Hur många klasser på en unghäst

Sparky98

Trådstartare
Hej!
Jag har en treåring jag ägt sen han var 2½ och red in honom i höstas. Nu går han just nu på bete och tänkte att jag ska hoppa in honom i januari. Då jag vill kvala in till falsterbo nästa sommar för fyraåringar (går 100cm), tänke jag, på tävlingar, hur många klasser tycker ni man ska ta? En eller två? Tänker både för och nackdelar på de båda:
En klass fördelar:
Kortare dag
Inte lika mycket press på hästen

En klass nackdelar:
Man kan inte göra om och göra rätt

Jag vill ju inte pressa ut honom.. Funderar på att eventuellt Ta först debuten en klass (80cm), sen köra en 80 90 eller en 90 om det finns, och därefter gå antingen 90 eller 100 beroende på hur han går. 1m klasserna tänkte jag nog är bäst att köra ensamt eftersom han trotsallt bara är bäbis. :)
12716979_1593131757613269_703628952_n.jpg
 
Jag har ingen aning om hur kval till Falsterbo går till men jag brukar anmäla mina småttingar till två klasser. Går första rundan bra stryker jag mig från nr 2, går första rundan mindre bra har jag redan fått känna på var "problemet" sitter och kan gå in och jobba igenom det i nästa klass.
 
Jag hade aldrig startat en fyraåring (eller femåring) två klasser oavsett det är kval på G eller inte. Ser istället till att de är väl förberedda för tävlingsmomentet, att de har varit iväg på andra ställen tidigare, gått PnJ/PnR innan de kommer ut på riktig tävling. Hittills har jag inte haft någon häst heller som presterar bättre i andra klassen. Om de är tittiga och spända i första har de en tendens att ladda ur alldeles för mycket energi för att orka gå en andra runda. Tar en ändå ut dom andra rundan blir det då lätt att de antingen är övertrötta och ballar ur ännu mer, eller att de är snälla och går på vilja och då bränner en de på så sätt i stället. Naturligtvis finns det hästar som funkar jättebra med två klasser, men för mig är det mer undantag.
 
Jag håller med Fiorano här. Man vill inte trötta ut en unghäst och göra tävling till något överväldigande som bara är jobbigt. Se till att hästen är väl förberedd för uppgiften och rid en klass. Att kvala till Falsterbo är inte helt lätt, utan bör tas som ett delmål. Det är inte något värt att tävla ihjäl hästen för, hellre att den går 150 som 10-åring än 1 m i Falsterbo som unghäst.

Ett tips, fråga en unghästutbildare/ryttare som är erkänt duktig vad de tycker.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 992
Senast: mars
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 080
Senast: Cambrie
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 224
Senast: IngelaH
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 146
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp