Bukefalos 28 år!

Hur montera blixtskydd

cowgirl81

Trådstartare
Ska bygga hage eller ja hagen är färdig och aggregatet testat. Nu ska jag montera blixtskydd och undrar hur jag ska gå till väga. Hur ska jag sätta det och framför allt koppla det. Är ett sånt blixtskydd man kan köpa hos tex börjes eller hööks. Aldrig grejjat med stängsel förut.
 
Sv: Hur montera blixtskydd

Så här

montering%20lantbutiken.jpg


1. Elstängselaggregat

2. Matarledning mellan aggregat och jordspett.

3. Jordspett.

4. Åskskydd.

5. Matarledning mellan åskskydd och stängsel.

6.Trästolpe impregnerad.

7. Omskiftare.

8. Isolator.

9. Anslutningskabel aggregat/band.

10. Anslutningskabel band/band.

11. Elband, elrep eller eltråd.

12. Fjädergrind.

13. Grindisolator.

14. Varningsskylt.

15. Bandisolator.

16. Plaststolpe.

17. Bandskarv.

18. Trådspännare.
 
Sv: Hur montera blixtskydd

Haha jag fattar nada av den ritningen.:o *trög*
Jag har ett åskskydd liggandes men eftersom jag inte vet hur jag ska koppla så ligger det fortfarande i stallet..Nån som kan beskriva närmre? Det ska alltså kopplas på både strömkabeln till staketet och till jordspett? Jag har 5 jordspett och sen är kabeln från aggregatet fritt hängade inte nergrävt som på bilden.. har det någon betydelse ? För i så fall måste jag skava då? kabeln från aggregatet först till åskskyddet sen vidare till stängslet och sen en till kabel från åskskyddet ner till jordspetten?
tänker jag helt fel då?
 
Sv: Hur montera blixtskydd

Det ska jordas separat. Annars är det rätt. nej, det har ingen betydelse om man gräver ned kablar eller inte, men man gräver oftast ned så man inte riskerar skada dom eller snubbla på dom.

Har ingen av er 2 fått med bruksanvisning när ni köpte åskskyddet ? Om inte, så tycker jag ni ska klaga.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur montera blixtskydd

Köpte mitt åskskydd privat via tradera. Har ett batteriaggregat som jag är rädd om så får la prova mellan aggregat och stängsel. men aggregatet hänger på stängselstolpen. Så blir rätt tajt.
 
Sv: Hur montera blixtskydd

Fast vadå tajt ? Det är ju bara att fixa en längre kabel. Åskskyddet kan ju stå en bit i från, det gör ju inget.
 
Sv: Hur montera blixtskydd

Jag fick mitt åskskydd beg så jag fick därför ingen bruksanvisning. :)

Åskskyddet ska alltså ha ett eget jordspett?
 
Sv: Hur montera blixtskydd

Ja, de bruksanvisningar jag läst säger så. Kan hända det kan vara annat, men jag har lärt/läst så. Ett åskskydd är ju egentligen ingen komplicerad sak. Det är ju bara en sak mellan aggregatet och stängseltråden.

Ungefär som att du har ett snöre från A till B, men mittemellan har du en sten du knyter fast snöret i och sen fortsätter till B.
 
Sv: Hur montera blixtskydd

Tack så jätte mycket :bow: Jag smällde ett aggregat förra sommaren nämligen .antagligen pga åska och jag har inte lust att förlora ett till pga samma orsak.Jag har ju åskskyddet liggandes så det vore ju bra om jag fick dit det innan det händer igen.
 
Sv: Hur montera blixtskydd

*KL*

Jag har fått lära mig att för att åskskyddet skall fungera tillfredsställande så måste skyddets jordning vara bättre än aggregatets jordning. Det går alltså åt fler spett till jordningen än till aggregatet :)
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 712
Senast: Linda_A
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 516
Senast: Mia_R
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 728
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 745
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp