Hur länge "äger" föräldrarna sitt barn?

SaraXX

Trådstartare
Jag funderade lite med tanke på diskussionerna i "socker och svärmödrar". Hur tänker ni kring barn och deras relationer till andra vuxna än en förälder? Hur länge (om alls) har föräldern rätt (skyldighet?) att bestämma vilka regler som gäller när någon annan tar hand om/umgås med barnet utan att föräldern är med? Då tänker jag givetvis inte på om barnet behandlas illa, det får ju inte föräldrar heller göra, utan normala variationer när det gäller tex mat, sänggående, filmtittande eller annat.

Sockerdiskussionen kan vi väl lämna därhän.
 
Jag funderade lite med tanke på diskussionerna i "socker och svärmödrar". Hur tänker ni kring barn och deras relationer till andra vuxna än en förälder? Hur länge (om alls) har föräldern rätt (skyldighet?) att bestämma vilka regler som gäller när någon annan tar hand om/umgås med barnet utan att föräldern är med? Då tänker jag givetvis inte på om barnet behandlas illa, det får ju inte föräldrar heller göra, utan normala variationer när det gäller tex mat, sänggående, filmtittande eller annat.

Sockerdiskussionen kan vi väl lämna därhän.

Tills man är 18 år och har laglig rätt att bestämma över sig själv :idea:

Innan dess har föräldern rätt att bestämma vad den tycker är bra för sitt barn och se till att detta följs, sen att tonåringar hittar på eget bus är ju en sak men då kan föräldrarna skapa konsekvenser för att bryta beteendet.
 
Tills man är 18 år och har laglig rätt att bestämma över sig själv :idea:

Innan dess har föräldern rätt att bestämma vad den tycker är bra för sitt barn och se till att detta följs, sen att tonåringar hittar på eget bus är ju en sak men då kan föräldrarna skapa konsekvenser för att bryta beteendet.
Så man ska bestämma allt tills man fyller 18, och dagen efter ingenting?

Jag tycker det verkar olämpligt att t ex bestämma kläder och gymnasieval för en sjuttonåring. Rimligen är det gradvis man får bestämma mer, en sak i taget.
 
Tills man är 18 år och har laglig rätt att bestämma över sig själv :idea:

Innan dess har föräldern rätt att bestämma vad den tycker är bra för sitt barn och se till att detta följs, sen att tonåringar hittar på eget bus är ju en sak men då kan föräldrarna skapa konsekvenser för att bryta beteendet.

Njae. Man blir myndig när man fyller 18 år, det stämmer. Men du har inte full bestämmanderätt över ditt barn fram till den dagen. Barnets inflytande över beslut som påverkar hens liv ökar med stigande ålder och ökad mognad, och föräldrarnas inflytande minskar i samma takt. Principen återfinns i lag (6:11 st 2 föräldrabalken, om jag inte minns fel), konkreta exempel återfinns i rättspraxis.
 
Jag funderade lite med tanke på diskussionerna i "socker och svärmödrar". Hur tänker ni kring barn och deras relationer till andra vuxna än en förälder? Hur länge (om alls) har föräldern rätt (skyldighet?) att bestämma vilka regler som gäller när någon annan tar hand om/umgås med barnet utan att föräldern är med? Då tänker jag givetvis inte på om barnet behandlas illa, det får ju inte föräldrar heller göra, utan normala variationer när det gäller tex mat, sänggående, filmtittande eller annat.

Sockerdiskussionen kan vi väl lämna därhän.

Beror på vad det gäller och hur viktigt det är för föräldern tänker jag. Hade inte tyckt att det var okej att mormor bjuder en 16åring på alkohol om vi inte gör det hemma tex.
 
Jag ägde mina barn när de låg i min mage, sen dess har allt handlat om att förbereda dom på vuxenlivet. Ge som redskap att fatta egna beslut, ge dom möjlighet till många andra vuxenreferenser än föräldrarna, låta dom göra egna misstag, lära dom tänka själva
 
Tills man är 18 år och har laglig rätt att bestämma över sig själv :idea:

Innan dess har föräldern rätt att bestämma vad den tycker är bra för sitt barn och se till att detta följs, sen att tonåringar hittar på eget bus är ju en sak men då kan föräldrarna skapa konsekvenser för att bryta beteendet.
Fast är det verkligen vettigt? Även om det skulle ha varit så rent juridiskt, vilket det inte är, så är ju barnet en egen person. Och borde väl kunna ha relationer till andra vuxna som inte är en kopia av min relation med mitt barn. Vad är det som säger att mina tankar allena är de bästa för mitt barn, även om jag självklart vill tro det.

Och det tankesättet måste bli sjukt stressande om man pratar om separerade föräldrar.
 
Stämmer det rent juridiskt? Ärligt fråga då jag vet föräldrar som krävt "hyra" av sina barn när de i den åldern tjänat egna pengar.

11:3 st. 1 föräldrabalken:

"Underårig äge själv råda över vad han genom eget arbete förvärvat efter det han fyllt sexton år. Detsamma gäller avkastningen av sådan egendom och vad som trätt i egendomens ställe."
 
Barn som tjänar egna pengar får från 16 årsåldern spendera dom fritt.
Jag minns känslan när en på posten strök mina föräldrars namn i min postsparbanksbok. Jag hade tjänat mycket av pengarna själv och spenderade dem fritt. Ändå kändes det väldigt "stort" och överraskande när porttjäntemannen sa att mina föräldrar inte fick röra mina pengar och strök namnen. :)
 
11:3 st. 1 föräldrabalken:

"Underårig äge själv råda över vad han genom eget arbete förvärvat efter det han fyllt sexton år. Detsamma gäller avkastningen av sådan egendom och vad som trätt i egendomens ställe."
Tack! Synd att jag inte läste det för en sådär 12-13 år sedan och kunde informera om det :p
 
Jag tänkte först att om relationen påverkar vad som händer dagen därpå så är det inte ok om barnet inte sovit alls eller spytt av all choklad. Sen tänker jag att det kanske händer en gång och skulle kunna hända hemma också och det vore fånigt att bryta en relation för detta.

Min syster hade en svärmor som gjorde så stor skillnad på sina barnbarn till exempel vid övernattningar så lillasyster inte ville vara hos farmor. Hon var inte elak men det var tydligt vems favoritmat som serverades och vem som fick ta mer av godiset. Storebror fortsatte vara hos farmor ibland och mysa men lillasyster stannade hemma. Syskonen har en fantastisk relation som vuxna. Storebror gjorde "slut" med farmor någon gång i tidiga tonår då han genomskådade henne mer och mer.
 
Jag funderade lite med tanke på diskussionerna i "socker och svärmödrar". Hur tänker ni kring barn och deras relationer till andra vuxna än en förälder? Hur länge (om alls) har föräldern rätt (skyldighet?) att bestämma vilka regler som gäller när någon annan tar hand om/umgås med barnet utan att föräldern är med? Då tänker jag givetvis inte på om barnet behandlas illa, det får ju inte föräldrar heller göra, utan normala variationer när det gäller tex mat, sänggående, filmtittande eller annat.

Sockerdiskussionen kan vi väl lämna därhän.
Jag tycker att barn har rätt till sina egna relationer med andra från dag 1. Det är barnets och tex farfars egen relation, som jag inte har med att göra.

Givetvis gäller sedan mitt ansvar för barnet om farfar gör direkt olämpliga/skadliga saker, men dit räknas inte sådant som en extra bulle eller att barnet kommer lite sent i säng.
 
Tills man är 18 år och har laglig rätt att bestämma över sig själv :idea:

Innan dess har föräldern rätt att bestämma vad den tycker är bra för sitt barn och se till att detta följs, sen att tonåringar hittar på eget bus är ju en sak men då kan föräldrarna skapa konsekvenser för att bryta beteendet.
Föräldrar kan inte hindra en 16åring att flytta hemifrån om barnet kan försörja sig själv.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 576
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Nytt nick osv. Ja ni fattar... Jag behöver hjälp med att reda i dessa tankar med andra. Jag är bonusförälder åt två härliga ungar, den...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 643
Senast: Nicknytt
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 126
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 544
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp