Hur många hästar per år får man sälja?

Warfang

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder: Hur många hästar per år får man sälja som privatperson?

Någon som har koll?

Är det enklare regler om båda parter är privatpersoner än om man som säljare är registrerad företagare?

Har funderat länge över det här...

Tacksam för alla svar!!
:bow::bow::bow:
 
Sv: Hur många hästar per år får man sälja?

Du kan väl egentligen få sälja 1000 hästar om året om du vill, det skattemyndigheten kan vara intresserad av är ju hur mycket pengar som är inblandat snarare än antalet hästar.

Om du säljer i egenskap av privatperson så gäller skadeståndslagen men om du säljer som företag så gäller konsumentköplagen - olika lagar men du kan fortfarande ställas till svars för vad du säljer oavsett om du säljer som privatperson eller som företag.

Skattetekniskt brukar det vara en fördel att handla som företag, du har ju då lättare att göra avdrag för tex uppstallning m.m. och du kan dra av moms på tex foder och hovslageri.

I slutändan handlar det mest om hur mycket pengar det är inblandat, har du intäkter på över 30 000 per år bör du driva det som företag hellre än som privatperson.

Det är oftast lättast att sköta handlandet om båda parter är företag...
 
Sv: Hur många hästar per år får man sälja?

I slutändan handlar det mest om hur mycket pengar det är inblandat, har du intäkter på över 30 000 per år bör du driva det som företag hellre än som privatperson.

Det finns ju även ett krav på att varaktigt bedriva verksamheten. Säljer man alla 1000 hästarna på en gång och sedan inte tänker hålla på med vidare så finn inget underlag att starta företag.
 
Sv: Hur många hästar per år får man sälja?

Vad är paragraf 16-tillstånd då?

Funderat lite över det här då jag ska få eget stall inom snar framtid och att det hade varit en kul grej att hålla på med lite vid sidan av mitt vanliga jobb, men vill inte göra det som företag.

Så då borde man kunna sälja 3 hästar varje år utan att deklarera det som inkomst då...? Hur mycket man än säljer dem för?
 
Sv: Hur många hästar per år får man sälja?

Vad är paragraf 16-tillstånd då?
http://www.lansstyrelsen.se/vastrag...ar/Djurskydd/soka_tillstand/§16_tillstand.htm
Det har med djurskyddet att göra.

Så då borde man kunna sälja 3 hästar varje år utan att deklarera det som inkomst då...? Hur mycket man än säljer dem för?
Nej absolut inte.
Det blir inkomst av hobbyverksamhet och måste deklareras.
Vid 45 000:-/år så blir man momsredovisningsskyldig.
 
Sv: Hur många hästar per år får man sälja?

Hur gör folk som säljer sin bil för mer än 45 000 kr?

Eller om man säljer EN häst för 100 000 kr?
 
Sv: Hur många hästar per år får man sälja?

Hur gör folk som säljer sin bil för mer än 45 000 kr?
Det skall ju bli 45 000:- sedan man dragit bort inköpspriset.
Oftast så går ju bilar minus.
Men bilar räknas också på ett annat sätt och jag är inte så insatt där.

Eller om man säljer EN häst för 100 000 kr?
Om det är 100 000:- i vinst sedan man dragit av inköpspris och andra kostnader så skall man skatta för vinsten.
Så det är bra att ha kvar kvitton på uppstallning, foder, hovslagare, veterinärvård, tränare, kiropraktor o.s.v.
Oftast så blir det ju då inget kvar att skatta för.
 
Sv: Hur många hästar per år får man sälja?

Om du köper och säljer ett visst antal hästar behöver du ett s.k. 16 § djurskyddslagen tillstånd från Länsstyrelsen. Ring och fråga Länsstyrelsen i ditt län så kan de hjälpa till att avgöra om du behöver tillstånd och hur du söker det. Det är kostnadsfritt att ansöka.
 
Sv: Hur många hästar per år får man sälja?

Som Strajder var inne på så är det ju också frågan om varaktigheten i det hela... tex så kan en förening sälja "fika" i samband med en tävling utan att skatta = engångsevenemang medans samma förening kan åka på att skatta när dom har cafeteriaverksamhet 7 dagar i veckan (Jo då, föreningar kan visst åka på att betala skatt för varaktig försäljning fast att dom är idiella).

Antal hästar är egentligen mest bara intressant när det gäller §16 tillstånd, och där är det ju frågan om man har flertalet hästar stadigvarande uppstallade eller om man har sin huvudsakliga inkommst från hästarna.
Säljer du 5 hästar per år men aldrig har fler än 3 hästar uppstallade så behövs förmodligen inget §16 tillstånd.

Jag skulle rekommendera att du driver det som företag om du har tänkt att gå med vinst, det är enklare plus att du kan kvitta förluster i företaget mot inkommst från jobbet under de 5 första åren med maximalt 100 000 per år - kravet är att du kan uppvisa någon form av intäkter och att du verkligen planerar att gå med vinst framöver.

M.a.o så kan du ju få tillbaka upp till 500 000 på jobbskatten fördelat på 5 år under uppstarten av företaget - så generöst är det inte om man inte har det som företag... dock så ska alla företag drivas i vinstsyfte - man får alltså inte driva ett företag där man målmdevetet går in för göra förluster.

Du har ju förmodligen kostnader i uppstartskedet med att renovera stallet, fixa i ordning stängsel, inköp av maskiner (du behöver ju kunna skotta snö, underhålla hagar, lyfta rundbalar etc.).

Vinstmarginalerna på det mesta med hästverksamhet är så små att du inte kan stå med tummen mitt i handen och vara tvungen att leja bort minsta småjobb....

Det finns egentligen ingen anledning att inte driva det som företag om du inte har några skumraskaffärer för dig eller planerar att gå minus på verksamheten.
 
Sv: Hur många hästar per år får man sälja?

Om man säljer 4 eller fler hästar perår så måste man ha §16 tillstånd.

Och det räcker med skokartongs-bokföring för att dra av kostnaderna.
 
Sv: Hur många hästar per år får man sälja?

Man ska dock observera att rubriken för paragraf 16 är "Tillståndsplikt för viss djurhållning".

Om man lyckas med konststycket att sälja hästar utan att faktiskt hantera djuren (=ren mäklartjänst) så är det tveksamt om tillstånd enligt denna paragraf krävs. Det är dock ett extremfall.
 
Sv: Hur många hästar per år får man sälja?

Förmedling av hästar "mäklartjänst" är inte tillståndspliktigt.
Det står det uttryckligen på SJV's webplats.
 
Sv: Hur många hästar per år får man sälja?

Om man säljer 4 eller fler hästar perår så måste man ha §16 tillstånd.

Och det räcker med skokartongs-bokföring för att dra av kostnaderna.

Så du menar att om man har 3 st boxar med inackorderingar behövs inget tillstånd... om inte någon av dom flyttar därifrån i juni och det flyttar in en ny i juli för då måste man ha tillstånd helt plötsligt ? Som stallägare hanterar du ju då 4 hästar på ett år - men inte mer än 3 åt gången.

Du kan dra av för kostnader i skokartong... men du kan inte kvitta förluster i företaget mot inkommst av tjänst i uppstarten utan företag (100 000 per år i 5 år är ju faktiskt en del pengar), du kan inte dra av för moms, du kan inte använda vinst från hästförsäljning för att rusta upp taket på stallet utan måste skatta bort den, etc.

Kort sagt så är det förmånligare att driva det som företag i de allra flesta fall.
 
Sv: Hur många hästar per år får man sälja?

Men hur vet myndigheten hur mycket man gått vinst på hästen då? Håller de koll på pengaflödet på mitt konto? Måste jag ta med de, säg 100 000 kr i deklarationen? Förlåt mina dumma frågor, men har ingen riktig pejl på det här.

Bilar får man ju sälja 6-7 st per år innan man klassas som bilförsäljare. Och inte kan man som köpare komma där efter tre år och klaga på bilen och få ut en ny ;)

Intressant det här! :bump:
 
Sv: Hur många hästar per år får man sälja?

Så du menar att om man har 3 st boxar med inackorderingar behövs inget tillstånd...
Precis så.

om inte någon av dom flyttar därifrån i juni och det flyttar in en ny i juli för då måste man ha tillstånd helt plötsligt ? Som stallägare hanterar du ju då 4 hästar på ett år - men inte mer än 3 åt gången.
Försäljning är /år men "samtidigt förvarar eller utfodrar fyra eller fler hästar, till exempel hyr ut boxplatser i ett stall."
http://www.sjv.se/amnesomraden/djur...etermedhast.4.4b00b7db11efe58e66b8000332.html


... men du kan inte kvitta förluster i företaget mot inkommst av tjänst i uppstarten utan företag (100 000 per år i 5 år är ju faktiskt en del pengar),
Det kan bli sämre totalt sett i längden då avdragen inte är lika mycket värda mot tjänst som mot inkomsten av verksamhet.


Kort sagt så är det förmånligare att driva det som företag i de allra flesta fall.
Jag tror att det alltid är det i samtliga fall faktiskt.
 
Sv: Hur många hästar per år får man sälja?

Bankerna redovosar ju hur mycket pengar du har på dina konton för skattemyndigheten.
Och du kan behöva redovisa varifrån du har fått dessa.
Annars så kan de få för sig att skönstaxera dig och det kan bli dyrt.
 
Sv: Hur många hästar per år får man sälja?

Om skattemyndigheten misstänker dig går dom ju in och kollar på dina konton... och numera så vill banken ha redogörelse för varifrån pengarna kommer ifrån om man lämnar in större belopp i kontanter.

Vill du vara hemlig så blir det till att ta kontanter som sedan grävs ner under en gran i skogen - och hoppas på att ingen skvallrar.

Efter 11 september så vart det väldigt mycket svårare att smyga med pengar...
 
Sv: Hur många hästar per år får man sälja?

Har faktiskt aldrig varit med om att banken frågat var pengarna kommer ifrån eller vart dom ska. Trots hantering av ganska stora summor.
 
Sv: Hur många hästar per år får man sälja?

Det vet jag har inträffat - i synnerhet när min sambo skulle lämna in 100 000 i kontanter :D.

Även vid lägre summor som sådär en 20 000 har banken velat veta varifrån pengarna kommer.

Jag tror att gränsen går vid 10 000, men skulle man komma drällande med 9999 varje arbetsdag i 2 veckors tid så skulle dom nog också reagera...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 097
Senast: Zpunk
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 768
Senast: ako
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 173
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp