Hur länge är era 6-åringar på fritids?

Sv: Hur länge är era 6-åringar på fritids?

Vi öppnar 6.30 och många föräldrar vill att vi ska öppna 1 h tidigare.
 
Sv: Hur länge är era 6-åringar på fritids?

Det finns en grannkommun 1 mil söderut där skolorna börjar 8:20 ;)
 
Sv: Hur länge är era 6-åringar på fritids?

:mad: Vad äcklig du var då :( Så vill jag också ha det :(

Varför får en del kommuner för sig att små barn ska börja skolan MITT I NATTEN :devil:

Här är vi också äckliga:D Alla skolbarn börjar 8.30 oavsett 0-9 årskull.

Vi bor 5 min långsam gångavstånd till skolan och Tobias som är 5 går på allmäna förskolan 8-11 varje dag men vi har begärt utäkad tid i höst pga hans talproblem. Theo är än så länge hemma med mig:love:
 
Sv: Hur länge är era 6-åringar på fritids?

Första var på fritids hela dagen.
Och det var andra också.
Jag var liksom tvungen att jobba för ekonomin.
3dje kommer att gå litet kortare dagar då saker är annorlunda nu.

De börjar 8:30 och åker skolbuss dit.
Bussen går 8:10 och vi har 10 min med bil (inklusive påklädning) till bussen.
Årets 6-åring kommer nog att åka skolbuss hem också.
Då så är bussen här 14:30.
 
Sv: Hur länge är era 6-åringar på fritids?

Hur känner du för att sätta en 6 åring på skolbussen?

Eric är 5,5 år nu och ska börja förskola till hösten 08 ca en mil från mig. Frågan är ju lite då om jag kan få skolskjuts eller hur det kan bli. Jag har i alla fall funderat på hur stor en 6 åring är och vad en sån klarar, jag har liiite svårt att våga släppa på mina barn, har insett flera gånger nu att jag MÅSTE våga låta dem få göra MER saker nu när de blir lite äldre ju. Att bara släppa i väg honom till förskola lär bli tufft, speciellt med tanke på att han är så liten!! :D

Men låt säga att jag får skolskjuts, vågar man sätta en kille på 6 år på en buss?
 
Sv: Hur länge är era 6-åringar på fritids?

Men låt säga att jag får skolskjuts, vågar man sätta en kille på 6 år på en buss?

Ja absolut skulle jag våga det med min, om det var just en skolbuss som körde ända fram till skolan och barnen inte behövde korsa någon livsfarlig väg.

Att åka reguljär buss och korsa en 90-väg och gå en bit längs den och andra vägar skulle jag inte klara av att han gjorde. (Så är förhållandena om man vill ha barnen i en friskola på landet här)
 
Sv: Hur länge är era 6-åringar på fritids?

Det beror på vägarna och hur skolbussen går.

Min son som är 10 får ännu inte åka våran skolbuss fast alla i trakten gör det. Vid skolan är det inga problem, men just här vid oss, så är det en mycket skarp högerkurva, ca 90 grader, där det är 70 km/h, de flesta passerar den dock fortare.
Här åker motorcyklar av sommartid på löpande band, och vintertid hamnar många bilar på åkern.
Sonen MÅSTE korsa den kurvan för att komma till våran grusväg.....sedan har han 1km att gå.
Nu i år så får han åka skolbussen om han vill, med villkor de dagar jag kan hämta vid kurvan. Jag litar tyvärr inte på medtrafikanter, de tar ingen hänsyn. Däremot om vi hade bott på andra sidan vägen, så hade han fått börja åka från 7 års ålder.
 
Sv: Hur länge är era 6-åringar på fritids?

Skolbussar är anpassade för att skjutsa just barn, så det vågar man.
Jag har följt mina till bussen och gått med dem över vägen, samt stått och väntat vid bussen när de kommer hem.
 
Sv: Hur länge är era 6-åringar på fritids?

Vi bodde i Uppsala när barnen var små och hade världens bästa student till hjälp. Hon är vår och barnens vän än idag. När vi kom hem från jobb och studier, var barnen redan hemma och satt vid köksbordet i lugnan ro och la pussel eller lekte med annat. De älskade sin Åsa och tyckte det var kul att ha henne.

Så är jag uppvuxen, det var helt okej. Man kunde stanna på fritis om det var kul där, eller gå hem med eftermiddagsbarnflickan.

I Silverkedjans kläder skulle jag överväga hemhjälp istället för barnflicka. Om man slipper städa, handla och diska stup i ett, lättas ju hela pusslet upp avsevärt. (Och nu är det ju avdragsgillt och allt!) Jag pluggade bara när jag hade småbarn, men med heltidsjobb som nu skulle jag skaffa hemhjälp om jag hade småttingar om jag på något enda vis hade råd.
 
Sv: Hur länge är era 6-åringar på fritids?

*kl*

Min dotter börjat 1:an ni (0-2:a) och kommer ha samma tider som förrs året. Vi brukar vara där 7.45 och hon blir hämtad 2 dagar kl 14 och tre dagar kl 16. Skolan är från 8-13.30. vi hade kunnat hämta tidigare fler dagar men efter gråt och tandagnisslan från hennes sida har vi nu gjort som HON ville, dvs hämta lite senare ett par dagar till.

Fritids har ganska många "planerade" aktiviteter efter skoltid och dessa vill hon inte missa. Det är data timme, gympatimme, schack klubb osv.
De flesta barnen hämtas runt fyra, när jag har haft problemoch hämta och inte hunnit dit förrän vid fem är hon oftast ensam.

I vår kommun så måste man speciellt söka för dagis/fritids efter kl fem.... så det är tur att man har flexibla arbetgivare.
 

Liknande trådar

T
  • Låst
Övr. Barn Leker era barn bra med andra barn eller har de fortfarande "brevid lekar"? ja om de är runt tre eller hur var de runt treårs åldern...
Svar
10
· Visningar
6 615
Senast: Tokmaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp