Hur länge har fritidsgårdarna hos er öppet?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Bara en liten fundering som dök upp i mitt huvud - kanske främst riktat till er föräldrar som har tonåriga barn:
Hur länge har fritidsgårdarna öppet hos er? Och tycker ni det är lagom länge eller skulle ni vilja att de hade öppet längre?

Anledningen till att jag undrar är för att jag spontant tycker att fritidsgårdarna här i krokarna stänger väl tidigt. Men jag är inte alls insatt i "hur det brukar vara", så det kan mycket väl vara därför också.

Här i krokarna verkar fritidsgårdarna vara helt stängda söndagar, måndagar och helg-/röda-dagar (typ valborg, 1a maj, påsk, jul, you name it). Tisdagar - lördag öppet 14-21.00. Målgruppen/åldersgräns är ungdomar 10-15 år. Aktiviteter är t.ex. bakning och läxhjälp.

Och som sagt, jag är inte utbildad inom fritidsledning, men jag trodde att en av fritidsgårdarnas större uppgifter var att vara en meningsfull sysselsättning för "äldre" (14-17 år) ungdomar på kvällarna i allmänhet, och helgkvällar i synnerhet?
För om så är fallet, tycker jag 21 är lite väl tidigt att stänga. Jag fattar absolut att en fritidsgård, ens på helgkvällar, inte kan vara öppen till typ 00 eller så. Absolut. Men iaf kanske till 22-22.30?
Eller tänker jag helt fel med vad en fritidsgård är tänkt för, helt enkelt?
 
Här har fritidsgårdarna öppet 17-21 tisdag-torsdag och söndagar, samt 17-00 på fredagar och lördagar. Här är fritidsgårdarna uppskattade och prioriterade. De är mestadels bemannade ideellt och har en anställd.
 
om fritidsgården vänder sig till åldersgruppen 10-15 år så är väl kl 21 en utmärkt tid för stängning oavsett veckodag. När man är i den åldern behöver man sova för att orka med skoldagarna. Och man måste inte nödvändigtvis "hänga på stan" till midnatt bara för att det är helg.

//tråkmorsan