Hur mkt kan jag "kräva" av en 6-åring?

nangiialaa

Trådstartare
Som rubriken lyder, hur mkt kan jag kräva av 6-åringen som jag nyligen börjat rida? Både träningsmässigt och utbildningsmässigt..?
På vilken nivå i utbildningen "borde" en 6-åring ligga på, både hoppning och dressyr?
 
Fast det var väl en häst som var 6 år? :) Det beror alldeles på hästen, hur stor den är, hur den har vuxint, när den är inriden och vad den har gjort sedan. Ska man följa årgångstävlingarna går ju 6-åringarna MsvB i både hoppning och dressyr (dvs 1,30), men det är långt ifrån alla hästar som är mogna för det, och ännu färre ryttare som klarar att matcha hästarna för det utan att de går sönder eller tappar lusten. Det viktiga är ju att man börjar från början och bygger upp hästen från grunden med allsidig träning så att den blir tillräckligt stark och hinner anpassa sig till träningen innan man börjar kräva svårare saker.
 
Hon är inte jätteutbildad nu men känner att hon har massa kapacitet, dock slår hon lite krokben på sig själv för hon stressar så himla mycket i ridningen. Mot slutet när hon är trött (och svettig över hela kroppen för hon stissar upp sig så mkt) är hon en klippa.
Hon kan grunderna i dressyren och jag hoppar enstaka hinder på 110 - 120 med henne. Ska på en Pay & Jump den 23 Maj (tror jag det var) och ska hoppa 1 meter så inget avancerat.
Jag har ridit unghäst förr men det har varit en helt annan känsla då, de har varit mer utbildade och inte speciellt stressiga. Funderar mest vad som är "lämpligt". Vad kan jag kräva för att vi ska komma framåt, hur många dagar i veckan kan man rida hårda pass osv...?
 
Som rubriken lyder, hur mkt kan jag kräva av 6-åringen som jag nyligen börjat rida? Både träningsmässigt och utbildningsmässigt..?
På vilken nivå i utbildningen "borde" en 6-åring ligga på, både hoppning och dressyr?

Ber om ursäkt för bryskt uttryckssätt.

Men: Frågan är fel ställd.
En sexårig häst kan vara väldigt olika mogen.
Hoppning har jag ingen susning om men i dressyr får hästen gå som mest MSV B som sexåring. Det är väldigt få "normala" sexåringar på den nivån på de tävlingar jag varit.
Sexåringarna på de tävlingar där jag varit anmäld har huvudsakligen gått LC eller LB. Någon enstaka extra talangfull individ kan ha gått LA.

Men som redan svarats: det beror på så mycket!
Det är inte ens självklart att en sexåring "ska" kunna gå på tygel beroende på hur den ridits förut.
 
Som rubriken lyder, hur mkt kan jag kräva av 6-åringen som jag nyligen börjat rida? Både träningsmässigt och utbildningsmässigt..?
På vilken nivå i utbildningen "borde" en 6-åring ligga på, både hoppning och dressyr?

I hoppningen "bör" hästen gå 130 om den följer utbildningsnivån eller vad man säger. En 6-åring är för mig en rätt vuxen häst som man kan rida som vilken annan vuxen häst på "normal" nivå.
 
Man brukar ju säga att 3-åringar jobbar 30 min, 3 ggr/v, 5-åringar 50 min, 5 ggr/v, om de följt den modellen ungefär så de har tillräcklig kondition för det.

Är sexåringen riden ett par år kan den väl ridas som "vilken häst som helst", med jobb på tygeln och hoppning nån gång i veckan, beror ju helt på var den är i utbildningen. Lb/1m är inte orealistiskt att ha som mål.

Tycker många beskriver sina hästar som "lite efter i utbildningen" men handen på hjärtat, hur många hovbyhästar är INTE efter i utbildningen om man utgår från vilka klasser unghästarna går på championat?
 
Som rubriken lyder, hur mkt kan jag kräva av 6-åringen som jag nyligen börjat rida? Både träningsmässigt och utbildningsmässigt..?
På vilken nivå i utbildningen "borde" en 6-åring ligga på, både hoppning och dressyr?

Frågan, som den är ställd, är nästintill omöjlig att svara på. Men, du kan kräva utefter vad hästen kan. Är hästen riden sedan den var 3 år och ligger "i fas" så kan du rida/kräva nästan som en vuxen häst. Är den riden ett halvår -så går det att kräva så mycket som en häst riden ett halvår klarar av... osv...

av vad du beskriver nedan

"Hon är inte jätteutbildad nu men känner att hon har massa kapacitet, dock slår hon lite krokben på sig själv för hon stressar så himla mycket i ridningen.....
......Jag har ridit unghäst förr men det har varit en helt annan känsla då, de har varit mer utbildade och inte speciellt stressiga. Funderar mest vad som är "lämpligt". Vad kan jag kräva för att vi ska komma framåt, hur många dagar i veckan kan man rida hårda pass osv...?"


Så kan du inte kräva mer än basic, arbeta med att hästen ska vara avspänd -att den stressar upp sig kan vara ett tecken på att du krävt mer än den förstår/klarar av.
För att ni ska komma framåt måste du avgöra var ni är nu, befästa det och sedan utveckla utifrån nuläget.

När du skriver att hon kan grunderna i dressyren, vad menar du då? Vad räknar du som grunder? -använd det och bygg på. Strunta i vad den "ska" eller "borde" kunna :)
 
En häst som både ligger efter i utbildningen och lätt stressar upp sig skulle jag ta det väldigt lugnt med. Stirra dig inte blind på vilken nivå hästen borde vara på, det beror ju helt på hur mycket jobb man lagt ned på hästen innan och hur pass mogen hästen är. Mitt tips är att skynda långsamt med en sådan häst för att inte riskera att bränna ut den vid unga år.
 
Jag skulle säga att det är individuellt. Personligen skulle jag aldrig jämföra min häst med hästarna i championatet, det är ju helt orättvist. Stressar hästen upp sig skulle jag börja jobba väldigt basic på att utföra övningar lugnt och slappna av.

Min 4,5 åring (född september 2010) är inte ens inriden, dock insutten. Vi tar det långsamt och som tack har jag en mycket trygg häst. :)
Nu säger jag inte att jag personligen skulle väntat såhär länge med inridning om jag köpte honom som föl eller 2 åring, utan jag köpte han som 4 åring och helt outbildad (gått som sällskap) så det är det vi jobbat med.
 
Det är ju så himla individuellt. Både hur hästen är, hur ryttaren är, hur eventuella tidigare ryttare har varit och vad som är planen med hästen. Min femåring matchar inte hur de som tränar renodlat för tävling ligger (i dressyr ligger de väl i alla fall på LA för en femåring?), och då är hon ändå både fysiskt och mentalt ganska långt framme och har varit hela tiden. Inriden som treåring, men vilat mycket under det året utöver de månader hon var på inridning, riden ungefär åtta månader utspritt som fyraåring och vilade resten. Jag vill ha en hållbar häst som jag ska kunna träna, tävla och framför allt ha roligt med i många år, och då stirrar jag mig inte blind på att hon ska gå LA som femåring (hon nosar på vissa enklare grejer ur de programmen på träning, men därifrån till att göra det på tävling är steget långt). Hon kommer med största sannolikhet inte gå LA som femåring och förmodligen inte heller som sexåring.

Hoppningen kommer hon inte vara matchad för alls på grund av mitt ointresse och oförmåga att hoppa högt. Hon tycker om att hoppa, och det gör jag också på lägre nivåer, men hon kommer aldrig tävla högre än allra högst en meter.
 
Ställ frågan till din tränare som sett er. Jag tycker själv att det är svårt att ställa lagom krav under utbildningens gång, ville lite för mycket i början innan vant mig vid lägre krav och har nu lätt att nöja mig med för lite:angel: Tränaren är på mig och säger till när jag missat att höja ribban tillräckligt. Mycket bra hjälp.:)
 
Så kan du inte kräva mer än basic, arbeta med att hästen ska vara avspänd -att den stressar upp sig kan vara ett tecken på att du krävt mer än den förstår/klarar av.
För att ni ska komma framåt måste du avgöra var ni är nu, befästa det och sedan utveckla utifrån nuläget.

När du skriver att hon kan grunderna i dressyren, vad menar du då? Vad räknar du som grunder? -använd det och bygg på. Strunta i vad den "ska" eller "borde" kunna :)

Att hon stressar upp sig kan självklart vara att man begär mer än vad hon förstår men tror i hennes fall att den mesta stressen är att hon inte själv "förstår" att hon kan ta det lugnt. Skritta fram och trava fram är inga problem men efter men har galopperat så är det precis som hon tkr det är skittråkigt att trava och så får man bråka en massa med henne för att hon ska trava istället för att galoppera....? Jobbar skit mycket med detta man det känns som hon inte fattar att man KAN trava efter man har galopperat...

Hon kan skritta, trava, galoppera samlat både på mindre volter och längs med spåret. Hon flyttar sidvärts efter skänkeln, öppna/sluta och gå utåtställd i dressyren typ. Tycker bara att hon är så mkt längre i hoppningen än vad hon är i dressyren, kan iofs ha mkt med hennes stora intresse för grenen i sig.

Hon är riden relativt mkt sedan tre men inte jätteseriöst förrns för ungefär ett år sedan.
 
Att hon stressar upp sig kan självklart vara att man begär mer än vad hon förstår men tror i hennes fall att den mesta stressen är att hon inte själv "förstår" att hon kan ta det lugnt. Skritta fram och trava fram är inga problem men efter men har galopperat så är det precis som hon tkr det är skittråkigt att trava och så får man bråka en massa med henne för att hon ska trava istället för att galoppera....? Jobbar skit mycket med detta man det känns som hon inte fattar att man KAN trava efter man har galopperat...

Hon kan skritta, trava, galoppera samlat både på mindre volter och längs med spåret. Hon flyttar sidvärts efter skänkeln, öppna/sluta och gå utåtställd i dressyren typ. Tycker bara att hon är så mkt längre i hoppningen än vad hon är i dressyren, kan iofs ha mkt med hennes stora intresse för grenen i sig.

Hon är riden relativt mkt sedan tre men inte jätteseriöst förrns för ungefär ett år sedan.

Hon "vevar igång" efter galoppen? Som du säger, hon förstår inte själv att hon ska ta det lugnt och det är ett jobb för dig -att hjälpa henne "komma ner" igen.

Ah, men då är det bara att jobba vidare med de sakerna som hon redan kan -i dressyren (då jag själv är dressyrryttare håller jag mig till att kommentera det). Fila vidare på de grejerna, det "räcker" eller vad man ska säga. Ska hästen inte gå några 6-års championat så räcker det gott och väl i kravnivå, som jag skrivit -tycker du bara ska fila vidare på de sakerna och jobba med dem + jobba på att få henne avspänd i det jobb ni gör.
 
Hon "vevar igång" efter galoppen? Som du säger, hon förstår inte själv att hon ska ta det lugnt och det är ett jobb för dig -att hjälpa henne "komma ner" igen.
ett jädrans jobb är det kan jag säga... hon kmr upp så sjuuukt mkt i varv efter galoppen... Vet inte riktigt vad jag ska göra, har du några tips? :)
 
ett jädrans jobb är det kan jag säga... hon kmr upp så sjuuukt mkt i varv efter galoppen... Vet inte riktigt vad jag ska göra, har du några tips? :)

Det är svårt att ge tips såhär, men när jag själv hade en som gick på högvarv hela tiden och blev ÄNNU värre efter tex galopp m.m (mycket lättstressad och överambitiös häst) så var jag tvungen att lära mig att förmedla lugn energi -låter sjukt flummigt, men tänk dig känslan efter en riktigt djup utandning *PUUUUUUHHH* -den känslan måste du kunna förmedla till hästen. På min häst, efter tex en galopp, så fick man absolut inte tänka på "nästa sak/fattning/rörelse" för då skedde det NU, eller så bröt hästen ihop och stod på stället och galopperade.
För att träna på den känslan så kan man sitta och planera middagen, titta på omgivningen m.m. -medan man fortfarande styr skutan så att säga. För mig var det dödsdömt att sitta och rida övergångar -som alla tränare tjatade om "för lydnadens skull", på min häst red man övergångar (nu pratar vi mellan skritt-trav, eller trav-galopp) när man skulle byta gångart. punkt. Annars skar det sig i huvudet... (och till sist gav tränarna med sig -att nej, övergångar är inte universalmedlet på allt på alla hästar). Hon behövde längre bitar av allt, låååånga skänkelvikningar -bra när de hetsat upp sig för rider man skänkelvikning måste de bromsa upp sig lite och ta varje steg var för sig, men man behöver inte sitta och bromsa dem. Många tiometersvolter, och sedan måånga 8-volter, både små och stora.

En favoritvolt är att ligga på stora mittvolten, tex höger varv, och när man passerar medellinjen så lägger man en tiometersvolt utåt åt vänster, och så ligger man och "rullar" på detta mönster tills hästen till sist "andas ut".
 
Det är svårt att ge tips såhär, men när jag själv hade en som gick på högvarv hela tiden och blev ÄNNU värre efter tex galopp m.m (mycket lättstressad och överambitiös häst) så var jag tvungen att lära mig att förmedla lugn energi -låter sjukt flummigt, men tänk dig känslan efter en riktigt djup utandning *PUUUUUUHHH* -den känslan måste du kunna förmedla till hästen. På min häst, efter tex en galopp, så fick man absolut inte tänka på "nästa sak/fattning/rörelse" för då skedde det NU, eller så bröt hästen ihop och stod på stället och galopperade.
För att träna på den känslan så kan man sitta och planera middagen, titta på omgivningen m.m. -medan man fortfarande styr skutan så att säga. För mig var det dödsdömt att sitta och rida övergångar -som alla tränare tjatade om "för lydnadens skull", på min häst red man övergångar (nu pratar vi mellan skritt-trav, eller trav-galopp) när man skulle byta gångart. punkt. Annars skar det sig i huvudet... (och till sist gav tränarna med sig -att nej, övergångar är inte universalmedlet på allt på alla hästar). Hon behövde längre bitar av allt, låååånga skänkelvikningar -bra när de hetsat upp sig för rider man skänkelvikning måste de bromsa upp sig lite och ta varje steg var för sig, men man behöver inte sitta och bromsa dem. Många tiometersvolter, och sedan måånga 8-volter, både små och stora.

En favoritvolt är att ligga på stora mittvolten, tex höger varv, och när man passerar medellinjen så lägger man en tiometersvolt utåt åt vänster, och så ligger man och "rullar" på detta mönster tills hästen till sist "andas ut".

Så som den hästen du beskriver i exemplet är exakt som den jag rider... Jag försöker hålla mig lugn och inte tappa tålamodet men det är ju så jäääävla frustrerande efter att hon hållt på och "jävlas" i vad som känns en evighet, haha! :)
Men tack för tipsen, dessa ska testas i morgon! :D Hur lång tid tog det innan du fick några resultat på din häst av denna typ av träning/mindset? :)
 
Så som den hästen du beskriver i exemplet är exakt som den jag rider... Jag försöker hålla mig lugn och inte tappa tålamodet men det är ju så jäääävla frustrerande efter att hon hållt på och "jävlas" i vad som känns en evighet, haha! :)
Men tack för tipsen, dessa ska testas i morgon! :D Hur lång tid tog det innan du fick några resultat på din häst av denna typ av träning/mindset? :)

Det enda som funkar är att "nollställa" sig själv. Jättenyttigt när man lärt sig det -jag försöker alltid hitta den känslan innan jag ska upp på nya hästar, eller hästar som jag ska rida åt någon annan för att de är lite luriga. Typ kamouflera nervositet ;)

Det tar tid, men börjar man inte kommer man ju aldrig dit heller.

Det är bara sjukt viktigt att tänka på hur stor roll man själv spelar, andas 10ggr extra när hästen går igång och sedan rida de stoora och lugna vägarna. Och som sagt, inte 100 nya galoppfattningar -då går de bara och väntar, och tar varenda liten grej som en kanske-eventuellt-en-galoppfattning... Utan galopp; galoppera och jobba med det. Sedan kanske du inte ens ska gå från galopp till travjobb utan lägg galoppen senare i passet, och när du galopperat åt ena hållet så kan du skrittjobba en stund, gå över till travjobb och sedan galoppen åt detta hållet -därefter är det skritt och passet är avslutat.
Detta för att lära hästen att det händer inget som är så superspännande, utan vi vill att den ska coola ner sig.
 
Det enda som funkar är att "nollställa" sig själv. Jättenyttigt när man lärt sig det -jag försöker alltid hitta den känslan innan jag ska upp på nya hästar, eller hästar som jag ska rida åt någon annan för att de är lite luriga. Typ kamouflera nervositet ;)

Det tar tid, men börjar man inte kommer man ju aldrig dit heller.

Det är bara sjukt viktigt att tänka på hur stor roll man själv spelar, andas 10ggr extra när hästen går igång och sedan rida de stoora och lugna vägarna. Och som sagt, inte 100 nya galoppfattningar -då går de bara och väntar, och tar varenda liten grej som en kanske-eventuellt-en-galoppfattning... Utan galopp; galoppera och jobba med det. Sedan kanske du inte ens ska gå från galopp till travjobb utan lägg galoppen senare i passet, och när du galopperat åt ena hållet så kan du skrittjobba en stund, gå över till travjobb och sedan galoppen åt detta hållet -därefter är det skritt och passet är avslutat.
Detta för att lära hästen att det händer inget som är så superspännande, utan vi vill att den ska coola ner sig.

Det där med galoppfattningar och övergånger slutade jag med väldigt fort, hon blir bara helt kokt i huvudet och allt blir såååå mkt värre då, haha! :)

Ska börja testa det här redan i morgon, tack så jättemkt för tipsen! :)
 
Håller med om det här med energin. På min förra heta häst som lätt stressade upp sig (kunde inte galoppera på hem vägen när vi red ut för då drog han verkligen och kunde inte sakta ner ordentligt), så lärde jag att verkligen slappna av, tänka luuuuugna tankar och nästan tänka "bakåt". Frustrerande eller inte, en häst jävlas inte. Hon är stressad och tänker inte "nu ska jag jävlas för ryttaren haha!", så lugna ner dig själv och kasta bort såna tankar. Genom att bli frustrerad så är det lätt att bli hårdhänt och hetsig själv när man borde vara tålmodig och lugn.
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 845
Senast: villhöver
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 894
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 992
Senast: Mabuse
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp