Hur länge har fritidsgårdarna hos er öppet?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Bara en liten fundering som dök upp i mitt huvud - kanske främst riktat till er föräldrar som har tonåriga barn:
Hur länge har fritidsgårdarna öppet hos er? Och tycker ni det är lagom länge eller skulle ni vilja att de hade öppet längre?

Anledningen till att jag undrar är för att jag spontant tycker att fritidsgårdarna här i krokarna stänger väl tidigt. Men jag är inte alls insatt i "hur det brukar vara", så det kan mycket väl vara därför också.

Här i krokarna verkar fritidsgårdarna vara helt stängda söndagar, måndagar och helg-/röda-dagar (typ valborg, 1a maj, påsk, jul, you name it). Tisdagar - lördag öppet 14-21.00. Målgruppen/åldersgräns är ungdomar 10-15 år. Aktiviteter är t.ex. bakning och läxhjälp.

Och som sagt, jag är inte utbildad inom fritidsledning, men jag trodde att en av fritidsgårdarnas större uppgifter var att vara en meningsfull sysselsättning för "äldre" (14-17 år) ungdomar på kvällarna i allmänhet, och helgkvällar i synnerhet?
För om så är fallet, tycker jag 21 är lite väl tidigt att stänga. Jag fattar absolut att en fritidsgård, ens på helgkvällar, inte kan vara öppen till typ 00 eller så. Absolut. Men iaf kanske till 22-22.30?
Eller tänker jag helt fel med vad en fritidsgård är tänkt för, helt enkelt?
 
Här har fritidsgårdarna öppet 17-21 tisdag-torsdag och söndagar, samt 17-00 på fredagar och lördagar. Här är fritidsgårdarna uppskattade och prioriterade. De är mestadels bemannade ideellt och har en anställd.
 
om fritidsgården vänder sig till åldersgruppen 10-15 år så är väl kl 21 en utmärkt tid för stängning oavsett veckodag. När man är i den åldern behöver man sova för att orka med skoldagarna. Och man måste inte nödvändigtvis "hänga på stan" till midnatt bara för att det är helg.

//tråkmorsan

(för övrigt - där vi bor håller föräldraföreningen en enklare variant av fritidsgård öppen varannan fredag mellan kl 18-20, det är då tillgängligt från f-klass och uppåt, brukar vara elever från byns skola som är t.o.m 6an, men även några äldre dyker upp ibland)
 
om fritidsgården vänder sig till åldersgruppen 10-15 år så är väl kl 21 en utmärkt tid för stängning oavsett veckodag. När man är i den åldern behöver man sova för att orka med skoldagarna. Och man måste inte nödvändigtvis "hänga på stan" till midnatt bara för att det är helg.

//tråkmorsan

(för övrigt - där vi bor håller föräldraföreningen en enklare variant av fritidsgård öppen varannan fredag mellan kl 18-20, det är då tillgängligt från f-klass och uppåt, brukar vara elever från byns skola som är t.o.m 6an, men även några äldre dyker upp ibland)

Problemet med den här inställningen är väl att många av ungdomarna, i alla fall i min stad, inte går hem och sover bara för att fritidsgården stänger. Syftet med många av fritidsgårdarna här i Göteborg är i alla fall att fånga upp de barn och ungdomar som rör sig ute mycket och sent på kvällar och som kanske inte har så stabila hemförhållanden eller några "tråkmorsor" som talar om för dom att det är olämpligt att hänga på stan till midnatt.
 
Bor iof i Österrike men det kanske är intressant att jämföra ända. Bor i en större ny med ca 6000 invanare, ca 1,5 mil fran Innsbruck.

Fritidsgarden riktar sig till ungdomar mellan 11-18 ar och har öppet.
Onsdag, torsdag och fredag: 16:30 - 21
Helger har dom inga fasta tider utan ordnar olika aktiviteter, den här helgen var det bowling.
 
Ok här kommer proffset. Vi har ungdomar mellan 13-25 hos oss, den äldre gruppen i huvudsak i föreningar eller grupper - Amnesty, Magic eller animé till exempel.
På vardagarna är det lagom att det stänger 21-21.30. Alltför många kids använder gården som en ursäkt att inte gå hem i tid fast det är skola efter.
Ungarna tycker det är ganska skönt att traska hem faktiskt vid den tiden, inga större protester.

Om föräldrarna inte har mer koll än att ungarna sen ränner runt på staden så är det ett problem som inga öppettider på en gård kan fixa. Anmäl till soc om ni känner ungar som har det så.

Helger - ja det har vi provat olika öppettider under mina 20 år i branschen. Men vid 23-tiden så blir det tomt. Så midnatt är helt meningslöst.
 
Ok här kommer proffset. Vi har ungdomar mellan 13-25 hos oss, den äldre gruppen i huvudsak i föreningar eller grupper - Amnesty, Magic eller animé till exempel.
På vardagarna är det lagom att det stänger 21-21.30. Alltför många kids använder gården som en ursäkt att inte gå hem i tid fast det är skola efter.
Ungarna tycker det är ganska skönt att traska hem faktiskt vid den tiden, inga större protester.

Om föräldrarna inte har mer koll än att ungarna sen ränner runt på staden så är det ett problem som inga öppettider på en gård kan fixa. Anmäl till soc om ni känner ungar som har det så.

Helger - ja det har vi provat olika öppettider under mina 20 år i branschen. Men vid 23-tiden så blir det tomt. Så midnatt är helt meningslöst.

Var just ett svar från någon som dig som jag efterfrågade! :up:

Nej, för vardagar har jag inga problem med. Men just att stänga vid 21 på fredag och lördagkvällar känns lite i kortaste laget. Någon timme till skulle nog absolut vara befogat kan jag anse.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 049
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp