Hur många dagar lämna 5,5 åring...

Jag skulle inte gjort det. Mina tva äldsta är 7 och snart 9, dom hade säkert klarat det bra men inte jag. Skulle inte vilja att dom akte iväg en vecka med deras pappa heller, inte för att jag inte litar pa honom utan för att jag skulle saknat dom alldeles för mkt.

Men i eras fall skulle jag testa mer pa hemmaplan innan jag skulle lata barnet aka utomlands.

När tänker du att du ska klara dig utan barnen? Jag tycker att det känns otroligt begränsande för dina barn och de är ju faktiskt ganska stora.
 
När tänker du att du ska klara dig utan barnen? Jag tycker att det känns otroligt begränsande för dina barn och de är ju faktiskt ganska stora.

Självklart skulle dom stora få åka iväg om dom ville även om jag skulle tyckt att det var jobbigt. Men jag skulle inte släppt iväg dom om dom själva var osäkra som i ts fall, framförallt inte så långt bort.

Mina barn har bara sovit borta ngn enstaka natt och vi har aldrig varit ifrån varandra mer än en dag så en vecka direkt skulle bli mkt direkt tror jag även om dom är "stora".
 
Självklart skulle dom stora få åka iväg om dom ville även om jag skulle tyckt att det var jobbigt. Men jag skulle inte släppt iväg dom om dom själva var osäkra som i ts fall, framförallt inte så långt bort.

Mina barn har bara sovit borta ngn enstaka natt och vi har aldrig varit ifrån varandra mer än en dag så en vecka direkt skulle bli mkt direkt tror jag även om dom är "stora".

Jag tycker fortfarande att det är märkligt. Åker inte barnen på skolutflykt med övernattning? Läger med sin sport/hobby? Semester hos en vän eller släkting?
 
Jag tycker fortfarande att det är märkligt. Åker inte barnen på skolutflykt med övernattning? Läger med sin sport/hobby? Semester hos en vän eller släkting?
Jag förstår inte vad som är märkligt.
Vi har inte haft behov av att låta dom sova borta och dom har aldrig bett om det.
Skolutflykt med övernattning kommer i fjärde klass, vänner och släktingar bor alla nära (eller väldigt långt bort).
 
Jag förstår inte vad som är märkligt.
Vi har inte haft behov av att låta dom sova borta och dom har aldrig bett om det.
Skolutflykt med övernattning kommer i fjärde klass, vänner och släktingar bor alla nära (eller väldigt långt bort).
Det är en del av att växa upp och utvecklas att klara sig på egen hand. Det är en bra träning att sova över hos släktingar där det är tryggt. Att åka på fotbollsläger eller klassresa eller en kompis är en större påfrestning då man vill hålla skenet uppe för kompisar om man blir ledsen och vill åka hem.
 
Jag tycker fortfarande att det är märkligt. Åker inte barnen på skolutflykt med övernattning? Läger med sin sport/hobby? Semester hos en vän eller släkting?

Men är det verkligen vanligt med övernattningar med skola/sporter/hobbys innan ~mellanstadieåldern? Jag kan inte minnas det från min egen barndom och har inte sett det hos mina barn heller (äldsta går i ettan och en kompis till honom berättade här om dagen att de kommer att sova över i skolan i fyran).

Och rörande semester hos vän/släkting, så beror det ju rimligtvis på vad man har för släkt och vänner. Vi har ingen som ”lånar” barn på det sättet och därmed är det längsta barnen varit borta utan någon av oss föräldrar en övernattning, oftast för att vi har haft behov av barnvakt.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Min snart 7-åring hade varken velat eller fått åka så länge. Hon sover hos mormor en gång i veckan men hade inte velat åka bort med henne heller. Hon hade garanterat inte klarat av det psykiskt i dagsläget. Nu finns det separationsångest pga plötsligt avliden pappa hos henne, men jag vet faktiskt ingen av hennes klasskompisar som inte är van vid växelvis boende som skulle klara det.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Träffar andra vuxna gör dom ju hela dagarna i skolan/förskolan.
Det kan säkert var "nyttigt" att sov hos släktingar, vi brukade turas om att sova hos mormor när jag och mina syskon var små, inte för att bli självständigare men hos mormor blev vi bortskämda och fick göra allt precis som vi ville.

Men för det krävs en släkting att "låna ut" barnen till, det har vi ingen. Barnen är hos svärmor en eftermiddag i veckan och dom har åkt på ngn dagsutflykt men hon har aldrig frågat om barnen vill sova över där.
 
Men är det verkligen vanligt med övernattningar med skola/sporter/hobbys innan ~mellanstadieåldern? Jag kan inte minnas det från min egen barndom och har inte sett det hos mina barn heller (äldsta går i ettan och en kompis till honom berättade här om dagen att de kommer att sova över i skolan i fyran).
Ja, åtminstone var det så för mig. Det var höjdpunkterna, jag var med i scouterna och vi hade en övernattning per termin (åk 2+3) och när man gick på mellanstadiet så var det en veckas sommarläger + 2-3 helger per termin. Pingslägret var på 3 dagar. Vad jag vet så har kåren liknade övernattningar fortfarande. Klasskompisar var på fotbollsläger och rödakorsläger och liknade.

Det är på samma vis fortfarande. Det börjar med enstaka övernattningar i de lägre årskurser och när folk kommer upp på mellanstadiet så är det även längre aktiviteter som sommarläger. Då är det bra att ha tränat lite redan.
 
Men är det verkligen vanligt med övernattningar med skola/sporter/hobbys innan ~mellanstadieåldern? Jag kan inte minnas det från min egen barndom och har inte sett det hos mina barn heller (äldsta går i ettan och en kompis till honom berättade här om dagen att de kommer att sova över i skolan i fyran).

Och rörande semester hos vän/släkting, så beror det ju rimligtvis på vad man har för släkt och vänner. Vi har ingen som ”lånar” barn på det sättet och därmed är det längsta barnen varit borta utan någon av oss föräldrar en övernattning, oftast för att vi har haft behov av barnvakt.

Jag kan bara tala utifrån mig själv och min dotter. Jag sov över hos släktingar och vänner från pytteålder. Samma sak med min dotter. I min dotters förskoleklass vet jag att barnen sover över hos varandra.
Övernattning med någon hobby har hittills inte varit aktuellt men jag skulle inte se några bekymmer med det heller.
 
Träffar andra vuxna gör dom ju hela dagarna i skolan/förskolan.
Det kan säkert var "nyttigt" att sov hos släktingar, vi brukade turas om att sova hos mormor när jag och mina syskon var små, inte för att bli självständigare men hos mormor blev vi bortskämda och fick göra allt precis som vi ville.

Men för det krävs en släkting att "låna ut" barnen till, det har vi ingen. Barnen är hos svärmor en eftermiddag i veckan och dom har åkt på ngn dagsutflykt men hon har aldrig frågat om barnen vill sova över där.

Jag har försökt räkna ut hur många min dotter har sovit över hos. Jag är inte helt säker men gissningsvis runt 15 stycken. Och det är definitivt inte bara släktingar, tvärtom. (Det är en unge som älskar att umgås med människor och hon har en morsa som tycker att hon ska få göra just det.)
 
Testa en längre period hos dom, funkar det inte ens 3 dagar så kommer inte flera funka. Funkar det 5 dagar hos dom skulle jag säga ''Självklart vad roligt att du vill med morföräldrarna!''

Funkar det inte skulle jag försöka satsa på nästa år. Uppmuntra till att sova borta, hos dom och hos vänner. Jag tror det är begränsande senare i lågstadiet med att knyta an till vänner om man inte klarar att sova borta. Det gjorde vi iallfall när jag gick i skolan.
 
Vi känner inte ens 15 personer som vi/barnen skulle umgås med dagtid utanför skolan än mindre sova hos.

Vi lever helt enkelt olika typer av liv.
 
Ja, åtminstone var det så för mig. Det var höjdpunkterna, jag var med i scouterna och vi hade en övernattning per termin (åk 2+3) och när man gick på mellanstadiet så var det en veckas sommarläger + 2-3 helger per termin. Pingslägret var på 3 dagar. Vad jag vet så har kåren liknade övernattningar fortfarande. Klasskompisar var på fotbollsläger och rödakorsläger och liknade.

Det är på samma vis fortfarande. Det börjar med enstaka övernattningar i de lägre årskurser och när folk kommer upp på mellanstadiet så är det även längre aktiviteter som sommarläger. Då är det bra att ha tränat lite redan.

Okej, då har vi olika upplevelser, eller så kanske vi precis befinner oss i brytpunkten med äldsta barnet. Fast vi är engagerade som ledare i hans aktiviteter, så han får dras med oss även om så skulle vara fallet ;)
 
Jag förstår inte vad som är märkligt.
Vi har inte haft behov av att låta dom sova borta och dom har aldrig bett om det.
Skolutflykt med övernattning kommer i fjärde klass, vänner och släktingar bor alla nära (eller väldigt långt bort).
För oss i min familj/släkt har det i de senaste två generationerna blivit en del resande för barnen i lite olika konstellationer, just därför att släktingar bor rätt långt bort.

Jag bode tex någon vecka i taget hos mina morföräldrar i Danmark från det jag var rätt liten, och min son reste tillsammans med sin mormor till Costa Rica för att hälsa på min syster när hon bodde där. Sonen var ungefär 10-11 år då. Och han hade varit i Danmark flera gånger tillsammans med min mamma innan dess. Nästa sommar hoppas jag få ha min åttaårige systerson hos mig ett tag, han bor i Hongkong.

Jag har alltid tänkt mig att det är just barn i familjer där de vuxna är geografiskt spridda, som reser mest som små och i sällskap av olika släktingar vid olika tillfällen. Jag har också alltid tänkt på det som en av de roliga sakerna med att ha en geografiskt spridd släkt. Att släktingar bor i olika länder osv, bör ju vara vanligare nu än när jag var liten, dessutom.
 
Jag kan bara tala utifrån mig själv och min dotter. Jag sov över hos släktingar och vänner från pytteålder. Samma sak med min dotter. I min dotters förskoleklass vet jag att barnen sover över hos varandra.
Övernattning med någon hobby har hittills inte varit aktuellt men jag skulle inte se några bekymmer med det heller.

Jag vet ingen av de barn som i samma klass som sonen som sover över hos vänner (även om jag naturligtvis inte har koll på alla). Och jag vet flera som först i förskoleklass började bli bekväma med att ens leka hemma hos ”okända” familjer (och med okända menar jag då familjer som inte är släkt eller familjens vänner).

Övernattningar hos släkt känns som en annan grej, där har jag alltifrån vänner där mor- och farföräldrar gärna tar initiativ till övernattningar och annat till de som ställer upp som barnvakt vid behov men som annars nöjer sig med att träffas hela familjen några timmar.
 
Jag vet ingen av de barn som i samma klass som sonen som sover över hos vänner (även om jag naturligtvis inte har koll på alla). Och jag vet flera som först i förskoleklass började bli bekväma med att ens leka hemma hos ”okända” familjer (och med okända menar jag då familjer som inte är släkt eller familjens vänner).

Övernattningar hos släkt känns som en annan grej, där har jag alltifrån vänner där mor- och farföräldrar gärna tar initiativ till övernattningar och annat till de som ställer upp som barnvakt vid behov men som annars nöjer sig med att träffas hela familjen några timmar.

Nu kan ju iofs släktingar vara mer främmande för barn än familjens vänner men okej.
Ser jag tillbaka till när jag var liten tänkte jag nog aldrig en enda gång att det var jobbigt att vara hemma hos "främmande". Jag är rätt säker på att min dotter själv aldrig har reflekterat över att man skulle kunna ha hemlängtan. Kanske är hon och jag två unika individer på den fronten men det känns inte riktigt så :)
 
Nu kan ju iofs släktingar vara mer främmande för barn än familjens vänner men okej.
Ser jag tillbaka till när jag var liten tänkte jag nog aldrig en enda gång att det var jobbigt att vara hemma hos "främmande". Jag är rätt säker på att min dotter själv aldrig har reflekterat över att man skulle kunna ha hemlängtan. Kanske är hon och jag två unika individer på den fronten men det känns inte riktigt så :)
Men du måste ju förstå att långt ifrån alla funkar så? Jag har alltid avskytt att vara borta hemifrån, gör det fortfarande. Tycker inte ens om att åka till Stockholm över dagen ensam.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 272
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 042
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 391
Senast: Habina
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 642
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp