta utvecklas som ryttare i kombo med att hästen vidareutbildas . I min erf är det ett misstag att som sådan ryttare köpa häst med stora begränsningar i grunden . Ofta vill ryttaren mer än den tänkt sig med tiden och då är det så tråkigt att se att dessa ryttare då måste välja och ofta då väljer sin vän de köpt för de vill inte/kan inte sälja den både rent marknadsmässigt men även hjärtemässigt.
Samma ryttare hade varit så mycket lyckligare med en annan typ av häst utifrån det ryttaren vill göra om än på hobbynivå och inte stått med de begränsningarna .
 
Senast ändrad:
@BornAgain Blir lite full i skratt med din liknelse och tänker direkt på hur en del idrottare faktiskt ägnar sig åt dans och balett just för att det ger en kroppskontroll de har väldigt stor nytta av. Får erkänna att jag inte helt köper liknelsen heller eftersom jag tror att de allra flesta mänskliga elitidrottare har ganska fantastiska förutsättningar på att bli rätt bra (om än inte världsbäst) i just dans.
 
Alltså jag är i grunden dressyrryttare men har mest tävlat hoppning då jag åtminstone som barn/ungdom tog kritik dåligt. Jag vill fortfarande rida dressyr potentiellt tävla lite i lätta klasser. Men framförallt ha en trevlig ridhäst med bra huvud. Jag blir 35 och har haft häst mellan 15-31 har ridit in några egna och hjälpt till på försäljningstall i tonåren. Jag har tidigare ridit på LA nivå i både dressyr och hoppning. Jag är alltså en glad amatör och relativt medioker ryttare.
Jag inser att ett halvblod har samma driftkostnader men är det helt fel att kolla på annat i det här fallet en varmblodstravare.
Jag har haft massor av olika raser, frieser, korsningar, fjordingar, araber, halvblod, fullblod, welsh, vbl travare osv osv och jag ser inga problem alls med att köpa mig ett vbl igen. Jag tävlar dressyr (bara tom msv dock)

Här va en av alla mina vbl...dom andra var också trevliga ridhästar.
 
Senast ändrad:
Jag har haft massor av olika raser, frieser, korsningar, fjordingar, araber, halvblod, fullblod, welsh, vbl travare osv osv och jag ser inga problem alls med att köpa mig ett vbl igen. Jag tävlar dressyr (bara tom msv dock)

Här va en av alla mina vbl...dom andra var också trevliga ridhästar.

Kanske ska passa på att säga att hästen på filmen köpte jag som sällskapshäst till min ena häst. Jag hade 4 hästar då och egen gård (utan ridbana!) och denna kille började vi rida förskojs skull (problemhäst så tanken var inte till ridning) och han blev så här fin trots att han va den som inte fokuserades mest på då han mest agerade som sällskap. Och dessutom hade vi som sagt ingen ridbana och utbildades väldigt mycket ute på vanliga grusvägar och fält.
 
Om jag skulle köpt en häst att ha som skogsmulle och hobbyhäst hade jag absolut kunnat tänka mig en travare. Men om jag ville rida den minsta lilla dressyr så hade jag nog valt nån annan ras. Men det beror på att jag inte har tillräckliga kunskaper för att utbilda en travare i dressyr.

Men en travare som dessutom har lite passgång kan vara en väldigt trevlig häst att rida ut i skogen med. Den jag red hade nån märklig gångart (pass?) som kändes ungefär som islänningarnas tölt. Otroligt bekvämt även om hon inte kunde hålla den i några högre hastigheter. Men jag kunde sitta och vila och åka häst medan min vän travade bredvid och var tvungen att rida lätt.

Jag kan ibland bli lite nyfiken på hur långt jag hade kunnat komma med henne om jag hade haft hjälp av en duktig tränare. Hon hoppade allt jag styrde henne på trots att jag inte var det minsta pedagogisk utan bara styrde henne direkt på stockar i skogen. Fattar inte hur jag vågade! Men hon hoppade allt utan tveksamhet. Men hon gjorde det i trav då jag aldrig lyckades lära henne galoppfattning. Jag visste inte hur jag skulle lära henne det.
 
@kryddelydd fast jag tänker lite att du är lite ”unik” ang just dina mål och ditt förhållningssätt till tävling/träning osv . OBS ! Det är INTE kritik utan helt ärligt en reflektion/intryck utifrån vad du skriver . Du har många hästar (främst fjordingar) som du gillar att åka på tävling med och är nöjd även om de inte händer så mycket utvecklingsmässigt/går att utveckla så mycket . Du har många att växla med/tävla och du använder dem till väldigt många olika syften.

Jo, så är det ju.
Sedan skulle det säkert hända mer med utvecklingen av dem om jag tränade varje häst mer. Och visst är de begränsade om man jämför med ett talangfullt "halvblod" men å andra sidan brukar jag inte komma sist med mina fjordingar på dressyrtävlingar bland "halvbloden" heller. Blygsamma men OK resultat skulle jag nog vilja kalla det. I höstas fick jag till och med rosett och plakett för en andraplats med min fyraårige fjordingvalack i LC dressyr - bland "storhästarna". Så visst, jag vinner inte och kommer inte att göra det, men det är det många fler som inte heller gör...

Den poäng jag försöker göra är väl egentligen att det är målsättningen som styr vilken typ av häst som är lämplig.

Min målsättning är att lära mig så mycket som möjligt, och det spretar ju åt alla håll vid det här laget.
Western, dressyr, islands, bruksridning, och nu körning.
Ett sätt att lära sig så mycket som möjligt kan ju vara att hålla sig till en disciplin (mer normalt än mitt sätt), köpa en häst med goda förutsättningar och utveckla sig så mycket som möjligt i den disciplinen. Då behöver man förstås en häst med skapligt hög kapacitet.

Ett annat sätt är att spreta till det som jag gör - och fortfarande tänka att man ska utveckla så långt man kan inom ett gäng discipliner. För mig är det ju en utmaning att se hur mycket jag och hästarna kan lära oss tillsammans.

Nu börjar det bli lite besvärligt eftersom jag har lite för många "tävlingsbara" hästar och då blir det svårt att utveckla på samma sätt. Exempelvis Yngve, en fjording född -10. Jag tror han kan klara LA på dryga 60% nu (det hade jag aldrig gissat skulle vara rimligt, om du frågat mig för två månader sedan men det har hänt överraskningar under vintern). Dessutom "duger" han till bruksridning - men det kan man ju starta mest för skojs skull och behöver inte träna specifikt om hästen är hyfsat utbildad och orädd. Och så är han kvalad upp till LA i sportkörning och det vore ju kul...
men som sagt, lite marigt att hinna allt. När jag har ett gäng ytterligare hästar att träna.

Eller kallblodstravaren.
Han har skaplig kapacitet för dressyr. Och det vore kul att se hur långt vi kan komma - men då måste jag ju träna mycket mer än jag gör med honom
Och det vore kul att rida honom "på riktigt" på B-nivå western.
Och han är ju rätt fin, så det vore ju kul att se hur långt han kan komma inom sportkörningen (han är körd, och jag har beställt en maratonvagn)...

eller de där två islandshästarna som fått fina lovord av meriterade tränare/domare där en tydligen har kapacitet för SM i Gaedinga. då vill jag ju se om jag kan träna hästen dit hän. Men då måste jag ju träna...
så som sagt, spretigt som sjutton.

Och nu börjar det bli problem, eftersom flera av dem faktiskt börjar vara i skick att kunna träna en hel del.

Jag inser dock att jag inte skulle bli "jättebra" inom någon disciplin, så för mig är det roligare att utmana mig med att se "hur långt kan jag komma och jag har hela hästens liv på mig" gärna med "oväntade" hästar.

Och detta blev långt och off topic.
Eller helt on topic för det är ett sätt att resonera kring målsättning med ridning där prisrosetter kanske inte är det viktigaste utan utveckling och utmaningar och att ha roligt.
 
Alltså jag är i grunden dressyrryttare men har mest tävlat hoppning då jag åtminstone som barn/ungdom tog kritik dåligt. Jag vill fortfarande rida dressyr potentiellt tävla lite i lätta klasser. Men framförallt ha en trevlig ridhäst med bra huvud. Jag blir 35 och har haft häst mellan 15-31 har ridit in några egna och hjälpt till på försäljningstall i tonåren. Jag har tidigare ridit på LA nivå i både dressyr och hoppning. Jag är alltså en glad amatör och relativt medioker ryttare.
Jag inser att ett halvblod har samma driftkostnader men är det helt fel att kolla på annat i det här fallet en varmblodstravare.

Min erfarenhet är att många varmblodiga ridtravare har problem med galoppen som blir flack, lång, och travaktig bak. Jag tycker lite synd om dem ibland när de ska träna upp galoppen på ridbana för det är så uppenbart att de måste kämpa hårt mot sina kroppar på volt och hörnpasseringar i galopp. De får i många fall ömma ryggar vintertid (jag bor i kalla Västerbotten) och sedan får de lätt skador i leder och kotor. Finns flera goda undantag, dock. Fördelen är fantastisk mentalitet och gudomlig samarbetsvilja.

Kallblodstravaren verkar ha lite lättare för galoppen men många vill gärna tagga upp sig ordentligt och lägga sig ordentligt på bettet och öööka tempot på uteritter exempelvis (”vinnarskalle”). Detta är ju naturligt eftersom de är avlade tävlingshästar. Tycker också lite synd om dem när denna framavlade vinnarskalle som är uppskattad inom travsporten måste ”jobbas bort” för att de ska bli trevliga ridhästar. Sedan verkar de gå sönder relativt snabbt också... många ”brustna hjärtan-symboler” från småtjejer på Instagram när de döms ut vid typ 13 års ålder.. Fördelen är ju den fina mentaliteten då de är orädda och samarbetsvilliga i övrigt.

Jag skulle inte köpa en travare utan satsa lite mer pengar på en ridhäst ☺️
 
Senast ändrad:
Min erfarenhet är att många varmblodiga ridtravare har problem med galoppen som blir flack, lång, och travaktig bak. Jag tycker lite synd om dem ibland när de ska träna upp galoppen på ridbana för det är så uppenbart att de måste kämpa hårt mot sina kroppar på volt och hörnpasseringar i galopp. De får i många fall ömma ryggar vintertid (jag bor i kalla Västerbotten) och sedan får de lätt skador i leder och kotor. Finns flera goda undantag, dock. Fördelen är fantastisk mentalitet och gudomlig samarbetsvilja.

Kallblodstravaren verkar ha lite lättare för galoppen men många vill gärna tagga upp sig ordentligt och lägga sig ordentligt på bettet och öööka tempot på uteritter exempelvis (”vinnarskalle”). Detta är ju naturligt eftersom de är avlade tävlingshästar. Tycker också lite synd om dem när denna framavlade vinnarskalle som är uppskattad inom travsporten måste ”jobbas bort” för att de ska bli trevliga ridhästar. Sedan verkar de gå sönder relativt snabbt också... många ”brustna hjärtan-symboler” från småtjejer på Instagram när de döms ut vid typ 13 års ålder.. Fördelen är ju den fina mentaliteten då de är orädda och samarbetsvilliga i övrigt.

Jag skulle inte köpa en travare utan satsa lite mer pengar på en ridhäst ☺️

Fast en travare som hållit för travet och är skadefri efter brukar vara en jäkla tålig häst.
Det blir ju ett rätt mkt tuffare slitage på banan än det blir efter sas.

Har de däremot haft skadehistorik på banan alt tas av den för att de inte håller är ju läget ett annat.
 
Jo, så är det ju.
Sedan skulle det säkert hända mer med utvecklingen av dem om jag tränade varje häst mer. Och visst är de begränsade om man jämför med ett talangfullt "halvblod" men å andra sidan brukar jag inte komma sist med mina fjordingar på dressyrtävlingar bland "halvbloden" heller. Blygsamma men OK resultat skulle jag nog vilja kalla det. I höstas fick jag till och med rosett och plakett för en andraplats med min fyraårige fjordingvalack i LC dressyr - bland "storhästarna". Så visst, jag vinner inte och kommer inte att göra det, men det är det många fler som inte heller gör...

Den poäng jag försöker göra är väl egentligen att det är målsättningen som styr vilken typ av häst som är lämplig.

Min målsättning är att lära mig så mycket som möjligt, och det spretar ju åt alla håll vid det här laget.
Western, dressyr, islands, bruksridning, och nu körning.
Ett sätt att lära sig så mycket som möjligt kan ju vara att hålla sig till en disciplin (mer normalt än mitt sätt), köpa en häst med goda förutsättningar och utveckla sig så mycket som möjligt i den disciplinen. Då behöver man förstås en häst med skapligt hög kapacitet.

Ett annat sätt är att spreta till det som jag gör - och fortfarande tänka att man ska utveckla så långt man kan inom ett gäng discipliner. För mig är det ju en utmaning att se hur mycket jag och hästarna kan lära oss tillsammans.

Nu börjar det bli lite besvärligt eftersom jag har lite för många "tävlingsbara" hästar och då blir det svårt att utveckla på samma sätt. Exempelvis Yngve, en fjording född -10. Jag tror han kan klara LA på dryga 60% nu (det hade jag aldrig gissat skulle vara rimligt, om du frågat mig för två månader sedan men det har hänt överraskningar under vintern). Dessutom "duger" han till bruksridning - men det kan man ju starta mest för skojs skull och behöver inte träna specifikt om hästen är hyfsat utbildad och orädd. Och så är han kvalad upp till LA i sportkörning och det vore ju kul...
men som sagt, lite marigt att hinna allt. När jag har ett gäng ytterligare hästar att träna.

Eller kallblodstravaren.
Han har skaplig kapacitet för dressyr. Och det vore kul att se hur långt vi kan komma - men då måste jag ju träna mycket mer än jag gör med honom
Och det vore kul att rida honom "på riktigt" på B-nivå western.
Och han är ju rätt fin, så det vore ju kul att se hur långt han kan komma inom sportkörningen (han är körd, och jag har beställt en maratonvagn)...

eller de där två islandshästarna som fått fina lovord av meriterade tränare/domare där en tydligen har kapacitet för SM i Gaedinga. då vill jag ju se om jag kan träna hästen dit hän. Men då måste jag ju träna...
så som sagt, spretigt som sjutton.

Och nu börjar det bli problem, eftersom flera av dem faktiskt börjar vara i skick att kunna träna en hel del.

Jag inser dock att jag inte skulle bli "jättebra" inom någon disciplin, så för mig är det roligare att utmana mig med att se "hur långt kan jag komma och jag har hela hästens liv på mig" gärna med "oväntade" hästar.

Och detta blev långt och off topic.
Eller helt on topic för det är ett sätt att resonera kring målsättning med ridning där prisrosetter kanske inte är det viktigaste utan utveckling och utmaningar och att ha roligt.
Jag rider bara halvblod, och tävlar en del på låg nivå, i hoppning och dressyr. Men det innebär ju inte att jag tycker rosetter är det viktigaste. Då hade jag väl slutat för länge sen, för mina rosetter kan räknas på ena handens fingrar, snudd på. Men det finns ju massor att jobba på och utveckla ändå, hur mycket detaljer som helst att fila på både i dressyren och hoppningen. Så att man rider halvblod i hoppning och dressyr betyder ju inte att man rider för rosetterna, det går lika bra att sträva efter utveckling och utmaningar och att ha roligt för det. Problemet är väl när utmaningarna blir snudd på oöverstigliga, när det krävs tio års jobb, fem dagar i veckan, för att hästen ska kunna göra en tiometersvolt i galopp eller en galoppökning med ok poäng. Då blir det ju varken utveckling eller roligt, i min värld.
 
Jag rider bara halvblod, och tävlar en del på låg nivå, i hoppning och dressyr. Men det innebär ju inte att jag tycker rosetter är det viktigaste. Då hade jag väl slutat för länge sen, för mina rosetter kan räknas på ena handens fingrar, snudd på. Men det finns ju massor att jobba på och utveckla ändå, hur mycket detaljer som helst att fila på både i dressyren och hoppningen. Så att man rider halvblod i hoppning och dressyr betyder ju inte att man rider för rosetterna, det går lika bra att sträva efter utveckling och utmaningar och att ha roligt för det. Problemet är väl när utmaningarna blir snudd på oöverstigliga, när det krävs tio års jobb, fem dagar i veckan, för att hästen ska kunna göra en tiometersvolt i galopp eller en galoppökning med ok poäng. Då blir det ju varken utveckling eller roligt, i min värld.

Nej, man behöver inte rida för rosetterna för att man rider halvblod heller.

Men om man rider för utvecklingen så kan man ju ha precis vilken ras som helst.
Travare, welsh cob, annan övervuxen ponny, fjording. Halvblod. Vilken som helst.
Vilket, än en gång, var min poäng.
 
Nej, man behöver inte rida för rosetterna för att man rider halvblod heller.

Men om man rider för utvecklingen så kan man ju ha precis vilken ras som helst.
Travare, welsh cob, annan övervuxen ponny, fjording. Halvblod. Vilken som helst.
Vilket, än en gång, var min poäng.
Det beror nog på hur man definierar utveckling.
 
Nej, man behöver inte rida för rosetterna för att man rider halvblod heller.

Men om man rider för utvecklingen så kan man ju ha precis vilken ras som helst.
Travare, welsh cob, annan övervuxen ponny, fjording. Halvblod. Vilken som helst.
Vilket, än en gång, var min poäng.
Fast om man rider för utvecklingen är det ju inte så kul att rida en häst med begränsade utvecklingsmöjligheter. Därför är det kanske inte så roligt med en travare om man rider dressyr. Vilket, än en gång, var min poäng.;)

Just när man rider för utvecklingen är det väl extra viktigt att hästen har goda möjligheter till utveckling i den gren man rider?
 
Fast om man rider för utvecklingen är det ju inte så kul att rida en häst med begränsade utvecklingsmöjligheter. Därför är det kanske inte så roligt med en travare om man rider dressyr. Vilket, än en gång, var min poäng.;)

Just när man rider för utvecklingen är det väl extra viktigt att hästen har goda möjligheter till utveckling i den gren man rider?
Jag gissar att det finns lite olika definitioner på utveckling. Man kan ju tycka att det är utvecklande att för evigt kämpa med basic grundridning med små små långsamma framsteg.
Själv tyckte jag det var kul att "utvecklas" med projekt och problemhästar när jag var tonåring. Inte längre.
 
Jag gissar att det finns lite olika definitioner på utveckling. Man kan ju tycka att det är utvecklande att för evigt kämpa med basic grundridning med små små långsamma framsteg.
Själv tyckte jag det var kul att "utvecklas" med projekt och problemhästar när jag var tonåring. Inte längre.
Saken är väl att även när de elementära grunderna sitter så finns oceaner kvar. Men det kanske är hastigheten på utvecklingen man har olika tolerans för, om man orkar slita dagligen i tio år för att komma dit man hade varit efter ett halvår på en häst med andra förutsättningar. Och att godkända procent i LB kanske blir ett ouppnåeligt mål, hur mycket tid och jobb man än lägger ner.
 
Saken är väl att även när de elementära grunderna sitter så finns oceaner kvar. Men det kanske är hastigheten på utvecklingen man har olika tolerans för, om man orkar slita dagligen i tio år för att komma dit man hade varit efter ett halvår på en häst med andra förutsättningar. Och att godkända procent i LB kanske blir ett ouppnåeligt mål, hur mycket tid och jobb man än lägger ner.
Ja, olika tolerans för hastighet på utvecklingen och olika önskemål om hur långt man ska kunna komma.
Om man tävlar eller ej är ju egentligen helt orelevant. Man kan ju ändå vilja ha samma utvecklingskurva.
 
Saken är väl att även när de elementära grunderna sitter så finns oceaner kvar. Men det kanske är hastigheten på utvecklingen man har olika tolerans för, om man orkar slita dagligen i tio år för att komma dit man hade varit efter ett halvår på en häst med andra förutsättningar. Och att godkända procent i LB kanske blir ett ouppnåeligt mål, hur mycket tid och jobb man än lägger ner.

Ja, det är olika vad man är ute efter. Hur snabb utveckling exempelvis.
Liksom det är olika vad man uppfattar som "slit".

Och nej, jag försöker verkligen inte övertyga dig om att rida travare.
Och jag försöker inte påstå att travare har "samma" förutsättningar som "halvblod". För det har de inte.

Jag tycker att det är snällast mot TS att belysa flera aspekter av frågan utan att direkt "såga" travarna.
För som sagt, de är ofta väldigt bra hästar även om de har svårare för sig i exempelvis dressyrridning.
Dock tror jag i ärlighetens namn att de har onödigt dåligt rykte utifrån att de personer som köper "gammal travare" sällan är de personerna som har högst träningsambitioner.
Dock framför allt kallbloden, som ju många gånger har lättare för sig än varmbloden.
Kallblod var ju dock TS inte intresserad av.
 
Ja, det är olika vad man är ute efter. Hur snabb utveckling exempelvis.
Liksom det är olika vad man uppfattar som "slit".

Och nej, jag försöker verkligen inte övertyga dig om att rida travare.
Och jag försöker inte påstå att travare har "samma" förutsättningar som "halvblod". För det har de inte.

Jag tycker att det är snällast mot TS att belysa flera aspekter av frågan utan att direkt "såga" travarna.
För som sagt, de är ofta väldigt bra hästar även om de har svårare för sig i exempelvis dressyrridning.
Dock tror jag i ärlighetens namn att de har onödigt dåligt rykte utifrån att de personer som köper "gammal travare" sällan är de personerna som har högst träningsambitioner.
Dock framför allt kallbloden, som ju många gånger har lättare för sig än varmbloden.
Kallblod var ju dock TS inte intresserad av.
Jag har ridit en del travare som har varit länge hos ryttare som kunnat och velat träna dem i dressyren, men galoppen har ändå varit en akilleshäl, tycker jag.

Nu var det ju just specifikt dressyrridning som TS ville ha hästen till, och dessutom var det ju inte stenhård och målmedveten träning som stod på schemat, utan att rida ut och lite på bana, för skojs skull, och med den träningsnivån kunna komma tillräckligt långt för att kunna tävla dressyr ett par gånger om året. Vill man göra godkända resultat med den satsningen, så tror jag en varmblodstravare är fel sorts häst.
 

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 796
Senast: kryddelydd
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 448
Senast: MattiZ
·
Träning En liten fundering som jag faktist inte har någon koll på alls :o Men "ridtravare", alltså fd travare som är ridhästar, hur brukar de ha...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 049
Senast: Celoty
·
V
Avel Hej! Jag har börjat fundera på att låta ta ett föl på mitt ponny sto efter det att jag fyllt 18 och inte kan tävla henne och ska få stor...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
8 538
Senast: Ullis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp