Hur lagligt är detta?

tanten

Trådstartare
Ett bostadsbolag tecknar nu hyreskontrakt med invandrare som inte behärskar språket så väl.

Kruxet är att huset de "öppnat" saknar el och vatten eftersom det stått tomt i ganska många år.Folk flyttar alltså in i hus där de inte kan gå på toa, Inte laga mat, inte har belysning. Jag talade med en tjänsteman på kommunala va-bolaget som sa att han blivit ombedd att sätta på vattnet men att det resulterat - precis som han förutspått - att det stod som en fontän i källaren.

I dagens läge där invandrare behöver en folkbokföringsadress för att få ut sin etableringsersättning är detta bättre än ingenting. Men är det verkligen lagligt??
(i vår lilla stad finns en etta om 23kvm där det är 15 personer folkbokförda. De som "bor" är övernattar på kompisars soffor och sover ibland till och med ute. Jag skäms)
 
Nej det är inte lagligt.
Enligt hyreslagen skall det finnas en minimistandard som skall uppnås.
Om den inte uppnås så kan Hyresnämnden döma ut ett Upprustningsföreläggande vid vite.
Så dessa hyreskontrakt har ett stort reellt värde då man kan tvinga fram en minsta godtagbar standard i efterhand.
 
Jag mår fanimig illa när jag hör om sådant här. Nu kan ju du @tanten hjälpa just de här men de som inte har sådan hjälp då?!

Det är som om jag skulle hyra ut min lillstuga som fullvärdigt boende. Mysig ja, modern standard NEJ.
 
Jordabalken kap 12 §18 a
https://www.riksdagen.se/sv/Dokumen...gssamling/Jordabalk-1970994_sfs-1970-994/#K12

En bostadslägenhet skall anses ha lägsta godtagbara standard,
om den är försedd med anordning inom lägenheten för
1. kontinuerlig uppvärmning,
2. kontinuerlig tillgång till varmt och kallt vatten för
hushåll och hygien,
3. avlopp för spillvatten,
4. personlig hygien, omfattande toalett och tvättställ samt
badkar eller dusch,
5. försörjning med elektrisk ström för normal
hushållsförbrukning,
6. matlagning, omfattande spis, diskho, kylskåp,
förvaringsutrymmen och avställningsytor.
 
Största problemen med sådana där avställda rivningsobjekt är ju att värme och vatten helt saknas pga. att det mesta frusit eller rostat sönder. Mat kan man laga tillfälligt på gasolkök och el kan man klara sig utan i en uppstart men värme och vatten samt dusch och toa blir ju knepigt att snabbt få igång.

Fast jag är ju uppväxt med torrtoa i en garderob som gjordes om, kallvattenkran i köket och en vedspis samt gasspis, tvättstuga med pannmur ute på gården och varken dusch eller badkar så jag ser nog saken från ett annat perspektiv.

Finns inga möjliga bostäder med dagens standard så får man ta det som finns om man måste.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp