Hur många i ridhuset på lektion?

detordnarsig

Trådstartare
Ni som rider på ridskola, hur många är ni på varje lektion? Hur stort ridhus/ridbana rider ni på då? Är det hästar eller ponnyer, eller blandat? Hur långa är era lektioner?
 
Ni som rider på ridskola, hur många är ni på varje lektion? Hur stort ridhus/ridbana rider ni på då? Är det hästar eller ponnyer, eller blandat? Hur långa är era lektioner?

Det har varit olika på olika ställen där jag jobbat.

1) Max 8 elever i de vanliga grupperna (specialgrupperna var 6 elever). Ridhuset 20x40, paddocken större. Blandat ponnyer och hästar. Lektionerna var 60 min. inklusive upp- och avsittning.

2) Max 10 elever per grupp (specialgrupper 8 elever). Ridhus 20x40, 30x40 eller 20x60, utebanan större. Ponnyer och hästar uppdelat, hästarna gick aldrig i 20x40-ridhuset. Lektionerna 50 min. inklusive uppsittning.

3) Max 6 elever per grupp. Ridhus 20x40 eller två större paddockar att välja på. Hästar och ponnyer blandat, men mestadels c-ponnyer - små hästar. Lektionen 45 min. inklusive uppsittning.
 
På klubben jag red så var ridhuset 21,5x83m, varje normal grupp (inte hopp eller dressyrspecial) hade max 8 elever, man höll till på halva ridhuset och sen fick privathästägare rida på andra sidan så länge det inte var uppbokat för lektioner på båda sidor. Ponnysar eller hästar berodde på vad det var för grupp som red. Dock ingen skillnad på antalet i gruppen. Normala lektioner är 50 min.

Finns även dressyrbana ute och hoppbana, vet dock inte måtten.
 
När jag red lektioner (80-90-talet) var vi max 6 st per grupp och en häst- och en ponnygrupp samtidigt i ridhuset (20 x 60 m). De delade av ridhuset på mitten med koner. Lektionerna var 60 minuter.
Nu har samma ridskola ett ridhus till (ca 24 x 70 m) så de har/hade en grupp per ridhus. I de mer avancerade grupperna kan de vara fler än 6 st samtidigt. Länge sen jag höll till där så vet inte exakt hur det är nu men när jag red privathästar så fick vi aldrig rida i ridhusen eller på ridbanorna samtidigt som det var lektioner.
 
Ett par år sedan jag sist red på ridskola (en medelstor sådan) men då var vi 10 st i manege 20x40 m, eller i paddock c:a 40x80 m. Red 1 tim, storhäst och ponny blandat.
Dessförinnan (på den riktigt stora ridskolan) var vi 12 st i manege 20x40 m eller lika stor paddock. Red 1 tim, endast storhäst.
 
Ridskolan jag var på fram tills två år sedan är en stor klubb med många ridande. Vi hade max 10 elever/grupp (man kan betala bort så många platser man känner för och då delas de avgifterna på alla i gruppen), ridhuset var drygt 20*knappa 40 m då det är avdelat och ena delen används för privatryttare och en riktigt stor utebana och ytterligare en paddock på 20*60 m.

Mestadels var det uppdelat ponny och storhäst men det fanns hästar på knappa 160 cm som fick gå med ponnyerna/barnen då de passade för det samt hade ett långsamt tempo så man inte red ikapp dom andra ändå. De avancerade/satsande ungdomarna fick rida blandat ponny/storhäst om man hade längden för det. Längden på lektionen är 60 min för de mer rutinerade, 45 min och 30 min teori varannan gång för nybörjare men som ändå har kommit en bit och sen 30 min ridning+30 min teori varje vecka för de absoluta nybörjarna :)
 
När jag gick på ridskola, en stor sådan, så var vi glada ifall vi var under 12 stycken i en 20*40 manege. Nu när jag haft egen häst och mestadels ridit ensam i maneger så förstår jag verkligen inte hur jag kunde tycka det var okej att vi var så många. Speciellt med tanke på hur dyrt det var.
 
Ridskolan jag var på fram tills två år sedan är en stor klubb med många ridande. Vi hade max 10 elever/grupp (man kan betala bort så många platser man känner för och då delas de avgifterna på alla i gruppen), ridhuset var drygt 20*knappa 40 m då det är avdelat och ena delen används för privatryttare och en riktigt stor utebana och ytterligare en paddock på 20*60 m.

Mestadels var det uppdelat ponny och storhäst men det fanns hästar på knappa 160 cm som fick gå med ponnyerna/barnen då de passade för det samt hade ett långsamt tempo så man inte red ikapp dom andra ändå. De avancerade/satsande ungdomarna fick rida blandat ponny/storhäst om man hade längden för det. Längden på lektionen är 60 min för de mer rutinerade, 45 min och 30 min teori varannan gång för nybörjare men som ändå har kommit en bit och sen 30 min ridning+30 min teori varje vecka för de absoluta nybörjarna :)
Du menar alltså att tex fem ryttare kan "lägga beslag" på en grupp om de betalar för 10 ryttare?

Jag antar att alla måste vara med på det?

Väldigt intressant lösning.
 
Ni som rider på ridskola, hur många är ni på varje lektion? Hur stort ridhus/ridbana rider ni på då? Är det hästar eller ponnyer, eller blandat? Hur långa är era lektioner?

Vi är åtta stycken i min grupp och lektionerna är 50 min. Ridhuset är 80 × 25 m men vi delar det med en annan grupp och rider normalt bara på halva. På tidigare ridskola var vi tio elever som red i 45 min och ridbanan där var 20 x 60m.

Jag har alltid ridit stor häst (för lång för ponny) men det händer att någon av de kortare ryttarna i gruppen får sitta upp på ponnyerna i utbildningssyfte.
 
Senast ändrad:
Du menar alltså att tex fem ryttare kan "lägga beslag" på en grupp om de betalar för 10 ryttare?

Jag antar att alla måste vara med på det?

Väldigt intressant lösning.

Ridskolan jag red på förut har också en sådan lösning, tror upplägget är att det är lite billigare att betala bort en plats än om någon faktiskt rider och sedan får gruppen betala bort så många platser de vill om alla är med på det. (Och oftast blir det väl så att de som vill vara färre hamnar i samma grupper så det där med att alla ska vara med på det brukar inte vara ett problem tror jag)
 
Ridskolan jag red på förut har också en sådan lösning, tror upplägget är att det är lite billigare att betala bort en plats än om någon faktiskt rider och sedan får gruppen betala bort så många platser de vill om alla är med på det. (Och oftast blir det väl så att de som vill vara färre hamnar i samma grupper så det där med att alla ska vara med på det brukar inte vara ett problem tror jag)

Och där var det för att svara på frågan max 11 (10 nu, blev väl för trångt :p) elever per grupp på halva ridhuset, alltså som mest 22 (:eek::eek::eek:) ekipage i ridhus om 24x76 m. Dock sällan det var fullt så många, men ändå, som privatryttare tycker jag det är trångt med tre ekipage i (det visserligen väldigt lilla) ridhuset hemma :p
 
Ridskolan jag red på förut har också en sådan lösning, tror upplägget är att det är lite billigare att betala bort en plats än om någon faktiskt rider och sedan får gruppen betala bort så många platser de vill om alla är med på det. (Och oftast blir det väl så att de som vill vara färre hamnar i samma grupper så det där med att alla ska vara med på det brukar inte vara ett problem tror jag)
Kan ju bli lite galet sådant upplägg. Då kan det om det är mer rika betala bort många grupper, alltså lägga beslag på platser och dom som då inte har råd med att betala extra får inte rida. Tycker det bör vara mera lika när det kommer till ridskolor. Eller om det är en grupp och alla i gruppen vill betala mer för att förhindra att fler börjar i gruppen men en kanske inte har råd, då är ju risken stor att det blir lite utmobbning/dålig stämning om en hindrar gruppen från att få bli färre.

Känns inte som ett trevligt upplägg. Visst tyckte jag att det alltid var för många i grupperna på min ridskola då men det fanns även grupper där det var färre, specialgrupper osv som ifall man hade råd kunde få börja i. Men att grupperna så att säga själva får bestämma antalet, det känns inte som att det blir rättvist.
 
Om ni är intresserade av speciallösningar så har jag varit med i Akademikerryttarna som hyrde morgonlektioner med hästar + ridistruktör. Vi betalade terminsvis (på den tiden kom studielånet terminsvis, inte varje månad) och det var alltså vi själva som bestämde antal i varje grupp, vilka som fick rida i de olika grupperna och skötte resevsystem för att få in ersättare de gånger man inte kunde rida.

Jag tror att både ridskolan och vi var väldigt nöjda med systemet, billigare lektioner, små grupper med förhållandevis jämna ryttare på en oattraktiv tid. Förmodligen slet det mindre på hästarna att gå en extratimme tidigt på morgonen än att gå eftermiddag/kväll och vi fick ofta rida nyare hästar som inte var helt inskolade i verksamheten.

Jag har också varit med och bokat lektion för en "kompisgrupp" där vi hade en fast timme med tillgång till lektionshästar men där flera red privathäst om väglaget var OK. Det fungerade mindre bra eftersom ridskolan stoppade in extraelever lite då och då (oftast elever som inte riktigt var på vår nivå) och dessutom kom med krav på att vi skulle sälja en ryslig massa bigolotter och ha stalltjänst hela julhelgen "eftersom ingen hade gjort stalltjänsten". Detta var inget som överhuvudtaget nämnts när vi bokade in vår lektionstimme, bingolotterna slapp vi men vi gjorde några (illa organiserade...) stalltjänster. Vi höll väl på ett år, men när det allt som oftast dök upp en orutinerad elev i stället för den riktigt bra ridistruktör vi bokat (eller i alla fall en utbildad ersättare) tröttnade vi.
 
Du menar alltså att tex fem ryttare kan "lägga beslag" på en grupp om de betalar för 10 ryttare?

Jag antar att alla måste vara med på det?

Väldigt intressant lösning.

Precis så menar jag :) Sen i praktiken blev det väl tre grupper (en med satsande ungdomar, en med nybörjare och en med vuxna som var fortsättningsgrupp där man var riktigt duktiga) tror jag som hade sådana lösningar. Ca 300 elever per vecka rider på ridskolan vilket gör att det inte är många platser procentuellt som går bort. Oftast så är det så att de som vill rida färre i gruppen flyttas till en "max 6 st"- grupp när en plats blir ledig, inte ofta att man skapar en ny sådan grupp så att säga. Vet en nybörjargrupp med barn som betalade bort platser när några slutade till nästa termin för att barnen skulle få mer tid att lära sig (mittemellan "rida på riktigt" och ridlekis). Tycker ändå det är ett väl fungerande system även om jag endast ridit enstaka lektioner i en sån grupp. Alla får ut det de vill av sin ridning :)
 
På förra ridskolan var det max 11 i 20x40 ridhus eller på utebana som borde ha varit runt 20x60.
På nuvarande ridskolan vet jag inte vad max är men tror att vi som mest har varit fem ekipage på den tiden jag rider, på helgerna är det säkert något mer, banan är ungefär 20x40. Vi brukar vara 2-4 pers, blandat häst och ponny..
 
Vi är 5-6 i grupperna där jag rider med ett ridhus på 24x60. Finns lektioner som är 45 minuter och 1 timme med blandat ponny/häst beroende på längd hos de ridande.
 
På ridskolan där jag står är det max 4 per grupp. 20x40 ridhus tror jag. När ridskolan har lektioner får vi privat ryttare hålla oss på utebanan eller vänta tills det blir ledigt.
45 minuters lektioner.
 
Tror att vi som allra mest varit 7st på ridbanan (20x40). Känns väldigt trångt! Ridskolan har vanligtvis grupper på 4-5 elever, lagomt :).
 
Tack för alla svar!

Jag har inte ridit på ridskola på ca 20 år, så när jag började kolla runt blev jag ganska förvånad över hur många ryttare ridskolorna häromkring har på varje lektion. 10-12 personer är helt orimligt för mig, kan ju inte bli någon direkt ridning utan bara hålla sig undan...
 
Tack för alla svar!

Jag har inte ridit på ridskola på ca 20 år, så när jag började kolla runt blev jag ganska förvånad över hur många ryttare ridskolorna häromkring har på varje lektion. 10-12 personer är helt orimligt för mig, kan ju inte bli någon direkt ridning utan bara hålla sig undan...

Man vänjer sig och får lära sig att utnyttja luckorna, men jag håller med om att det är för lite plats för att få ut något vettigt.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
954
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Vad har ni för relation till ridskola? Jag letar ponny till min dotter och funderingarna kring min egna relation/inställning till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 618
Senast: ameo
·
Är det någon här som lånar ut sin (privat-)häst till en ridskola för lektionsridning eller turridning? Hur funkar det med försäkring...
Svar
1
· Visningar
714
Senast: ameo
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp