Hur lägga upp mat vid delade pass?

Ville bara säga att efter att ha levt på bröd på jobbet i flera år, testade jag en köpt, fryst köttfärspaj igår. Med bröd håller jag mig kanske 2 h, med köttfärspajen var jag hungrig efter 5 h. Så ska definitivt försöka äta ordentlig mat mitt på. Tyvärr blev jag också rätt trött efter ett tag, typ paltkoma fast flera timmar efter. Det går ju inte. Så får testa egenlagad mat. Men det kan ju berott på att det typ regnat och varit grått i mer än 1 v nu.

Imorgon ska jag göra storkok och frysa in det som går att frysa in och lägga t.ex potatis i kylen, så har jag mat både på jobbet och efter.

Tack för alla tips! Det är rätt påfrestande att vara hemifrån 14-15 h varje dag när man inte är van 🥴 Men nu är det som det är, jag har ett mål och får helt enkelt offra allt ett tag.
 
Nej, jag får inte till det. jag har fått för mig att jag inte vill äta när jag kommer hem, utan tar en macka i bilen på vägen hem istället. Så nu funderar jag på om jag borde äta en riktig matmåltid när jag slutar första passet och precis innan jag börjar igen. Men är också inne i en period när jag inte blir mätt. Eller snarare blir sugen igen efter någon/några timmar. Kan kanske bero på stress, jag är tyvärr väldigt stressad nu.
 
Nej, jag får inte till det. jag har fått för mig att jag inte vill äta när jag kommer hem, utan tar en macka i bilen på vägen hem istället. Så nu funderar jag på om jag borde äta en riktig matmåltid när jag slutar första passet och precis innan jag börjar igen. Men är också inne i en period när jag inte blir mätt. Eller snarare blir sugen igen efter någon/några timmar. Kan kanske bero på stress, jag är tyvärr väldigt stressad nu.
Stress kan absolut påverka mättnadskänslan/sug. Anar att det kan vara svårt att göra något åt anledningen till stressen?
Angående mat så gör jag storkok på soppor och fryser in i glasburkar (typ sådana för färdiga pastasåser) och äter en + macka till lunch. Till middag blir bra oftast matlåda, lagar alltid 4-6 portioner när jag har ork och tid. Finns det ingen egengjord matlåda har jag några "nödlådor" i frysen, färdigrätter typ åasta, paj eller liknande.
Om du inte vill äta när du kommit hem kanske du kan äta matlåda på jobbet innan du åker hem? Blir kanske mycket att ha med matlåda bpde till lunch och middag, men om den ena är soppa kanske det är ok? (Väldigt många kanske där, men jag är fredagstrött och orkar inte hitta andra ord 😄)
 
Jag kommer jobba mycket delade pass framöver och inte åka hem på uppehållet. Men jag vet inte hur jag ska lägga upp maten...
Imorgon jobbar jag t.ex 4.57-8.59 och sen 13.46-18.17. Men det skiljer ofta från dag till dag. Ibland kommer dygnsvilorna bli korta, så blir ofta ingen lagad mat efter jobbet.
Min matångest har slagit till och jag får inte till det logiska tänkandet alls.
När jag jobbade liknande så drack jag smoothies eller drickyoghurt innan jag började första passet, tog med kaffe i termos och drack på väg till jobbet samt på jobbet. Macka/gröt och kaffe vid nio. Lunch innan jag gick på, runt kl 13. Hade med mig kaffe och typ babybelostar och mackor (om man kan äta under sitt pass) och sen middag runt 19.
 
Stress kan absolut påverka mättnadskänslan/sug. Anar att det kan vara svårt att göra något åt anledningen till stressen?
Angående mat så gör jag storkok på soppor och fryser in i glasburkar (typ sådana för färdiga pastasåser) och äter en + macka till lunch. Till middag blir bra oftast matlåda, lagar alltid 4-6 portioner när jag har ork och tid. Finns det ingen egengjord matlåda har jag några "nödlådor" i frysen, färdigrätter typ åasta, paj eller liknande.
Om du inte vill äta när du kommit hem kanske du kan äta matlåda på jobbet innan du åker hem? Blir kanske mycket att ha med matlåda bpde till lunch och middag, men om den ena är soppa kanske det är ok? (Väldigt många kanske där, men jag är fredagstrött och orkar inte hitta andra ord 😄)

Anledningen till att jag inte vill äta hemma, är att jag vill i säng så fort det går. Så äta på jobbet hjälper inte.
 
När jag jobbade liknande så drack jag smoothies eller drickyoghurt innan jag började första passet, tog med kaffe i termos och drack på väg till jobbet samt på jobbet. Macka/gröt och kaffe vid nio. Lunch innan jag gick på, runt kl 13. Hade med mig kaffe och typ babybelostar och mackor (om man kan äta under sitt pass) och sen middag runt 19.

Jag vill som sagt inte äta middag efter jobbet alls. Jag får inte till dygnsvilan om jag gör det.
 
Nej, jag får inte till det. jag har fått för mig att jag inte vill äta när jag kommer hem, utan tar en macka i bilen på vägen hem istället. Så nu funderar jag på om jag borde äta en riktig matmåltid när jag slutar första passet och precis innan jag börjar igen. Men är också inne i en period när jag inte blir mätt. Eller snarare blir sugen igen efter någon/några timmar. Kan kanske bero på stress, jag är tyvärr väldigt stressad nu.

Tycker det låter som en bra plan att testa! När jag jobbar kväll och natt försöker jag alltid hinna äta frukost/kvällsmat på jobbet så nära inpå jag slutar det går för att vara färdig att sova direkt när jag kommer hem. Äter då ett lagat mål mat tidigare på skiftet så I ditt fall hade jag ätit precis innan andra passet.
 
Jag vill som sagt inte äta middag efter jobbet alls. Jag får inte till dygnsvilan om jag gör det.
Om du hinner äta en macka i bilen skulle du väl kunna hinna dricka en lagom varm soppa också tänker jag. Tar max 2 minuter att värma i mikron (1,30 hemma hos mig, 2 på jobbet). Mikron kan jobba medan tar på dig ytterkläderna eller nåt. För mig glr det i varje fall stor skillnad både i mående och godissug om jag äter något mer än mackor. Men tycker du att du klarar dig på mackor så kör på det som funkar såklart 👍🙂
 
Om du hinner äta en macka i bilen skulle du väl kunna hinna dricka en lagom varm soppa också tänker jag. Tar max 2 minuter att värma i mikron (1,30 hemma hos mig, 2 på jobbet). Mikron kan jobba medan tar på dig ytterkläderna eller nåt. För mig glr det i varje fall stor skillnad både i mående och godissug om jag äter något mer än mackor. Men tycker du att du klarar dig på mackor så kör på det som funkar såklart 👍🙂

Jag kör buss och har allt med i bussen. Går direkt från bussen till bilen, vanligtvis. Som jag skrev, så funderar jag på att äta 2 mål lagad mat dagtid istället för efter jobbet. Mackan är på vägen hem.
 
Jag går upp mellan kl 2-3, då tar jag två mackor och kaffe. Innan jag åker till jobbet vid 04.30 så tar jag en tallrik youghurt. Äter frukost på jobbet vid 9, och blir jag hungrig innan så trycker jag i mig en banan eller drickyoghurt eller några lättuggade kakor, typ pepparkakor eller liknande. Äter en halv portion matlunch från gårdagen vid 11-12 när jag kommer hem från jobbet.
Vid 15-16-tiden äter jag en normal portion hemlagad mat, sen äter jag oftast inget mer resten av dagen.
 
Jag går upp mellan kl 2-3, då tar jag två mackor och kaffe. Innan jag åker till jobbet vid 04.30 så tar jag en tallrik youghurt. Äter frukost på jobbet vid 9, och blir jag hungrig innan så trycker jag i mig en banan eller drickyoghurt eller några lättuggade kakor, typ pepparkakor eller liknande. Äter en halv portion matlunch från gårdagen vid 11-12 när jag kommer hem från jobbet.
Vid 15-16-tiden äter jag en normal portion hemlagad mat, sen äter jag oftast inget mer resten av dagen.

Allt var lättare när jag inte jobbade delat, så var det lite som du. Fast jag jobbar heltid och kommer hem lite senare.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 219
Senast: Blyger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 081
Senast: Wille
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 502
Senast: fejko
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 790
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp