Hur långt promenera med valp? vad gäller, en gång för alla.

Alla mina hundar har fått följa med ut i skogen sen ca 12 v ålder. Alltid lösa. De strosar runt, luktar, busar och så tränar vi lite. Skulle aldrig vänta i ett år/tills hunden är röntgad med att gå promenader, tycker det låter helt absurt. Nu är min valp 6 månader, och vi går ut i skogen varje dag, ca 1 timme åt gången. Han är alltid lös, och härjar i sin egen takt. Jag är helt övertygad om att man får en friskare och mer hållbar hund om den får använda kroppen/leder och bygga viktiga muskler från början.
Däremot väntar vi med mer regelrätt motion och monotona rörelser, såsom cykling/långa koppelpromenader/dw osv.
 
Köpte min hund när han var 4 mån. Jag lät honom härja fritt i rastgården med sina hundkompisar redan från början. Vi gick inte så mycket regelrätta promenader på det sättet utan "motionen" kom från att han fick springa i rastgården och leka. Det går inte att tillfredsställa en borzois rörelsebehov med koppelpromenader.

Jag tycker ärligt talat att det är lite fjantigt att folk försöker säga att man inte ska låta hunden röra på sig ordentligt förrän den är närmare ett år gammal. Hur ska hunden kunna bygga upp en bra grundfysik, en bra motorik osv om den inte får springa och röra sig? Det finns en anledning till att djurbebisar rusar runt och leker som dårar för jämnan. Köper man en hund som går sönder av att leka och springa så kanske man ska se sig om efter något bättre... Därmed inte sagt att man ska hoppa på cykeln och börja cykla flera mil med valpen, men nog tusan måste dom få aktivera sig om dom ska växa upp och få starka kroppar. Titta bara på vad vi utsätter våra egna barn för. Det var inte helt ovanligt att vi joggade flera kilometer på gymnastiken när jag var yngre. Många barn håller på med idrotter som kräver stor fysisk uthållighet. Hur skulle det se ut om vi förbjöd våra barn att spela innebandy, fotboll osv? Folk skulle tro att vi var idioter.
 
Jag förstår inte hur svårt det ska vara med lite sunt förnuft i denna fråga.
Hur ska hunden kunna bygga upp en frisk och sund kropp om den inte får röra på sig?

Jag kom precis in från en redig skogspromenad med min 8 månader gamla unghund och min snart 12-åriga tant.
Nästan 6 km, i maklig takt. Det tog ungefär 1 1/2 timme (det gick inte fort, med andra ord). 90% av tiden var hundarna lösa och reglerade alltså farten själva. Min enda fundering var om tanten skulle orka.

Unghunden har fått springa lös i skogen sedan han kom. Visst händer det även att det blir promenader i koppel. Svårt att undvika. Men motion som = monotona rörelser under längre tid i syfte att träna kondition/muskler (cykling, joggande, långa promenader i koppel i rask takt etc) blir det inte förrän till våren när han är mer färdig i kroppen.

Han går i trappor också... :angel: :p
 
Lyfter denna gamla tråden istället för att skapa en ny. Jag har en drygt fyra månader gammal Labrador sedan en knapp vecka tillbaka. Hittills har vi ägnat dagarna åt att gå långsamma promenader i skogen runt stugan där jag bor. Även om det är stigar så är det ojämnt med backar och pinnar och blåbärsris, så perfekt för valpen. Har blivit 3-4 turer om 100-300m per dag.
Men jag skulle vilja ta med den ut till brevlådan och hämta posten också. Det är drygt 400m enkel väg grusväg genom skogen. Är det okej om man tar det i maklig takt så valpen får gå lös och lukta på allt som finns där? Det är alltså en labrador, som dessutom saknar stamtavla och föräldrarnas höftledsstatus är okänd. Borde väl ändå inte vara några problem?
 
En lös hund rör sig oftast i kortare rusher. Dvs den luktar och undersöker, stannar och byter rikting etc.

Min egen pappskalle har varit lös mycket. Han blir ALDRIG andfådd när han rör sig som han själv vill. Däremot blir han andfådd om vi leker eller han busar med nån katt. Men på egen hand - nej.

Tvekar man om hur valpen orkar är det väl itne värre än att man gör paus en stund?
 
Att valpen orkar tvivlar jag inte på, det är mest skaderisken jag är orolig för. Men då blir det i alla fall en provtur i morgon. :)
 
Jo, men just Labradorer är ju kända för sina dåliga leder, och skall vara extra ömtåliga under uppväxten. Men en 800-1000m tur på mjukt material, i egen takt, borde vara okej.
 
Din valp är 4 månader och det är 800 meter fram och tillbaka på grusväg. Du kan utan problem promenera den sträckan med valpen i normal gångtakt en gång om dagen. Ha den lös eller i långt koppel, låt den fjanta runt och nosa längs vägen, varva med lite kontaktträning, några meter övning i fotgående och sen lösspring igen. Kasta lite godis i dikeskanten så den får leta lite emellanåt.
 
Vi är flera här inne som föder upp eller har fött upp en eller flera labbekullar,rasen är inte extra ömtålig. Vem har lurat i dig det?
Det står vart man än läser om labradorer. De skall ha den nackdelen samt att de är glupska, och den biten stämmer i alla fall :D Nu är det som sagt ingen toppklassig jaktlabbe, utan en stackars okänd som någon importerat från Polen och sedan inte orkat ta hand om, som jag förbarmat mig över.
 
Lyfter denna gamla tråden istället för att skapa en ny. Jag har en drygt fyra månader gammal Labrador sedan en knapp vecka tillbaka. Hittills har vi ägnat dagarna åt att gå långsamma promenader i skogen runt stugan där jag bor. Även om det är stigar så är det ojämnt med backar och pinnar och blåbärsris, så perfekt för valpen. Har blivit 3-4 turer om 100-300m per dag.
Men jag skulle vilja ta med den ut till brevlådan och hämta posten också. Det är drygt 400m enkel väg grusväg genom skogen. Är det okej om man tar det i maklig takt så valpen får gå lös och lukta på allt som finns där? Det är alltså en labrador, som dessutom saknar stamtavla och föräldrarnas höftledsstatus är okänd. Borde väl ändå inte vara några problem?

Fick riktlinjen 10 minuter per gång per månad hunden är gammal. Dvs max ca 40 minuter för en 4 månader gammal hund. På 40 minuter hinner man gå iaf 2,5 km.

En valp måste röra sig mycket för att bygga upp starka ligament. De kan inte byggas upp när hunden väl är vuxen. Den ska dock inte röra sig enformigt och bli övertrötta var och varannan dag.

Min 7 månader gamla valp går nu mer än dessa 10 minuter per promenad och månad men hon är stark och smidig i kroppen och har bra kondition.
 
Det står vart man än läser om labradorer. De skall ha den nackdelen samt att de är glupska, och den biten stämmer i alla fall :D Nu är det som sagt ingen toppklassig jaktlabbe, utan en stackars okänd som någon importerat från Polen och sedan inte orkat ta hand om, som jag förbarmat mig över.
Inte orkat ta hand om? Är den 4 mån så har den bara varit i Sverige i ca 1 vecka ,om den är lagligt intagen. Så det är mera troligt att någon köpt den billigt för att sälja o tjäna pengar på.
 
Det står vart man än läser om labradorer. De skall ha den nackdelen samt att de är glupska, och den biten stämmer i alla fall :D Nu är det som sagt ingen toppklassig jaktlabbe, utan en stackars okänd som någon importerat från Polen och sedan inte orkat ta hand om, som jag förbarmat mig över.
Kopierat från labbeklubbens sida :

Hälsa

Det är en relativt frisk ras. De problemområden som bör belysas är höfter (HD), armbågar (ED), ögon, fetma och hältor. För ögonsjukdomen PRA finns nu ett DNA-test där resultatet registreras av Svenska Kennelklubben
 
Sv: Hur långt promenera med valp? vad gäller, en gång för alla.

Jag brukar tänka såhär.... Du bör inte styrketräna som människa förrän du är 15 eftersom skelettet inte är färdigväxt. Att motionera är däremot lugnt.
Alltså försöker jag dra en gräns mellan vad som är muskelbyggande och vad som är daglig sund aktivitet. Det är ju inte så lätt men det är ett riktmärke.
Strosande i skogen då hunden får springa fritt är jag inte så restriktiv med men att tex. gå raska promenader med hunden i kort koppel bredvid ser jag som ganska hård träning.
Hade jag gjort som svärfar velat så hade jag cyklat med min hund för flera månader sedan, något som också gå bort för mig helt i alla fall tills han fyllt 2. Men å andra sidan tycker han (svärfar)inte det hade varit fel med ett stackel på honom heller.:crazy:

Det där med att barn under 15år inte ska styrketräna är ett uttalande som gjorts helt utan vetenskaplig grund och är en myt. Forskning som gjorts på senare tid har påvisat att styrketräning är bra för barn, så länge det inte tung belastning och monoton träning.

Jag tänker precis som med barn så ska inte valpar hållas i stillhet, naturligtvis ska de inte belastas med för mycket eller ensidig motion. För att stärka leder, skellett och ligament så tror jag att rörelse är bra både för barn och för valpar!
Har jag inte en valp som kan röra sig lös så har jag lina för att ge rörelse utrymme, att gå regelrätta koppel promenader med en ung valp tror jag inte på utan att de kan röra sig i eget tempo och stanna och nosa på vägen.
 
Våra har hängt med på promenader från början, självklart i deras takt och med bärhjälp med jämna mellanrum. Hur gör man annars med de vuxna hundarna som vill ut? Nu har vi en mellanstor, ganska lätt ras, det kanske spelar roll. Vi får se om det straffar sig när de blir äldre 🤔
Å andra sidan tävlar de agility, och det är väl slitigt, så det blir svårt att säga vad som är orsaken, OM det skulle bli problem.

Vad gäller barn som tränar har jag haft två som tränat och tävlat i gymnastik, och det viktiga enligt tränarna där var att de bara tränade med sin kroppsvikt, alltså inte styrketräning med extra vikter.

Och föl har undersökningar visat mår bra av kuperade hagar, gärna stockar och stenar så de får röra på sig för att stärka leder och ligament.

Så rörelse på ungarnas villkor, det är min tanke 😊
 
Så, nu är första brevlådeturen avklarad. Vi gav oss av i det första bleka gryningsljuset och hela turen tog en halvtimme. Hunden tyckte det var väldigt roligt hela vägen, och hon ville inte riktigt gå med in efteråt. Innan vi gav oss av var hon lite jobbig med överskottsenergi och mycket nafsande, efter vi kom tillbaka drack hon lite vatten och la sig sedan att sova :D
 
Valpar ska inte motioneras= ska inte under för lång tid utföra monotona rörelser före det att skelettet är färdigväxt. Med monotona rörelser avses ex koppelpromenad i rask takt utan uppehåll, löpning, joggning etc. Inte heller ska man "fysa" en valp ex genom att låta den dra tunga föremål typ kedjor el liknande eller bära tunga klövjeväskor.

Att fritt, i långlina eller liknande, röra sig i skog och mark i sin egen takt är bra valpen eftersom den behöver bygga muskler och kondition i lagom takt. Det man vill undvika är belastning på skelett och leder.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 275
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 841
Senast: iNHALE
·
Hundträning Har länge läst på buke men aldrig postat något. Men känner lite att situationen är ohållbar här hemma nu, so here it goes. Jag har två...
Svar
5
· Visningar
1 413
Senast: Caps
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 683
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Löss
  • Fjordingtråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp