Hur länge är det normalt

Geysir

Trådstartare
...att sörja sin bästa vän? Alltså den mer akuta sorgen och saknaden? Igår var det sex veckor sen Geysir lämnade mej och det har inte lättat nånting alls. Börjar bli rädd att det är nått fel på mej som gör att jag inte kan släppa. Är det dags att söka proffessionell hjälp eller är detta normalt? Jag jobbar som vanligt och kan hålla masken duktigt bra, men det känns fortfarande som nån slitit ut halva min själ.
 
Sex veckor är inte så länge när man sörjer en vän. Man brukar ju tala om sorgeår, det första året man gör de saker ensam som man gjort tillsammans innan. När det gäller människor kan det vara sånt som födelsedagar och högtider, men man har ju många "hållpunkter" med sin fyrbenta vän också! Första snön, första tidiga våren när man kunde rida ut och spana efter vitsippor...

Låt det ta tid, och var beredd på att det går i vågor. Och var inte för duktig på att hålla masken, visst, det kan behövas på jobbet, men du måste tillåta dig att vara genomledsen!

Det ÄR jättejobbigt, men det blir bättre - så småningom!
 
Det tar tid, min har också varit borta runt den tiden och det känns inte det minsta bättre. Jag har inte ens varit tillbaka i stallet ens, försökt se till andra hästar litegrann men känns sådär. Känns just nu som att jag aldrig kommer komma över honom.
 
Det är normalt att sörja länge anser jag, lika normalt som att inte sörja länge. Det får ta den tid det tar. 6 veckor är inte länge i min värld, ni hade så kort tid tillsammans så det påverkar också.
 
Det här med att ta hjälp, sålänge man inte känner att det hindrar en i vardagen så tycker inte jag man behöver söka för det. Blir det ett hinder dock, att det är såpass, då kan det vara bra att få någon slags hjälp att hantera det kanske.