Hur länge är det ok att vänta

alias

Trådstartare
på att få hjälp i en butik?
Efter att två pensionärer surt stormat ut efter att ha fått vänta i ungefär fem minuter utan hjälp. Kanske lite mer, men absolut inte tio.
En fredag mellan ett och två. Alla jobbar som galärslavar/har kunder... Och det är mitt företag om det spelar någon roll...
 
på att få hjälp i en butik?
Efter att två pensionärer surt stormat ut efter att ha fått vänta i ungefär fem minuter utan hjälp. Kanske lite mer, men absolut inte tio.
En fredag mellan ett och två. Alla jobbar som galärslavar/har kunder... Och det är mitt företag om det spelar någon roll...

Jag blir irriterad av fem minuter utan hjälp i butik.
Det finns sätt att få folk att känna sig sedda och uppmärksammade även om det inte finns tid att hjälpa dem just då.
 
på att få hjälp i en butik?
Efter att två pensionärer surt stormat ut efter att ha fått vänta i ungefär fem minuter utan hjälp. Kanske lite mer, men absolut inte tio.
En fredag mellan ett och två. Alla jobbar som galärslavar/har kunder... Och det är mitt företag om det spelar någon roll...

Det beror helt på hur bråttom jag har, jag blir inte irriterad på butiken, men kan mycket väl gå om man märker att det kommer att ta tid att få hjälp.
 
Men det är egentligen ingen butik... En producerande reklambyrå med en liten disk i ett annat rum.
 
på att få hjälp i en butik?
Efter att två pensionärer surt stormat ut efter att ha fått vänta i ungefär fem minuter utan hjälp. Kanske lite mer, men absolut inte tio.
En fredag mellan ett och två. Alla jobbar som galärslavar/har kunder... Och det är mitt företag om det spelar någon roll...

Jag hade blivit irriterad, och antagligen gått ut därifrån på ett uppenbart surt sätt. Ett "Hej, jag ska avsluta här och så kommer jag till er/dig sen." och ett leende hade däremot gjort att jag lätt skulle kunna vänta fem minuter extra på golvet.

Att stå och vänta på personal som är på rymmen från kassan är däremot det värsta jag vet, då vill jag bara ta med mina varor och gå ut. :devil:
 
Precis. "Hej, jag hjälper dig så snart jag kan ledsen att det är lite jäktigt idag, ta en kopp kaffe/en karamell/whatever så länge"
 
Men när tjejen som jag trodde var i det rummet kom in för att hjälpa dem (när hon fick syn på dem) efter max fem minuter säger hon, så sa dom surt att här kan man inte handla och gick..
 
Men här står ingen i kassan. Det är inte en sån butik! Det är max in en kund i timmen i snitt. men dom hopar sig fredagar ofta.
 
Hon hade inte sett dem, hon var också i ett annat rum och jag var i det andra rummet med en annan kund.
 
Men det är egentligen ingen butik... En producerande reklambyrå med en liten disk i ett annat rum.

Men när tjejen som jag trodde var i det rummet kom in för att hjälpa dem (när hon fick syn på dem) efter max fem minuter säger hon, så sa dom surt att här kan man inte handla och gick..

Då hade jag definitivt blivit sur. Finns det en disk som är till för att användas, så bör den vara uppmärksammad av de som jobbar där. Kanske är en idé att ha en plingklocka el dyl och en trevlig lapp där det står t ex "Disken är obemannad - ring gärna på klockan så kommer vi och hjälper dig"

Sen så kan ju kunderna vara lite trevligare också - eller göra sig hörda, ställa en fråga, kika in och säga hallå. Alla har någon form av ansvar att kommunicera det de har på hjärtat.
 
Men när tjejen som jag trodde var i det rummet kom in för att hjälpa dem (när hon fick syn på dem) efter max fem minuter säger hon, så sa dom surt att här kan man inte handla och gick..

Men här står ingen i kassan. Det är inte en sån butik! Det är max in en kund i timmen i snitt. men dom hopar sig fredagar ofta.

Hon hade inte sett dem, hon var också i ett annat rum och jag var i det andra rummet med en annan kund.

Äsch, sluta förklara och ursäkta er. Det sket sig och de blev sura, och det är inte konstigt.
Och det gick ju uppenbarligen inte att handla hos er eftersom det inte fanns någon personal på plats.

Ni gjorde fel, men se till att göra bättre i fortsättningen.
Sätt upp en klocka eller se till att ha hökögon.
 
Normalt är det alltid någon som ser kunderna och tar hand om dem, det blev en miss en gång. Och på fel personer... Men å andra sidan hade dom väl inte varit nöjda med nåt i slutändan heller...
 
Men det fanns ju personal på flera ställen! Dom kunde ha tagit fem steg till höger och sagt hej eller tio steg rakt fram och sagt nåt! Inte stått innanför dörren och surat! Jag tycker det är skitjobbigt om inte kunderna blir nöjda och glada!
Jag tycker ni är lika sura!
 
Men det fanns ju personal på flera ställen! Dom kunde ha tagit fem steg till höger och sagt hej eller tio steg rakt fram och sagt nåt! Inte stått innanför dörren och surat! Jag tycker det är skitjobbigt om inte kunderna blir nöjda och glada!
Jag tycker ni är lika sura!
Varför inte istället ta det som en lärdom och fundera på vad ni ska göra för att det inte ska hända igen? Du skriver ju själv att det var en miss och det var det, från er sida. Är det något ni vill undvika i framtiden får ni ju fundera på hur ni ska göra det, t.ex vara noga med att det alltid finns synlig personal framme vid disken eller någon slags ringklocka med en tydlig skylt då den är obemannad.

Att ställa frågan om det var kundernas fel och sen anse att folk är sura för att de inte tycker det tyder ju inte på vidare mycket service mind, enligt mig.
 
Men det fanns ju personal på flera ställen! Dom kunde ha tagit fem steg till höger och sagt hej eller tio steg rakt fram och sagt nåt! Inte stått innanför dörren och surat! Jag tycker det är skitjobbigt om inte kunderna blir nöjda och glada!
Jag tycker ni är lika sura!
Men då är det ju bara bra för dig att slippa de sura kunderna (och deras vänner och bekanta)! Och att du dess utom lägger ut en tråd om hur illa du tycker om dina kunder, ifall någon Bukefalist skulle behöva en liknande tjänst.

På en mer konstruktiv bog:
Om din anställda inte sett kunderna - hur kan hon då veta hur länge de väntat? Om personalen inte ser kunderna - ser då verkligen kunderna personalen så att de kan gå och be om hjälp? Kan ni fixa så att ni åtminstone märker folk som går in och ut ur era lokaler (flyta på arbetsstationer, utföra mer arbete i butikslokalen, sätta upp en dörrklocka eller kanske en spegel)? Jag kan tänka mig att det är inte bara en marknadsföringsfråga utan också en säkerhetsfråga
 
Men det fanns ju personal på flera ställen! Dom kunde ha tagit fem steg till höger och sagt hej eller tio steg rakt fram och sagt nåt! Inte stått innanför dörren och surat! Jag tycker det är skitjobbigt om inte kunderna blir nöjda och glada!
Jag tycker ni är lika sura!
Du tycker att kunder är sura och folk på Buke är sura när du inte får de svar du vill ha.

Finns det någon gemensam nämnare?
 
Men det fanns ju personal på flera ställen! Dom kunde ha tagit fem steg till höger och sagt hej eller tio steg rakt fram och sagt nåt! Inte stått innanför dörren och surat! Jag tycker det är skitjobbigt om inte kunderna blir nöjda och glada!
Jag tycker ni är lika sura!

Men det där händer ju alla. Kunder blir sura, ibland har de rätt, ibland har de fel. Kan ni förbättra er på något sätt, gör det. Kan ni inte förbättra er, släpp det och ha en trevlig helg.
 
Normalt är det alltid någon som ser kunderna och tar hand om dem, det blev en miss en gång. Och på fel personer... Men å andra sidan hade dom väl inte varit nöjda med nåt i slutändan heller...

Hur vet du att det blivit en miss en gång, är det inte möjligt att folk stått och väntat och sedan gett upp utan att bli demonstrativt sura och uppmärksamma er på problemet?

Det verkar ju snarare som att det var "rätt personer" detta hände, eftersom du/ni insett att något inträffat.

Men det fanns ju personal på flera ställen! Dom kunde ha tagit fem steg till höger och sagt hej eller tio steg rakt fram och sagt nåt! Inte stått innanför dörren och surat! Jag tycker det är skitjobbigt om inte kunderna blir nöjda och glada!
Jag tycker ni är lika sura!

Du beskriver stället som "en liten disk i ett annat rum". Hur stället är utformat signalerar till kunderna hur de ska/bör/får bete sig där, finns det en disk där de kommer in och ett annat rum där ni jobbar, då säger rummet "vänta här, det här är det allmänna utrymmet".

Ni är "hemma", kunderna är "borta". Det är inte lätt att överkomma sådana gränser och ta sig friheter utöver vad som verkar förväntat av en. Det är heller verkligen inte kundernas ansvar att uppmärksamma er på att de finns - om ni vill ha kunder alltså...

Du verkar enormt försvarsbenägen för det som hände. Är du själv nöjd med situationen förutom kundernas dåliga humör?
 

Liknande trådar

Fritid När jag var ungefär 12-13år gick jag något år eller två kurser i tävlingssimmning, det dödade effektivt all glädje även i den...
2
Svar
20
· Visningar
892
Senast: Badger
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 364
Senast: Lobelia
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 187
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Någonting står inte rätt till i min kropp. Det började natten mot tisdag förra veckan med att jag ärligt talat trodde att jag skulle...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 371
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp