Bukefalos 28 år!

Hur mäta bomvidd??

C

Comprende

Då jag endast sysslar med körning så undrar jag hur man mäter bomvidden på en sadel?
Jag har en sadel på gång i 17" men hur mäter man allt annat för att vara säker på att den passar hästen?
Kan inte prova då sadeln finns ca 40 mil ifrån.
 
17" är nog snarare sittsens storlek än sadelns bomvidd. Hemma hos oss har vi en förjäkla tur, för valbo ridsport har tagit in en ny sadel typ och med den så fick dom med en väldigt enkelt "maskintillverkad bomvidsmått" som man enkelt kan kompiera av om man vill, så den tog jag och lånade hem.
här på buke så finns det en tjej som har kompierat av den, hon heter beastiebabe, så du kanske kan fråga henne om det går att läga in en bildlänk som har en naturlig storlek :)
 

Liknande trådar

Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
678
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Är på jakt efter en dressyrsadel till vår c-ponny. Han har idag en prestige versailles 16" bomvidd 33 som ligger bra. Vad ska jag leta...
Svar
1
· Visningar
465
Senast: ako
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 692
Senast: caballus
·
Utrustning Har kollat på en pessoa sadel 16 tum, sitter bra på hästen och sätet är bra för mig men stropparna är för korta och eh gjord på 130 är...
Svar
8
· Visningar
763
Senast: Sorgsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • The Eras tour Stockholm
  • SD:s trollfabrik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp