Hur lägga upp träningen

vinkelina

Trådstartare
Köpte ju sele och vagn till min häst. Remmsele och rockard på bilaxel. Glad i hågen började jag köra, varannan dag ca 30 min i skritt, förutom helgen då det blev båda dagarna och ca 45 min med kompis som satt på, mycket asfalt då vi körde lite fel

Och det fick jag betala för. Hände nått i bogen, troligen överbelastning. Hästen är 22 år gammal och inte körd aktivt på 6 år. Grundkondis finns men har blivit rätt mycket rakt fram i skritt i skogen de senaste månaderna.

Körning kommer att ske till ca 50% på asfalterade vägar. Hur skall jag lägga upp träningen så det inte händer igen (hon kommer nu att enbart skrittas på lång tygel tills hon är helt bra)
 
Vad hände i bogen? Skulle kollat med vet. om det var min häst.
Är vagnen väl balanserad med svängel? Är selen väl anpassad efter hästen?
 
Vad hände i bogen? Skulle kollat med vet. om det var min häst.
Är vagnen väl balanserad med svängel? Är selen väl anpassad efter hästen?

Handlar om att hon är ojämt musklad (jag har en sjukdom som gör att jag själv "saknar" styrka i ena sidan och inte kan rida genom henne ordentligt. Sedan finns det gamla problem med låsningar i bogen då hon inte jobbats i form under många år + sadel som inte passade då.

Så muskler och kropp måste byggas upp för körning
 
Handlar om att hon är ojämt musklad (jag har en sjukdom som gör att jag själv "saknar" styrka i ena sidan och inte kan rida genom henne ordentligt. Sedan finns det gamla problem med låsningar i bogen då hon inte jobbats i form under många år + sadel som inte passade då.

Så muskler och kropp måste byggas upp för körning
Hade du svänger på vagnen? Välbalanserad vagn och välpassande sele?

Så skadan i bogen är pga svaghet hos dig=ojämn häst?
 
Har du en riktig sele med draglinor baksele och svängel på vagnen? och inte en fast skitsele från typ Hööks?

Om du inte har de så har du nog hittat problemet direkt. Med fast brösta så ligger bröstan och trycker hela tiden så länge du kör och vid uppförsbackar får hästen fruktansvärda tryck/skav vid bogen.
Och nerför så tycker hela vagnen på armbågarna/manke/bogblad.

Och då skulle jag faktiskt ta ut veterinär eftersom ni kan ha skadat hästen genom att ha kört med fast brösta.

Jag skulle försöka ta uppvärmning och avskrittningen p åasfalten och resten trav och galopp på grusvägarna/åkrarna.

Vill man rida så kan man ju rida, köra, rida köra vila schema.

Själv hatar jag scheman och gör bara de jag känner för, vill jag inte rida så kör jag 1 år utan att rida går hur bra som helst. Och vill jag rida så rider jag=)

Nu när jag tänkt tävla åker jag väl på att ha ett grundschema i huvudet. Att iaf genomföra 2 pass dressyrarbete i körningen under veckan.
Samt köra ut 2 dagar. resten är bara å göra som man vill=)
 
Har
Har du en riktig sele med draglinor baksele och svängel på vagnen? och inte en fast skitsele från typ Hööks?

Om du inte har de så har du nog hittat problemet direkt. Med fast brösta så ligger bröstan och trycker hela tiden så länge du kör och vid uppförsbackar får hästen fruktansvärda tryck/skav vid bogen.
Och nerför så tycker hela vagnen på armbågarna/manke/bogblad.

Och då skulle jag faktiskt ta ut veterinär eftersom ni kan ha skadat hästen genom att ha kört med fast brösta.

Jag skulle försöka ta uppvärmning och avskrittningen p åasfalten och resten trav och galopp på grusvägarna/åkrarna.

Vill man rida så kan man ju rida, köra, rida köra vila schema.

Själv hatar jag scheman och gör bara de jag känner för, vill jag inte rida så kör jag 1 år utan att rida går hur bra som helst. Och vill jag rida så rider jag=)

Nu när jag tänkt tävla åker jag väl på att ha ett grundschema i huvudet. Att iaf genomföra 2 pass dressyrarbete i körningen under veckan.
Samt köra ut 2 dagar. resten är bara å göra som man vill=)

Har finntracks travsele med lång brösta (som man snurrar runt skanklarna) att hitta nått annat än "standard rockard" på den begagnade marknaden här är hopplöst.


Med schema menade jag hur jag på bästa vis bygger upp muskler för körning. Köra 20 min i veckan skritt. Kanske på samma sätt som man kör in unghästar, de är ju också ovana muskelmässigt. Hur bygger man upp dem?
 
Köpte ju sele och vagn till min häst. Remmsele och rockard på bilaxel. Glad i hågen började jag köra, varannan dag ca 30 min i skritt, förutom helgen då det blev båda dagarna och ca 45 min med kompis som satt på, mycket asfalt då vi körde lite fel

Och det fick jag betala för. Hände nått i bogen, troligen överbelastning. Hästen är 22 år gammal och inte körd aktivt på 6 år. Grundkondis finns men har blivit rätt mycket rakt fram i skritt i skogen de senaste månaderna.

Körning kommer att ske till ca 50% på asfalterade vägar. Hur skall jag lägga upp träningen så det inte händer igen (hon kommer nu att enbart skrittas på lång tygel tills hon är helt bra)

Har hästen skadats i form av överbelastning skulle jag lägga upp rehabilitering och träning i samråd med veterinär. Hon är dessutom så pass gammal att det kanske är dags att inte tränas alls, om hon inte håller för en halvtimmes skritt varannan dag?
 
Har


Har finntracks travsele med lång brösta (som man snurrar runt skanklarna) att hitta nått annat än "standard rockard" på den begagnade marknaden här är hopplöst.


Med schema menade jag hur jag på bästa vis bygger upp muskler för körning. Köra 20 min i veckan skritt. Kanske på samma sätt som man kör in unghästar, de är ju också ovana muskelmässigt. Hur bygger man upp dem?

Nu vet jag inte hur en travsele med lång brösta ser ut, men har du svängel på din vagn?
Det är ganska avgörande. Vad menar du med "standard rockard"?

Jag resonerar såhär (OBS! Utifrån mig själv, dömer inte dig)
Har jag inte råd med riktiga grejer, såsom väl anpassad sele med lös brösta, vagn med svängel som passar hästen, välanpassad sadel(om jag nu haft ridhästar) så låter jag bli den aktivitet. Skulle aldrig rida med en sadel som ligger åt helvete. Och skulle heller aldrig köra med fast brösta eller en för stor/liten vagn som inte är balanserad och anpassad i storlek till hästen.

Begagnade saker kan fungera hur bra som helst. Förutsatt att de passar hästen.
 
Nu vet jag inte hur en travsele med lång brösta ser ut, men har du svängel på din vagn?
Det är ganska avgörande. Vad menar du med "standard rockard"?

Jag resonerar såhär (OBS! Utifrån mig själv, dömer inte dig)
Har jag inte råd med riktiga grejer, såsom väl anpassad sele med lös brösta, vagn med svängel som passar hästen, välanpassad sadel(om jag nu haft ridhästar) så låter jag bli den aktivitet. Skulle aldrig rida med en sadel som ligger åt helvete. Och skulle heller aldrig köra med fast brösta eller en för stor/liten vagn som inte är balanserad och anpassad i storlek till hästen.

Begagnade saker kan fungera hur bra som helst. Förutsatt att de passar hästen.
 
Nähä. Var för snabb

Lös brösta i alla fall. Ingen svängel. Tror aldrig jag sett en sådan heller (för att klargöra hur ovanliga de är i min trakt)

Sele och vagn är inpassad av en kompis som hållit på med trav i 20 år.
 
Har


Har finntracks travsele med lång brösta (som man snurrar runt skanklarna) att hitta nått annat än "standard rockard" på den begagnade marknaden här är hopplöst.


Med schema menade jag hur jag på bästa vis bygger upp muskler för körning. Köra 20 min i veckan skritt. Kanske på samma sätt som man kör in unghästar, de är ju också ovana muskelmässigt. Hur bygger man upp dem?

Sådan sele skulle jag inte köra med annat än på plan mark och på en travbana.
Travsele är gjorda för just trav och inge annat.
.

Så införskaffa dig en maratonsele finns mkt billigt på typ driveout för 1600 kr=) och sätt dit en svängel p åvagnen om du inte redan har. misstänker att du har en travsulky så du får köpa dig en rockard ist.
Det är lite pengar man få lägg ut men de är de värt. Så länge kan du köra i paddocken där det är plant då funkar den sele du har nu utan problem. alt om du vet en grusväg som är helt plan.

När jag började köra så skrittade jag mkt, nu hade jag en maratonsele från början så jag kunde klättra mkt med hästen redan från start.
Genom att klättra i skritt byggde jag upp massor av rumt och ryggmuskler på henne=)
 
Sådan sele skulle jag inte köra med annat än på plan mark och på en travbana.
Travsele är gjorda för just trav och inge annat.
.

Så införskaffa dig en maratonsele finns mkt billigt på typ driveout för 1600 kr=) och sätt dit en svängel p åvagnen om du inte redan har. misstänker att du har en travsulky så du får köpa dig en rockard ist.
Det är lite pengar man få lägg ut men de är de värt. Så länge kan du köra i paddocken där det är plant då funkar den sele du har nu utan problem. alt om du vet en grusväg som är helt plan.

När jag började köra så skrittade jag mkt, nu hade jag en maratonsele från början så jag kunde klättra mkt med hästen redan från start.
Genom att klättra i skritt byggde jag upp massor av rumt och ryggmuskler på henne=)

Finns nästan inga backar alls här (man kan undvika 90%) om man planerar lite.

Tanken är att kunna köra 2-4 gånger i veckan ca 60 min skrittpass. De dagar då min egen kropp inte klarar ridning.

Hon har tappat en del ryggmuskler då jag inte kunnat jobba henne. Vintern var en katastrof då vi var utan manege i 7 månader. Vår ridplan var omväxlande leråker eller isbana. Terrängen likadan. Hon tappade mycket då och har inte lyckats bygga upp allt ännu.
 
Nähä. Var för snabb

Lös brösta i alla fall. Ingen svängel. Tror aldrig jag sett en sådan heller (för att klargöra hur ovanliga de är i min trakt)

Sele och vagn är inpassad av en kompis som hållit på med trav i 20 år.


Här ser du en brösta med draglinor som sitter fast i svängeln. Svängeln rör sig i takt med hästens steg och följer dens rörelser. Så det blir bekvämt för hästen att dra och så hästen inte får skav. (Bakselen sitter ej fast i vagnen korekt här, det var första gången vi provade den.)

429864_10150629054527637_100627585_n.jpg
 
Finns nästan inga backar alls här (man kan undvika 90%) om man planerar lite.

Tanken är att kunna köra 2-4 gånger i veckan ca 60 min skrittpass. De dagar då min egen kropp inte klarar ridning.

Hon har tappat en del ryggmuskler då jag inte kunnat jobba henne. Vintern var en katastrof då vi var utan manege i 7 månader. Vår ridplan var omväxlande leråker eller isbana. Terrängen likadan. Hon tappade mycket då och har inte lyckats bygga upp allt ännu.
varför bara skritta henne när du kör? ska du bygga upp hennes rygg och bakmuskler bäst behöver du klättra med vagnen helt klart.
Klättring med eller utan vagn är guldkorn i just muskelbyggande effekt.
Jag kör just nu 4 dagar i veckan snitt och skrittar travar och galopperar hela köret med vagn =)
 
varför bara skritta henne när du kör? ska du bygga upp hennes rygg och bakmuskler bäst behöver du klättra med vagnen helt klart.
Klättring med eller utan vagn är guldkorn i just muskelbyggande effekt.
Jag kör just nu 4 dagar i veckan snitt och skrittar travar och galopperar hela köret med vagn =)

För att jag inte klarar "studsandet" som de blir i vagnen när man travar. Har en egen bakomliggande sjukdom.
 
För att jag inte klarar "studsandet" som de blir i vagnen när man travar. Har en egen bakomliggande sjukdom.

Men VARFÖR snålar du på utrustningen? Både din och hästens kropp säger ifrån.

En ordentlig sele med draglinor och svängel minskar studsandet rejält. Jag travar och galopperar med min shettis, och han struttsiga små steg känns som kort vaggande i vagnen. Och då har vi inte ens dämpare på vagnen!

Så köp en begagnad "vanlig" sele och införskaffa ett svängel till vagnen.
 
Men VARFÖR snålar du på utrustningen? Både din och hästens kropp säger ifrån.

En ordentlig sele med draglinor och svängel minskar studsandet rejält. Jag travar och galopperar med min shettis, och han struttsiga små steg känns som kort vaggande i vagnen. Och då har vi inte ens dämpare på vagnen!

Så köp en begagnad "vanlig" sele och införskaffa ett svängel till vagnen.

Men är just de vaggande jag inte tål. För hur bra vagn man en har, fartökningen känns. Var därför jag skrev studsar inom citattäcken
 
Men är just de vaggande jag inte tål. För hur bra vagn man en har, fartökningen känns. Var därför jag skrev studsar inom citattäcken

Men trav och galopp i en balanserad vagn där hästen är utrustad med en bra sele och vagnen med ett svängel gör vaggandet minimalt. Lägg till dämpning så somnar du i vagnen...
 
Mycket möjligt. Men körningen skall bli en avlastning för mig. Så att jag kan motionera min häst även de dagar jag har svårt att komma upp ur sängen. Och har märkt att skrittkörning på lång tygel är det som funkar bäst.


Men trav och galopp i en balanserad vagn där hästen är utrustad med en bra sele och vagnen med ett svängel gör vaggandet minimalt. Lägg till dämpning så somnar du i vagnen...
 
Det finns ju långbrösta med rullhjul nere vid "fotänden", eller där skaklar möter vagn, så att säga.

Det hjälper iallafall en hel del för att bröstan ska kunna följa med i gången.

Att bröstan följer med i gången är det som häver vaggandet. Svängel är bättre än det jag föreslog, men för att slippa byta allt är kanske det ett alternativ.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 574
Senast: Fetaost
·
Hästvård Hej, jag har haft min häst i ca ett halvår, en fjortonårig valack på ca 160 cm. Holsteiner/Svenskt Varmblodskorsning. Tidigare haft fång...
2
Svar
38
· Visningar
4 768
Senast: Maoam
·
Hundträning Hur ser det ut för alla med Bukehundar som tränar (inför någon form av tävlande, alltså inte motion/fysträning), vad tränar ni, och är...
2
Svar
30
· Visningar
2 200
Senast: Blueberry
·
Hästvård Hej, min häst har i princip vilat sedan september förra året då han först fick en stor blödning i gaffelbandet som tagit lång tid att...
Svar
7
· Visningar
1 359

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp