Hur många olika ryttare är "ok"

vinkelina

Trådstartare
pga graviditet har jag så smått få börja ge upp ridningen. Tanken var att att ta in en medryttare och jobba själv från marken. Nu känns de dock som att de inte kommer att fungera, jag får inte henne att jobba ordentlig vilket gör att hon samlar massa överskottsenergi. Tjeje som började hjälpa mig hinner bara två gånger i veckan. Har en kompis som sporadisk rider genom henne i utbildningssyfte, men blir mellan 1-3 gånger i månade just nu.

Är de dumt att ta in en andra medryttare som tar 2-3 gånger i veckan, eller blir de för mycket stress tror ni.

De tidigare ägarna var två familjer där i alla fall fem olika personer red henne (de hade 10 barn totalt och alla red väl någon gång i bland, men inte alla regelbundet)
 
pga graviditet har jag så smått få börja ge upp ridningen. Tanken var att att ta in en medryttare och jobba själv från marken. Nu känns de dock som att de inte kommer att fungera, jag får inte henne att jobba ordentlig vilket gör att hon samlar massa överskottsenergi. Tjeje som började hjälpa mig hinner bara två gånger i veckan. Har en kompis som sporadisk rider genom henne i utbildningssyfte, men blir mellan 1-3 gånger i månade just nu.

Är de dumt att ta in en andra medryttare som tar 2-3 gånger i veckan, eller blir de för mycket stress tror ni.

De tidigare ägarna var två familjer där i alla fall fem olika personer red henne (de hade 10 barn totalt och alla red väl någon gång i bland, men inte alla regelbundet)
Så länge kemin mellan häst och ryttare fungerar så ser jag inget problem med att vara flera medryttare på samma häst. När jag haft medryttarhästar så har vi alltid varit fler som ridit, och det har fungerat bra. Men det har varit väldigt snälla och trevliga hästar överlag som nog funkar med de flesta ryttare också. Det beror ju på hur din häst är. Prova och se hur det fungerar :)
 
Det beror på hur din häst är. Ridskolehästar och turridningshästar går ju med massor av olika människor hela tiden, men så är de ju utvalda för den uppgiften. En häst jag var medryttare på, hade också ytterligare en medryttare, förutom ägaren som red. Ibland red även en annan person i stallet. Det fungerade bra. Hästen var relativt ung och oskolad, men psyket var stabilt.
 
Jag har ofta haft 2 medryttare och så rider min man henne också så vi har varit 4 som ridit regelbundet och så någon annan då o då. Aldrig varit några problem. :)
 
Ser det bara som positivt (om det fungerar för hästen). Alternativet är ju för lite aktivering annars, känns som att det är en vanligare orsak till stress en en ny ryttare (om nu denna en en vettig sådan). Dessutom har hon sina rutiner och bas i dig stallet osv., det är inte 100 nya saker utan en.

Jag tror att många hästar bara mår bra av att få lite nya ryttare på sig ibland. Styrkor, svagheter, ojämnheter, nya insikter osv. Sedan menar jag inte att man ska kasta upp vem som helst på vilken häst som helst. Men generellt är det nog en bra sak om man tar hjälp av andra där det är lämpligt och behövs.

Tänk så istället, fungerar det gör du henne något gott!
 
Hon är ju hos tidigare ägarna vana med att många olika rider henne, så troligen går de bra. Men man måste ju alltid hitta nått att nojja sig över ;)

Måste försöka hitta någon som lite vågar lite mera, för hon skulle verkligen behöva ut på typ en timmes travlänkar för tillfället, och inte de i mommotrav
 
Två medryttare skulle jag tycka var okej.

Jag red en häst ett tag som hade väldigt många olika medryttare och det tyckte jag var dåligt, för den hästen verkade inte trivas med det och jag förstår inte varför man vill ha 5-10 ryttare på en häst. Men två medryttare vore väl en bra lösning om hästen har massor av energi :)
 
Låt hästen bestämma! Hittar du en till medryttare som du tycker funkar och hästen är nöjd med så ser jag inget problem i det. En del hästar har inte alls ont av olika ryttare, medans en del har det. Du känner hästen bäst, så tests och låt hästen säga sitt. :)
 
Jag kan inte förstå hur 2-3 olika ryttare skulle vara stressigt eller negativt för en häst...? Ser det snarast som att olika ryttare är bra på olika saker och därmed tränar hästen mer varierat än en enda ryttare gör.

Min dotter och jag har två hästar, och istället för att ha varsin så rider vi "växelvis" så att båda hästarna rids av oss båda ungefär lika mycket. Tycker det är jättebra då vi är olika som ryttare och tillför hästarna olika saker!
 
Min kompis var medryttare på en häst som reds av 3 personer, när detta av olika anledningar ökades på till 4 personer sade hästen till, alltså visade att den inte tyckte det var ok, och då minskade ägaren på antalet medryttare.
Så, testa och om det inte funkar så funkar det inte. Var dock tydlig med situationen för eventuell medryttare.
 
Jag tror att det är betydligt jobbigare för den som ska organisera det hela än för hästen. Trivs hästen med ryttarna ser jag inget problem i det hela. Stressen skulle väl i så fall kanske bli för att det är nya ryttare, men det går ju över fort, inte för att det är många. Hittar du någon bra är det väl jätteskönt att veta att hästen får den tid hon behöver :up:
 
Min kompis var medryttare på en häst som reds av 3 personer, när detta av olika anledningar ökades på till 4 personer sade hästen till, alltså visade att den inte tyckte det var ok, och då minskade ägaren på antalet medryttare.
Så, testa och om det inte funkar så funkar det inte. Var dock tydlig med situationen för eventuell medryttare.

Men var det antalet verkligen, eller att hästen inte passade ihop med ryttare nr 4? Den kanske hade sagt ifrån även om ryttare nr 4 varit den enda?
 
Hej!

Det beror helt på häst skulle jag säga. Min tjej har tydligt sagt ifrån att 2 är max, lägger vi på en till blir hon stressad med samtliga ryttare.

Vår store är också en sån som inte trivs med många ryttare, men han får acceptera att vi är 3 som rider (mestadels 2 dock).

Jag hade testat och sett om hästen gått med på det.

/Lavinia
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
2
· Visningar
379
Senast: Emma-pemma
·
Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 124
Senast: Dorinda
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 398
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 005

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp