Hur lära in sluta

Skulle jag väl tro att jag gör... :D
I skänkelvikning vill jag ha hästen rak i sidan, men ställd i nacken. Tycker du jag ska ha kvar den rak och liksom ställa om?

Jag tog för givet att du började lära in i skritt. Det verkar inte vara så?

Det blir ju både en balansrubbning och en ändring rent tekniskt i rörelse av ben etc.
Så speciellt på en yngre häst som har svårt är skritt bäst. Då hinner de med och man får inte den ökade balansmiss som högre tempo ger.

Funkar det att rida tagen bakdel utan att den fattar galopp så är ju det en bra början. Det är ju liksom därför den övningen uppfanns.
Men fattar den galopp av bara det hade jag försökt rida skänkelvikning/eller flytt undan skänkeln och i det testat ställa över åt sas fel håll och ev böja dit med och sen åter.
Det förutsätter ju dock att man testat byta ställning/böjning på rakt/böjt spår utan att påverka mer än det.
 
Jag tog för givet att du började lära in i skritt. Det verkar inte vara så?
Nä, jag har börjat i trav, eftersom hon har skitsvårt att skritta på tygeln mer än väldigt korta sträckor, hon liksom ålar lätt omkring i skritt. Så jag har puttat på traven ganska bra, men haft planen att ha väldigt lite tvärning. Först i öppna, sen liten volt, hålla kvar bakdelen innanför spåret med ytter. Så fort jag lämnat volten blir det galopp. Gör jag det från skritt blir det också galopp. Men jag ska börja med bara att ställa åt olika håll.
 
Ok, jag tyckte du skrev att du tog tillbaka benet såhär (sorry citat)



Så jag trodde att du hade hästen formad efter en volt, sedan tar du tillbaka ytterskänkeln, ännu mer, -så baken inte ska gå ut på spåret (dvs även trycker lite med den) och då fattar hon galopp. Det låter precis som vad jag gör för att få min medishäst att fatta galopp efter en volt, han är tränad att fatta för ytterskänkel.

(faktum är att de flesta ridskolehästarna kan jag också få att fatta galopp på det viset. Dock inte privathästen jag lånade ett par lektioner där jag hade problem med öppna och innerskänkeln. Han fattar bara för extremt lätt tryck med innerskänkeln lite fram, eller säkert sitsen för sin ägare.)

Varje gång det har gått åt helskotta öppna/sluta saker för mig så har det varit för mycket hjälper inte för lite.

(Nu kanske jag slänger in världens konstigaste kommentar, men ev kan man kanske också ignorera galoppen och ändå köra på med slutan? Sluta i galopp är väl ganska normalt?)
Bibehållen ytter då. Jag skänklar inte till med ytter. Men det klart allt rör sig ju mer eller mindre, hästen uppfattar det definitivt som en rejäl ytterhjälp=galopp för henne. Försöker jag bibehålla ytterhjälpen i galopp, så får jag en gunghäst i tre galoppsteg, sen bryter hon av. Hon är inte så stark, eller så börjar hon byta hej-vilt.
 
Nä, jag har börjat i trav, eftersom hon har skitsvårt att skritta på tygeln mer än väldigt korta sträckor, hon liksom ålar lätt omkring i skritt. Så jag har puttat på traven ganska bra, men haft planen att ha väldigt lite tvärning. Först i öppna, sen liten volt, hålla kvar bakdelen innanför spåret med ytter. Så fort jag lämnat volten blir det galopp. Gör jag det från skritt blir det också galopp. Men jag ska börja med bara att ställa åt olika håll.
Är du säker på att du inte ändrar hjälpgivning eller sits när du går ut från volten? Känns ganska ologiskt att hon köper hjälperna på volt men direkt missuppfattar samma hjälper bara för att ni går från böjt till rakt spår. Du kanske omedvetet ger en lite starkare hjälp i riktningsbytet?
 
Nä, jag har börjat i trav, eftersom hon har skitsvårt att skritta på tygeln mer än väldigt korta sträckor, hon liksom ålar lätt omkring i skritt. Så jag har puttat på traven ganska bra, men haft planen att ha väldigt lite tvärning. Först i öppna, sen liten volt, hålla kvar bakdelen innanför spåret med ytter. Så fort jag lämnat volten blir det galopp. Gör jag det från skritt blir det också galopp. Men jag ska börja med bara att ställa åt olika håll.

Som sagt - ta ner det till skritt.
Det blir överkurs att börja i trav och om hästen inte är van/utbildad att jobbas allmänt i skritt så är det inget du vill/bör hoppa över heller i sammanhanget :)

Det viktiga i grunden fö är ju när du ska lära in att det blir balans i rörelsen . Det gäller ju allt du vill lära in dessutom :)
 
@Blandrastik Jag hade börjat att rida skänkelvikning ett par gånger på den linjen du vill rida slutan, för att du ska få in sidförandet i kroppen. Sen när du går in i en sluta ska du absolut inte ha ytterskänkeln längre bak än i skänkelvikningen, du ska ha mindre tvärning i slutan än i skänkelvikningen. Så mitt tips är att smyga till skänkelvikningen till en sluta genom att ställa om och böja i rörelseriktningen i tvärningen. Just för att du skriver att skänkelvikningar inte är ett problem.
 
Jag har samma problem, sluta längs med långsidan är skitsvårt. För mig hjälper det att höja innerhanden något. Då får jag en svag ställning i rörelseriktning med rumpan innanför, det svåra för mig är att nöja mig med tre steg och rida framåt igen.
Problem två är att ytter betyder galopp, så jag har tränat på att skritta på mindre volt och kunna röra benen utan att de betyder något. Inte på något sätt likna galoppskänkeln, men jag måste kunna röra mig i sadeln utan att det blir rivstart framåt.
 
Jag tycker ofta det är lättast att lära in skänkelvikning först, t ex om man rider skänkelvikning längs med långsidan med huvudet mot väggen och bakdelen innanför spåret. När man hittar ett bra flyt där så kan man mjuk och försiktigt ställa om hästen och så blir det sluta i princip. Funkar även med skänkelvikning på diagonalen, då ställer man bara om mitt på diagonalen.
 
Nä, det är jag inte. Men jag tror inte det. Möjligen att jag rätar upp mig och tittar så långt bort jag kan för att inte få en vinglig linje.

Ett tips, när hästen fattar galopp, lägg en volt och vänta tills du får trav igen och gör om när du kommer till långsidan. I och med volten så behåller du formen/böjningen men det blir lättare för hästen att hålla den, sen när du går ut på långsidan igen blir lite svårare. Så småningom kanske du får några steg i trav på långsidan och innan hästen fattar galopp igen lägger du en volt. Så bygger du på antal steg på långsidan successivt. Hästen vet att det snart blir en volt och lite "lättare" då känner den sig kanske mer motiverad att behålla formen fler och fler steg i trav.

Du kan med fördel börja i skritt så hästen förstår övningen och vad den går ut på. Rid en volt, sen några steg sluta längs långsidan, lägg en volt igen, några steg sluta längs långsidan, lägg en volt, osv. Sen när du gör övningen i trav kommer hästen kanske ihåg upplägget och behåller traven mer villigt.
 
Ett tips, när hästen fattar galopp, lägg en volt och vänta tills du får trav igen och gör om när du kommer till långsidan. I och med volten så behåller du formen/böjningen men det blir lättare för hästen att hålla den, sen när du går ut på långsidan igen blir lite svårare. Så småningom kanske du får några steg i trav på långsidan och innan hästen fattar galopp igen lägger du en volt. Så bygger du på antal steg på långsidan successivt. Hästen vet att det snart blir en volt och lite "lättare" då känner den sig kanske mer motiverad att behålla formen fler och fler steg i trav.

Du kan med fördel börja i skritt så hästen förstår övningen och vad den går ut på. Rid en volt, sen några steg sluta längs långsidan, lägg en volt igen, några steg sluta längs långsidan, lägg en volt, osv. Sen när du gör övningen i trav kommer hästen kanske ihåg upplägget och behåller traven mer villigt.
Ska prova! :)
 
Jag tycker ofta det är lättast att lära in skänkelvikning först, t ex om man rider skänkelvikning längs med långsidan med huvudet mot väggen och bakdelen innanför spåret. När man hittar ett bra flyt där så kan man mjuk och försiktigt ställa om hästen och så blir det sluta i princip. Funkar även med skänkelvikning på diagonalen, då ställer man bara om mitt på diagonalen.
Som jag har lärt mig (på min gata i stan) så är hästen rak i kroppen vid skänkelvikning och böjd i slutan. Den kan ju vara så att jag måste börja med en rakare häst. Eller tvärtom, att jag börjar med böjningen och inget annat.....hmmm.

Ghaaa, krånglar nog till det och hoppehästen gissar hejvilt vad jag vill...tur de är snälla.
 
Som jag har lärt mig (på min gata i stan) så är hästen rak i kroppen vid skänkelvikning och böjd i slutan. Den kan ju vara så att jag måste börja med en rakare häst. Eller tvärtom, att jag börjar med böjningen och inget annat.....hmmm.

Ghaaa, krånglar nog till det och hoppehästen gissar hejvilt vad jag vill...tur de är snälla.

Ja naturligtvis ska hästen var böjd och ställd i rörelseriktningen i en sluta. Men det är ju inte böjning/ställning du har problem med-det är sidförande skänkel som gör att du får galopp. Så kan du flytta åt sidan i skänkelvikning så kan du flytta i en sluta utan att det blir galopp :p.
 
Som jag har lärt mig (på min gata i stan) så är hästen rak i kroppen vid skänkelvikning och böjd i slutan. Den kan ju vara så att jag måste börja med en rakare häst. Eller tvärtom, att jag börjar med böjningen och inget annat.....hmmm.

Ghaaa, krånglar nog till det och hoppehästen gissar hejvilt vad jag vill...tur de är snälla.
Jaa, krångla inte till det nu. :p Jag tänker att utgår du från en volt så behöver du varken böja eller flytta någon kroppsdel, du bara bibehåller "voltformen" men fortsätter rakt fram några steg. Iom att du tänker volt igen snart så kommer både du och hästen sluta tänka att ni måste ändra på nåt så fort ni kommer ut på långsidan och "frustreringen" kanske försvinner av sig själv. Men det kan ju bero på flera saker sånt här så du får prova dig fram. Skänkelvikning är ju väldigt lösgörande också.
 
Som jag har lärt mig (på min gata i stan) så är hästen rak i kroppen vid skänkelvikning och böjd i slutan. Den kan ju vara så att jag måste börja med en rakare häst. Eller tvärtom, att jag börjar med böjningen och inget annat.....hmmm.

Ghaaa, krånglar nog till det och hoppehästen gissar hejvilt vad jag vill...tur de är snälla.
Du behöver börja med ställningen, i början klarar de ju inte att varken tvära fullt eller ha korrekt böjning :)
 
Som jag har lärt mig (på min gata i stan) så är hästen rak i kroppen vid skänkelvikning och böjd i slutan. Den kan ju vara så att jag måste börja med en rakare häst. Eller tvärtom, att jag börjar med böjningen och inget annat.....hmmm.

Ghaaa, krånglar nog till det och hoppehästen gissar hejvilt vad jag vill...tur de är snälla.

Ja du har helt rätt men som en början tycker jag detta sättet funkat bra för mig för att liksom få in "snitsen" lite och sedan kan man finputsa mer efter hand.
 
Min fråga är; varför vill du rida sluta på en nybliven femåring?

Det är en ganska svår rörelse med stora krav på balans för både häst och ryttare. Kan du inte jobba med andra rörelser istället för att få resultatet du är ute efter? Öppna eller bogen in kan man rida väldigt tidigt. Man kan jobba med volter och skänkelvikning tills man känner att hästen klarar av att göra det med kvalité och bibehålla sin balans och takt både genom rörelsen och in och ut. Bakdelsvändningar är också ett bra sätt att lära hästen att forma sig i rörelseriktningen och där är det lättare för ryttaren att bibehålla vikten på insidan/med i rörelsen. När den gör det bra skulle skulle jag säga att hästen är klar för att börja jobba med slutor. :up:

Min häst kvalade till Falsterbo både som fem- och sexåring och jag började med slutor först någon gång under senhösten som femåring. Dock gjorde vi mycket öppnor och jobb med volter innan dess.
 
I min värd är " trimma " en häst att göra den mer lösgjord, inte promt lära in en massa rörelser. Och lösgjord för mig är både i sidorna och överlinjen.
Jag tror att dina häst är både för hög i formen och inte kan "töja" tillräckligt i sina sidor. Det finns helt enkelt ännu inte förmåga hos hästen att töja ut sig så som hjälpgivning vill och därför protesterar hästen och tar galopp vilket förstärker de korta linjerna i det läget.

Därför blir den "lätt upprörd" när du försöker göra en sluta ( hur man nu ens kan tänka tanken att börja träna sluta i Msv C svåra och mkt knepiga linje), att i det läget som @Fiador föreslår, att fortsätta "nöta" på samma linje med samma moment-ja det är enligt mig faktiskt inte hästvänligt.

Jag skulle-precis som @AW skriver jobba med annat så hästen innan man börjar med sluta och ffa en så svår linje vara mer klar med eftergift i sidor och överlinje, så förmågan i hästens kropp finns innan rörelsen börjar tränas.
 
I min värd är " trimma " en häst att göra den mer lösgjord, inte promt lära in en massa rörelser. Och lösgjord för mig är både i sidorna och överlinjen.
Jag tror att dina häst är både för hög i formen och inte kan "töja" tillräckligt i sina sidor. Det finns helt enkelt ännu inte förmåga hos hästen att töja ut sig så som hjälpgivning vill och därför protesterar hästen och tar galopp vilket förstärker de korta linjerna i det läget.

Därför blir den "lätt upprörd" när du försöker göra en sluta ( hur man nu ens kan tänka tanken att börja träna sluta i Msv C svåra och mkt knepiga linje), att i det läget som @Fiador föreslår, att fortsätta "nöta" på samma linje med samma moment-ja det är enligt mig faktiskt inte hästvänligt.

Jag skulle-precis som @AW skriver jobba med annat så hästen innan man börjar med sluta och ffa en så svår linje vara mer klar med eftergift i sidor och överlinje, så förmågan i hästens kropp finns innan rörelsen börjar tränas.
Oj oj oj, vad du tar i. En volt är knappast Msv C nivå och att fortsätta något/några steg i den "formen" längs långsidan är heller knappast heller Msv C nivå. Inte kan hästen heller vara särskilt stel och ha svårt att "töja sig" eftersom den inte behöver ändra på "böjningen" alls utifrån volten som jag utgår ifrån att hästen kan "böja sig" efter. Storleken på volten och tvärningen på sluta-stegen är anpassningsbart.

Sluta är egentligen inte en "svår" rörelse, det är gymnastik som är till för att just mjuka upp och balansera/koordinera bakbenen så att dom blir starkare. Ett bra komplement till öppna som ju faktiskt är "samma" form fast med fokus på det andra bakbenet. Man behöver inte rida dessa övningar med särskilt höga krav på samling, och/eller i någon hög fart, skritt är en mycket bra och effektiv början, man övar bara på att flytta vikt och lära hästen koordinera sin kropp och sina bakben och inte nödvändigtvis en förberedelse för något särskilt "program" i tävlingsdressyr.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
984
Senast: Amanda_F
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 414
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 459
Senast: Ramona
·
Ridning Hej! Har hittat liknande trådar men ingen som har riktigt samma problem som jag. Jag rider en kallblodstravare som jag precis börjat...
Svar
7
· Visningar
1 097
Senast: lytesout95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp