Hur korkat är det att överväga en ridtravare.

Ja, det är olika vad man är ute efter. Hur snabb utveckling exempelvis.
Liksom det är olika vad man uppfattar som "slit".

Och nej, jag försöker verkligen inte övertyga dig om att rida travare.
Och jag försöker inte påstå att travare har "samma" förutsättningar som "halvblod". För det har de inte.

Jag tycker att det är snällast mot TS att belysa flera aspekter av frågan utan att direkt "såga" travarna.
För som sagt, de är ofta väldigt bra hästar även om de har svårare för sig i exempelvis dressyrridning.
Dock tror jag i ärlighetens namn att de har onödigt dåligt rykte utifrån att de personer som köper "gammal travare" sällan är de personerna som har högst träningsambitioner.
Dock framför allt kallbloden, som ju många gånger har lättare för sig än varmbloden.
Kallblod var ju dock TS inte intresserad av.
Det är väl ingen som har sågat travarna?
Har någon sagt att det är dåliga hästar? Inte vad jag har läst.

Men TS frågar ju specifikt kring travare för dressyr. Jag tycker dessutom det har lyfts in flera aspekter, och sen får ju TS avgöra vad som blir rätt i hennes fall.

Och det handlar ju inte om dåligt rykte. Att människor med träningsambitioner inte väljer travare säger ju något, helt enkelt att de flesta människor som har ambitioner om att utvecklas inom dressyr vill ha en häst med förutsättningar för dressyr. Travarna har inte förutsättningar för dressyr, oavsett hur härliga hästar de är.
Sen kan man ju välja travare ändå, men då gäller det att man innan inser vad man väljer och vad man väljer bort.
 
Det är väl ingen som har sågat travarna?
Har någon sagt att det är dåliga hästar? Inte vad jag har läst.

Men TS frågar ju specifikt kring travare för dressyr. Jag tycker dessutom det har lyfts in flera aspekter, och sen får ju TS avgöra vad som blir rätt i hennes fall.

Och det handlar ju inte om dåligt rykte. Att människor med träningsambitioner inte väljer travare säger ju något, helt enkelt att de flesta människor som har ambitioner om att utvecklas inom dressyr vill ha en häst med förutsättningar för dressyr. Travarna har inte förutsättningar för dressyr, oavsett hur härliga hästar de är.
Sen kan man ju välja travare ändå, men då gäller det att man innan inser vad man väljer och vad man väljer bort.

Jag tror man man får definiera utvecklas på olika vis för olika ekipage.
På en häst med exteriör för dressyr får ryttaren mer utveckla sin sits och att inte störa hästen ihop med att man lite snabbare kan börja fila på rörelser.

På tex en vb-travare får man utvecklas i hur man hjälper hästen att komma till arbete på en helt annan nivå.
Man kan bli tvingad till att lära sig mer om biomekanik och vad de olika rörelserna är till för. Just för att nyttja dem korrekt för att bygga om hästen så gott det går via ökad muskelstyrka i rättmuskulatur. Och hjälpa dem rent tekniskt röra sig annorlunda.
Det kan vara en jäkla fin skola för att sen rida halvblod bättre i dressyr tex.

Men då kräver ju det lika stor träningssatsning som vid tävlingssatsning.

Vill man inte träna så mkt, men iaf tävla, så känns ju en häst som har rena gångarter och lite mindre påskjut snällast mot hästen.
 
@BornAgain Blir lite full i skratt med din liknelse och tänker direkt på hur en del idrottare faktiskt ägnar sig åt dans och balett just för att det ger en kroppskontroll de har väldigt stor nytta av. Får erkänna att jag inte helt köper liknelsen heller eftersom jag tror att de allra flesta mänskliga elitidrottare har ganska fantastiska förutsättningar på att bli rätt bra (om än inte världsbäst) i just dans.
Det jag vst ute efter är att på elitnivå kräver olika sysselsättningar olika kroppstyp och muskling. Om du tittar på idrottare kommer du att se att en "typisk"sprinter ser ut på ett väldigt speciellt sätt (ofta lång bål. Mycket massa på överkroppen och korta lårmusköer) vilket är mycket annorlunda än den muskling som balett kräver. Jag har faktiskt aldrig träffat en elitidrottare som också varit en passabel klassisk dansare (men jag har haft enormt roligt när riktigt bra kampsporter försökt dansa). Och de klassiska dansare som jag mött har tränat mycket hårt, men varit enormt noga med vad de gjort. Jag skulle tycka att det vore roligt att höra om en elitidrottare som samtidigt var aktiv i klassisk dans på lite nivå.

Trav kräver helt andra muskler än dressyr. Att musklad om tar tid. Att lära nya rörelsemönster/problemlösningar tar ännu längre tid- ett exempel en travare breddar sig gärna där en ridhäst sätter under sig.
 
Travhästar i allmänhet.

Sådana som jag som tycker att det är roligt att jobba med mentalt trevliga hästar.
Som inte blir helt bedårade av "halvbloden" (jo, jag har en sådan men det är jättesvårt för mig att rida den på ett vettigt sätt: för mig är det faktiskt inte lika svårt att rida fjordingarna och kbl-travaren som "halvblodet" men det ger sig väl med tiden) utan föredrar psyket på travare och fjordingar.
 
Jag undrar då, vad är då tävlingsdressyr? Är det en rastävling? och/eller en gångartstävling?

Jag tänker att dressyrridning handlar främst om utbildning/träning och utveckling, från det man har till det man får. Att förbättra och förvalta. Att göra detta på ett harmoniskt sätt så man får en "happy athlete". Det kan man göra med vilken häst som helst.

På lätt nivå borde tävling inte handla om någonting annat. Det är det "andra" som förstör tävlingsdressyren och gör den till något den i grunden egentligen inte är.
 
Att göra detta på ett harmoniskt sätt så man får en "happy athlete". Det kan man göra med vilken häst som helst.

På lätt nivå borde tävling inte handla om någonting annat.

Jag undrar hur " happy" de hästarna blir som har så ofördelaktig exteriör att vissa vinklar är omöjliga att visa som önskvärt i dressyrprogrammen, oavsett ras och oavsett klass.
 
Jag undrar hur " happy" de hästarna blir som har så ofördelaktig exteriör att vissa vinklar är omöjliga att visa som önskvärt i dressyrprogrammen, oavsett ras och oavsett klass.

Fast det ÄR inte omöjligt. Hästar med dålig exteriör finns av alla möjliga raser.

Du kan träna en travare (precis som alla andra hästar) till att röra sig på ett annat sätt än vad den gör när den springer i hagen. Det handlar bara om utbildning. Sen att de flesta människorna som har travare inte har kunskapen att utbilda dem rätt är en helt annan sak.

Som sagt så finns det både "bra" och "dåliga" travare. Vill man rida dressyr ska man kanske inte välja en som har skitdålig galopp och går i passgång, och man får vara beredd på att lägga mer en del jobb. Är man medveten om vad man ger sig in på är det väl inga problem? :)
 
Jag undrar hur " happy" de hästarna blir som har så ofördelaktig exteriör att vissa vinklar är omöjliga att visa som önskvärt i dressyrprogrammen, oavsett ras och oavsett klass.
Vilka "vinklar" ska du visa upp i lätt klass? Klubbnivå, som ju var ursprungsfrågan i tråden?

Alla hästar kan förbättra utgångsläget, och det är just vad dressyr i grunden handlar om, och då blir hästen starkare och gladare, för den klarar uppgiften bättre och bättre.

Finns inga särskilt svåra "vinklar" i lätt klass (klubbnivå) som en travare inte skulle klara av. Däremot kommer det inte "se ut" som när ett halvblod framför det, men det är inte DET dressyr handlar om anser jag, att halvblodet skulle vara någon slags "dressyrmall" som alla ska efterlikna. Då är det inte dressyrtävling, utan rastävling och/eller gångartstävling det är frågan om.
 
VDäremot kommer det inte "se ut" som när ett halvblod framför det, men det är inte DET dressyr handlar om anser jag, att halvblodet skulle vara någon slags "dressyrmall" som alla ska efterlikna. Då är det inte dressyrtävling, utan rastävling och/eller gångartstävling det är frågan om.

Vad du anser stämmer liksom inte riktigt ihop med verkligheten, travhästar är avlade för o trava med frånskjut o brett i bak o sen finns det halvblod där stammen är mer inriktad på dressyr och jo vissa raser har fler många individer som har bättre förutsättningar för dressyr än andra raser.

"Dressyrmallen" du nämner är just för att vinklar är bättre och i och av det ger förutsättningar att arbeta bättre genom kroppen- det arbete man vill se i dressyr och som såklart även skulle ge poäng i Lätt klass.

Efter alla år av klagan på " tvång" i dressyrridningen ( ja självklart inget annat) så blir det för mig märkligt att du inte ser eller förstår att det inte är så " happy" för vissa individer att göra om sig för att kunna gå det ryttaren vill ( här då dressyr) fast aveln är riktad åt annat.
 
Ja men vad är det du menar att hästen skulle lida av?

När det ska ridas och ändra något som inte kan ändras nämnvärt. Kika på You tube, där finns säkert massor av klipp när travare som inte kan galoppera promt ska galoppera, det är såklart stressande för en häst att försöka göra saker som den inte kan göra exteriört.
 
För mig blir det nej på travare och så även andra hästar som inte är byggda för ridning.

Rider sedan några år nästan bara ute och njuter och vill då ha en häst som är byggd och rör sig hälsosamt och i balans naturligt, jag är helt enkelt lat.
 
Bakbenen ex. En travare är exteriört byggd för frånskjut, och exteriöra vinklar sitter där de sitter.
En atlet är en atlet, en travare är också en atlet, annars skulle den inte vara en tävlingshäst. Vissa grundkriterier måste ALLA atleter ha, dom är ganska likvärdiga, som tex exteriöra vinklar. Dom kriterierna är universella för att få en hållbar och framgångsrik tävlingshäst. Många travare tränas också varierat, med ridning och dressyr på schemat, och samtidigt travtävlas. SÅ stor skillnad exteriört är det INTE. Det är mycket mer en fråga om HUR och VAD (vilka muskler) man tränar.

Men är man enbart ute efter specifika gångarter, ja då blir det ett annat utgångsläge, men det är inte DET som är dressyr, inte ens tävlingsdressyr handlar om (eller borde handla om) specifika gångarter, utan om individens utveckling och FÖRBÄTTRING från det den var innan. I synnerhet i lätt klass borde DET räcka.
 
När det ska ridas och ändra något som inte kan ändras nämnvärt. Kika på You tube, där finns säkert massor av klipp när travare som inte kan galoppera promt ska galoppera, det är såklart stressande för en häst att försöka göra saker som den inte kan göra exteriört.
Hur menar du att en travare inte "kan" galoppera?
 
Vilka "vinklar" ska du visa upp i lätt klass? Klubbnivå, som ju var ursprungsfrågan i tråden?

Alla hästar kan förbättra utgångsläget, och det är just vad dressyr i grunden handlar om, och då blir hästen starkare och gladare, för den klarar uppgiften bättre och bättre.

Finns inga särskilt svåra "vinklar" i lätt klass (klubbnivå) som en travare inte skulle klara av. Däremot kommer det inte "se ut" som när ett halvblod framför det, men det är inte DET dressyr handlar om anser jag, att halvblodet skulle vara någon slags "dressyrmall" som alla ska efterlikna. Då är det inte dressyrtävling, utan rastävling och/eller gångartstävling det är frågan om.

Du har nog missförstått plus @Nepenthe ... det är inte några ”vinklar” i dressyrprogrammet som avses utan hästarnas vinklar ;)
 
Vad du anser stämmer liksom inte riktigt ihop med verkligheten, travhästar är avlade för o trava med frånskjut o brett i bak o sen finns det halvblod där stammen är mer inriktad på dressyr och jo vissa raser har fler många individer som har bättre förutsättningar för dressyr än andra raser.

"Dressyrmallen" du nämner är just för att vinklar är bättre och i och av det ger förutsättningar att arbeta bättre genom kroppen- det arbete man vill se i dressyr och som såklart även skulle ge poäng i Lätt klass.

Efter alla år av klagan på " tvång" i dressyrridningen ( ja självklart inget annat) så blir det för mig märkligt att du inte ser eller förstår att det inte är så " happy" för vissa individer att göra om sig för att kunna gå det ryttaren vill ( här då dressyr) fast aveln är riktad åt annat.
Jag ser tyvärr en väldig massa ändamålsenligt byggda halvblod som är rent ut sagt olyckliga pga att dom tvingas in i en mall av prestation som egentligen inte är vad dressyr handlar om alls.
 

Liknande trådar

Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 794
Senast: kryddelydd
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 447
Senast: MattiZ
·
Träning En liten fundering som jag faktist inte har någon koll på alls :o Men "ridtravare", alltså fd travare som är ridhästar, hur brukar de ha...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 044
Senast: Celoty
·
V
Avel Hej! Jag har börjat fundera på att låta ta ett föl på mitt ponny sto efter det att jag fyllt 18 och inte kan tävla henne och ska få stor...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
8 533
Senast: Ullis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp