Hur många dagar i veckan samt hur gamla...

Fenestra

Trådstartare
Har några frågor till er kring hur ni rider/tränar era dressyrhästar?

Jag skulle vilja veta hur många dagar i veckan ni rider era hästar samt hur många pass dressyr , hur många utritter och hur många "annat"? Vore intressant att veta hur gamla era hästar är också :)
För att grotta ner sig lite mer, hur ser en vecka ut då ni har tävling, speca gärna om ni gör annorlunda om ni gör en eller fler starter samt om det är fler tävlingsdagar än en. :)

Har gjort ett igångsättningsschema för mina och tanken är gå två vila en gå tre vila en ev får de gamla gå två vila en och sen gå två vila två.. Exakt hur arbetet ska läggas upp får jag kika närmare på alt eftersom de är mer igång..
 
Har några frågor till er kring hur ni rider/tränar era dressyrhästar?

Jag skulle vilja veta hur många dagar i veckan ni rider era hästar samt hur många pass dressyr , hur många utritter och hur många "annat"? Vore intressant att veta hur gamla era hästar är också :)
För att grotta ner sig lite mer, hur ser en vecka ut då ni har tävling, speca gärna om ni gör annorlunda om ni gör en eller fler starter samt om det är fler tävlingsdagar än en. :)

Har gjort ett igångsättningsschema för mina och tanken är gå två vila en gå tre vila en ev får de gamla gå två vila en och sen gå två vila två.. Exakt hur arbetet ska läggas upp får jag kika närmare på alt eftersom de är mer igång..

Kraftigt överväxt korsningsponny f. 2002 med artros i höger bakkota/nedersta hasled som han haft problem av i omgångar, samt röntgenförändringar i hov-och kronled på samma ben som hittills inte märkts i praktiken. Utbildad MsvC dressyr men kan endel högre rörelser också. Tränas med mig på ca. LA nivå, tävlas på främst LB nivå. Min dressyrläromästare kort och gott!

Såhär kan två typiska veckor se ut.

Tävlingssäsong
Måndag: Vila/kortare promenad i skogen.
Tisdag: Dressyrpass på banan.
Onsdag: Dressyrpass på banan.
Torsdag: Tömkörning i skogen - dock inte helt kravlöst ändå.
Fredag: Dressyrträning.
Lördag: Tömkörning på banan/väldigt lätt pass på dito.
Söndag: Tävling.

Icke tävlingssäsong
Måndag: Vila/kortare promenad i skogen.
Tisdag: Dressyrpass på banan.
Onsdag: Tömkörning på varierande plats.
Torsdag: Dressyrpass på banan alt. Dressyrträning.
Fredag: Bomjobb/markarbete på banan.
Lördag: Tömkörning i skogen - dock inte helt kravlöst ändå.
Söndag: Dressyrpass på banan.

Sen varierar jag lite från vecka till vecka, särskilt när det inte är tävlingssäsong. Dock har jag som grund att komplettera dressyrjobbet med framförallt tömkörning - då H.H har fallenhet för det och vi tycker det är kul. Sen lägger vi in bomjobb/markarbete ibland, men han blir lätt pigg och överexalterad, så gör inte det så ofta, då den energin ibland kan "sitta kvar" till dagen efter.
 
Jag rider fem dagar i veckan, oftast blir det fyra pass dressyr och ett ut. Sedan kan det såklart variera, det händer att jag rider över bommar, tömkör eller jobbar från marken. Så här har det sett ut de senaste fem åren. Min häst är en SWB född 07, köpte honom som föl. Vi debuterade Int. A förra helgen. Vi har gjort nio starter i år och endast en start per dag men två dagar i rad vid ett par tillfällen.
 
Jag rider oftast 5 pass i veckan, kanske ett av passen på bana, resten i skogen eller på fälten (nu när det är mörkt blir det kanske 2 pass på ridbanan, men jag äger pannlampa så det funkar att rida ut).

Nu tävlar jag inte denna hästen (än), men jag hade ungefär samma upplägg när jag tävlade. För egen del har jag svårt att komma på hur jag ska variera jobbet på en bana om jag gör det för ofta. Men det är antagligen för att jag inte är van vid det.

När jag tränar för tränare så bara lägger jag in det passet i vår vanliga lunk. Förr tränade jag två dagar i veckan, nu blir det kanske en gång var tredje vecka. När jag tränade oftare blir det skogsridning i stort sett alla pass mellan träningarna.
 
Jag och min häst (new forest född 2010, tävlar mot stora) rider enbart ut i brist på ridbana. Rider ungefär fem pass i veckan, promenerar en dag och så vilar hon helt en dag. Lullar inte bara runt i skogen, utan "dressyrrider" även om det är i naturen. Tävlingarna har gått bättre i år än tidigare när vi hade tillgång till paddock.

Tävlar lätt C-lätt B, nosar på rörelser ur lätt A hemma.
 
@Fenestra har sett tråden sen du startade den - tror du fått lite låg respons pga att ämnet avhandlats i så många trådar sen tidigare osv :) men förstår att det är svårt att söka på osv för så specifik är inte sökfunktionen här :)
 
Femårig D-ponny, inriden i februari.
En typisk vecka ser ut såhär:
Måndag: vila
Tisdag: uteritt i alla gångarter
onsdag: pass på banan i alla gångarter
torsdag: uteritt i alla gångarter
fredag: skritt
lördag: markarbete
söndag: pass på banan i alla gångarter, ofta en sväng ut först
 
Glömde svara på frågan om tävlingsvecka. Jag startar två klasser samma dag för att hästen inte kommer till sin rätt riktigt i första klassen. Vill rida igenom henne ordentligt dagen innan, och lägger gärna veckans vilodag tidigt den veckan för att minimera "spökbeteende" kopplat till vilodagen. Om tävlingen är på söndagen kan jag exempelvis ta vilodag på tisdag, sen rida rejäla pass fram till och med lördag. Sen brukar vi promenera dagen efter (måndag i det här fallet) och så vilar hon helt dagen efter. Provade att ta det lugnt/vila sig i form dagen innan först (funkade absolut bäst på min förra häst) men den här behöver ridning innan. Mest för det mentala.
 
Arbetar 6 dagar i veckan. 3-4 pass på bana, 2-3 pass tömkörningen på bana och ute.
Tävling och träningsvecka ser likadana ut. Tävlar MSV B. Häst född 2007.
Ställer ALDRIG in hästen innan ev problem är lösta och hästen lösgjord. Om det tar 30 min ena dagen så hurra tar det längre en annan dag så får det göra det.
 
Fröken är utanför hagen 7 ggr/vecka. Fröken är 9 år och går framförallt som dressyrhäst. Basschemat ser ut som nedan men blir ibland lite ändrat, på vintern spelar mörker och underlag in en del. Då kan en "uteritt i alla gångarter" bli utbytt mot tex en skritttur + lösspring i manegen. Jag försöker rida ut "till ankorna" innan pass på banan, det tar ca 30 min i skritt och är en lagom uppvärmningsrunda. Är hästen väldigt pigg/spooky kan jag ibland ta det som avskrittning istället. Eller både ock. På vintern blir det lite mer sällan pga jag ibland inte orkar fippla med reflexer.

4 pass på banan (2 dressyr, 1 hopp, 1 tömkörning)
3 pass ut (2 alla gångarter, 1 enbart skritt [blir ibland promenad])

Är det tävlingsvecka ser jag till att två dagar innan tävling blir det uteritt i alla gångarter och dagen innan blir det jogging, antingen på töm eller uppsuttet. Fröken har typ oändligt med energi, så jag behöver egentligen inte spara på den, men detta upplägg verkar ge en kontaktbar häst på tävlingsplatsen.
 
Håller ju på att sätta igång den ena efter fyra månaders vila pga skada. Började i mitten av september och hon promenerades för hand första fyra veckorna och har successivt ökat belastningen. Nu arbetas hon 5-6 dagar/vecka varierat med tömkörning, uppsutten ridning i ridhus, turer i skogen som handhäst och uppsuttna turer i skogen. Som mest går hon 60-70 minuter ute med mest skritt och lite trav alt 30 minuter ridhus med ca 10-12 minuter trav/galopp. Hon är f-07 och har tappat väldigt mycket muskler på den här vilan.

Den andra går oftast 5 dagar/vecka, ibland 6. Gör aldrig veckoschema mer än att jag anpassar ridningen och vilodagar inför tävling/träning. Blir oftast två dressyriga pass, ett tömkörningspass och resten ute i skogen och ev lite hoppning. Denna är f-03 och på LB-nivå.

Jag är usel just på att göra fasta scheman. Gillar inte att känna mig tvingad att göra nåt specifikt utan anpassar mig väldigt mycket efter väder, hur jag jobbar och hur jag mår. Skriver däremot alltid upp på en whiteboard i stallet vad hästarna gjort så får en enkelt en tydlig översikt om det är något som glömts, om de gått tillräckligt osv.

Så här skriver jag upp i stallet. Här tex så när v8 var ifylld så raderar jag v7 och skriver upp v9 där. Tycker det ger bäst översikt att ha två veckor ist för bara en.
23755540_10212924512859476_4836904390539020094_n.jpg
 
Håller ju på att sätta igång den ena efter fyra månaders vila pga skada. Började i mitten av september och hon promenerades för hand första fyra veckorna och har successivt ökat belastningen. Nu arbetas hon 5-6 dagar/vecka varierat med tömkörning, uppsutten ridning i ridhus, turer i skogen som handhäst och uppsuttna turer i skogen. Som mest går hon 60-70 minuter ute med mest skritt och lite trav alt 30 minuter ridhus med ca 10-12 minuter trav/galopp. Hon är f-07 och har tappat väldigt mycket muskler på den här vilan.

Den andra går oftast 5 dagar/vecka, ibland 6. Gör aldrig veckoschema mer än att jag anpassar ridningen och vilodagar inför tävling/träning. Blir oftast två dressyriga pass, ett tömkörningspass och resten ute i skogen och ev lite hoppning. Denna är f-03 och på LB-nivå.

Jag är usel just på att göra fasta scheman. Gillar inte att känna mig tvingad att göra nåt specifikt utan anpassar mig väldigt mycket efter väder, hur jag jobbar och hur jag mår. Skriver däremot alltid upp på en whiteboard i stallet vad hästarna gjort så får en enkelt en tydlig översikt om det är något som glömts, om de gått tillräckligt osv.

Så här skriver jag upp i stallet. Här tex så när v8 var ifylld så raderar jag v7 och skriver upp v9 där. Tycker det ger bäst översikt att ha två veckor ist för bara en.
23755540_10212924512859476_4836904390539020094_n.jpg

Vilken bra tavla, så enkelt och så bra översikt den ger!
 
Sommarmånaderna (alla månader när man hinner rida när det är ljust undrer veckorna) rider jag på banan typ... nån gång i veckan kanske. Varannan ibland. När det är tävlingsveckan går han ett träningspass två dagar innan och nåt lätt joggpass dagen innan tävling.
Ett pass i veckan på töm, minste ett pass är klättring eller bommar/hoppning, ett pass kondition med intervaller, resten är uteritter i varierad terräng eller längre skrittpass när han vilar. Nu under vintern är det kanske 2-3 pass i veckan i ridhus så han ska få röra sig ordentligt de perioder när det inte finns bra underlag ute, annars är det pannlampa och ut i skogen ändå.

Blir inte så mycket på töm på vintern, känns ovärt att åka till ridhuset mitt i natten (får inte tömköra när det är lektioner) för att tömköra och vi har bara utebana vid stallet.
 
Är medryttare sedan 8 år på en KWPN (TP)-valack född -99, man kan väl säga att han är en hobbyhäst med inriktning dressyr. Har tävlat honom lokalt upp till LB, utbildad MSV. Fick en rejäl överbelastningsskada vänster fram i februari -17, med inflammation hovled och kronled (och man fann artros där oxå). Såg väldigt osäkert ut ett tag i våras/början på sommaren, men han har kommit tillbaka fint och det är vi glada för. :love:

Jag rider mellan 2-3 ggr/vecka, och då blir det uteritt eller dressyr på bana/ute på åker. Har sporadiskt tömkört honom, skulle vilja komma igång med detta mer men jag har lite mentala spärrar sen i februari då det var han skadade sig (han blev rädd och kom lös för mig på en frusen bana)...

Ungefär en genomsnittsvecka nu; 3 uteritter och 2 pass på bana. Uteritterna snittar på ca 1,5 tim och passen på banan mellan 40-60 min.
Under tävlingssäsong så kanske det blev ett mer pass på banan, att han då gick 6 dagar/vecka. Vi får se, kanske kanske om allt känns bra så blir det en sista tävlingssäsong i vår innan han pensioneras. :)
 
Nu håller jag på att sätta igång min efter två månaders skada. (1 månad skritt) men en vanlig vecka kan se ut såhär
10 årig valack.
Måndag: jogging 30 min ridhus
Tisdag: lättare dressyr 45 min
Onsdag: träning
Torsdag: skritt i skogen/vila
Fredag: jogg i ridhuset/bommar
Lördag: rida ut
Söndag: vila/skritt i skogen
 
Försöker rida/motionera varje dag, kan ibland bli vila nån dag i veckan pga mig. Normal vecka blir det 4-5 dressyrpass på bana, rider ut 1-2 pass och ett pass från marken eller lugn barbackaridning. Passen kan bli allt mellan 30-90 min (exklusive fram och avskrittning för hand), passar på och skuttar lite hinder om någon annan har plockat fram när jag rider. Men rent tekniskt ser jag varje pass som dressyrpass oavsett. Alltid lika mån om att (försöka) jobba i balans och vettig form vad vi än gör. Varierar intensitet och längd, lite kortare pass när vi försöker tänja lite mer på styrkegränserna, varvat med längre pass då jag antingen har fler/längre pauser eller jobbar mer i "komfortzonen" formmässigt.

Tycker faktiskt mer om att rida på bana än rida ut. Trots fantastiska ridvägar i nya stallet :love: men ser det dels som nyttig miljöträning och nyttigt att jobba på annat underlag. Märker ingen skillnad alls på motivation eller energi hos gräddponnyn utifrån hur ofta vi rider ut heller.

Tävlar inget så behöver inte förhålla mig till det. Gissar att vi (han iaf) motsvarar La, dvs tränar egentligen bara simpel grundridning + skolorna. Ponnyn är ikapp (förbi?) mig själv utbildningsmässigt nu, så jobbar enbart på att stärka vidare i grunderna tills jag har råd att träna för tränare.

Edit; Grädden är född 2001, varit hopponny tills jag köpte honom i februari 2016.
 
Senast ändrad:
Jag rider tre ggr i veckan. Oftast onsdag, lördag, söndag. Övriga 4 dagar vilar hästen helt och hållet, utevistelse 12 timmar om dagen.
Onsdagen försöker jag mest tänka att jag ska lösgöra hästen, samt helt enkelt motionera henne.
Lördagen rider jag ofta ut en sväng och avslutar med dressyrarbete på lämpligt fält eller ridbanan. Avslutar med lägre form i galopp och trav. Söndagen ibland ridbanan. Försöker göra lite tempoväxlingar och samla henne lite så hon får ta i. Delar ur program. Sen avslut med lägre form i galopp och trav. Kan bli att jag rider ut den här dagen istället, då kör jag lite skolor och övergångar och försöker samla henne kortare sträckor, så det blir ändå ett ganska arbetsamt pass.
Jag tränar sällan för tränare, men nu senast sa tränaren att hästen såg finare ut nu än tidigare i höstas, hon tyckte att hästen hade utvecklats, så något måste jag ju ha gjort rätt i alla fall.
Framförallt tycker jag det känns bra att bara en kväll i veckan rida i mörker. Jag har lyckats få in flera fullträffar med ridning i blåst och regn (som om inte mörker räcker..) men då det bara är en kväll i veckan känns det inte så motigt.

Det här är ju inget optimalt upplägg (tror jag) för att utveckla en häst för tävling utan en lösning som gör att jag känner att ridningen fortfarande är rolig och givande. Det fanns en tid (ganska många år) då jag red minst en häst om dagen, ibland två. Jag vill inte tillbaka dit just nu i alla fall.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 377
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 767
Senast: ako
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 849
Senast: Solstig
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 082
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp