Hur lugnt behöver jag ta det?

Fislisa

Trådstartare
Min häst blev opererad den 17 september för lösa benbitar i båda haser. Det gjordes även ett litet titthål i vä kota där hon har en förändring för att se om det gjorde skada på brosket i leden. Och det såg fint ut. Hon var inte halt
Min häst blev opererad den 17 september för lösa benbitar i båda haser. Det gjordes även ett litet titthål i vä kota där hon har en förändring för att se om det gjorde skada på brosket i leden. Och det såg fint ut. Hon var inte halt eller besvärad av benbitarna öht, utan opererades för att dom satt dumt till i leden. Operationen gick jätte bra och hon har mått bra sen dag 1. Enda problemet jag har haft är de där jäkla bandagen. Hur jag än gjorde så kasade dom ner. Och jag upptäckte till slut att det var hon som bet i dom och drog ur bomullen. Det resulterade i skavsår ovanför haserna och fram på ena kotan. Det är läkt och fint nu. (Förutom att hon är vit där nu)

Efter två veckor skulle hon börja skrittas för hand. Började med 5min och hon var galen. Så hon fick lugnande ett tag innan hon blev något sådär sansad. Ökade med några minuter per dag och gick till slut 45-60 min. Efter totalt 6v kunde hon börja tränas försiktigt. Jag fortsatte att skritta för hand och började longera några min, och ökade någon min per gång. Två veckor efter det började jag rida korta stunder, skrittade för hand 10min, red 10min sedan skritt för hand 10min två dagar i veckan. Resten av dagarna skritt för hand i skog och mark. Jag har efter hand ökat tiden då jag rider, och nu rider jag 30min i trav och galopp med skritt pauser. På stora vägar typ runt spåret i hela ridhuset, tempoväxlingar och halvhalter. Hon jobbar på fint och känns hur bra som helst.

Min fundering är när jag kan börja RIDA! Hon går i form och framför skänkeln, men när kan jag börja rida volter, mindre vägar etc? Det har alltså gått 13veckor sen op.

Jag är väldigt rädd om min häst och vill absolut inte rida för hårt. Hon är född 2010.
Ursäkta långt inlägg :)
 
Arbeta på böjt spår och volt?
Målet är att starta en LB:2 första mars, är det rimligt?

Kliniken gav ett schema som jag har följt fram till hon kunde börja tränas, och det har gått 8veckor efter det nu. Enligt kliniken ska hästen vara i "normal" träning 8v efter op. Jag har tagit det lugnt och fint, det jag blir osäker på är när man ska börja med mer avancerat liksom. Man kan väl inte bara hux flux börja rida skänkelvikning och hoppa liksom :)
 
Arbeta på böjt spår och volt?
Målet är att starta en LB:2 första mars, är det rimligt?

Kliniken gav ett schema som jag har följt fram till hon kunde börja tränas, och det har gått 8veckor efter det nu. Enligt kliniken ska hästen vara i "normal" träning 8v efter op. Jag har tagit det lugnt och fint, det jag blir osäker på är när man ska börja med mer avancerat liksom. Man kan väl inte bara hux flux börja rida skänkelvikning och hoppa liksom :)

Du kan lätt starta en LB i mars, det är helt rimligt. Jag tycker att du kan börja rida mer "på riktigt" nu, men gör som du har gjort med allt det andra; börja lite försiktigt och öka på mer och mer efter hand.
 
Varannandags-ridning är ju ett sätt att inte överanstränga så här i början, varannan dag lite mer "ordentlig" ridning och sen varannan dag skritt. Sen två dagar ridning och en dag skritt, typ. Självklart med upptrappningar, men det förstår du såklart själv :)
 
Jag har kört typ var tjedjedag ridning nu, ridit första dagen, skritt för hand dag två och vila dag tre.
Men tänkte snart börja rida varannan dag, rida ut också för än så länge rider jag i ridhus och skrittar för hand i skogen.

Jag red henne igår och lade till mer tempoväxlingar och halter, även lite tempoväxlingar i galoppen. Hon känns helt fantastisk! :D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 129
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 970
Senast: tuaphua
·
L
  • Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 144
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 861
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp