Hur korrigerar man en häst som jävlas och vill vända på vägen?

V
Du har en poäng med att bara vända honom och låta honom stå, låter som om det hade funkat på honom då han verkligen tycker det är skittrist att stå stilla. MEN next problem, när han inte bara vänder utan både vänder och drar hur får jag honom att stå stilla då? Varsågod att dumförklara mig :angel:
nder den och drar är du superenvis, drar i ena tygeln för att bryta farten och vänder runt, gör halt när den är rätt och vänder tillbaka när den försöker snura igen. Parera så fort du känner att den börjar vända. Samma där ju, näsan åt rätt håll och ska den röra sig är det framåt. Detta är nog ett bättre sätt om man tycker mitt "fartsätt" blir jobbigt. Är olika vad som passar olika hästar pch ryttare
 
När du vänt tillbaka honom- sätt fart på honom- FRAMÅT!!!galopp o klappa. Då KAN han ej heller vända runt igen.

Sitt inte o skritta på tygeln för att vara "beredd". Var cool så får du en dito häst.

när hästar gör såhär räcker det som regel med högst 3-0. Sen dröjer det ngt år innan nästa "test" kommer.
 
Han snurrar. Jag vänder rätt honom. Han snurrar. Jag vänder rätt honom. Han stretar, jag vänder. Han stannar. Jag matar på honom, han går, han stannar, han vänder, han slänger sig. Han SKA inte dit jag vill. Detta går ju att bemästra då envishet skall övervinnas med envishet men när det händer på vägar känns det bara hopplöst. I alla lägen går det inte att snurra runt med honom. Tilläggas bör att han är världens osmidigaste häst så han... tar ju lite plats... haha
Låt inte hästen vända alls, parera honom så att han inte kommer någon annanstans än framåt. Står hästen still då så låt den stå still, testa med jämna mellanrum att driva framåt, sen låt det ta den tiden det tar. Var konsekvent bara med att det inte finns andra vägar än fram.
 
Du är säker på att han jävlas och inte det att han är osäker?
...för det är stor skillnad på hur jag skulle behandla en osäker häst och en som bara stökar.
 
Du är säker på att han jävlas och inte det att han är osäker?
...för det är stor skillnad på hur jag skulle behandla en osäker häst och en som bara stökar.
Fast det är egentligen inte så stor skillnad tycker jag, båda två ska man vara stadig och konsekvent och tydlig och visa vart man ska.
 
Fast det är egentligen inte så stor skillnad tycker jag, båda två ska man vara stadig och konsekvent och tydlig och visa vart man ska.

Den extremt osäkra häst jag red som hade i närmast ångest över att vara ensam tvingade jag inte att vara ensam eftersom hästens välfärd riskerades stort. När min ponny dummat sig däremot har hon fått typ två daskar på rumpan med spöet och sen gått framåt snällt resten av ridturen.
 
Den extremt osäkra häst jag red som hade i närmast ångest över att vara ensam tvingade jag inte att vara ensam eftersom hästens välfärd riskerades stort. När min ponny dummat sig däremot har hon fått typ två daskar på rumpan med spöet och sen gått framåt snällt resten av ridturen.
Jag ser det nog mera så att en extremt osäker häst behöver en lugn och stadig människa som inte ger efter för osäkerheten och som inte svarar på hästens nervösa energi. Hade Ts häst varit extremt skräckslagen och väldigt ångestfylld så tror jag inte ens Ts hade kommit bort från stallet själv med hästen. Då hade dom nog haft problem både i stallet ensam och i hagen osv.

Jag hanterar ändå nervösa och "tuffa" hästar likadant. Min häst var extrem på många sätt och honom blev jag aldrig arg på för då skulle han kickat av mig, däremot konsekvent och lugn och målmedveten, just detta att inte ge några alternativ än framåt brukar får dom flesta hästar att "ge sig", man genomför helt enkelt det man har tänkt. Det handlar tycker jag om i dom flesta lägen att aldrig svara på en sådan energi typ inte bli arg för att hästen blir arg och inte bli nervös och ängslig om hästen nu är nervös osv. Det är det som jag tror gör hästar trygga.

Sen kan jag nog tycka att det är en typ osäkerhet som gör att hästar testar överhuvudtaget, dom vill bekräfta tror jag att dom faktiskt kan lita på att ryttaren har koll, att dom inte behöver ta över ansvaret på uteritter, är väl mycket därför som det fungerar bra när tex Ts rider ut med andra hästar.
 
@Grazing sant, den hästen gick inte av stallbacken själv. Det där med rätt energi skriver jag under på, extremt viktigt! Har stått stilla länge, lugn och bara väntat ut nervösa hästar som inte velat gå, bara vänt dem åt rätt håll och inte gjort något mer.
 
Jag har en sðn hast! tog mig ett bra tag att fa stopp pa det, han stegrade och bockade nar vi red ensamma fran stallet. Red alltid med tva spön och var snabb med reaktionen om han ville vanda, vifta lite med spöet vid huvudet och tank bara framat! korta tyglar och om han försöker dra, sa in pa liten volt. Han far inte ga hemat!
 
TS, hur länge har du känt hästen? En månad?
De allra flesta hästar testar en ny ryttare första tiden, för att se vad denne går för. Vad denna är kapabel till. Om denna är en trygg ledare att följa eller ej. Det kan ta upp till nåt år innan man ridit ihop sig som ekipage.

Han är stor och stark. Du är otrygg med situationen. Att få hejd på en häst som kastar sig om och sticker hemåt när du heller inte är trygg med siuationen, och försöka korrigera uppsuttet är inget jag skulle rekommendera i ditt fall.

Rid ut med sällskap. Rid ut med någon som går på marken. Led hästen förbi konfliktställena. Just nu - undvik konflikt, hitta andra lösningar på problemen. Tids nog kommer en del av beteendena att försvinna, och resten kanske du kommer våga korrigera när du hittat knapparna i er relation.

Någon som är mer trygg med att våga driva hästen framåt och vara snabb med korrigerande hjälper, som många beskrivit ovan, är också mitt egentliga val av metod. Men inte om jag själv är otrygg med situationen!
 
Äger faktiskt inga sporrar trots många år på hästryggen... blir kanske en vända till affären för att införskaffa det! Har alltid varit lite skeptisk, mest på grund av okunskap kanske. Är det kulsporrar som är bäst? Finns något som heter skänkelförstärkare också har jag för mig? Spö är han livrädd för tyvärr och skulle aldrig kunna rida honom med ett, så det känns bara onödigt :)

Kanske bör införskaffa orangea koner också så jag kan stänga av trafiken när vi är ute och far, haha!
Jag rider alltid med spö av säkerhetsskäl! Man måste alltid kunna få fram sin häst och det finns situationer då ett rejält rapp är helt nödvändigt! Inte ofta men dock ...Mest har jag det till att vifta bort flugorna! Man ska kunna stryka sin häst med ett spö över hela kroppen utan att den blir rädd!
Jag blir lite undrande över att du inte äger ett par sporrar och att hästen är rädd f spö ... Ska du reda ut detta problem så måste du lära dig att använda en sporre rätt ( snabba och tydliga 'tryck' med sporren - tapp, tapp, tapp - och samma sak med spöt om inte sporren hjälper! Du får vänja hästen vid spöt från marken. Av det du skriver tycker du verkar lite för oerfaren eller osäker för att gå vidare på egen hand. Det är otäckt när hästar inte går fram utan vänder och backar och det kan lätt bli farligt. Mitt tips är att du hittar en träning som hålls i av en ridande polis - det finns en del sådana på olika håll i landet. Där får man steg f steg lära sig hur man ridet sin häst säkert då hästen inte vill gå fram och förbi i olika svåra situationer! Jättenyttigt för alla hästar och framförallt f alla ryttare!
 
Finns det ingen annan ridväg än den längs landsvägen?
Jag skulle ha rena ångesten om jag visste att jag var tvungen att säkerhetsmässigt utsätta mig för det du beskriver, på en landsväg, där de flesta kör som idioter.
Problemet i sig går nog att lösa genom att ta det bit för bit, som många föreslagit.

Annars hade jag nog övervägt att byta stall, om bara för ett tag, där uteridvägarna ligger direkt anslutning till stallet. Så ni kan komma på rätt köl med varandra utan någon fara.
 
Jag rider alltid med spö av säkerhetsskäl! Man måste alltid kunna få fram sin häst och det finns situationer då ett rejält rapp är helt nödvändigt! Inte ofta men dock ...Mest har jag det till att vifta bort flugorna! Man ska kunna stryka sin häst med ett spö över hela kroppen utan att den blir rädd!
Jag blir lite undrande över att du inte äger ett par sporrar och att hästen är rädd f spö ... Ska du reda ut detta problem så måste du lära dig att använda en sporre rätt ( snabba och tydliga 'tryck' med sporren - tapp, tapp, tapp - och samma sak med spöt om inte sporren hjälper! Du får vänja hästen vid spöt från marken. Av det du skriver tycker du verkar lite för oerfaren eller osäker för att gå vidare på egen hand. Det är otäckt när hästar inte går fram utan vänder och backar och det kan lätt bli farligt. Mitt tips är att du hittar en träning som hålls i av en ridande polis - det finns en del sådana på olika håll i landet. Där får man steg f steg lära sig hur man ridet sin häst säkert då hästen inte vill gå fram och förbi i olika svåra situationer! Jättenyttigt för alla hästar och framförallt f alla ryttare!

Tack!

Jag har ridit med sporrar förut men har helt enkelt inte haft något behov av det på de senaste hästarna jag ridit. Spö är han rädd för på grund av någon otäck händelse som unghäst, minns inte exakt. Men han blir väldigt skärrad av spö så känns inte som det ultimata att använda i en sådan situation. Hade spö förr och om inte annat är det väldigt smidigt att ge billisterna som kär för nära ett rapp.. haha. Men har som sagt lagt det på hyllan med den nya hästen. Antar att jag får vara envis som ett djur och driva framåt. Alternativt hoppa av när han börjar tjura och gå en bit för att göra om samma sak. :)

Tipset om träning för polishästar verkar otroligt intressant dessutom. Tack! :D
 
Finns det ingen annan ridväg än den längs landsvägen?
Jag skulle ha rena ångesten om jag visste att jag var tvungen att säkerhetsmässigt utsätta mig för det du beskriver, på en landsväg, där de flesta kör som idioter.
Problemet i sig går nog att lösa genom att ta det bit för bit, som många föreslagit.

Annars hade jag nog övervägt att byta stall, om bara för ett tag, där uteridvägarna ligger direkt anslutning till stallet. Så ni kan komma på rätt köl med varandra utan någon fara.

Well... Det är Skåne.. Så man måste rida en bit på vägen, rör sig dock bara om en hundra meter ungefär, men det räcker för att jag ska sätta hjärtat i halsen om det kommer en eller två bilar. Han reagerar tack och lov inte alls på varken bilar eller lastbilar, men man är ju rädd att han ska bli trotsig när man försöker vända honom rätt och ställa sig på tvären och sen PANG. Ungefär.
 
TS, hur länge har du känt hästen? En månad?
De allra flesta hästar testar en ny ryttare första tiden, för att se vad denne går för. Vad denna är kapabel till. Om denna är en trygg ledare att följa eller ej. Det kan ta upp till nåt år innan man ridit ihop sig som ekipage.

Han är stor och stark. Du är otrygg med situationen. Att få hejd på en häst som kastar sig om och sticker hemåt när du heller inte är trygg med siuationen, och försöka korrigera uppsuttet är inget jag skulle rekommendera i ditt fall.

Rid ut med sällskap. Rid ut med någon som går på marken. Led hästen förbi konfliktställena. Just nu - undvik konflikt, hitta andra lösningar på problemen. Tids nog kommer en del av beteendena att försvinna, och resten kanske du kommer våga korrigera när du hittat knapparna i er relation.

Någon som är mer trygg med att våga driva hästen framåt och vara snabb med korrigerande hjälper, som många beskrivit ovan, är också mitt egentliga val av metod. Men inte om jag själv är otrygg med situationen!

Problemet med set du skriver är att han inte alltid gör så. Och då bara vänder han. Och fortsätter gå. Himla snygga volter gör han dock när han väl får för sig att vända..

Går jag med honom eller rider med sällskap tramsar han aldrig och testar mig. Inte heller om jag går med honom. Är inte heller något särskilt ställe utan det är mest att ibland får han för sig att vända men är det på en grusväg, åker eller bättre ridstig så är det inga problem att vända honom då man kan stå stilla, driva på honom och vända honom rätt oftast utan problem. Då har man både utrymmet och tiden utan att känna stress för att det ska komma bilar. Min stora undran är hur jag gör när han gör det INNAN man kommer av ifrån vägen. Vilket han testar ibland. Precis som du säger, så testar han mig. Han har dansat både när vi skulle kratsa hovarna, när han skulle ha mat, när han blivit intagen från hagen själv osv men har "vunnit" alla de kamperna och nu ser jag inte röken av djävulskap där längre. Så fort vi rider på vägen känns det dock som om jag inte har en chans mot honom om han skulle få för sig att vända.
 
Tack!

Jag har ridit med sporrar förut men har helt enkelt inte haft något behov av det på de senaste hästarna jag ridit. Spö är han rädd för på grund av någon otäck händelse som unghäst, minns inte exakt. Men han blir väldigt skärrad av spö så känns inte som det ultimata att använda i en sådan situation. Hade spö förr och om inte annat är det väldigt smidigt att ge billisterna som kär för nära ett rapp.. haha. Men har som sagt lagt det på hyllan med den nya hästen. Antar att jag får vara envis som ett djur och driva framåt. Alternativt hoppa av när han börjar tjura och gå en bit för att göra om samma sak. :)

Tipset om träning för polishästar verkar otroligt intressant dessutom. Tack! :D
Jag menar inte att du ska ta ett spö med det samma om hästen är rädd, men det är nog klokt att vänja den - går nog ganska snabbt om du smeker och belönar. Ang 'polisträningen' så är det nog den i särklass mest nyttiga träning jag vari med om. Väldigt tydligt med hur man rider framåt med vikthjälper förbi ngt skrämmande samt alltid rappa hjälper och alltid 1 smacka, 2 snabb skänkel, 3 snabbt spö - i den följden. Tap tap tap! och så lätta och berömma så snart hästen går! Låter lätt, men är det inte alltid...
 
Du är säker på att han jävlas och inte det att han är osäker?
...för det är stor skillnad på hur jag skulle behandla en osäker häst och en som bara stökar.

Pretty much! :D:D

Han är en jävelhäst i humöret och testar lite hela tiden. Inget jag tycker är jobbigt egentligen då jag har en tendens att gilla hästar med egenhet och lite djävulskap där man verkligen får förtjäna sin roll av högre rang. Bara i just det här sammanhanget det känns obehagligt då man som jag skrev tidigare, inte riktigt har utrymmet att "ta itu med det" om man rider längst en väg och han vänder som man har på grusvägar eller åkrar.
 
Jag menar inte att du ska ta ett spö med det samma om hästen är rädd, men det är nog klokt att vänja den - går nog ganska snabbt om du smeker och belönar. Ang 'polisträningen' så är det nog den i särklass mest nyttiga träning jag vari med om. Väldigt tydligt med hur man rider framåt med vikthjälper förbi ngt skrämmande samt alltid rappa hjälper och alltid 1 smacka, 2 snabb skänkel, 3 snabbt spö - i den följden. Tap tap tap! och så lätta och berömma så snart hästen går! Låter lätt, men är det inte alltid...

Ja det var värst vad det låter lätt! :D Får kolla upp det här i trakten! Finns kanske några träningar där man kan åka själv och titta för att lyssna och lära :)
 
@resolut
" Så fort vi rider på vägen känns det dock som om jag inte har en chans mot honom om han skulle få för sig att vända"

Det är nog för att du inte HAR nån chans om han får för sig att vända. Vad har man för möjlighet att hejda en 500 kilos bjässe egentligen?

Tricket är att alltid sätta gränser (piska, skänklar, tyglar, vikthjälper, staket osv) och presentera en utväg, dvs överlista hästen med handfast övertalning att den ska ta den väg du erbjuder - dvs framåt.
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 840
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 754
Senast: Sel
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 821
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 095
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp