Hur mycket betalar era medryttare?

Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

KL
Jag ger mig inte in i diskussionen om rätt och fel utan konstaterar att jag betalar 180 kr per gång för att rida min medryttarhäst. Det är en ganska välutbildad tävlingshäst så jag tycker det känns helt ok att betala. Alternativet hade ju varit ridskola, eller att köpa en egen häst, ingetdera gratis.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Att du hittat en medryttarhäst som passar dina kriterier är toppen. Och jag tror också att det är svårare att hitta en välutbildad tävlingshäst att vara medryttare på och kan därmed vara värt att lägga lite pengar på.
Men det finns ju även ett alternativ till och det är ju att vara medryttare utan att betala.
Om man läser inläggen på de första två sidorna så ser man att det finns flera hästägare som faktiskt inte tar betalt av sina medryttare. Sen vilken nivå deras häst ligger på vet jag ju inte, så det kanske inte säger så mycket ändå.

Sen om det är rätt eller fel vill jag inte heller ge mig in på :angel:
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

När jag hade medryttare så ansåg jag att det självklart skulle vara gratis. Men dealen är då att hon/han då gör allt kring den hästen den dagen. Och att jag kan lita på dem.

Tjejen ifråga tog aldrig några initiativ att hjälpa till utan klagade mest på allt min fina ponny gjorde(visst svårriden, men tränad upp till La/msv). Att hon sedan inte ens kunde rykta hästen ordentligt innan hon la på sadeln tyckte jag var rätt trist. Så jag kunde aldrig låta henne hålla på själv. :mad:
Tanken var att hon skulle avlasta mig inte ge mig mer jobb. I det fallet borde jag tagit betalt, för jag bjöd på mer tid än det tagit mig att träna hästen själv.

Så jag anser att det beror på hur kunnig och ansvarstagande personen är, kan de inte så mycket och behöver en del vägledning så kan man ta lite betalt... ;)

// Ignalina
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Men alltså det är väl så gott som samma sak att låna en häst som ngt annat.

Lånar jag kompisens bil - ja då står jag för bensinen, lämnar oftast mer bensin i än vad som fanns när jag tog den.

När svärföräldrarna vill låna min hund - ja då får de lov att gå ut med honom och även köpa/göra mat åt honom.

Vill någon vara medryttare på min häst - ja då betalar man en del av hästens kostnader, för hästen fungerar ju inte utan bränsle och utrustning som kostar - hästens bensin helt enkelt.

Vill du bo i någon annans hus/lägenhet - ja då betalar du hyra..

Vad är skillnaden?

Men ofta är det ju inte så att medryttaren vill låna hästen bara sådär, utan att hästägaren vill ha en medryttare som avlösning.
Så i hundfallet så är det ju i så fall så att svärföräldrarna är dagmatte åt din hund, men får då betala maten dom dagarna dom passar din hund när du jobbar.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Min medryttare betalar inget, hon hjälper ju mig.
Jag skulle aldrig ens komma på tanken att ta betalat, det är ju hjälp jag vill ha.
Det är min häst min kostnad.

Medis får rida som hon vill, så länge inte pållen tar skada, hon har helt fria händer, kort och gott jag litar helt enkelt på henne.

Hon rider runt två-tre dagar i veckan men hoppar gärna in extra vid behov vilket är guld värt emellanåt när det behövs.

Min tanke med att ha medis att min pålle skall få den kärlek och omtanke hon är värd när jag inte är där, samt att bli riden när min egen vecka är för tajt för full riding, pållen blir annars lite besviken då hon verkligen ÄLSKAR att bli riden och hitta på bus.

Medis är ju en extra matte helt enkelt:love:
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Kl

Jag har både varit medryttare och haft medryttare OCH ridit andras hästar mot betalning.

1 ALLTID betalat som medryttare ända sen 1985.

2 ALLTID tagit betalt av medryttare sen 1990

3 Red ett tag hästar åt en tävlingsryttare, alltså enbart ridning i utbildande och "hålla igång" syfte fick betalt/timme.

Min nuvarande medryttare betalar 1500 kr/månaden för 3 dagar i veckan.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Vad konstigt att ingen vill ta betalt. Jag har precis funnit en medryttarhäst som det känns bra med. Hon tar 500:-/2 ggr i veckan.
Och alla de jag varit hos och provridit har velat ha från 700-1500:-/månaden för två gånger i veckan. Jag tycker att 500 är överkomligt. Om man tänker på vad det kostar att ha egen häst.
Men att behöva betala runt tusenlappen känns ju lite väl att ta i från min sida. Eller är jag bara snål? haha

bra tråd för övrigt!
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

*kl*

Slutar nu som medryttare efter att ha betalat 1200:- för 2 dagar/vecka den sista tiden (lite billigare när hästen stod uppstallad på lösdrift) + betalade även en extra ridhusavgift. Mockade och fyllde på vatten, när hästen stod på lösdrift rullade jag även in tunga silagebalar med jämna mellanrum och var med på schema över att mocka hagen.
Hästen är äldre och jag kunde således inte rida helt som jag ville (hoppa max 1 gång varannan vecka och på moderata höjder). Ägaren är beroende av sina medryttare för att ha kvar hästen då hon inte har tid att åka ut till stallet varje dag vilket jag förstår då hon bor långt bort. Nu när jag slutade efter 2 år ombads jag betala för en extra dag innan jag slutar, först efter att hon tillfrågat mig om det var okej att det var min sista dag. För mig kändes det lite tråkigt med tanke på att jag ställt upp så länge (i princip aldrig ställt in någon dag och hjälpt till när ägaren rest bort) och betalat, i mitt tycke, ganska saftiga summor.
Nu ska jag skaffa egen häst (inte pga det ovan, har ändå trivts bra med hästen och ägaren) och jag kommer ta betalt av en eventuell medryttare men jag känner att det finns olika sätt man kan lägga upp det på.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Jag hade aldrig tagit tagit betalt om jag hade medryttare. Jag bara vara glad att jag fick hjälp en dag i veckan eller två :)
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Nu när hästen är halt tar jag inte betalt. Men när hon går att rida till 100% igen så kommer jag nog vilja ha 100, 200kr.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Jag har bara haft två medryttare, den ena av dem var min vän och hon red självklart gratis och den andre red inte så ofta så hon fick med rida gratis :)
Skulle jag skaffa en nu skulle jag nog ta 500kr per månad och 2 dagar i veckan, ibland mer. Det kostar att ha häst trots allt och även om medryttaren hjälper en så känner jag att de flesta skulle nog i värsta fall hinna med även om ridningen skulle bli lidande, att ha medryttare är trots allt inget måste utan det är mer som en win-win situation.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

*kl

skulle aldrig komma på tanken att ta betalt av vår medryttare som hjälper och avlastar oss.
Av de jag själv varit medryttare på så är det två jag betalat för. Den första var till en miljonärsfamilj varav dottern frågade mig om hjälp men mamman ville ha betalt. Vid denna tid studerade jag och hade CSN-bidrag men kunde inte tacka nej för med tanke på deras ekonomiska status så var det ingen billig häst. Klarade det i ett halvår ungefär sen gick det inte längre. Red även på ridskola samtidigt.
Den andra var ett sto som hade stått i 1,5 år för ryggskada och reds inte första månaderna, ändå betalade jag.
Var bl.a efter dessa hästar jag bestämde mig att om jag någonsin skaffar egen häst kommer jag aldrig ta betalt, vill man inte att någon ska "slita" på sin häst får man väl se till att skaffa en som inte gör det.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Jag betalar 2000 kr/månaden plus träning/tävling för att rida 2 dagar i veckan på min häst som jag har utlånad på foder.. Det är småpengar om man jämför med vad det kostar att ha honom själv!
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Knapplån

Bidrar lite till statistiken :D

Jag betalar 700 för att rida 2-3 dggr i veckan. Jag har alltid betalat mellan 600-800 som medryttare, och tycker också att det är självklart att ha en månadskostnad, men jag har också förstått de som tänker olika. Tänker inte ge mig in i den diskussionen..

Något jag däremot tycker är konstigt är de hästägare som motiverar sina kostnader med att " ja men, medisen behöver ju inte fodra/mocka/whatever". Eller att de säger att "min medis behöver inte betala, hon fixar ju allt runt hästen på sin dag".
Förlåt, men att "fixa med allt runt hästen" är för mig lika obligatoriskt som att rida på sin dag. Begriper inte alls varför man skulle "komma runt" kostnaden genom att mocka hästens box och dyl.. :confused:
Men som sagt, det är väl bara jag då.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Jag betalade aldrig som medryttare eller skötare eftersom hästägarna faktiskt sökte hjälp. Om man söker hjälp av en annan ryttare så kan man inte riktigt tvinga dem att betala, tycker jag iallafall ;) Men en hundring max hade jag betalat ifall jag varit medryttare, tycker ändå att det är onödigt. Om jag sökt medryttare/skötare till min häst nu så hade jag inte viljat ha något i betalt. Kanske om personen ville träna eller tävla, men då får hon/han faktiskt betala för det själv!
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

*KL*
En intressant jämförelse är ridskola.
På min ridskola kostar denna termin 5,566:- för 23 ridtillfällen, alltså 242 kr per tillfälle.
Om man skulle säga att man rider två dagar i veckan och att varje månad skulle innehålla 4 veckor så skulle det ge en kostnad på 1,936 kr per månad. För det får man instruktörsledda lektioner, välutbildade hästar, tillgång till ridhus och inget krav på stallarbete annat än att göra i ordning hästarna innan och efter lektionerna.

Om jag skulle hitta en medryttarhäst med de förutsättningarna skulle jag mer än gärna betala för att vara medryttare!
Tills dess tar jag vara på mina hästägarkontakter som tycker att min hjälp med hästarna och i stallet är betalning nog.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

*KL*
En intressant jämförelse är ridskola.
På min ridskola kostar denna termin 5,566:- för 23 ridtillfällen, alltså 242 kr per tillfälle.
Om man skulle säga att man rider två dagar i veckan och att varje månad skulle innehålla 4 veckor så skulle det ge en kostnad på 1,936 kr per månad. För det får man instruktörsledda lektioner, välutbildade hästar, tillgång till ridhus och inget krav på stallarbete annat än att göra i ordning hästarna innan och efter lektionerna.

Om jag skulle hitta en medryttarhäst med de förutsättningarna skulle jag mer än gärna betala för att vara medryttare!
Tills dess tar jag vara på mina hästägarkontakter som tycker att min hjälp med hästarna och i stallet är betalning nog.

Jag har nu kollat upp 4 närliggande ridskolor vad de kostar
BRS 188 kr (45 min) (+ helgpass inkl mockning av hela stallet och tror jag även funktionärskrav)
ERS 280 kr (vet inte och orka inte kolla runt om fler krav fanns)
MRS 294 kr (vet inte och orka inte kolla runt om fler krav fanns)
GRS 235 kr (+ helgpass även här sköter man hela stallet "sin" helg)

MIN kostnad gentemot min medryttare = 125 kr / GÅNG ej tidsbestämt att hon max får rida 45 - 60 min. Och jo det är klart hon måste ju faktiskt mocka varje gång hon är där med. Men i övrigt samma som på ridskola = borsta och göra iordning hästen själv. Hästen är fullt jämförbar med en ridskolehäst i psyke ;) Med bättre gång =)

Nä jag märkte just att jag tom var billig... Hmm ska jag mot all förmodan byta medryttare blir det nog inte billigare iaf för den nya...
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Min erfarenhet som ridskoleryttare säger mig att jag lärde mig sååå mkt mera när jag köpte egen häst och tränade för tränare 1-2 ggr i månaden jämfört med två lektioner i veckan på ridskola.

Skulle jag nu sälja min häst efter fodervärdstiden så skulle jag ALDRIG betala för att rida på ridskola igen. Däremot är det självklart att jag skulle betala för att vara medryttare på en välutbildad häst som jag fick träna på med jämna mellanrum. Det ni medryttare som aldrig haft egen häst inte tycks vilja förstå är att det är dyrt att ha häst, speciellt i storstäderna. Varför skulle jag som hästägare sponsra någons ridning?
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Denna eviga diskution.... Jag har haft medryttare genom åren och jag anser att dom ska betala... Jag har betalat hästen och all utrustning . Jag står för hyra, skoning, vacinationer, foder m.m m.m !! Varför ska man inte betala.
Men ber jag en kompis att rida min häst för att jag inte har tid behöver denna givetvis inte betala. Jag är trött på alla som bara ska snylta på andra. låna bil, kärra,transport, klippmaskin, gräsklippare, borrmaskin, och allt vad det är.. skaffa eget eller hyr.. om jag behöver en bil då hyr jag en eller betalar en slant till en kompis som tack för lånet... Om någon som behöver en transport men inte har någon så kan man efter överenskommelse låna min transport men då kostar det en slant.

Medryttaren rider inte för min skull medryttaren rider för att den själv vill men inte har någon egenhäst.. Och jag kan tänka mig att avvara min häst någon dag. Givetvis är det mindre pass för mig den dagen men är man van vid att ha djur så är man även van vid att ta ansvar och pass.. Inget konstigt med det så är det bara. Däremot medryttare som inte har haft egenhäst förstår nog inte alla gånger vad det innebär :)

Minna medryttare har betalat mellan 800-1500:- /mån. Om jag har varit bortrest har medryttren själv fått välja om den vill ta flera "hästdagar" den perioden annars har jag ordnat någon annan som tar "mina dagar".. Under semestern på sommaren brukar vi dela på det så vi båda har häst 3-4 veckor var så man både har semester och häst..Fodringar,fylla vatten i hagar, täckesbyten, ut-in/släpp får medryttaren vara med att dela på .. Då hästen står i ett stall där alla hjälps åt. Passar inte detta så får medryttaren skaffa medryttarhäst i annat stall ;) Jag har haft några bra medryttre och tycker det funkar toppen... Jag är vuxen och vill bara ha vuxna medryttre .

Sorry !! Nu blev det långt :/
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 267
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 508
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 208
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
219
Senast: Ponylove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp