Hur långt promenera med valp? vad gäller, en gång för alla.

Sv: Hur långt promenera med valp? vad gäller, en gång för alla.

Något svar en gång för alla får du inte:D

Jag har gått ganska mycket med min valp eftersom jag inte har trädgård. Men jag har alltid haft honom lös under promenader och själv har jag strosat sakta så han får tid att utforska omgivningen. Nu när han är 1 år gammal så strosar vi fortfarande men under längre tid. Som nån annan sa, det väsentliga är inte hur långt man går.
 
Sv: Hur långt promenera med valp? vad gäller, en gång för alla.

Det krävs dock aktivitet för att bygga muskulatur. Det kan ingen hjärngympa i världen råda bot på.

Ja du det har du helt rätt i. Men vi pratar om en hund som knapt är ett år. Att bygga muskler på en sådan hund räcker gott och väl med den motionen den får genom att vara med. Den behöver inte timmslånga promenader flera gånger om dagen. Det är knappast sunt

Mvh

Tora
 
Sv: Hur långt promenera med valp? vad gäller, en gång för alla.

*riktat även till trådskaparen*

Något svar en gång för alla får du inte:D

Jag har gått ganska mycket med min valp eftersom jag inte har trädgård. Men jag har alltid haft honom lös under promenader och själv har jag strosat sakta så han får tid att utforska omgivningen. Nu när han är 1 år gammal så strosar vi fortfarande men under längre tid. Som nån annan sa, det väsentliga är inte hur långt man går.

Nej att få samma svar från alla är nog inte lätt. Om jag vore du så skulle jag vända mig till bla veterinärer så får du förhoppningsvis ett svar som är grundat på forskning och inte en massa tyckanden.

Jag har själv varit på en mindre föreläsning som en veterinär hade i Göteborg. Hans åsikt var efter att ha studerat bla ledproblem osv var att det viktigaste är att vara restriktiv med maten (alltså inte bra om valpen blir för tjock) och var sparsam med motionen. Många underskattar den motion hunden får genom att vara med.

Det är bättre om de får lite för lite promenader än lite för mycket promenader.

Mvh

Tpra
 
Sv: Hur långt promenera med valp? vad gäller, en gång för alla.

Jag brukar tänka såhär.... Du bör inte styrketräna som människa förrän du är 15 eftersom skelettet inte är färdigväxt. Att motionera är däremot lugnt.
Alltså försöker jag dra en gräns mellan vad som är muskelbyggande och vad som är daglig sund aktivitet. Det är ju inte så lätt men det är ett riktmärke.
Strosande i skogen då hunden får springa fritt är jag inte så restriktiv med men att tex. gå raska promenader med hunden i kort koppel bredvid ser jag som ganska hård träning.
Hade jag gjort som svärfar velat så hade jag cyklat med min hund för flera månader sedan, något som också gå bort för mig helt i alla fall tills han fyllt 2. Men å andra sidan tycker han (svärfar)inte det hade varit fel med ett stackel på honom heller.:crazy:
 
Sv: Hur långt promenera med valp? vad gäller, en gång för alla.

Ja det där med maten är ju jätteviktigt och jag tycker man pratar för lite om det.
 
Sv: Hur långt promenera med valp? vad gäller, en gång för alla.

Vad jag har hört så ska man inte gå promenader med valpar,de behöver inte det förräns vid 12 månader....
Man kan hålla till vid en gräsplätt,låta valpen springa runt och lukta mm som den vill..... Då kan den lägga sig ner när den vill oxå,när den blir trött....!
Man ser alldeles för många människor som är ute o drar på sina valpar.. De tror förmodligen att de måste gå en lååång runda med valpen för att den ska bli trött,så man får en lugn stund sen....
 
Sv: Hur långt promenera med valp? vad gäller, en gång för alla.

Ja du det har du helt rätt i. Men vi pratar om en hund som knapt är ett år. Att bygga muskler på en sådan hund räcker gott och väl med den motionen den får genom att vara med. Den behöver inte timmslånga promenader flera gånger om dagen. Det är knappast sunt

Mvh

Tora

Men vem har pratat om timslånga promenader flera ggr per dag?
Så fort folk har olika åsikter, då tolkas saker lite hur som helst, och det läggs till och dras ifrån..
Och vad är *vara med*. Alla bor inte på gård, åker till stallet mm.
 
Sv: Hur långt promenera med valp? vad gäller, en gång för alla.

Jösses, vad har ni för hundar. Hålla en hund på en gräsplätt tills den är 12 månader. De hundarna kan inte lära sig mycket om livet.
 
Sv: Hur långt promenera med valp? vad gäller, en gång för alla.

knapplån

något många verkar glömma bort är att rasen också har en stor betydelse. genom aveln har vi lyckats få fram extremt stora hundar som växer i rasande takt, och just dessa kan nog behöva ta det lite lugnare under sin uppväxt. men vi har fortfarande kvar mindre och sundare raser, dit TS ras hör. har man en sådan ras behöver man nog inte vara rädd för att motionera valpen lite försiktigt, även om man kanske inte ska gå timslånga promenader, träna agility, cykla eller träna drag.
 
Sv: Hur långt promenera med valp? vad gäller, en gång för alla.

oj, jag blir lite orolig när jag läser detta.
jag har en tollare som blev 7 mån igår. det känns som att han har fått aldeles för mkt motion och promenader när jag läser vad folk skrivit. jag tror jag redan började gå småpromenader i koppel med honom 2:a veckan efter att vi fått hem honom. alltså när han var 9 veckor. sen dess har det bara ökat på. nu går jag långa promenader och det har jag gjort läääänge. jag har även hoppatmkt agility med honom hemma. och det började jag också med bara några veckor efter ar vi fått honom.
jag har slutat med det nu, efter att jag fått veta att man inte ska hoppa mkt innan valpen är 1 år.

tollare är ju en ras som har lite problem med höfter och sånt också.

har jag kört för hårt med honom?

jag känner själv inte att han har tagit skada på ngt sätt. han är jättepigg och glad och äääälskar att springa och jobba och hålla på.

men, jag är rädd nu att jag förstört hans höfter och ben. vad tror ni?
 
Sv: Hur långt promenera med valp? vad gäller, en gång för alla.

på din beskrivning låter det som att du har kört lite väl hårt med din hund, men om han tagit skada av det eller ej lär du inte märka förän om några år. bra att du slutat med agilityn, men får man fråga var du tränat? har lite svårt att tänka mig att man får vara med på klubben med en så ung hund.

tur i oturen är i alla fall att du har en liten och nätt ras, belastningen blir lite mindre då.
 
Sv: Hur långt promenera med valp? vad gäller, en gång för alla.

Knapplån!

Visst fasen daltar ni med hundarna mer än nödvändigt.

Hur ska en räv eller en varg kunna klara sig? Ingen springer och bär dem när de blivit ett par månader gamla. Då får de i stort sett börja klara sig själva. Klarar de sedan efter någon ytterligare månad inte av att jaga och söka sig egen föda då svälter de ihjäl.

Det är inte ovanligt att gråhundar ställer första älgarna vi sex månaders ålder och man går på jaktprov med hundar från åtta-nio månaders ålder.
Betänk då att de då måste ha kondition så de klarar av denna jakt.

Fråga i stället: är valpen av så dålig kvalitet att den inte klarar av att gå i trappor och att motioneras (obs. jag menar inte hårdtränas) är då rasen/individen någon mening att satsa på?

Ställer jag inte den frågan hjälper jag bara aveln med dåliga hundar, oavsett vad uppfödaren säger.
 
Sv: Hur långt promenera med valp? vad gäller, en gång för alla.

jag vet inte om du har märkt att du befinner dig på ett internetforum där de flesta inte är intresserade av hur hårt de kan pressa sin valp, utan där de vill ge sin valp de bästa förutsättningarna för ett långt liv utan lidande.

jag har ibland undrat varför jakthundar är så billiga, men nu tror jag att jag har fått svaret.
 
Sv: Hur långt promenera med valp? vad gäller, en gång för alla.

Jag förstår inte vad du menar?

Jakthundar som är av så god kvalite att de kan användas är det något fel eller?????

När jakthundarna blir populära som sällskapshundar då försvinner avelsetiken och de blir dyra och förstörda. Då fungerar de inte som jakthundar och då ska de inte klara av motion och trappor. Tycker du det är rätt?
 
Sv: Hur långt promenera med valp? vad gäller, en gång för alla.

KL. Visst verkar det finnas en allmän tendens i tråden att behandla valpar som om de vore av porslin.
Visst det får vara måtta. Cykling tex kan vänta. Att däremot bära hunden i trappor tills den är halvvuxen är ju rena vansinnet.
Sen får man ju vara lite extra försiktig med osunt stora o snabbvuxna hundar men då får man ju vara medveten om att detta inte är normala sunda hundar.
När det gäller hundar som skall användas så skall de tåla en del även som unga för att bli starka o sunda som vuxna så varför klaga på Pangare?
PL
 
Sv: Hur långt promenera med valp? vad gäller, en gång för alla.

det är dock en viss skillnad på att bära en halvvuxen hund i trappor (vilket jag också tycker är att gå lite långt) och att hårdträna en 4-5 månaders valp för jaktprov. jag antar att de behöver lite kondis för jaktprovet, och det får man inte på en månad eller två.

man behöver inte vara extrem åt något håll. den gyllene medelvägen du vet. belasta skelettet och bygga muskler, men inte pressa och slita ut.
 
Sv: Hur långt promenera med valp? vad gäller, en gång för alla.

Visst men den allmäna känslan jag får av den här tråden är att det är viktigare att vara försiktig än att ge hunden en chans att utvecklas ordentligt.
Det som är lämpligt för en sund individ blir lätt för mycket för en svag individ.
Skall man då lägga ribban efter den sunda individen eller,för säkerhets skull, efter den svaga?
PL
 
Sv: Hur långt promenera med valp? vad gäller, en gång för alla.

naturligtvis efter den sunda. men varför överdriva åt något håll?
 
Sv: Hur långt promenera med valp? vad gäller, en gång för alla.

Man ska utgå ifrån individen, finns inga gyllene regler att följa..

Allt handlar i grund och botten om sunt valpförnuft, det kan dock vara svårt att avgöra hur mycket just "min" valp klarar av..

Vill dock påpeka att jag läste lite för snabbt och antog att det handlade om en mycket yngre valp..

Men anser fortfarande att det bästa är att ha valpen lös så mycket som möjligt, den får reglera sitt eget tempo och på så sätt sakta men säkert bygga upp kropppen.
 
Sv: Hur långt promenera med valp? vad gäller, en gång för alla.

fast hur ska man kunna veta om ens valp kommer att utveckla skelett- eller ledproblem i vuxen ålder? eller att den mer aktiva valpen har bättre konstruktion än den inaktiva?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 382
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 789
Senast: iNHALE
·
Hundträning Har länge läst på buke men aldrig postat något. Men känner lite att situationen är ohållbar här hemma nu, so here it goes. Jag har två...
Svar
5
· Visningar
1 389
Senast: Caps
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 550
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp