Hur långt mellan jobb och förskola/dagmamma?

Saile

Trådstartare
Vi har äntligen fått plats till en helt fantastisk dagmamma som vår son ska börja hos i september.
I nuläget jobbar jag 5 min därifrån men senare i år, eventuellt nästa år, kommer det antagligen bli så att jag får jobb på annan ort. Då blir det istället 30 min mellan.
Är det dumt? Borde man ha närmare ifall det händer något eller hur resonerar ni?

Isf tar det 20 min att åka hemifrån och sedan 30 min till nya jobbet. JAG kan ta den extra resvägen sålänge han går hos en bra dagmamma. Men är det praktiskt?
 
Jag har iofs mitt barn på dagis och inte hos dagmamma men ändå. Barnet går på dagis i vår hemkommun och jag jobbar i en annan kommun. Restiden ligger iofs bara på cirka 20 minuter dörr till dörr men mitt jobb är ett sådant att jag ytterst sällan kan lämna samma minut. (Om de ens får tag i mig då jag jobbar utan min mobiltelefon.)

Kontentan är väl att om jag är nöjd med placeringen så ser jag inga problem att det tar lite tid mellan jobbet och dagmamman. (Det som hade stört mig är restiden på 20 minuter från hemmet till dagmamman.)
 
Jag som bor på landet tycker ju 30 minuter till jobbet är normalt.
Vi har ett par minuter med bil till förskolan och det tar 25 minuter till jobbet.
Finns inga andra alternativ på förskola. Eller jo, längre bort från både hem och jobb och är inget alternativ.
Jag tror det är ett eller ett par barn med föräldrar som jobbar på orten. Alla andra jobbar minst 20 minuter bort.
Jag har hellre barnen på förskola nära hemmet än nära jobbet.
 
Vi har förskolan 15 minuter hemifrån, sen jobbar vi i olika städer båda två. Barnets pappa har ca 1 h mellan fsk och jobb, lite beroende på hur tågen går. Jag kan befinna mig lite överallt i södra Sverige, men jag har minst en timme till fsk. I nödfall kan oftast svärmor rycka in, hon jobbar i samma stad.
 
De flesta som bor där jag bor (villaförort till storstad) skulle nog tycka att 30 min till jobbet var fantastiskt. Gör mig tar det 20 minuter och för maken 35 minuter med bil och ca en timme kollektivt. Vi har en bil i familjen så reser på båda sätten. Har aldrig riktigt funderat över alternativ eftersom det inte finns så många. För oss tar det 3 minuter att gå till förskolan hemifrån och det känns betydligt viktigare :)
 
Tack för era svar! Nu känns det lättare :)
Vi bor långt ut i skogen så 15-20 min får man räkna med till närmsta fsk/dagmamma.
 
Fantastiska dagmammor och förskolor ska man hålla hårt i!

Vi har ca 2 km till förskolan och därifrån har jag en dryg timme till jobbet. Jag vill helst ha förskolan nära hemmet, så nära som möjligt. Men viktigast är att förskolan är bra!
 
Har 10min låååångsam promenad till fsk och minst 1 timme i bil till skola (för mig) eller jobb. Det är som det är, känns bra med fsk nära iaf.
 
Har förskolan en km bort och jobbet fyra mil bort, sambon har två mil till jobbet. Det är lättast för fsk att få tag på mig men jag har minst en timme dit (åker kollektivt). Sambon är lärare och kan inte svara alltid men kör själv och har ca 25 min körtid.
 
Vi har äntligen fått plats till en helt fantastisk dagmamma som vår son ska börja hos i september.
I nuläget jobbar jag 5 min därifrån men senare i år, eventuellt nästa år, kommer det antagligen bli så att jag får jobb på annan ort. Då blir det istället 30 min mellan.
Är det dumt? Borde man ha närmare ifall det händer något eller hur resonerar ni?

Isf tar det 20 min att åka hemifrån och sedan 30 min till nya jobbet. JAG kan ta den extra resvägen sålänge han går hos en bra dagmamma. Men är det praktiskt?

Jag har min dotter hos dagmamma och jag har ingen fast arbetsplats. Jag är inne i precis hela kommunen och snurrar och aldrig på samma ställe. Jag har allt från 3 min till 50min till dagmamma.

Sambon har 10mil och måste köra genom centrala Gbg i rusningstrafik.
 
Tack för era svar! Nu känns det lättare :)
Vi bor långt ut i skogen så 15-20 min får man räkna med till närmsta fsk/dagmamma.
Vi har ca 1.5-2 mil till vår dagmamma. Vi bor oxå en bit utanför civilisationen. Vi kommer om möjligt aldrig att byta dagmamma, hon är helt fantastisk!
 
Vi har äntligen fått plats till en helt fantastisk dagmamma som vår son ska börja hos i september.
I nuläget jobbar jag 5 min därifrån men senare i år, eventuellt nästa år, kommer det antagligen bli så att jag får jobb på annan ort. Då blir det istället 30 min mellan.
Är det dumt? Borde man ha närmare ifall det händer något eller hur resonerar ni?

Isf tar det 20 min att åka hemifrån och sedan 30 min till nya jobbet. JAG kan ta den extra resvägen sålänge han går hos en bra dagmamma. Men är det praktiskt?
Finns det nån pappa med i bilden? Hur ser hans avstånd till dagmamman ut?
 
@Saile jag tänker mest att 20 min med bilfrån hemmet till dagmamman är långt, men nu skriver du att ni bor lite avlägset så då är det ju så.

Avstånd mellan jobb och förskola/dagmamma har jag aldrig ens reflekterat över i termer av avstånd ifall något händer, mer i så fall när det gäller total pendlingstid.
 
Vi har tio minuter bilresa till förskolan från hemmet, sen ligger mitt jobb fem minuter därifrån (lyx)
Sambon har 30 min resa från att han kliver ut från grindarna på jobbet. Betydligt längre tid om man ska räkna från kontoret.
Förut hade jag 20 min mellan jobb och fsk och det var egentligen inga stora problem det heller :)
 
2 km hemifrån till fsk. 1 km till tåget från fsk och sen minst en timmes resa för mig och knappt en timme för maken. Jag kan inte heller lämna jobbet samma minut jag får in något larm utan det blir maken som får rycka in, eventuellt någon släkting om det är katastrof (typ maken i möte och inte svarar/batteritorsk). Bara 30 min hade varit paradiset!
 
Vi kommer ha ca 25min till förskolan, både ifrån jobb och hem. Vi har sökt plats på förskola på annan ort än den vi bor.
 
Vi har ca 8 km till förskolan. Sen åker sambon ca 5 km till o jag 3 mil. Hellre välja barnomsorg närmare hemmet än jobbet är min filosofi. När de blir större o får kompisar är det ju vettigt om inte vännerna bor x antal mil bort. Beror ju på hur man bor också förstås.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 711
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 334
Senast: Fiorano
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 607
Småbarn Sonen är nu tre månader gammal och även fast det dröjer ett bra tag tills det är dags för honom att börja på förskolan, så har vi redan...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 001
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp