Hur länge drack era barn välling?

SusieQ

Trådstartare
Min dotter är 3 år nu i december och dricker välling när hon ska lägga sig, men jag har funderat lite över hur länge de "ska" dricka välling egentligen, ska man sluta med den och ge något annat till kvällsmat istället?
Antar att det inte finns någon exakt ålder, hur har ni gjort?
 
Min dotter är 3 år nu i december och dricker välling när hon ska lägga sig, men jag har funderat lite över hur länge de "ska" dricka välling egentligen, ska man sluta med den och ge något annat till kvällsmat istället?
Antar att det inte finns någon exakt ålder, hur har ni gjort?

Det är nog väldigt olika. En kille i min släkt är 2,5 år och dricker fortfarande välling. Vår dotter på 3,5 år slutade med sin runt 1-1,5 år om jag minns rätt. Hon fick annan kvällsmat istället t.ex yoghurt, smörgås. Hon var aldrig värst glad i gröt så därför blev det välling till henne.
 
Är väl olika antar jag, mina barn slutade långt innan tre-årsåldern med välling på kvällen. Minns inte exakt när, men kring 1½ kanske.
 
Dottern får inte "kvällsmat" på det sättet. Vi äter middag inte så långt innan hon ska i säng (mat lite efter 18 och sängdags vid 20). Dock vill hon ha varm mjölk i flaska i stället. Jag har sett det som en övergång och räknar med att byta det mot vatten framöver. Hon är 2.5 ungefär.
 
2 år och 1 månad gammal när dottern slutade med välling på kvällen. Efter det så har hon inte ätit något istället för vällingen mer än kvällsmat ca två timmar innan sänggående.
 
Slutade de självmant med vällingen då eller? Tror inte min dotter har några större funderingar på att sluta den närmsta tiden självmant...
Hon dricker inte vällingen varm utan vill ha den kall.
 
Ja men inte för att hon inte ville ha utan för det blev bortglömt att göra flaska och hon somnade ändå eftersom vi var bortresta.
 
Våra barn fick välling på morgonen istället för på kvällen. Det var ett enkelt sätt för en morgontrött mamma att snabbt få i tre små barn lite morgonenergi för att sen köra igång dagen i lugn och ro. Vi slutade med morgonvällingen när äldsta dottern började f-klass och vi ändå var tvungna att äts frukost lite tidigare.
Jag var hemma på heltid med barnen tills "trean" började f-klass.

Min BVC-tant frågade varje gång vi var där "men nu har ni väl ändå slutat med välling?" Och mitt stående svar var att de skulle få välling så länge de ville ha.

Min minsting var dock inte särskilt förtjust i välling så han slutade nog självmant när han var typ två.
 
Min dotter är 3 år nu i december och dricker välling när hon ska lägga sig, men jag har funderat lite över hur länge de "ska" dricka välling egentligen, ska man sluta med den och ge något annat till kvällsmat istället?
Antar att det inte finns någon exakt ålder, hur har ni gjort?
Tror aldrig A fastnade riktigt för välling. Vi hade det nog ett kortare tag under första året, efter tio månader. Men vi äter ganska sent så det fanns ingen anledning till att äta ngt efter middagen heller. (Det finns väl vuxna som dricker välling?)
 
Min BVC-tant frågade varje gång vi var där "men nu har ni väl ändå slutat med välling?" Och mitt stående svar var att de skulle få välling så länge de ville ha.
.

Håller med :)

@SusieQ
Min äldsta slutade med välling vid 1 års ålder då det framkom att han var laktosintolerant.
Min yngsta son fyller 2 år i december äter fortfarande välling. Han får på morgonen om han lämnas på förskolan innan 7 då de inte äter frukost förrän vid 8. Samt en flaska på kvällen vid 19-tiden, fast vi alla äter kvällsmat runt 18-tiden. Men han äter som sagt alla måltider med oss, så hans välllingflaska är utöver alla måltider. Han borde kunna sluta, men vid 19-tiden står han vid grinden i hallen och skriker "gaack" tills man startar micron. Hans kvällflaska är viktig enligt herrn, som vaknar oroligt de nätter som flaskans försökts fasas ut :grin:
 
Min äldsta drack aldrig välling, så det räknas väl inte. Men andra barnet drack välling på kvällen till han blev 1½ år ungefär. Sedan började han bli lite väl rund och då tog vi bort den. Inga frågor eller så, vi bara tog bort den och sa att det var slut med det.
 
Min stora slutade när han var två, men kanske att det var några återfall senare under hösten när han var sjuk. Det var ingen stor grej att sluta, nu vill han ibland smaka lillebrors men tycker inte det är gott. Lillebror fyller två i oktober och äter fortfarande på kvällen.

Man måste ju inte sluta, det finns massor med vuxna som äter välling (som kuriosa läste jag Malin Ewerlöfs bok om löpning och där beskrev hon sig själv som en "vällingjunkie". Yuck). Som alternativ kan man kanske äta en smörgås och/eller fil/yoghurt innan man går och lägger sig.
 
Dottern drack välling tills hon var nästan 3 år, då åkte vi utomlands och tog inte med någon.
Sonen är 15 månader och slutade för en månad sedan.
 
Mina har aldrig fått välling på natten. Äldsta slutade vi ge välling när vi insåg att han sov bättre när han fick gröt innan läggdags (1,5-2 års ålder). Yngsta har aldrig gillat välling.
 
De flesta av er ger välling på kvällen - men när slutade era barn äta välling på natten?
Jag har inget minne av att vi nånsin gav välling på natten. Men våra barn, alla fyra faktiskt (osannolik tur??) började relativt tidigt att sova hela nätter.

Jag hade nog förberett barnet på dagtid och sen bytt ut nattvällning mot en flaska vatten.
 
Här är en som aldrig gett välling, främst för att dottern vägrade dricka ur flaska så testade bara en gång ;)
Så välling är ju inget måste, på så sätt.
När inte amningen räckte som "kvällsmål" så började vi med lite gröt på kvällen, hon sov bättre mätt.
Men nu när hon är snart 6 så får hon en macka eller liknande ngn timme innan sängdags, om vi ej ätit sen middag då behöver hon inget extra på kvällen alls.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
903
Senast: Praefatio
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 954
Övr. Barn Vid vilken ålder har ni låtit ert/era barn varit själva hemma och hur länge? Vi bor i villakvarter med många grannar hemma på dagarna...
Svar
10
· Visningar
1 430
  • Artikel
Dagbok Funderat fram och tillbaka men känner att jag vill kunna använda min dagbok här fritt utan att behöva tänka på vilket konto jag...
Svar
6
· Visningar
1 121
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp