Hur korta stigläder?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Efter mer än 6 månaders paus från "hoppningen" pga. feghet så testade jag på det idag - och det gick över all förväntan! Jag hoppade t.om en hel bana på 60 cm :D

Kan börja med att förtydliga att hoppning för mig är = 30-60 cm, på 162 cm häst.
Men så började jag reflektera över varför det gick så bra idag - och kom fram till att min sits och inverkan vägde tungt i det sammanhanget. Jag satt helt enkelt mycket bättre idag - jag hade nämligen glömt att korta stiglädrena :eek:
Normalt sett brukar jag korta ca. 7 hål vid hoppning (= ca. 15 cm), så att jag sitter med låren i nästan 90.C vinkel, om någon förstår. Men idag hade jag alltså rena dressyrläder, och jag kände att jag var så mycket mer stabil i sadeln!
Herr Hästs problem är att han blir väldigt framåt och stark. Han ökar både språnglängd och tempo mot min vilja, samt tar ner och "skakar" med huvudet (tänk ungefär som låg form i skritt, fast i galopp, och sen skak på det - för att få mig att tappa tyglarna). Detta händer ofta ganska direkt efter hindrena. Då jag dessutom är begåvad med väldigt lång överkropp och väldigt korta ben, så har överkroppen inte sällan följt efter halsen :angel: Lyckligtvis har jag inte ramlat av någon gång, däremot tappar jag balansen där och då...
Men så idag när jag hade dressyrläder och därigenom kunde sitta mer "upprätt" (när mina ben är så "ihopvikta" faller överlivet fram lite också) så hände plötsligt inte ovanstående. Alls :grin:

Mitt yttersta mål i hoppningen är P&J på kring 50-60 cm, så det är inga världcupfinaler att tala om precis...
Men ändå, vet inte hur det skulle se ut om man kom in på en 50 cm P&J och red som om man red dressyr? :cautious:

Hur sitter/hur korta läder har ni när ni hoppar 30-60 cm? :)
 
Har samma längd på mina läder hela tiden oavsett om jag rider markarbete/hoppning eller rider ut. Kan länga när jag rider dressyr, men då släpper jag nog hellre stigbyglarna helt. :) Min läder går till min "fotknöl" (dvs stigbygelplattan är vid forknölen).
 
Oj, 15 cm kortare - det blir ju jockeyläder.

Nu är det lite knepigt för det kan behöva ändras bara mellan sadlar, om jag flyttar stiglädrena från stoets dressyrsadel till valackens dressyrsadel måste jag justera lädren för de ska bli rätt på den andra sadeln.

Men mellan hoppsadeln och dressyrsadeln kortar jag 2 hål. Då är det "uterittslängd" på dressyrsadeln innan. Skulle ev korta ett till för hoppning, beror lite på sadel. Vissa är "uterittsläder" lagom på även för hopp, andra kortar jag ett hål på.

(Jag flyttar stigläder för jag vill rida med samma stigbyglar. Opraktiskt men får vara så sålänge)

Så i princip mellan seriös dressyr på bana och hoppning rör det sig om Max 4 håls skillnad. Max. Oftast 2.

Jag skulle inte kunna rida och antagligen trilla av om jag hade låren i den vinkel du beskriver. (Har också korta ben och lång överkropp)
 
Inte ens jag som alltid rider med för korta läder sitter med benen i 90 graders vinkel. :p Skulle jag korta så mycket skulle jag inte nå nedanför sadeln. Jag kortar max fyra hål, oftast typ två.
 
Har samma längd på mina läder hela tiden oavsett om jag rider markarbete/hoppning eller rider ut. Kan länga när jag rider dressyr, men då släpper jag nog hellre stigbyglarna helt. :) Min läder går till min "fotknöl" (dvs stigbygelplattan är vid forknölen).
Jag har också hopp/uterittsläder som räcker till fotknölen. Det är 2-3 håls skillnad mot dressyrlädren.
 
Jag rider i hoppsadel och har alltid relativt korta läder. Kortar bara ett hål från "allroundlängden" vid hoppning, och länger 1-2 hål därifrån vid renodlad dressyr. Så från "långa" dressyrläder till hoppläder skiljer det 3 hål för mig, i den sadeln.
 
Kortar två hål, men då har jag en markarbete/uterittslängd att utgå ifrån. Tror de rena dressyrlädren (på dressyrsadeln) kanske är motsvarande 4 hål längre än hopplädren. Min arm med raka/ihopböjda fingrar verkar vara ett rätt bra mått
 
Oj, kanske har kortat de väl mycket då! :o
Men lärde mig på ridskola att man verkligen skulle korta stiglädrena, för att verkligen komma ur sadeln, även på lägre höjder. Och det har väl hängt med....
 
Oj, kanske har kortat de väl mycket då! :o
Men lärde mig på ridskola att man verkligen skulle korta stiglädrena, för att verkligen komma ur sadeln, även på lägre höjder. Och det har väl hängt med....
På lägre höjder finns det ingen mening med att komma högt ur sadeln, för precis som du skriver i trådstarten så blir det bara svårt med balansen :)
 
Säger som övriga, kortar inte jättemycket jag heller.
Men det är väldigt olika från sadel till sadel och även från häst till häst (med samma sadel).

Brukar inte bry mig om längden och antal hål så mycket, utan hur balanserad jag blir.
Känner jag att jag inte har samma balans som vanligt ändrar jag stiglädren i första hand. Kanske ett hål bara. För mig krävs det så lite ibland.

Även i dressyrsadeln när jag rider dressyr.
 
Efter mer än 6 månaders paus från "hoppningen" pga. feghet så testade jag på det idag - och det gick över all förväntan! Jag hoppade t.om en hel bana på 60 cm :D

Kan börja med att förtydliga att hoppning för mig är = 30-60 cm, på 162 cm häst.
Men så började jag reflektera över varför det gick så bra idag - och kom fram till att min sits och inverkan vägde tungt i det sammanhanget. Jag satt helt enkelt mycket bättre idag - jag hade nämligen glömt att korta stiglädrena :eek:
Normalt sett brukar jag korta ca. 7 hål vid hoppning (= ca. 15 cm), så att jag sitter med låren i nästan 90.C vinkel, om någon förstår. Men idag hade jag alltså rena dressyrläder, och jag kände att jag var så mycket mer stabil i sadeln!
Herr Hästs problem är att han blir väldigt framåt och stark. Han ökar både språnglängd och tempo mot min vilja, samt tar ner och "skakar" med huvudet (tänk ungefär som låg form i skritt, fast i galopp, och sen skak på det - för att få mig att tappa tyglarna). Detta händer ofta ganska direkt efter hindrena. Då jag dessutom är begåvad med väldigt lång överkropp och väldigt korta ben, så har överkroppen inte sällan följt efter halsen :angel: Lyckligtvis har jag inte ramlat av någon gång, däremot tappar jag balansen där och då...
Men så idag när jag hade dressyrläder och därigenom kunde sitta mer "upprätt" (när mina ben är så "ihopvikta" faller överlivet fram lite också) så hände plötsligt inte ovanstående. Alls :grin:

Mitt yttersta mål i hoppningen är P&J på kring 50-60 cm, så det är inga världcupfinaler att tala om precis...
Men ändå, vet inte hur det skulle se ut om man kom in på en 50 cm P&J och red som om man red dressyr? :cautious:

Hur sitter/hur korta läder har ni när ni hoppar 30-60 cm? :)


Varför kortar du så mycket? 60 cm blir ju inga jätteskutt direkt, du behöver bara komma upp lite från sadeln i själva språnget, du ska inte stå högt över sadeln i någon jockeyvariant.

En vanligt klubbtävling, P&J, blåbärshopp, eller vad det nu är ska vara snyggt riden. Du behöver inte stå i fältsits hela banan. Tvärtom om hästen kan bli lite stark så måste du ju kunna sitta ned för att kunna påverka utan att bli hängande i tyglarna. Har du ingen tränare som kan visa?

Och jag kortar något hål bara - men jag rider mest markarbete, möjligen några småskutt under 70, då hästen är äldre. När jag och tidigare häst kravlade runt lite högre banor så kortade jag säkert mer.


Generell kommentar:
Jag gillar hunter- och equitationklasserna de har i USA. Finns stilhoppning i Sverige på liknande sätt?
Det är bra att fokusera på inverkan, sits, och lydnad istället för att bara kunna hoppa över bommar. De rider rider så himla mjukt och fint i de klasserna. Får lite ont i magen av småtjejer som far runt i hundraåttio på hysteriska ponnysar som jag kan se här.
 

Googlade fram en amatörvideo från en hunterklass.

Fast det där tyckte jag ärligt talat inte såg så roligt ut heller. Bättre än halvsken absolut. Men oengagerad häst i undertempo?

Men det går utmärkt att se sådana rundor även i Sverige, som är trevliga och balanserade
 
I teknikmomentet i WE ingår ett hinder upp till 60 cm. Då rider man i dressyrsadel. Jag kortar kanske ett hål mot vanlig dressyrlängd när det finns ett hinder, men absolut inte mer, då fixar jag ju inte resten av banan. När jag hoppar i hoppsadel har jag precis som många andra skrivit ungefär 3-4 hål kortare än i dressyren.
 
Fast det där tyckte jag ärligt talat inte såg så roligt ut heller. Bättre än halvsken absolut. Men oengagerad häst i undertempo?

Men det går utmärkt att se sådana rundor även i Sverige, som är trevliga och balanserade

Det är en snabbt framgooglad amatör. Jag tycker det är lugnt, stabilt och trevligt. Ryttaren sitter still. En massa saker kan bli bättre, visst - min poäng var att stilhoppning belönar en annan sorts ridning än bara vanlig hopptävling. Tävla stil ett par år i ungdomen så sitter ridningen annorlunda än om man bara fräser runt. Snygg ridning är också trevlig ridning för hästen, små rörelser.
 
Varför kortar du så mycket? 60 cm blir ju inga jätteskutt direkt, du behöver bara komma upp lite från sadeln i själva språnget, du ska inte stå högt över sadeln i någon jockeyvariant.

En vanligt klubbtävling, P&J, blåbärshopp, eller vad det nu är ska vara snyggt riden. Du behöver inte stå i fältsits hela banan. Tvärtom om hästen kan bli lite stark så måste du ju kunna sitta ned för att kunna påverka utan att bli hängande i tyglarna. Har du ingen tränare som kan visa?

Och jag kortar något hål bara - men jag rider mest markarbete, möjligen några småskutt under 70, då hästen är äldre. När jag och tidigare häst kravlade runt lite högre banor så kortade jag säkert mer.


Generell kommentar:
Jag gillar hunter- och equitationklasserna de har i USA. Finns stilhoppning i Sverige på liknande sätt?
Det är bra att fokusera på inverkan, sits, och lydnad istället för att bara kunna hoppa över bommar. De rider rider så himla mjukt och fint i de klasserna. Får lite ont i magen av småtjejer som far runt i hundraåttio på hysteriska ponnysar som jag kan se här.

Lärde mig på ridskolan för kanske 6 år sedan att det var viktigt att verkligen komma upp högt över sadeln, även vid låga höjder. Sen har det bara hängt kvar.... Har en hopptränare, men hen har inte sagt jättemycket om det, utan om andra saker.

Håller med dig det där med stilklasserna som finns i England, USA m.fl. länder! Tycker det borde finnas mycket mer sånt här :)
 
Det är en snabbt framgooglad amatör. Jag tycker det är lugnt, stabilt och trevligt. Ryttaren sitter still. En massa saker kan bli bättre, visst - min poäng var att stilhoppning belönar en annan sorts ridning än bara vanlig hopptävling. Tävla stil ett par år i ungdomen så sitter ridningen annorlunda än om man bara fräser runt. Snygg ridning är också trevlig ridning för hästen, små rörelser.

Ja stilbedömning är jag helt för :)
 
Lärde mig på ridskolan för kanske 6 år sedan att det var viktigt att verkligen komma upp högt över sadeln, även vid låga höjder. Sen har det bara hängt kvar.... Har en hopptränare, men hen har inte sagt jättemycket om det, utan om andra saker.

Håller med dig det där med stilklasserna som finns i England, USA m.fl. länder! Tycker det borde finnas mycket mer sånt här :)


Fast - visar de inte på ridskolan? Vad de säger är ju en sak, sådant kan missuppfattas.

Jag sade till en lektionselev att ta mycket läderfett på en sadel en gång, kom tillbaka en stund senare och hittade en gul sadel med fetthinna på 5 mm - tja jag sa ju "mycket". Såg till att visa fysiskt istället.

På amatörfilmen med stilhoppningen ser du förslag på hur stiglädren kan se ut. Inte står den ryttaren högt över sadeln direkt, och kommer tillbaka i sadeln efter hindren.

Vi hoppade babacka på ridskola, och hoppade ganska ofta utan läder. Det går bra att komma upp ändå. Jättebra för balansen och för att komma till ridning mellan hindren. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: __sofia__
·
Gnägg Satt och tänkte på hur olika storlekspreferenser folk verkar ha när det kommer till hästar. Vet en tjej som var ganska nätt och max 155...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
14 788
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 658
Senast: jemeni
·
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 262
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp