Hur länge behöver en hage vila?

TheRedLightning

Trådstartare
Nu i maj blev en hage ledig i stallet, där det stått en häst, som jag tror de sa hade stora blodmasken. Hagen är urmockad, hur lång tid behöver den vila? Eller ska den vila ett år för säkerhets skull?
Har googlat runt lite och hittar lite olika svar. :)
 
Nu i maj blev en hage ledig i stallet, där det stått en häst, som jag tror de sa hade stora blodmasken. Hagen är urmockad, hur lång tid behöver den vila? Eller ska den vila ett år för säkerhets skull?
Har googlat runt lite och hittar lite olika svar. :)


När jag kollade på hur lång tid en hage ska vila för att bli parasit fri var de mesta svaren två sommrar och en vinter. Nån menade två somrar o två vintrar.
 
När jag kollade på hur lång tid en hage ska vila för att bli parasit fri var de mesta svaren två sommrar och en vinter. Nån menade två somrar o två vintrar.
Enligt FAQ jag läste på dit man skickar träckprovens sidor var det ett år som gällde, läste även en gammal tråd här på buke där det stod att det räckte över sommaren OM man mockat ur hagen.
Undra @Madick kanske vet mer?
 
1,5 år utan häst för att den ska räknas som parasitfri. Om man mockar, håller ner gräs/ogräs så det torkar ut ordentligt så går det snabbare. Hur snabbt beror på vädret och är svårt att mäta.
 
1,5 år utan häst för att den ska räknas som parasitfri. Om man mockar, håller ner gräs/ogräs så det torkar ut ordentligt så går det snabbare. Hur snabbt beror på vädret och är svårt att mäta.
På vilket sätt bidrar vädret? Spelar det någon roll hur länge hästen haft det (dvs den hästen som gick i hagen)? Funderingar här. :)
 
De flesta som har stor blodmask idag har väldigt låga EPG-värden (därmed inte sagt att alla har det) och därmed är smittan mycket liten.
 
De flesta som har stor blodmask idag har väldigt låga EPG-värden (därmed inte sagt att alla har det) och därmed är smittan mycket liten.
Då borde man kunna veta från stallansvarig vad den hästen hade för EPG, i och för sig sa denne att efter sommaren kunde vi flytta upp en hage (dvs in i den hagen som nu blev tom). Bäst att dubbelkolla först bara. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 401
Senast: co-SMAD4
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 230
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag funderade på att skicka min unghäst på vila/bete nästa sommar. Frågan är bara är detta en bra idé? Jag tänkte nämligen bara ”skicka”...
Svar
2
· Visningar
430
Senast: Görel
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 581
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp