Hur mildrar man svullna ben?

Status
Stängd för vidare inlägg.

bananabambi

Trådstartare
Jag är så extremt svullen. På mornarna kan jag knappt gå, känns som om benen är gjutna i cement. Tårna kan jag inte vicka på någon gång under dagen.

Fick rådet att använda stödstrumpor, vilket hjälper lite. Men svullnaden har då flyttat sig, till knäna och låren, och benen och fötterna är ändå svullna. Helt sjukt.

Jag samlar bara på mig mer och mer vätska, på en vecka går jag upp mellan 3-4 kilon :eek: (Har så gjort sedan tre veckor tillbaka) Är i v. 36.

Knotor och ben syns inte längre, allt är bara mjukt. Ställer jag mig på knä känns det som om jag står på kuddar, eftersom knäna också är svullna. I går kväll kunde jag trycka ett mönster i benet, då insjunknaden efter mina fingar inte fylldes ut direkt, så obehagligt.

Någon som har något tips på vad jag ska göra? En läkare jag var hos föreslog ett vätskedrivande te, men här på apoteket visste de inte vad han menade, de hade inget sådant.
 
Sv: Hur mildrar man svullna ben?

stödstrumpbyxor! Kan du få genom sjukvården om du tjatar, finns nåt liknande ortopedteknisk verkstad.



jag överlevde min första grav. tack vare mina tror jag, hade albuminläckage och ökat propprisk och grymt svullna ben - om jag inte hällde dem i stödstrumpbyxorna på morgonen.
 
Sv: Hur mildrar man svullna ben?

Då ska jag ta upp det i morgon, ska till MVC då.

Om benen är olika svullna, är det något man ska reagera på då? Mamma höll på att få slag när jag visade henne vilken skillnad det var på mina ben, det högra är grymt mycket större. Helt blankt och stenhårt. Jag som hade muskler i benen förut, nu ser jag mer ut som en överviktig kulstöterska :crazy:

Du kan inte tro vad jag längtar efter att det här barnet ska få komma ut. Du skriver om ökad propprisk, hur vet man om man har det? Jag har protein +1,0, har haft det i snart två veckor, men det kanske inte har med saken att göra?
 
Sv: Hur mildrar man svullna ben?

När jag fick havandeskapsförgiftning så svällde jag nåt enormt. Både om benen och i ansiktet.

Benen var jämntjocka, snacka om elefantben.

Det gjorde jätteont, och var förstås jättejobbigt

Hur ofta går du på kontroll nu?
 
Sv: Hur mildrar man svullna ben?

upp med benen i luften :devil:
låter idiotiskt men funkar tryck en eller ett par kuddar under madrassen
funkar utmärkt
 
Sv: Hur mildrar man svullna ben?

När jag var så där svullen hade det nog inte hjälpt att hänga upp och ner ens.
 
Sv: Hur mildrar man svullna ben?

Händerna, ansiktet/halsen och som sagt; fötterna/benen/knäna/låren :crazy: Sväller som en svältfödd gris på julbord :o

Jag går två gånger i veckan på kontroll, äter blodtrycksmedicin för att hålla blodtrycket på någolunda jämn nivå, och det är väl inga planer på att göra något förrän läget ändrar sig, men jösses så jag lider av att vara såhär svullen.
 
Sv: Hur mildrar man svullna ben?

Så har jag sovit sedan jag började bli svullen, men det hjälper tyvärr inte längre :(

Och sedan försöker jag ha fötterna i högläge på dagarna också, men nä, nu har det visst kommit till en nivå där sådant inte hjälper. Eller så har jag blivi imun. :crazy:
 
Sv: Hur mildrar man svullna ben?

bananabambi skrev:
Då ska jag ta upp det i morgon, ska till MVC då.

Om benen är olika svullna, är det något man ska reagera på då? Mamma höll på att få slag när jag visade henne vilken skillnad det var på mina ben, det högra är grymt mycket större. Helt blankt och stenhårt. Jag som hade muskler i benen förut, nu ser jag mer ut som en överviktig kulstöterska :crazy:

Du kan inte tro vad jag längtar efter att det här barnet ska få komma ut. Du skriver om ökad propprisk, hur vet man om man har det? Jag har protein +1,0, har haft det i snart två veckor, men det kanske inte har med saken att göra?

Be att få remiss till röntgen för ultraljud av venerna så man ser att du inte har propp. Och STÅ PÅ DIG, det finns inget "enklare" sätt att utesluta propp på. Det är ofarligt med ultraljud och bättre att kolla en gång för mkt när det är så stor skillnad på benen.
 
Sv: Hur mildrar man svullna ben?

Så där såg jag också ut med min första, då hade jag svår havandeskapps förgiftning. Kolla med din MVC.
 
Sv: Hur mildrar man svullna ben?

jag svullnade upp också massor trots bra värden.... gick upp 10 -15 kilo sista veckorna.... har tyvärr inga bilder.... men fötterna gick från strl 39 till 44!!!!!!!!!! fick ha sambons feta michelin-skor hahahaha
det är visst vanligt att samla massa vätska vid havandeskapsförgiftning som du har....
finns väl vätskedrivande té all té är väl vätskedrivande iofs, men vet inte vad rekommendationerna är när man är gravid.....

jag kunde trycka och lämna flera cm djupa märken när det var som värst..... en tröst, du kommer kissa som ett niagarafall efter förlossningen och allt åker ur igen....
 
Sv: Hur mildrar man svullna ben?

MVC vet om det, jag har havandeskapsförgiftning :crazy:

Men jag får inga råd över hur jag ska milda svullnaden, det är fruktansvärt jobbigt detta och allt de säger är "benen i högläge" :( Det hjälper ju inte.
 
Sv: Hur mildrar man svullna ben?

Jag märkte att något var tokigt när jag började bälga i mig vatten, kunde med lätthet få i mig ett par liter på en kväll, och på det kissar tre droppar. Nu försöker jag att dricka måttligt, men det är skitsvårt eftersom jag är törstig jämt.
 
Sv: Hur mildrar man svullna ben?

Oh jösses. Jag som är jordens mest timida person när det gäller sådant. "Nejmen det går bra" "Jag mår finfint" är mina standardfraser :crazy:
 
Sv: Hur mildrar man svullna ben?

bananabambi skrev:
MVC vet om det, jag har havandeskapsförgiftning :crazy:

Men jag får inga råd över hur jag ska milda svullnaden, det är fruktansvärt jobbigt detta och allt de säger är "benen i högläge" :( Det hjälper ju inte.
Det var det enda råd jag fick också. Kan man verkligen göra något mer?
 
Sv: Hur mildrar man svullna ben?

Har du provat att lägga en kudde i fotändan under natten så du får upp benen lite.. Kanske kan hjälpa lite.. Ha benen högt alltså..
 
Sv: Hur mildrar man svullna ben?

Ok, mig la dom in för observation av både mig och barnet. När barnet sedan började tappa vikt och må dåligt så satte dom igång mig. Han är född 5 veckor förtidigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
656
Senast: Mandarinen
·
Hästvård Har en unghäst, 09.a som har drabbats av mugg på ett bakben i karleden och lite på det paralella frambenet på utsidan av benet vid...
Svar
8
· Visningar
2 800
Senast: Chilodeur
·
Övr. Barn Kopierar in från ett annat forum, kanske kan ni komma med lite tips, eller bara vara med mig och spygalla över hur det fungerar för...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 729
Senast: CillaW
·
Hästvård Okej, nu fattar jag varför Kele mot alla odds blev friskförklarad igår, det är ju för att hon måste bli frisk från en grej i typ ett par...
2
Svar
34
· Visningar
4 161

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp