Hur liten häst är dumt att köpa?

Dorinda

Trådstartare
Jag har börjat leta efter ny häst. Men hur liten är dumt att köpa? Tanken är att tävla lite hoppning och fälttävlan(just nu på nivå 1m, men planen är ju givetvis att bli bättre). Jag är 184 cm lång och har långa ben, väger 62kg, i dressyren spelar det ingen roll, då är jag bekväm även på ponny, men i hoppningen, när blir det ett problem att hästen är för liten?

Min förra häst var stor och grov +170cm, så nya hästen ska vara mindre, men gör jag det onödigt svårt om jag köper en häst på tex 155cm?
 
Sv: Hur liten häst är dumt att köpa?

Det beror på vilken nivå du siktar på och naturligtvis på hästen, för 120+ krävs lite mer galopp då distanserna blir svårare/kortare men det finns 155-hästar som har lättare för sig än 175-hästar.
 
Sv: Hur liten häst är dumt att köpa?

Jag tänkte mer i relation till min längd, är det något problem att jag är 3dm längre än hästen är hög? Jag har låååånga ben.
 
Sv: Hur liten häst är dumt att köpa?

Nu är det ju kanske en smaksak, men jag som är ca 170 lång och väger fluga, känner mig väldigt obekväm på hästar under 165 cm.
Givetvis så beror det ju mycket på hur hästen är byggd och viljan hos hästen, men jag personligen rider hellre en lite för stor häst än en av mindre storlek.
Så mitt svar till dig är att köpa större! Speciellt om du vill komma högre i klasserna.


sen är det ju så att en häst som är över 160 cm är lättare att sälja och man får mer pengar för dem än om den är under 160 cm om du skulle vilja sälja framöver. Känns som folk drar öronen till sig när de går ner åt 160 och under:crazy:
 
Sv: Hur liten häst är dumt att köpa?

Ja, min lilla racer på 158 cm som jag hade tidigare hade inte gillat en så lång ryttare och då var han ändå av ponnymodell.
Jag hade köpt en häst runt 170 om jag var du.
 
Sv: Hur liten häst är dumt att köpa?

Jag tycker att det beror på hästen, om den känns stor eller liten helt enkelt.
Jag är 178 och har (än så länge) en halvblodshäst på 163 som jag absolut inte är för stor på men jag hade aldrig skaffat mig en fullblodshäst i den storleken utan då hade jag siktat på 168 - 173 ungefär.

Jag har tidigare tävlat två hästar på 156 och de var väldigt olika stora att sitta på, den ena av lite äldre modell som kändes lagom och den andra 50% fullblod och kändes som ett russ.

Jag skulle inte i dina kläder gå under 160.
 
Sv: Hur liten häst är dumt att köpa?

Du är ju väldigt lång så inte en häst under 170cm tycker jag! Viktmässigt kan du ju rida vad som helst ner till ponny men för hästens skull (ja, för balansen!) så MINST 170cm! Gärna högre än så! :)
 
Sv: Hur liten häst är dumt att köpa?

Det beror också mycket på hästen, hur den är byggd och hur den bär upp dig. Det kan kanske bli svårt att få till ett bra skänelläge om du är långbening.
 
Sv: Hur liten häst är dumt att köpa?

Jag är 180 cm lång och trivdes allra bäst på en av skolans hästar (när det kom till hoppning nu alltså) som låg på 166 cm. Nu var han ganska "lätt" i framdelen och hade huvudet rätt högt innan hinder ( så kändes lite större) Var lite ponny känsla ändå dock och trivdes väldigt väl med det, han var så lätt reglerad och kunde lätt klämma in 0,5 galoppsprång om avståndet blev fel eller för den delen stäcka på sig lite och hoppa av tidigare. En riktigt smidig studdsboll! haha

Så hittar man en mindre häst som är lätt att reglera både framåt och bakåt så ser inte jag något problem med det. Men i ditt (vårt) fall hade jag inte gått under 163-164 cm.

Men en bjässe på 175+ behöver du verkligen inte! om det inte är så att du nu hittar en sådan som passar dig perfekt :)

Ska luska fram bilder, har också långa ben men hade inga problem alls med att få till ett bra skänkelläge.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur liten häst är dumt att köpa?

*kl*

Bara nyfiken på varför ni alla rek häst över 170cm?? Jag anser inte att hästar över 160cm är för små för någon vuxen människa och rek en +170cm häst till en lång tjej som knappt väger något och som dessutom inte vill ha en så stor häst känns bara konstigt.

Tycker faktiskt att de allra flesta hästar på den nivån som ts söker ligger runt 165cm och det tycker jag borde vara helt tillräckligt i storlek.
 
Sv: Hur liten häst är dumt att köpa?

Det är väl ungefär två som svarat att hon behöver 170+...
 
Sv: Hur liten häst är dumt att köpa?

Som flera andra sagt så beror det helt på hästen. Det beror ju helt på hur hästen än byggd, det finns hästar på 155 som ser helt proportionerlig ut med en lång ryttare, medans en häst på 165 ser jätte liten ut. :)
Mitt 4 åriga fullblod är ca 160-163 nånstans och jag är 175, tycker inte hans känns liten alls.
 
Sv: Hur liten häst är dumt att köpa?

Jag håller med! Hellre en något "mindre" häst runt 165 tex.
Ingen mening att köpa en bjässe bara för att du är lång, se på de flesta männen som rider och är runt två meter;)
Jag är själv ganska lång, 176cm cirka, jag har haft hästar mellan 160-178. Den starkaste och mest svårridna var 161... Så det beror mycket på hästen också!

Sen finns det så många andra parametrar som ska stämma när man letar häst, så jag hade inte hakat upp mig på mankhöjden;)
 
Sv: Hur liten häst är dumt att köpa?

*kl*

Jag är 180 lång med långa ben.
När jag letade häst, så sa jag att hästen ska vara minst 165 mkh.
Åkte och provred en som sades vara 165.
Kändes bra och hästen bar upp mig väldigt bra!
På besiktningen sen visade det sig att den bara 162.

Men det märks verkligen inte. Den är byggd på så sätt att den bär upp mig bra.
Storgalopperad och har placeingar på 1,35 hoppning

941865_530605416985704_185383034_n_zpsc6474397.jpg
[/URL][/IMG]

 
Senast ändrad:
Sv: Hur liten häst är dumt att köpa?

Häng inte upp dig på mankhöjden!

Jag är 180 lång och enligt min erfarenhet handlar det inte alls om själva mankhöjden. Jag känner mig mer lagom i storlek på nuvarande medryttarhästen som är 161 i mankhöjd än på min förra medryttarhäst som var 170 i manken. Det beror helt på hur hästen bär upp ryttaren :) Så häng inte upp dig på mankhöjden utan provrida och känn efter!

En tidigare medryttarhäst var ca 155 och han bar mig utan problem MEN jag kände mig lång. Så jag drar min gräns på 160 ungefär ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur liten häst är dumt att köpa?

Tack för alla svar, intressant att höra hur ni resonerar.

Det jag är lite rädd för är att köpa en häst som känns ok nu och när jag kommer uppåt i klasserna känns för liten. Målet är ju att vara ett team iaf 20år!
 
Sv: Hur liten häst är dumt att köpa?

Borde inte vara något problem dock, varför skulle en högre häst vara en bättre "team mate" allt handlar om kemi.

Hittar man rätt häst kommer man utvecklas tillsammans och få en häst som gör allt för en!

Btw:
Mig på en häst på 163 cm
197149_204664679557189_5481272_n.jpg


Häst på 165 cm
45164_148037765219881_7999573_n.jpg


Ponny på 147 cm! och ja jag är 180 cm som sagt :D
45164_148037771886547_4426859_n.jpg


Så beror jätte mycket på hur hästen är byggd :)
 
Sv: Hur liten häst är dumt att köpa?

Beror väl som tidigare talare sagt på hur hästen är byggd, är själv 171 lång och väger 60-62 kg. Min häst är ca 157 och bär upp mig bra.

Dock är det viktigt att se till vilken galopp hästen har i den storleken, min lilla dam har ingen stor galopp och det är svårt för mig att rida på en kombination med henne och få henne att räcka ut över b-hindret, så beror väl lite på vilken nivå man vill lägga sig, för mig som tycker det är kul att åka runt och hoppa på lägre nivå är hon super men för att komma upp lite i klasserna (120+) skulle hon behöva en bättre galopp. Sen finns det såklart många exempel på små hopphästar som fixar det alldeles utmärkt!
 
Sv: Hur liten häst är dumt att köpa?

Min lilla tant har ibland svårt att få plats mellan A och B i kombinationer,
Jag får ofta trycka av henne tidigare på A för hon ska komma bra på B
 
Sv: Hur liten häst är dumt att köpa?

KL

Jag och min häst:

hoppa614.jpg


Men Gud vad jag såg liten ut där.

Tar en till:

20130803_191619_17.jpg


Hästen är 163 cm och jag är 181 cm, vill inte ha en nå större häst :angel:

Men det är jag det. :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
548
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 123
Senast: WBanna
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 038
Senast: Cambrie
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 736
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp