Hur lång tid tar det för en pålagringar att bildas?

_SKALMAN_

Trådstartare
Som rubriken lyder, hur lång tid tar det innan en pålagringar/atros bildas?
Hur fort går det liksom? Hittar ingen bra informationskälla bara utveckling. Är det helt olika eller kan man säga typ en ca tid?
Jätte dum fråga kanske men hittar ingen info..:)
 
Det beror helt på individuella förhållanden, individ, orsak, vissa yttre omständigheter och vilken led/leder osv. Generellt kan man säga att artros utvecklas långsamt /pålagring bildas, men det kan även ske relativt snabbt beroende på situation.
 
Som rubriken lyder, hur lång tid tar det innan en pålagringar/atros bildas?
Hur fort går det liksom? Hittar ingen bra informationskälla bara utveckling. Är det helt olika eller kan man säga typ en ca tid?
Jätte dum fråga kanske men hittar ingen info..:)
Det kan gå väldigt fort. På min häst började det redan ca två veckor efter han skadade sig. Kan dröja längre tid också.
 
Som rubriken lyder, hur lång tid tar det innan en pålagringar/atros bildas?
Hur fort går det liksom? Hittar ingen bra informationskälla bara utveckling. Är det helt olika eller kan man säga typ en ca tid?
Jätte dum fråga kanske men hittar ingen info..:)

Det är väldigt individuellt skulle jag säga. Men det jag generellt hört från yrkeskunniga är iaf ett par månader. Det kan gå snabbt också, men generellt inte på mindre än 2-3 månader iaf.
 
Det kan ta år men även kortare tid. Har nyss fått ta bort en häst med pålagringar. Den hade lite pålagringar vid köp men har röntgats varje år för att se hur eller om det har ändrat sig. I över 5 år var det oförändrat men hästen snubblade till i somras och enligt veterinären "aktiverades" det och började då att växa. Under hösten har vi provat att behandla samt röntgat varje gång och sen det "aktiverades" så har det ökat för varje plåt som tagits och tyvärr slutade det inte bra. Hästen har alltså haft pålagringarna i säkert minst 7 år och då kunnat tävla, aldrig varit halt osv under den tiden.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Oerhört viktig fråga 😅 Jag lyckades bli beroende av avsvällande nässpray förra vintern/våren och det tog ganska lång tid innan jag...
2
Svar
28
· Visningar
996
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej. Hästen trampade upp detta broddtramp i går, alltså första trampet var för kanske 2 veckor sedan, har hållit sig "fint", förutom...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: finapina
·
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 951
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
Svar
10
· Visningar
842

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp