Hur länge kan hästen vara i hagen utan något att tugga på?

FruBieber

Trådstartare
Ja, jag ska skaffa ponny och hade tänkt stalla upp den på ett stall men det finns ett ''problem''.
De går ute sex timmar om dagen i stora gräshagar i flock men på vintern när det är snö har de ju inget att tugga på, de får inte tillgång till grovfoder förrän efter insläpp.:crazy: Kommer detta orsaka problem för hästens matsmältningssystem som tex magsår?? Han kommer ha nästintill fri tillgång på hö inne.
Snälla, snälla kom med era erfarenheter och tankar.:bow:
Tack på förhand :)
 
Risken är väl inte jättestor för magsår även om risken så klart finns. Däremot skulle jag oroa mig mer för att ponnyn ska stå inne hela 18 timmar per dygn. Det är i min värld helt oförståeligt hur man kan utsätta en frisk häst för det.
 
Säger som ovan 6 timmar i hage är alldeles för lite. Men ser inget problem med att släppa ut en mätt häst i hage endast 6 timmar. Alla hästar klarar inte fri tillgång på mat
 
#3 #4 jo, det är alldeles för lite det håller jag med om. Står på kö till flera stall och detta blev det som blev ledigt först, men även det som har minst utevistelse :cry: Har funderat mycket till och från hur jag ska göra, lösdrift eller ett stall med mist 12 h utevistelse hade helt klart varit det bästa enligt mig men inget sådant finns inom 1 h avstånd, jag frågade ägaren till stallet om det fanns möjlighet att låta sin häst vara kvar ute men de har lös in- och utsläpp så det funkade inte... :(
 
Håller med tidigare svar här, sex timmar i en hage utan mat hade jag inte oroat mig för, men däremot så lång tid i stallet ....
Är hästarna ute gräver de i snön efter fjolårsgräs och rötter, och man kan gärna lägga ut trädgrenar i hagen som de kan pyssla med- gnaga av barken osv.
Hästar som står inne har ju inte något alls att tugga på när de har ätit upp grovfodret, det kan bli många timmar utan mat ...
 
mina är ute 14h i hagen även vintertid, hö får dom morgon och lunch ute. men det räcker ändå inte för att de ska ha hö under hela utevistelsen, men då de också gräver efter gräs, rötter och har mängder av grenar att gnaga på så har de ingen större risk för att få magsår.
 
Frågan är väl hur stora hagarna är, hur mycket gräsrester det finns att hitta under snön när den tiden kommer?
Jag kan nog tycka att 6 timmar utan något att äta är alldeles för lång tid. Kan ni inte fodra hästarna i hagen också?
 
Ja, jag ska skaffa ponny och hade tänkt stalla upp den på ett stall men det finns ett ''problem''.
De går ute sex timmar om dagen i stora gräshagar i flock men på vintern när det är snö har de ju inget att tugga på, de får inte tillgång till grovfoder förrän efter insläpp.:crazy: Kommer detta orsaka problem för hästens matsmältningssystem som tex magsår?? Han kommer ha nästintill fri tillgång på hö inne.
Snälla, snälla kom med era erfarenheter och tankar.:bow:
Tack på förhand :)

4 timmar är max för mig from sista tuggan om de står i en hage där de inte kan pilla i sig något alls.
Fri tillgång behöver inte vara en nödvändighet och man måste ju se till att på ett vettigt sätt fördela upp portionerna om hästen inte kan ha fri tillgång.
Samt se över vad man fodrar med..Är innehållet för bra kanske det går att blanda med halm, eller att man letar ett bättre lämpat grovfoder.

Varför ingen mat ute och fri tillgång inne?? Det låter som att det är bäddat för hälosproblem i mina ögon..

6h/dygn ute och resterande tid inne är alldeles för lite ..Jag hade aldrig stallat upp en häst så.
Enda alternativet hade varit vid komplement av ridning 2ggr per dag och om det fanns en skrittmaskin

Även hanteringsproblem ser jag - varför har man lösa in och utsläpp?
Och vad är egentligen problematiken med att utöka utetiden? - För vem går det inte? Hyresgästerna eller hyresvärden?

Om stallvärden erbjuder en viss service ser jag inget problem med att man kanske måste gå in själv och lägga ner lite arbete om man vill att hästen ska må bra..Gillar inte argumentet "men det ingår bara si och så i hyran" - ja, men hästen behöver mer..då får man fixa.
 
Senast ändrad:
Ursäktar hård ton men förundras lite över hur såna här funderingar ens uppkommer.

Hittar man inte den perfekta stallplatsen på studs så får man ju ta det för vad det är = att det är tillfälligt medans man flitigt letar en bättre plats, men det innebär ju också att det kanske måste ingå merjobb eftersom att det inte är den lämpliga platsen.
Vilket i mina ögon kan vara att man tex måste fodra ett par mål själv, måste fixa in/utsläpp osv för att det inte ingår i hyran.

Och skulle det vara förbjudet att ordna det själv mot att man betalar mer och gör mer jobb själv..Ja då är nog platsen absolut olämplig oavsett.
Jag har då hittintills inte mött en stallägare som vägrat att man vill ge sin häst fler mål mat eller vill ha längre/kortare utetid - bara man fixar det själv.
 
Jag har nu hittat ett stall som känns mycket bättre; hästarna är ute 10 h/ dag vår, vinter, höst och dygnet runt sommar :)
Dessutom fri tillgång på hösilage i slowfeedingnät både inne och ute.
Nu känns det bra i hästhjärtat;)
Tack för alla svar :bow:
 
Jag har nu hittat ett stall som känns mycket bättre; hästarna är ute 10 h/ dag vår, vinter, höst och dygnet runt sommar :)
Dessutom fri tillgång på hösilage i slowfeedingnät både inne och ute.
Nu känns det bra i hästhjärtat;)
Tack för alla svar :bow:

Vad skönt att det blev bättre.

Dock tycker jag 10h också är för lite..Varför har man hästarna ute så lite och inne så länge?
12-16h/dygn är absolut minimum för mig, undantaget om det är skitväder ett par tillfällen per år.
 
Vad skönt att det blev bättre.

Dock tycker jag 10h också är för lite..Varför har man hästarna ute så lite och inne så länge?
12-16h/dygn är absolut minimum för mig, undantaget om det är skitväder ett par tillfällen per år.
jag förstår inte heller, man får bara mer att mocka i boxen ju :p
 
Få är väl de som har sina hästar inhyrda som kan ha dom ute upp till 16 timmar/dag, det krävs nästan att man har egen gård eller iaf bor jäkligt nära stallet. Sen styr faktist arbetstider o sånt lite oxå
Jag själv jobbar 21-07, måste ta in hästarna senast kl 19.30 för att hinna hem o duscha innan jobbet o ja ut kommer de runt 7.30, tar ju lite tid o förflytta sig från jobb till stall oxå. Jag skulle inte få ihop min tid med 16 timmars utevistelse.
10 timmar är ju iaf 4 timmar fler än de 6 som var från början så varför ska det alltid klagas över allting, man kan vara bra hästägare även om man inte har eget o inte kan ha hästarna ute hur länge som helst
 
Jag tycker också att 6 h utan mat är för länge, en häst bör aldrig gå utan mat i mer än 4 h. Sen känns utevistelsen under vintertid väldigt snål men jag förstår att det kan vara svårt att påverka om man är inackorderad. Går det inte fodra lite i hagen så hästen slipper vara utan mat så länge?
 
Jag tycker också att 6 h utan mat är för länge, en häst bör aldrig gå utan mat i mer än 4 h. Sen känns utevistelsen under vintertid väldigt snål men jag förstår att det kan vara svårt att påverka om man är inackorderad. Går det inte fodra lite i hagen så hästen slipper vara utan mat så länge?

Såg att ts hittat en ny, bättre stallplats så mitt inlägg var kanske lite onödigt :)
 
Få är väl de som har sina hästar inhyrda som kan ha dom ute upp till 16 timmar/dag, det krävs nästan att man har egen gård eller iaf bor jäkligt nära stallet. Sen styr faktist arbetstider o sånt lite oxå
Jag själv jobbar 21-07, måste ta in hästarna senast kl 19.30 för att hinna hem o duscha innan jobbet o ja ut kommer de runt 7.30, tar ju lite tid o förflytta sig från jobb till stall oxå. Jag skulle inte få ihop min tid med 16 timmars utevistelse.
10 timmar är ju iaf 4 timmar fler än de 6 som var från början så varför ska det alltid klagas över allting, man kan vara bra hästägare även om man inte har eget o inte kan ha hästarna ute hur länge som helst
har man delat upp insläppen mellan de inackorderade så att en släpper ut och en tar in så kan de i bästa fall vara ute mycket längre.
(har hästarna hemma och hade gärna haft dem ute längre än vad jag har dem nu, men behöver 7-8h sömn tyvärr :p just nu går de in kl 9 och ut kl 5:30-6)
 
Få är väl de som har sina hästar inhyrda som kan ha dom ute upp till 16 timmar/dag, det krävs nästan att man har egen gård eller iaf bor jäkligt nära stallet. Sen styr faktist arbetstider o sånt lite oxå
Jag själv jobbar 21-07, måste ta in hästarna senast kl 19.30 för att hinna hem o duscha innan jobbet o ja ut kommer de runt 7.30, tar ju lite tid o förflytta sig från jobb till stall oxå. Jag skulle inte få ihop min tid med 16 timmars utevistelse.
10 timmar är ju iaf 4 timmar fler än de 6 som var från början så varför ska det alltid klagas över allting, man kan vara bra hästägare även om man inte har eget o inte kan ha hästarna ute hur länge som helst

Vill man ha lång utetid så kan det visst fungera som inackorderad.
Är väldigt lätt om man går ihop och ser till att anpassa schemaupplägg för in/uttag så att tiderna blir passande.

Våra kan gå ute fr 06-23, inga problem.

Jag gnäller gärna över att hästars utetid faktiskt tyvärr. Mycket för att jag ser så många stall som ligger kvar på något gammalt och enl mig förlegat synsätt när vi idag vet att för lång innetid inte gynnar en häst precis, eller att tider/rutiner är allt för styrda över att passa människan (hästar svälter fortfarande mellan måltider tex)..men ibland borde det väl vara så att det är vi som ska anpassa oss till hästarna?
 
Senast ändrad:
Ang utetider.

Är det bara min häst som inte har så mycket emot att vara inne vintertid?

Sommartid när jag jobbar natt (har längst pass nattveckor) händer det att sambon tar in, annars tar jag in direkt innan jag åker och släpper ut direkt när jag kommer hem (mao inget tränande o handlande nattveckorna eftersom jag inte vill öka på innetiden eller åka en extra vända in till staden "helt i onödan" om jag kan undvika) vilket innebär inne ca 20.45-06.45 = 10 h.

Vintertid nattveckor när täcken ska bytas morgon o kväll gör jag faktiskt ofta det innan jag duschar o byter om/byter om innan jag går ut på morgonen eftersom jag vill skaka o hänga upp täcken som kanske är blöta/leriga/fulla av torr lera. Det är inte alls ovanligt att hästen beroende på när vi varit ute på tur får stanna inne för natten från 19-20 beroende på väder o hästhumör. Visserligen får de kraftfoder på kvällen men odjuret är mycket nöjd med att stanna kvar inne och inte besvärad på morgonen pga en tidig kväll heller.

Pga dag- o kvällsveckor är de alltså lika vana vid att stanna kvar ute till 22-23 eller gå ut innan 05 så det handlar inte om att de "alltid kommer in tidigt på kvällen" eller liknande. Precis som de lätt är ute 05-22 om vi är borta efter jobbet, eller för all del kommer in 02 efter en vanlig utedag när matte varit på kalas. Men ffa min är ett riktigt utedjur sommartid (även om de är inne på natten pga omfånget på magen...) och ett riktigt stalldjur vintertid. Det är heller inga problem att släppa ut senare/ta in tidigare vid dåligt väder, han hör mycket väl vilket skit som pågår utanför fönstren och gillar inte Skåneblåst/regn. Vintertid är det snarare matte som schasar ut honom med ett "ut med dig nu, du kan inte stå här inne o uggla hela dan!" För oavsett så tror jag det är bättre fysisk med mer utetid. Men min är ganska tydlig med att visa vad han tycker JUST NU.

Tillägg. Maten måste såklart anpassas efter utetiderna, våra har fritt med grovfoder både ute o inne. Annars är det ju klart hästen vill ut/in.
 
Ang utetider.

Är det bara min häst som inte har så mycket emot att vara inne vintertid?
Nej det är inte bara din.
Vår föredrar att vara inne om det regnar (riktigt regn alltså, inte duggregn o sådant trams), och jag tror ärligt talat att han hade gått in själv vid regn om han kunnat. Även när det är kallt och mörkt (och fuktigt, bor ju trots allt i Skåne) så verkar har föredra boxen.
Hade gärna haft honom ute mycket mer, men när hästen är sur som en citron trots regntäcke - så tar jag hellre in honom. Han är förövrigt uppvuxen på lösdrift, så jag vet inte vad det beror på iofs var pappan med prinsessan på ärten..

Våra är väl ute till 20:00 på sommarhalvåret (dvs 10 timmar) och 6-8 typ på vintern, beroende på när vi kommer och rider med.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
679
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 461
Foder & Strö Ja, som rubriken lyder, hur löser ni fodringar på vardagar? Jag går i skolan och mina föräldrar jobbar. Än är det inget problem då dem...
Svar
8
· Visningar
1 416
Senast: Marty
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 712
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp