Hur mycket betalar era medryttare?

Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Skulle jag nu sälja min häst efter fodervärdstiden så skulle jag ALDRIG betala för att rida på ridskola igen. Däremot är det självklart att jag skulle betala för att vara medryttare på en välutbildad häst som jag fick träna på med jämna mellanrum. Det ni medryttare som aldrig haft egen häst inte tycks vilja förstå är att det är dyrt att ha häst, speciellt i storstäderna. Varför skulle jag som hästägare sponsra någons ridning?

Det kan inte varit någon vidare ridskola du gått på. Själv så anser jag att jag lärt mig i princip allt jag kan genom den. Hade egen ponny när jag var liten, men fortsatte hela tiden att rida på ridskolan, sen sålde vi ponnyn o jag red under många år bara medryttarhästar och på lektion. Och nu sen 3 år tillbaka har jag egen igen. Skulle fortfarande aldrig ta betalt av någon medryttare, och om det nu skulle va att sponsra en annan ryttares ridning, so what? jag har inte medryttare för att jag inte har råd att ha häst utan för att jag behöver hjälp och avlastning, om det gynnar någon annans intresse och ridning så gör det mig bara glad, för självklart har jag och min syster valt någon vi litar på och som kan rida!
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Min erfarenhet som ridskoleryttare säger mig att jag lärde mig sååå mkt mera när jag köpte egen häst och tränade för tränare 1-2 ggr i månaden jämfört med två lektioner i veckan på ridskola.

Skulle jag nu sälja min häst efter fodervärdstiden så skulle jag ALDRIG betala för att rida på ridskola igen. Däremot är det självklart att jag skulle betala för att vara medryttare på en välutbildad häst som jag fick träna på med jämna mellanrum. Det ni medryttare som aldrig haft egen häst inte tycks vilja förstå är att det är dyrt att ha häst, speciellt i storstäderna. Varför skulle jag som hästägare sponsra någons ridning?

Men du jämför att ha egen häst med ridskola, jag tycker inte att det är samma jämförelse som att vara medryttare och rida på ridskola. När jag var medryttare lärde jag mig inte alls lika mycket som jag lärde mig på ridskolan. Dock tog jag det jag lärde mig på ridskolan och övade på det med medryttarhästen.

Och varför skulle vi inte förstå att det är dyrt? Tror du att medryttare generellt har extremt låg intelligens? Jag kan ju tala för mig själv i alla fall och jag har full förståelse för att det är dyrt.
Men du kanske inte förstår att det finns hästägare som väljer att INTE ta betalt av sina medryttare.

De medryttare som vill betala väljer en häst vars ägare som vill ha betalt. De medryttare som INTE vill betala väljer en häst vars ägare INTE vill ha betalt.
Upp till var och en, tack gode gud :bow:
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

De medryttare som vill betala väljer en häst vars ägare som vill ha betalt. De medryttare som INTE vill betala väljer en häst vars ägare INTE vill ha betalt.
Upp till var och en, tack gode gud

Alldeles sant, och därför borde det inte vara något gnäll över de hästägare som väljer att ta en slant av sin med ryttare.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Jag har väl aldrig sagt något om det?
Men du kanske inte menade att det var jag som gnällde?
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Nä det har jag inte skrivit, utan mer på vad diskussionen har löpt i tråden.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Jag skulle inte ta betalt av en medryttare, däremot om denne får lektioner av mig så skulle jag ta en symbolisk summa. Det jag kräver av en medryttare är att rida/motionera hästen, mocka hästens box o fixa iordning foder. Såklart också att vara skötsam, hålla rent utrustning osv. Det är ju lite vett och etikett. :)

Jag är fodervärd på min fasters ena häst (får stallhyran subventionerad), hennes andra häst är jag medryttare på o behöver inte betala något för att jag rider den hästen 1-2 dagar i veckan. Hjälper till mkt i stallet så bara det är ju guld värt för henne.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Nej, jag jämför inte att ha egen häst och rida på ridskola. Jag jämför min situation jag har nu. När jag betalar 2000 kr/månaden för att rida på min häst två dagar i veckan, som jag har utlånad på foder.

Innan jag köpte häst var jag envist och fast besluten om att jag som ju hjälpte till inte skulle betala för att rida andras hästar. När jag sedan köpte egen häst har jag aldrig tagit betalt av någon som har motionsridit min häst, eller tagit hand om honom när jag varit bortrest. Men, jag har tagit betalt av medryttare som regelbundet tränat och tävlat på min häst. För att det har varit i hennes intresse! Vi har alltid varit uppstallade på ställen där det kostat ca 6000 kr/månaden och jag har inte velat betala för de dagarna medryttaren varit där och ridit/tränat (det enda jag krävde, ingen mockning, inget foder hon var inte ens tvungen att borsta på hästen om hon inte ville).

Nu när jag har haft egen häst och verkligen förstår (det är inte bara siffror på ett papper) att det inte "bara" är stallhyran som kostar så finns det inte på kartan att jag inte skulle betala för att rida någon annans häst. Jag skulle göra det på eget intiativ även om hästägaren var miljonär! Precis enligt samma grundtänk att om jag lånade denna persons (eller någon annans) bil så skulle jag fylla upp tanken efter att jag kört!
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Jag har ridit på de flesta ridskolor i norra Stockholm. Vissa bättre andra sämre. MEN, det går inte att jämföra ett ridskolepass tillsammans med ca 10 andra ryttare på en ridskolehäst med hur det är när man rider själv för en duktig dressyrtränare privat. Det är milsvidd skillnad på hur mkt man lär sig och hur mkt uppmärksamhet man får...
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Jag har ridit på de flesta ridskolor i norra Stockholm. Vissa bättre andra sämre. MEN, det går inte att jämföra ett ridskolepass tillsammans med ca 10 andra ryttare på en ridskolehäst med hur det är när man rider själv för en duktig dressyrtränare privat. Det är milsvidd skillnad på hur mkt man lär sig och hur mkt uppmärksamhet man får...

Jag håller absolut med om detta.
Men jag tror att många som har medryttarhäst inte tränar för instruktör så ofta som man kanske skulle behöva för att utvecklas i den takten.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

*KL*
Jag är medryttare (fast just nu är jag väl snarare fodervärd, dock med begränsad betalning) och har haft medryttare, det har alltid varit självklart att medryttaren betalar för sig. Kanske är vanligare i storstäder?
När jag var "vanlig" medryttare betalade jag motsvarande 100:- /gång, oavsett om jag red eller inte. På mina dagar var hästen mitt ansvar, blev jag sjuk eller fick förhinder betalade jag alltså ändå och såg till att någon annan tog hästen.
I medryttarsysslorna ingick att mocka, fixa foder, ta hand om hästen samt hjälpa till var 15:e helg när hästägaren hade ansvar för stallet.
I gengäld fick jag göra i princip vad jag ville med hästen, rida lektion, tävla, ha den som "min egen" på mina dagar.

För tillfället är jag mera som fodervärd, jag ansvarar för att hovslagaren kommer, att hästen vaccineras och fixar tänderna, att det finns kraftfoder och att någon tar hand om honom varje dag. Ägaren betalar dock merparten och har det yttersta ansvaret, tex när veterinär skall tillkallas, även om hon bara har hästen max en gång i veckan.

Kommer dock att bli medryttare till en ny häst till sommaren och då är det gratis ridning eftersom ägaren är tacksam för hjälp. Lektioner och liknande betalar jag själv och som tack för att jag får rida hästen hjälper jag till med att tex vara där när hovis skall komma, köpa kraftfoder och vara allmänt behjälplig då jag har tid men inte pengar och ägaren tvärtom.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Jag håller absolut med om detta.
Men jag tror att många som har medryttarhäst inte tränar för instruktör så ofta som man kanske skulle behöva för att utvecklas i den takten.



Om man nu rider gratis kan jag verkligen inte förstå hur man inte kan lägga pengarna på privatträning varje vecka. Spec om man jämför med att rida på ridskola. Och även om man betalar för att rida en häst så blir det ju ofta mer prisvärt att träna privat än att rida på ridskola...
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Inte en enda gång i mitt inlägg nämnde jag något om pengar...alls...
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Jag har aldrig tagit betalt av medryttare jag har haft då jag velat ha avlastningen att slippa vara i stallet den dagen.

Som medryttare har jag mest ridit gratis, men har också betalat. Det komiska är bara att när jag ridit gratis har jag fått fria händer, när jag betalat har det varit väldigt styrt på vad jag ska göra på mina dagar och det är uppenbart att dessa velat ha medryttare för de inte hinner eller vill göra vissa grejer och då känns det inte rätt att betala. Får jag friare tyglar betalar jag gärna.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Min medryttare betalar inget och ska inte göra annat än att rida ut och hoppa hästen, det jag behöver hjälp med mao, mockningen fixar vi. Den senaste vågade uppenbarligen inte rida ut (på en väldigt snäll, men känslig, häst) utan satt och red i paddocken på ett, för mig, icke önskvärt sätt, men sa till mig att hon ridit ut iaf. Hon blev inte långvarig, jag kan inte ha en medryttare som ljuger, vill ha en man kan lita på. Det är svårt det där med medryttare.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Hej!
Tänkte bara höra vad era skötare/medyttare betalar? Samt hur många dagar dem har och vad de "får" göra. Tacksam för svar!
/Kimberly Greko

Om man får hjälp med sin/ sina hästar i stallet pga man inte hinner med tycker jag inte medryttaren/skötaren whatever ska betala någonting!! Denne gör ju en tjänst!! Bara löjligt att ta massa avgifter hit och dit.
Sedan skulle jag kunna tänka mig ta en liten liten avgift om jag hade hästen inackorderad i ett lite dyrare stall. Men jag har aldrig tagit tagit över några kostnader på medryttaren i fråga, tycker dom tillhör mig.
Om någon frågar om dom hade kunnat få hjälpa till lite, tävla osv då hade även jag tagit avgift, om jag inte behöver hjälpen i fråga.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Jag är medryttare och betalar ingenting. Hästen är en äldre skogsmulle (islandshäst) i mitt åtagande ingår att mocka, ge mat före ridning, rida en tur i skogen eller någon enstaka gång på banan (fast det sistnämnda tycker både hästen och jag är tråkigt :p), och självklart ge honom omsorg och se till att han mår bra. Fylla vatten i hagen brukar jag göra också, och titta till de andra hästarna. Med andra ord samma saker som hästägarna gör när de är där.

Angående betala/icke betala så tycker jag INTE att det är fel att ta betalt men inte heller att låta medryttaren rida gratis. Jag menar:

1. Hästägaren behöver 1-2 dagar i veckan då han/hon slipper åka ut till stallet efter jobbet. Han/hon tar då någon annan till hjälp för att se till hästen. Ägaren ser det som att medryttaren gör honom/henne en tjänst och medryttaren får därför rida gratis.

2. Hästägaren behöver 1-2 dagar i veckan då han/hon slipper åka ut till stallet och hyr de dagarna ut sin häst. Hästägaren ser det som att han/hon gör medryttaren en tjänst (dvs en hästintresserad person som inte kan/vill ha en egen häst på heltid får möjlighet att ha det några dagar/vecka) och tar därför en slant betalt.

Allt beror på hur man ser det :D
 
Hej!
Tänkte bara höra vad era skötare/medyttare betalar? Samt hur många dagar dem har och vad de "får" göra. Tacksam för svar!
/Kimberly Greko
Hej!
Några år senare svar menmen! ;)
När jag väl har haft medryttare har vi aldrig tagit betalt -även fast det är det vi helst vill ha eftersom att det sliter på skor, utrustning mm. Men ingen av våra senaste medryttare har inte varit speciellt villiga att betala alls. Och då fick de liksom göra lite va de ville, de gjorde inte ens stallsysslorna. De fick dessutom rida vilka dagar de ville, hela veckan ut om de ville. Vilket jag tycker är väldigt snällt av ägare, men inga stallsysslor ville de göra -bara rida. Nu i efterhand kan ja säga att jag aldrig kommer låna ut min häst gratis igen pga mkt dåliga upplevelser tyvärr, vissa människor förstår inte grejen med stallsysslor eller betalningen eller hela grejen med häst. Men visst finns det duktiga medryttare, lite svåra att hitta bara. Så nu sköter jag hästarna själv så man har kontroll. :)
 
Hänger på den gamla tråden ;)

Innan jag hade råd/tid att köpa egen häst var jag medryttare och betalade gärna för det. I min värld har hästägaren antagligen inte köpt häst för att jag som inte hade råd med egen skulle få rida gratis.

Nu har jag egen gård med två hästar varav jag bara rider den ena. Den andra rids av grannen och hennes dotter. De betalar 500 kr månad och hjälper till med allt mellan himmel och jord. De är guld värda och lite till :heart Till saken hör att jag köpte sällskapshäst just med vad de sökte i åtanke så vi ser väl det alla lite som att han är deras häst men står på mig ;)

Vi rider alltid ut tillsammans då vi inte har tillgång till paddock. Svaga planer på ridbana finns och då ska de båda få börja rida lektioner för mig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 351
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 664
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 328
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
576
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp