Hur lära in sluta

Blandrastik

Trådstartare
Som rubriken lyder, hur pusslar du ihop skolan sluta? Rider ett femårigt hoppsto två dagar i veckan, då matten vill ha den lite "trimmad på marken". Det funkar riktigt bra. Hon har lätt för sidvärts, skänkelvikning, öppna sitter riktigt bra. Men om jag travar en långsida, börjar med öppna, volt, innan voltens slut så försöker jag bara behålla ställningen, för bak ytterskänkel så baken inte ska gå ut på spåret. Då fattar hon galopp. Jag gör om och försöker tänka "mindre tvärning" Men så så fort jag rör ytterskänkeln bakåt så fattar hon galopp.
Det är som jag inte kan förklara vad jag vill. Funderar på om jag kan ta "tagen bakdel på volt". Eller hur börjar man?
 
Som rubriken lyder, hur pusslar du ihop skolan sluta? Rider ett femårigt hoppsto två dagar i veckan, då matten vill ha den lite "trimmad på marken". Det funkar riktigt bra. Hon har lätt för sidvärts, skänkelvikning, öppna sitter riktigt bra. Men om jag travar en långsida, börjar med öppna, volt, innan voltens slut så försöker jag bara behålla ställningen, för bak ytterskänkel så baken inte ska gå ut på spåret. Då fattar hon galopp. Jag gör om och försöker tänka "mindre tvärning" Men så så fort jag rör ytterskänkeln bakåt så fattar hon galopp.
Det är som jag inte kan förklara vad jag vill. Funderar på om jag kan ta "tagen bakdel på volt". Eller hur börjar man?
Jag skulle börja med tagen bakdel, eftersom det verkar som att hästen missförstår. Att börja med sluta på rakt spår i trav verkar väl svårt? Tagen bakdel i skritt på volt skulle jag börja med, så att hästen förstår.
 
Jag brukar tänka att alla hjälper man ger blir en gissningslek för hästen. Hästen försöker göra rätt utifrån vad den tror att vi vill. Provar hästen galopp, får man behålla sin ytterskänkel i samma position (iom att hjälpernas avlättande = du gjorde rätt), bryta av (förmedla "bra gissning men nej, prova något annat") och till slut när hästen kopplar, klapp, beröm (i rörelsen) sedan rida rakt fram.
 
Börja i skritt. Min hoppade omkring, stod på bakbenen, slet i tyglarna och gjorde ungefär allt som hon inte skulle när det skulle läras in. Ryttaren satt kvar och fortsatte be om samma sak. Min häst var lite dramatisk :rofl: passet efter kunde hon, utan det minsta drama. På samma sätt har skänkelvikning, galoppombyte, förvänd sluta osv lärts in. Under kraftiga protester dag ett, och under inga protester dag två :D:laugh:
 
Funkar skänkelvikning på hästen kan du testa rida det antingen ställd mot sargen på volt eller på diagonalen och byta ställning/böjning till sluta-hållet och börja där med tagen bakdel.
Ev blir det bara några steg innan du måste ställa tillbaks ev blir det ridbart direkt.

Jag rider ju med annat signalsystem. Så jag rider sluta på innertygeln sas. Även om jag sitter för rörelsen.
Men jag tar för givet att du rider som de flesta gör. Och då tycker jag ovan kan hjälpa i det här läget.
 
Min har haft väldigt svårt för sluta men nu efter att ha tragglat mycket flytt av bakdel (både innanför och utanför spåret) i skritt på volt så verkar poletten ha trillat ned väldigt bra. Har funkat på min häst som gärna blir lite dramatisk när hon inte förstår (och försöker springa ifrån det hon inte förstår).
 
Som rubriken lyder, hur pusslar du ihop skolan sluta? Rider ett femårigt hoppsto två dagar i veckan, då matten vill ha den lite "trimmad på marken". Det funkar riktigt bra. Hon har lätt för sidvärts, skänkelvikning, öppna sitter riktigt bra. Men om jag travar en långsida, börjar med öppna, volt, innan voltens slut så försöker jag bara behålla ställningen, för bak ytterskänkel så baken inte ska gå ut på spåret. Då fattar hon galopp. Jag gör om och försöker tänka "mindre tvärning" Men så så fort jag rör ytterskänkeln bakåt så fattar hon galopp.
Det är som jag inte kan förklara vad jag vill. Funderar på om jag kan ta "tagen bakdel på volt". Eller hur börjar man?
Många hästar är ju lärda att fatta galopp för ett lätt tryck med ytterskänkeln något tillbakadragen. Går det inte att prova att inte trycka till (du har ju skänkeln kvar för hästens rundning efter voltens) utan behålla ställningen och liksom sitta slutan/tagen bakdel rakt fram med sätet, eller försöka utan att föra bak skänkeln tydligt utan låta den vara kvar i voltens rundning. (Jag hade det problemet på en jättelydig häst jag red, men det var i öppna och galopp vid tryck för innerskänkeln, fick använda mindre hjälper och det fungerade.)
 
Många hästar är ju lärda att fatta galopp för ett lätt tryck med ytterskänkeln något tillbakadragen. Går det inte att prova att inte trycka till (du har ju skänkeln kvar för hästens rundning efter voltens) utan behålla ställningen och liksom sitta slutan/tagen bakdel rakt fram med sätet, eller försöka utan att föra bak skänkeln tydligt utan låta den vara kvar i voltens rundning. (Jag hade det problemet på en jättelydig häst jag red, men det var i öppna och galopp vid tryck för innerskänkeln, fick använda mindre hjälper och det fungerade.)
Det är precis så jag försöker göra. Ligger kvar med ytterhjälpen, sitter tillbaka lite och prooar, så hon går tillbaka till trav. Då försöker hon med galopp igen, hon är antagligen inte lika välriden så hon sorterar ut nån skillnad. Prooar jag igen blir hon lätt upprörd även om jag aldrig straffar, utan bara lugnt och försiktigt försöker ta tillbaka.
 
@Blandrastik hjälpen kan ganska lätt missuppfattas av hästarna då de är snarlika.
Jag hade börjat i skritt på rakt spår istället för trav samt tagen bakdel på volterna. Prova dig fram vad som funkar bäst och fokusera på att hästen tar hjälpen och spårar korrekt i rörelsen, dvs graden på böjning mycket mild i början.
Får nog börja på volten. Tycker bara att skritten mest blir ålning medels hasning när jag försöker. Men det är nog bara att sitta kvar. Hon är nog inte så mycket riden i skritt, utan skritt är paus mellan hinderserierna inget annat. Så hon ser inte nyttan riktigt med skrittjobb. Har lite samma problem i den ökade skritten.
 
Det är precis så jag försöker göra. Ligger kvar med ytterhjälpen, sitter tillbaka lite och prooar, så hon går tillbaka till trav. Då försöker hon med galopp igen, hon är antagligen inte lika välriden så hon sorterar ut nån skillnad. Prooar jag igen blir hon lätt upprörd även om jag aldrig straffar, utan bara lugnt och försiktigt försöker ta tillbaka.

Fast som @Badger skrev så är de riktigt lydiga och även välridna så samma i min erf de kan ändå missuppfatta just för att de är så lyhörda.

Hade inte prooat och grejat (blir ännu mer för hästen förvirrande utifrån missförståndet och då kanske den låser sig. Gör ingen grej utan bara gör om/ngt annat och direkt vid minsta ansats att den gör rätt bekräfta och beröm :)
 
Men jag tar för givet att du rider som de flesta gör. Och då tycker jag ovan kan hjälpa i det här läget.
Skulle jag väl tro att jag gör... :D
I skänkelvikning vill jag ha hästen rak i sidan, men ställd i nacken. Tycker du jag ska ha kvar den rak och liksom ställa om?
 
Får nog börja på volten. Tycker bara att skritten mest blir ålning medels hasning när jag försöker. Men det är nog bara att sitta kvar. Hon är nog inte så mycket riden i skritt, utan skritt är paus mellan hinderserierna inget annat. Så hon ser inte nyttan riktigt med skrittjobb. Har lite samma problem i den ökade skritten.

Faktiskt så på ung/outbildad tycker jag det blir enklast för dem med tagen bakdel i skritt längsmed långsidan.

Skrittarbete är underskattat - mer skritt åt folket :cool:
 
Som rubriken lyder, hur pusslar du ihop skolan sluta? Rider ett femårigt hoppsto två dagar i veckan, då matten vill ha den lite "trimmad på marken". Det funkar riktigt bra. Hon har lätt för sidvärts, skänkelvikning, öppna sitter riktigt bra. Men om jag travar en långsida, börjar med öppna, volt, innan voltens slut så försöker jag bara behålla ställningen, för bak ytterskänkel så baken inte ska gå ut på spåret. Då fattar hon galopp. Jag gör om och försöker tänka "mindre tvärning" Men så så fort jag rör ytterskänkeln bakåt så fattar hon galopp.
Det är som jag inte kan förklara vad jag vill. Funderar på om jag kan ta "tagen bakdel på volt". Eller hur börjar man?

Börja lära in benförflyttningen i skritt. Då är det lättare för både dig och hästen att hinna med.

Ett alternativ kan vara att börja med förvänd sluta på volt, det verkar koordinationsmässigt lättare för många hästar.
Sedan sluta på rakt spår i skritt, berömma minsta ansats.
Behöver ju inte vara rätt från början.
 
Det är precis så jag försöker göra. Ligger kvar med ytterhjälpen, sitter tillbaka lite och prooar, så hon går tillbaka till trav. Då försöker hon med galopp igen, hon är antagligen inte lika välriden så hon sorterar ut nån skillnad. Prooar jag igen blir hon lätt upprörd även om jag aldrig straffar, utan bara lugnt och försiktigt försöker ta tillbaka.
Ok, jag tyckte du skrev att du tog tillbaka benet såhär (sorry citat)

försöker jag bara behålla ställningen, för bak ytterskänkel så baken inte ska gå ut på spåret. Då fattar hon galopp.

Så jag trodde att du hade hästen formad efter en volt, sedan tar du tillbaka ytterskänkeln, ännu mer, -så baken inte ska gå ut på spåret (dvs även trycker lite med den) och då fattar hon galopp. Det låter precis som vad jag gör för att få min medishäst att fatta galopp efter en volt, han är tränad att fatta för ytterskänkel.

(faktum är att de flesta ridskolehästarna kan jag också få att fatta galopp på det viset. Dock inte privathästen jag lånade ett par lektioner där jag hade problem med öppna och innerskänkeln. Han fattar bara för extremt lätt tryck med innerskänkeln lite fram, eller säkert sitsen för sin ägare.)

Varje gång det har gått åt helskotta öppna/sluta saker för mig så har det varit för mycket hjälper inte för lite.

(Nu kanske jag slänger in världens konstigaste kommentar, men ev kan man kanske också ignorera galoppen och ändå köra på med slutan? Sluta i galopp är väl ganska normalt?)
 
Senast ändrad:
ägare.)

Varje gång det har gått åt helskotta öppna/sluta saker för mig så har det varit för mycket hjälper inte för lite.

ja, och gärna att man spänner sig på något intressant sätt så att man egentligen ger helt motsatt signal till hästen, jämfört med vad man tänkt sig.
Jag spänner ibland ena sidan midjan när jag har svårt att få igenom, och då förflyttas ju mina höfter och så får hästen en helt annan signal än jag tänkt mig.
Extra tydligt blev det när jag stod och tittade på en ridlektion där den ryttaren hade precis samma problem som jag... jag såg vad som hände med ryttarens kropp och sits och förstod äntligen vad jag själv gör för fel.
Det kan vara väldigt välgörande att titta på andras ridlektioner för att förstå sina egna brister... och därmed faktiskt också få lite lättare att korrigera sin ridning.
 
ja, och gärna att man spänner sig på något intressant sätt så att man egentligen ger helt motsatt signal till hästen, jämfört med vad man tänkt sig.
Jag spänner ibland ena sidan midjan när jag har svårt att få igenom, och då förflyttas ju mina höfter och så får hästen en helt annan signal än jag tänkt mig.
Extra tydligt blev det när jag stod och tittade på en ridlektion där den ryttaren hade precis samma problem som jag... jag såg vad som hände med ryttarens kropp och sits och förstod äntligen vad jag själv gör för fel.
Det kan vara väldigt välgörande att titta på andras ridlektioner för att förstå sina egna brister... och därmed faktiskt också få lite lättare att korrigera sin ridning.
Precis, ibland upptäcker jag att jag vridit kroppen i de märkligaste formationer :D
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
985
Senast: Amanda_F
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 417
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 461
Senast: Ramona
·
Ridning Hej! Har hittat liknande trådar men ingen som har riktigt samma problem som jag. Jag rider en kallblodstravare som jag precis börjat...
Svar
7
· Visningar
1 102
Senast: lytesout95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp