Hur många MJ ?

Minelli

Trådstartare
På hur många MJ skulle ni lägga min häst ? Det är första året jag räknar foderstater och är därför lite osäker på hur mycker hon bör ha.
Hon väger ca 620kg, svårfödd.
Rids 5 dagar i veckan. 2 skogspass/konditions pass med 30% trav och 60% galopp. Ca 45 min. 2 dagar trimmning på marken ca 40 min. Mesta dels trav och galopp. 1 dag bommar och småhinder ska så småningom bli hoppass av dessa, ca 45 min.
Hon har tagit det väldigt lugnt hela hösten på grund av sjukdom, men sedan 2 mån så har hon ridit regelbundet och nu börjar hon komma upp i kondition.
 
Hur ser han ut i kroppen idag! Har han mycket muskler? Är han smal!
Jag skulle satsa på minst 100 Mj i alla fall!
Mitt vbl går på 140 Mj och hon är svårfödd, väger kanske runt 580 kr. Och rids lätt ca 5 dagar i veckan!
 
Hur mycket MJ får hon på nuvarande foderstat och hur ser hon ut på det?

mvh Jessica
 
Ja, om hon ser bra ut för övrigt så börja med ca 67 Mj= underhåll och arbetstillägg 25 % + ev 5 eller 10 % i svårföddhet. Blir ca 90 om du tar 10 i svårföddhetstillägg.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 116
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 193
Senast: Badger
·
Hästvård Har ett shettissto som för ett par veckor sen fick 40 graders feber och senare stapplig/styv gång med tydlig smärta i framdeln. Ingen...
Svar
19
· Visningar
1 671
Senast: Exit
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 575
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp