Bukefalos 28 år!

Hur lång tid

K

Kaffeslav

tar det för en häst att tappa muskler respektive kondition vid längre vila? Ungefärligt i vilken vecka av vilan dessa förloras?

Vet att det finns trådar med liknande diskussioner, men tycker inte det står allt jag vill veta, de flesta behandlar ämnet uppbyggnad av...

Vill gärna ha faktabaserade svar. Och var denna fakta finns att tillgå, letat på nätet men inte lyckats. (Kan det verkligen vara så att man faktiskt måste göra något så gammelmodigt som att leta på biblioteket efter en bok?:confused:)
 
Sv: Hur lång tid

Enligt min lärare i hästkunskap på gymnasiet 6 veckor.
Har även hört liknande siffror från andra, man brukar säga drygt en månad.
Tror att det gäller konditionen, men det kanske är samma för muskler, vet inte riktigt.

Man ska förstås ändå ta det försiktigt och lugnt i början när en häst varit avställd. Men kondisen är kvar!
 
Sv: Hur lång tid

brukar säja att hästar börjar tappa efter 3-5 veckor. men det beror på vad hästen går i för hage å boxvila mm
 
Sv: Hur lång tid

Okej, det är vad jag också har hört, så det stämmer då.

Men då har jag några fler frågor:
Är det någon skillnad beroende på hur gammal/ung hästen är?
Skillnad mellan raser t.ex?
Stämmer det att igångsättningen skall vara ungefär lika lång som vilan har varat för att minska risken för skador i framtiden, dvs långsiktigt tänkande för en hållbar häst?
 
Sv: Hur lång tid

Det är nog skillnad på ung/gammal häst. Iaf när man sätter igång en gammal häst tar de mycket längre än om de vore ynger och den kanske ändå aldrig blir det den en gång varit.
 
Sv: Hur lång tid

Är det någon skillnad beroende på hur gammal/ung hästen är?
Skillnad mellan raser t.ex?
Stämmer det att igångsättningen skall vara ungefär lika lång som vilan har varat för att minska risken för skador i framtiden, dvs långsiktigt tänkande för en hållbar häst?

Ja äldre hästar tappar snabbare muskler och kondis.

Skillnad mellan raser vet jag inte, men det är en intressant fråga! Kan tänka mig att det är lättare för fullblod att få upp kondis igen pga deras kroppstyp (bra lungkapacitet). Men kanske desto svårare att bygga upp musklerna pga de ofta är svårfödda.

Ja, man brukar säga att igångsättn ska vara lika lång som vilan. Även om man inte behöver ta det exakt på dag/vecka, men man måste ha i åtanke att skynda långsamt och se till individen. Det som minskar risken för skador är dessutom korrekt ridning, hästhållning och utfodring mm. :D
 
Sv: Hur lång tid

*puttar lite*

Någon mer som kan svara? Är intresserad av hästens fysik när det gäller vila.
Är även tacksam för tips om bra böcker/www.-sidor osv som kan upplysa mig mer.
 
Sv: Hur lång tid

Det beror ju helt på vad det handlar om för "vila". Ställer man av hästen i box alt.minihage så börjar hästen tappa muskulatur och kondition vid 5 veckor. Men, går hästen i en rejält tilltagen hage med mycket rörelse tappar den inte så mycket.

Syrran fick hem en speta för några år sedan som inte hade en muskel att skryta med och hon släpptes direkt på en yta av ca 3 ha. Hon började bygga muskler av sig själv så när det var dags att börja jobba damen hade hon själv byggt upp en bra grund.

Jag fick en senskada på en häst och då han inte kunde stå i box fick han ett halvårs vila på stor yta istället...och han byggde om sig rejält och jag var tvungen att byta sadel då han breddat sig över ryggen. Konditionsmässigt var han i mycket bra skick.

Vid all igångsättning bör man börja mjukt för att få igång hästen för arbete och det oavsett om hästen gått några veckor eller en längre period. Har hästen hindrats från att underhålla sin egen kondition p.g.a. för snålt tilltagen hagyta får man ta det lite lugnare och sakta bygga upp kondition och muskler igen. Då tar det lite längre tid.
 
Sv: Hur lång tid

Det är lite olika från häst till häst samt beror på vilken typ av hage hästen går i under vilan. Min häst vilar helt från allt arbete 6-8 veckor på somrarna och hon tappar varken muskler eller kondition. (Men då är hagen jättestor och kuperad.)
Vissa hästar tappar betydligt fortare än så.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
985
Senast: Sirap
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 716
Senast: IngelaH
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 376
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 985

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp